• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk...

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Viggen skrev:
Nu är det kolfiberarmerad plast. Funkar det för Glock och H&K, så funkar det på en Luminox. :D

Ta en titt på denna: https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=4&t=4957 :mrgreen:

Aha, där ser man! Coolt, tack för den infon!

Och tack för länken, schyst klocka! Tyvärr ligger mitt klockköp en bit in i framtiden och jag förväntar mig inte att du ska hålla den åt mig i månader, men tack för erbjudandet! :)

Mvh Anton.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Lycka till, du lyckas nog hitta en klocka till årsskiftet 2017/18.
 

JayJay

Rolex
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Den här tråden är onödigt lång då det du söker uppenbarligen är valfri g-shock :D . Skönt att ha fått bidra med att göra tråden ännu lite längre.

mvh
 
V

Viggen

Guest
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Bushido skrev:
Viggen skrev:
Nu är det kolfiberarmerad plast. Funkar det för Glock och H&K, så funkar det på en Luminox. :D

Ta en titt på denna: https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=4&t=4957 :mrgreen:

Aha, där ser man! Coolt, tack för den infon!

Och tack för länken, schyst klocka! Tyvärr ligger mitt klockköp en bit in i framtiden och jag förväntar mig inte att du ska hålla den åt mig i månader, men tack för erbjudandet! :)

Mvh Anton.

Det var så lite!

Jag gillar klockan väldigt mycket. Lite utav en impuls att jag lade ut den till försäljnig, tar bort den efter denna vecka. Skulle nog sakna den för mycket om den blev såld. :lol:

Lycka till, jag hoppas att du verkligen hittar en klocka som du blir nöjd med. :)
 

Spitfire

Breitling
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Jag kanske kan hjälpa till i valet av "militärklocka". Brukar inte skriva aktivt på forumet utan brukar mest läsa allt intressant och håller på att lära mig om andra klockor än just det du söker. För när det kommer till tåliga klockor för militärt bruk och liknande har jag många års erfarenhet.

När kalla kriget tog slut så började Sverige att storskaligt skicka trupper utomlands. Först till Balkan där soldaterna fick göra allt från att eskortera till att bygga broar. Detta gjordes i alla typer av klimat och miljöer vilket gjorde Citizen Aqualand till det självklara valet på 90:talet som militärklocka. Den hänger fortfarande med på många handleder i Afghanistan än idag. Kultförklarad. Säljs ibland på forumet runt tusenlappen.

Under de senaste ca 10 åren har Suunto varit populära bland svenska och utländska militärer men har haft en del kvalitetsproblem. Hur kvaliteten är idag vet jag inte men de används fortfarande flitigt.

Luminox och Traser är också vanliga idag och de har mycket gott rykte. Bra grejjor men lite trista.

Sen så har vi MTM Special Ops som inte är så kända i Sverige men de bärs av en del tuffingar på fältet så de levererar nog.
De säljs nu även i Sverige. Det märket kan vara ett alternativ då dina önskemål är krävande. Ganska dyra.

Men i slutet på dagen skulle jag själv välja en Casio G-Shock för de är överlägsna i pris/prestanda och har varit med i massor av år och levererar alltid. Många lösnäseförband använder dem trots all reklam de gör för andra klockmärken.

Henrik
 

Bushido

Omega
Hej allihop!

Nu har det hänt, jag är med klocka! :)

I slutändan blev det en Traser H3 T4004 Chrono, den jag var mest sugen på, och jag måste säga att jag är supernöjd med den!

Snygg, smidig, stilren, smakfull och klassisk i stilen men samtidigt lite cool och "taktisk" med sitt svarteloxerade yttre, och tritiumbelysningen funkar verkligen precis så bra som jag föreställt mig! Diskret men lättavläst i mörker, syns inte alls i ljus.
Hela klockan andas liksom kvalitet, den är tung och gedigen och ger intryck av att stå pall för det mesta men knappar, mekanismer och visare löper smidigt och precist. Det krävs ett distinkt tryck för att aktivera tidtagningen etc, men det är så jag vill ha det!
Med undantag av Alarm så har den verkligen allt jag önskat mig, så jag är jätteglad! :)

attachment.php


attachment.php


Tack för alla förslag och all hjälp jag fått, uppskattar det enormt!

Vänliga hälsningar,
Anton.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Grattis till en fin klocka :)
Men nästa gång du vill ha en riktigt klocka för militärt bruk, kika på en Casio PRG-130Y

Tål allt, kompass, höjdmätare, lufttryck så man kan se tendenser över hur vädret kommer att bli, sen givetvis alla andra funktioner såsom tidtagning, alarm osv osv.. Överlägsen :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Grattis! Det löste sig ju fin fint. Hur stor är den? Har för mig att den är ganska stor.
 

Bushido

Omega
Tack så mycket grabbar, kul att ni gillar den! :)

Donkii, ska ha den i åtanke om jag letar mer militärklocka någon gång :) Just denna var väl inte direkt tänkt som en klocka med militära applikationer utan snarare en snygg klocka som håller för militärt bruk och vars funktioner kan komma till nytta (lyset och tidtagaren). Och det tror jag att denna ska klara ypperligt :) Polaren har en Tissot T-touch, där kan vi snacka multitool i klockform! Den har också allt det där som du pratar om och aktiveras med touchdisplay på glaset, sjukt häftig liten sak! :)

Slimjim, Den är 40mm i diameter och ca 14mm hög, så visst är den hyfsat rejäl men inte överdriven. Dock är den rätt tung, men det gillar jag. Känns gedigen och man vet att den sitter på sin plats tack vare att man påminns om det så fort man rör sig :)

Mvh Anton.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tack så mycket grabbar, kul att ni gillar den! :)

Donkii, ska ha den i åtanke om jag letar mer militärklocka någon gång :) Just denna var väl inte direkt tänkt som en klocka med militära applikationer utan snarare en snygg klocka som håller för militärt bruk och vars funktioner kan komma till nytta (lyset och tidtagaren). Och det tror jag att denna ska klara ypperligt :) Polaren har en Tissot T-touch, där kan vi snacka multitool i klockform! Den har också allt det där som du pratar om och aktiveras med touchdisplay på glaset, sjukt häftig liten sak! :)

Slimjim, Den är 40mm i diameter och ca 14mm hög, så visst är den hyfsat rejäl men inte överdriven. Dock är den rätt tung, men det gillar jag. Känns gedigen och man vet att den sitter på sin plats tack vare att man påminns om det så fort man rör sig :)

Mvh Anton.

Oavsett vad jag säger, så har du köpt dig en fin klocka :)
I Sverige finns iofs inte PRG-130 .. här heter dem PAW-1500 och PAW-2500.

Jag har haft två T-Touch men inte gillat dem pga det klena glaset, i övrigt så fungerar den som du säger väldigt bra :)

Hur som helst så är det bara att prova sig fram, man hittar alltid hem till slut ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul val! Skönt att du hittade något tillslut och blev nöjd, vilket jag aldrig trodde skulle inträffa. ;)
 

klockreent

Breitling
Tar upp en gammal tråd...
Det är så att jag ska köpa en klocka till min pojkvän i födelsedagspresent men behöver tips och råd..
Han är jägare och fiskare, lägger all sin lediga tid i skogen med som sagt allt från viltvård, skjuta älgar till fiska.
Han använder inte klocka idag så värst mycket så vill ha en ganska så smidig (om det finns inom det jag söker).

Det jag söker:
- Inte för "plottrig" urtavla, rätt lätt avläst.
- Datumvisning
- Ska vara tålig för allt som hör till när man är en skogsmulle
- Lyse (gärna bakgrundslyse)
- Kompass
- Höjdmätare
- Alarm (absolut inget måste)
- Gärna metall armband (eller liknande, inget måste bara för snyggt utseende)
- Gärna inom prisklass 3000:-

Jag är inte kunnig inom det här med klockor, har tidigare endast köpt klockor som ska se snygga ut och inte ha nå mer syfte än visa tiden i stort sätt.

Lägg gärna en länk till era förslag, om ni har några.
Tack på förhand! :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tar upp en gammal tråd...
Det är så att jag ska köpa en klocka till min pojkvän i födelsedagspresent men behöver tips och råd..
Han är jägare och fiskare, lägger all sin lediga tid i skogen med som sagt allt från viltvård, skjuta älgar till fiska.
Han använder inte klocka idag så värst mycket så vill ha en ganska så smidig (om det finns inom det jag söker).

Det jag söker:
- Inte för "plottrig" urtavla, rätt lätt avläst.
- Datumvisning
- Ska vara tålig för allt som hör till när man är en skogsmulle
- Lyse (gärna bakgrundslyse)
- Kompass
- Höjdmätare
- Alarm (absolut inget måste)
- Gärna metall armband (eller liknande, inget måste bara för snyggt utseende)
- Gärna inom prisklass 3000:-

Jag är inte kunnig inom det här med klockor, har tidigare endast köpt klockor som ska se snygga ut och inte ha nå mer syfte än visa tiden i stort sätt.

Lägg gärna en länk till era förslag, om ni har några.
Tack på förhand! :)


Suunto Core är ett bra och säkert kort, lätt avläst och innehåller allt det du söker och lite till. Suunton finns även den i aluminium med länk men får inte plats inom din budget.
http://www.suunto.com/sv-SE/Produkter/Sportklockor/Suunto-Core/Suunto-Core-Regular-Black/
Suunto-Core-Regular-Black-531.png


Du har också Casios Protrek varianter du kan kika närmare på. Dessa beställs med fördel från Japan då dem är betydligt mycket billigare där än här. Casion finns på länk också men jag tror tyvärr det kan bli svårt att klämma in den i din budget.
Casio-Protrek-PRW-3000-thumb-960xauto-18414.jpg

protrek-time.jpg

casioPRW3000-775x437.jpg

Casio-Protrek-PRW-3000-a.jpg
 

hollow123

Rolex
Suunto Core är ett bra och säkert kort, lätt avläst och innehåller allt det du söker och lite till. Suunton finns även den i aluminium med länk men får inte plats inom din budget.
http://www.suunto.com/sv-SE/Produkter/Sportklockor/Suunto-Core/Suunto-Core-Regular-Black/
Suunto-Core-Regular-Black-531.png

Suunton är tydligen även populär hos svenska polisen. Blev invinkad till en nykterhetskontroll en gång där det slutade med att jag o polisen tjötade lite klockor. Han och ett par kollegor tyckte att den funkade alldeles utmärkt i yrket.
 

Dammen

Cartier
Tar upp en gammal tråd...
Det är så att jag ska köpa en klocka till min pojkvän i födelsedagspresent men behöver tips och råd..
Han är jägare och fiskare, lägger all sin lediga tid i skogen med som sagt allt från viltvård, skjuta älgar till fiska.
Han använder inte klocka idag så värst mycket så vill ha en ganska så smidig (om det finns inom det jag söker).

Det jag söker:
- Inte för "plottrig" urtavla, rätt lätt avläst.
- Datumvisning
- Ska vara tålig för allt som hör till när man är en skogsmulle
- Lyse (gärna bakgrundslyse)
- Kompass
- Höjdmätare
- Alarm (absolut inget måste)
- Gärna metall armband (eller liknande, inget måste bara för snyggt utseende)
- Gärna inom prisklass 3000:-

Jag är inte kunnig inom det här med klockor, har tidigare endast köpt klockor som ska se snygga ut och inte ha nå mer syfte än visa tiden i stort sätt.

Lägg gärna en länk till era förslag, om ni har några.
Tack på förhand! :)

Den Protrek som de över mig tipsat om är cool men om du tror han vill ha ngt mindre skulle jag föreslå ngn schysst Tissot T-touch :)
 

meo_swe

Audemars
Tar upp en gammal tråd...
Det är så att jag ska köpa en klocka till min pojkvän i födelsedagspresent men behöver tips och råd..
Han är jägare och fiskare, lägger all sin lediga tid i skogen med som sagt allt från viltvård, skjuta älgar till fiska.
Han använder inte klocka idag så värst mycket så vill ha en ganska så smidig (om det finns inom det jag söker).

Det jag söker:
- Inte för "plottrig" urtavla, rätt lätt avläst.
- Datumvisning
- Ska vara tålig för allt som hör till när man är en skogsmulle
- Lyse (gärna bakgrundslyse)
- Kompass
- Höjdmätare
- Alarm (absolut inget måste)
- Gärna metall armband (eller liknande, inget måste bara för snyggt utseende)
- Gärna inom prisklass 3000:-

Jag är inte kunnig inom det här med klockor, har tidigare endast köpt klockor som ska se snygga ut och inte ha nå mer syfte än visa tiden i stort sätt.

Lägg gärna en länk till era förslag, om ni har några.
Tack på förhand! :)

Suunto av någon form är mitt tips!
Core, military eller navigator är väl de jag kommer att tänka på på rak arm.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
G-shock.
Ger dig en gedigen klocka som klarar det mesta och med rätt modell finns den i svart eller grönt som inte reflekterar.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Många kollegor (officerare och soldater) är missnöjda med sina Suunto då det går sönder hela tiden...
 

Jonte73

Audemars
Har en grym casio protrek till salu som har det du önskar plus lite till, kompass mm.
Den har varit med mig under div uppdrag och alltid levererat.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Är det inte en viss risk att du skadar urverket då?

Edit: Såvida du inte kör en OQ då :)
Son tur är skjuter vi inte dagligen. Och normalt så bärs en Sinn på banan, men den var ju tvungen att få prova på. Men i min värld så tas det mest av rekylen upp i kroppen och inte i handleden. Den rörelsen kan ju knappast vara våldsammare än att dunka ner den i skrivbordet ett par gånger om dagen.
 
Topp