• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk...

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Fifflio skrev:
Tycker att det lutar åt att du skall köpa dig en Seiko Skx007 iallafall ! Snygg, hållbar,tuff, 200m och har en jävligt bra lysmassa ! Punkt slut! :cool:
Sant sant, men det är fortfarande en "självlysande" klocka... En som behöver uv-uppladdning. Smått kass om man ska bära klockan under en uniformsjacka hela dagen och sen behöver kolla tiden på natten... Och så ingen tidtagare... :(
Sen så är jag lite skeptisk mot automater, har hört att de är ömtåligare än quartz...
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Bushido skrev:
Fifflio skrev:
Tycker att det lutar åt att du skall köpa dig en Seiko Skx007 iallafall ! Snygg, hållbar,tuff, 200m och har en jävligt bra lysmassa ! Punkt slut! :cool:
Sant sant, men det är fortfarande en "självlysande" klocka... En som behöver uv-uppladdning. Smått kass om man ska bära klockan under en uniformsjacka hela dagen och sen behöver kolla tiden på natten... Och så ingen tidtagare... :(
Sen så är jag lite skeptisk mot automater, har hört att de är ömtåligare än quartz...

Skx:ens lume är så bra så jag tror att den skulle lysa även om du bär den under en uniformsjacka, behöver inte alls mycket ljus för att lysa, och tidtagningen har du ju med hjälp av bezelringen ;) men valet är ju ditt :D !
Har du kikat något på Luminox modellerna?
http://www.klockor.nu/luminox-navy-seal-colormark-3051-p-11616.html
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Fifflio skrev:
Skx:ens lume är så bra så jag tror att den skulle lysa även om du bär den under en uniformsjacka, behöver inte alls mycket ljus för att lysa, och tidtagningen har du ju med hjälp av bezelringen ;) men valet är ju ditt :D !
Har du kikat något på Luminox modellerna?
Haha, det låter nästan för bra för att vara sant... ;) Förvisso, men inte sådär enormt exakt och det känns lite omständigt... i dagsläget tar jag med mobilen och en enkel timerapp, men då ska man ha upp den och trycka på samtidigt som man springer som en dåre etc... Också omstöändigt... Ett kanpptryck på klockan hade varit perfekt, därav min önskan :)
Absolut, massor! De har ett gäng modeller jag gillar men ingen som riktigt träffar mig rakt på... Eller nja, en del såna finns ju också, men de är ju förutsägbart nog alltid för dyra... :roll:
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Den som jag länkade till i inlägget ovanför tycker jag är riktigt snygg, har klämt på en i butik en gång och den är riktigt fin i verkligheten och jag skulle själv kunna tänka mig en sådan om jag skulle ha en klocka i militären.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

easy rider skrev:
Dammen skrev:
Själv har jag haft denna på mig under mina år i det militära:

photo-1.jpg


Douglas

Snygg! Vad heter den?
SARB059 Alpinist. Sjukt snygg, har en likadan som jag "sparar" lite för framtida användning. :mrgreen:
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Fifflio skrev:
Den som jag länkade till i inlägget ovanför tycker jag är riktigt snygg, har klämt på en i butik en gång och den är riktigt fin i verkligheten och jag skulle själv kunna tänka mig en sådan om jag skulle ha en klocka i militären.
Den ser hyfsad ut, kanske lite mycket för mig bara... Och så ingen tidtagare... :( MEn tack iallafall :)
 

Tom H

Breitling
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Kjøp deg en Seiko Diver automatic, dette blir du fornøyd med. Hvis ikke kjøp deg en Rolex SeaDweller 16660, denne er ikke mulig å ødelegge. Har hatt min siden ny, -84, sittet på armen i daglig tjeneste siden og har vært ett år i Kosovo og 1 1/2 år i Afghanistan. Fått stryk fra første dag og har alldrig sviktet meg. Glem quarts og batterier, Tritium fyllte staver som lyser ser kul ut men du trenger ikke dette i felt - det lyser for mye.
Tom
 

Bilagor

  • 16660 010.JPG
    16660 010.JPG
    373.4 KB · Visningar: 225

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Bra skrivet Tom ! Jag tänkte faktiskt detsamma med tritiumet att det inte kan vara speciellt bra om man är ute i fält, det lyser ju för mycket om man skall smyga sig fram i mörkret !!
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Fifflio skrev:
Nu vet jag att du vill ha tidtagning också men det skiter jag i ! ;) Vet inte om det finns en sådan klocka i din prisklass men har du kikat på dessa ?

http://www.tacgear.se/shop/viewArticle.asp?articleId=416&groupId=325
Haha, det vet inte jag heller. Det är ju därför jag frågar ;)

Jag kollade nu iallafall :) Tyvärr inte riktigt vad jag söker, och lite dyr dessutom...

JAg har hittat denna:
http://www.amazon.com/Armourlite-Shatte ... hronograph

Hur är armourlite som märke? Bra dåligt? Den här har det mesta jag söker och verkar vara det billigaste alternativet som har såpass mycket... Ser hyfsad ut enligt mig, inte det stiligaste som finns men inte vulgär heller... Vågar man be om åsikter, eller blir det ett rungande "Köp för fan så vi blir av med dig!"? :oops: :lol:
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Tom H skrev:
Kjøp deg en Seiko Diver automatic, dette blir du fornøyd med. Hvis ikke kjøp deg en Rolex SeaDweller 16660, denne er ikke mulig å ødelegge. Har hatt min siden ny, -84, sittet på armen i daglig tjeneste siden og har vært ett år i Kosovo og 1 1/2 år i Afghanistan. Fått stryk fra første dag og har alldrig sviktet meg. Glem quarts og batterier, Tritium fyllte staver som lyser ser kul ut men du trenger ikke dette i felt - det lyser for mye.
Tom

Ok, en automatare säger du? Hur är det med tåligheten på dem? Har blivit avrådd från automater så fort jag nämnt att jag ska ha klockan i det militära...
Den var fin, men en rolex har jag dessvärre verkligen inte budget till... :oops:
Det är i och för sig en bra poäng, men jag har tänkt på det där. Tritium lyser ju trots allt inte sådär enormt starkt, och en uniformsärm över borde väl hålla det väl dolt? Eller tänker jag galet?
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Bushido skrev:
Fifflio skrev:
Nu vet jag att du vill ha tidtagning också men det skiter jag i ! ;) Vet inte om det finns en sådan klocka i din prisklass men har du kikat på dessa ?

http://www.tacgear.se/shop/viewArticle.asp?articleId=416&groupId=325
Haha, det vet inte jag heller. Det är ju därför jag frågar ;)

Jag kollade nu iallafall :) Tyvärr inte riktigt vad jag söker, och lite dyr dessutom...

JAg har hittat denna:
http://www.amazon.com/Armourlite-Shatte ... hronograph

Hur är armourlite som märke? Bra dåligt? Den här har det mesta jag söker och verkar vara det billigaste alternativet som har såpass mycket... Ser hyfsad ut enligt mig, inte det stiligaste som finns men inte vulgär heller... Vågar man be om åsikter, eller blir det ett rungande "Köp för fan så vi blir av med dig!"? :oops: :lol:

Faktiskt aldrig hört talas om detta märke så jag kan inte uttrycka mig i detta :) Kanske någon annan som har testat en sådan ? =)
 

Johan M

Cartier
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

CWC Quartz Chronograph kostar 329 pund, lägg till en femhundring själv och köp en sådan nu. Den har fasta bandstift så det är NATO eller perlon som gäller. NATO i fält och perlon i det civila kanske? Jag tror jag skall köpa G10-modellen själv :)

http://www.silvermans.co.uk/ProductDeta ... fault.aspx
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Cwc chrono var ju riktigt fin!!:) blev själv sugen på en sådan!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Vet Suunto nämnts men avfärdats, förstod eg inte varför.

Har haft massvis med Suunto klockor och denna är den som tagit mest stryk men funkar hur bra som helst, inget kostym-ur, men fyller kravspecen
 

morrism

Audemars
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Wenger commando wper, kolla in den
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Aldrig "träffat" någon med så höga krav.
Mitt tips är att kolla på de modeller som är gjorda för fältbruk. Vissa av dessa är automatiska, men de flesta är Quartz.
Goolga Marathon, CWC, MWC och kolla på timefactors.co.uk -Sistnämnda sidan har bra klockor för en rimlig peng.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Bushido skrev:
Fifflio skrev:
Nu vet jag att du vill ha tidtagning också men det skiter jag i ! ;) Vet inte om det finns en sådan klocka i din prisklass men har du kikat på dessa ?

http://www.tacgear.se/shop/viewArticle.asp?articleId=416&groupId=325
Haha, det vet inte jag heller. Det är ju därför jag frågar ;)

Jag kollade nu iallafall :) Tyvärr inte riktigt vad jag söker, och lite dyr dessutom...

JAg har hittat denna:
http://www.amazon.com/Armourlite-Shatte ... hronograph

Hur är armourlite som märke? Bra dåligt? Den här har det mesta jag söker och verkar vara det billigaste alternativet som har såpass mycket... Ser hyfsad ut enligt mig, inte det stiligaste som finns men inte vulgär heller... Vågar man be om åsikter, eller blir det ett rungande "Köp för fan så vi blir av med dig!"? :oops: :lol:
Kör på den du hittade, och återkom gärna med en recension!
 

meo_swe

Audemars
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Jag har haft sönder en klocka i det militära. Det var en billig digitalssk från.Claes ohlsson.
Min skx har jag misshandlat i temperaturer mellan. -42 till +30, och den går inte många sekunder fel per dygn.
Ligger under uniformsjackan, och lyser som en fyrbåk när man tar fram den på natten.

Tänk också på att om man tar fram klockan på natten har ögonen antingen vänt sig vid mörker, eller så har man bildförstärkare (nightvision) fasttejpat på pallet.

J
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

+Att läsbarhet inte enbart har att göra med lyspasta, utan även har att göra med upplägget på urtavlan, djupet ner till tavlan, hur mycket reflektioner glaset ger och hur visarna bryter ljuset. Det finns klockor som har ganska dålig lyspasta, men ändå är lättavlästa i mörker enbart för att visarna reflekterar ljus så bra.

Kan du tänka dig vara utan alarmfunktionen, så finns det massvis med billiga batteridrivna klockor som är lättlästa på natten OCH som du kan ta tiden med.

Om du märker att inte lyspastan blir tillräckligt laddad under dagen, så kan du ju slänga på ett nato och ha klockan utanpå jackan under de dagar då du vet att du ska gå omkring under kommande natt.
SKX779K1_MED.jpg

SNN225P1_MED.jpg

SSC015P1_MED.jpg

SSC021P1_MED.jpg
 
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Var bara tvungen att lägga min röst på denna (vet att jag jag kommer in sent och har inte orkat läsa hela tråden):
20120922_080640%20liten.jpg

Tycker den har allt och lite till!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Vander_Hion skrev:
Var bara tvungen att lägga min röst på denna (vet att jag jag kommer in sent och har inte orkat läsa hela tråden):
20120922_080640%20liten.jpg

Tycker den har allt och lite till!

Svårt att hitta något bättre!
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Vander_Hion skrev:
Var bara tvungen att lägga min röst på denna (vet att jag jag kommer in sent och har inte orkat läsa hela tråden):

Tycker den har allt och lite till!
Börjar fundera på om jag inte bara sa göra det enkelt för mig och ta en godtycklig g-shock, den har ju funktionerna även om jag tycker att de ser hemska ut... Får väl ge fan i att titta på den bara och trycka upp den i ansiktet på någon annan när jag vill ha tiden :lol: Tack för tipset, jag ska fundera :)
Viggen skrev:
Du kanske hittar något av intresse här: http://www.watchmann.com/tritiumwatches.asp

Om inte, så gå till första sidan och kika igenom alla märken och modeller. :)
Tack för tipset, där finns ett par som jag tycker ser väldigt bra ut ja! Gillar verkligen den svarta trasern med blå tritium och chronograf, den är mumsig... Jag kikar vidare, tack! :)
yonsson skrev:
+Att läsbarhet inte enbart har att göra med lyspasta, utan även har att göra med upplägget på urtavlan, djupet ner till tavlan, hur mycket reflektioner glaset ger och hur visarna bryter ljuset. Det finns klockor som har ganska dålig lyspasta, men ändå är lättavlästa i mörker enbart för att visarna reflekterar ljus så bra.

Kan du tänka dig vara utan alarmfunktionen, så finns det massvis med billiga batteridrivna klockor som är lättlästa på natten OCH som du kan ta tiden med.

Om du märker att inte lyspastan blir tillräckligt laddad under dagen, så kan du ju slänga på ett nato och ha klockan utanpå jackan under de dagar då du vet att du ska gå omkring under kommande natt.
Bra poäng. Urtavlans upplägg är något jag tar väldigt seriöst på då jag inte vill ha en plottrig, förvirrande och svåpravläst klocka, men det du säger om olika typer av glas tål att tänkas på...

Tack för tipsen, och alarm kan jag definitivt tänka mig att vara utan. Lyse däremot är jag mer övertygad om att jag vill ha, tyvärr... Tror säkert att du har rätt i det du säger, handlar bara om att jag tycker om att vara förberedd och alltid ha ett pålitligt alternativ liksom... Men jag ska kika mer på dina exempel, tack :)
meo_swe skrev:
Jag har haft sönder en klocka i det militära. Det var en billig digitalssk från.Claes ohlsson.
Min skx har jag misshandlat i temperaturer mellan. -42 till +30, och den går inte många sekunder fel per dygn.
Ligger under uniformsjackan, och lyser som en fyrbåk när man tar fram den på natten.

Tänk också på att om man tar fram klockan på natten har ögonen antingen vänt sig vid mörker, eller så har man bildförstärkare (nightvision) fasttejpat på pallet.

J
Förstår. Tack för infon, tål att tänkas på :)
theargonaut skrev:
Kör på den du hittade, och återkom gärna med en recension!
Har googlat och letat runt lite men kan inte hitta någon vidare bra info om märket... MEst hittar man frågande trådar på amerikanska klockforum där folk ställer sig skeptiska till högt pris och billiga mekanismer, så jag blev genast lite mindre sugen...
yonsson skrev:
Aldrig "träffat" någon med så höga krav.
Mitt tips är att kolla på de modeller som är gjorda för fältbruk. Vissa av dessa är automatiska, men de flesta är Quartz.
Goolga Marathon, CWC, MWC och kolla på timefactors.co.uk -Sistnämnda sidan har bra klockor för en rimlig peng.
Ber om ursäkt isåfall, är väl kräsen bara antar jag...
Ska titta närmare på dem, tack för tipset :)
morrism skrev:
Wenger commando wper, kolla in den
Will do!
Chrisse skrev:
Vet Suunto nämnts men avfärdats, förstod eg inte varför.

Har haft massvis med Suunto klockor och denna är den som tagit mest stryk men funkar hur bra som helst, inget kostym-ur, men fyller kravspecen
Jag vet faktiskt inte heller, så jag tar gärna emot synpunkter på huruvida suunto är bra klockor eller ej :)
Jag vill helst ha en analog klocka (eller iallafall till större delen analog, en digital display för tidtagning funkar bra), men tack annars :)

Dammen skrev:
Den där var ju faktiskt inte dum alls! Väldigt bra pris, alla funktioner jag vill ha, enkelt utseende... Vad är det för märke, kan man få lite mer info om det? :)
Johan M skrev:
CWC Quartz Chronograph kostar 329 pund, lägg till en femhundring själv och köp en sådan nu. Den har fasta bandstift så det är NATO eller perlon som gäller. NATO i fält och perlon i det civila kanske? Jag tror jag skall köpa G10-modellen själv :)

http://www.silvermans.co.uk/ProductDeta ... fault.aspx
Väldigt tjusig och frestande liten sak! Tyvärr är den lite dyr, och den saknar ljus... Men annars ett mycket bra förslag, väldigt nära vad jag faktiskt söker :)
 

POO

Panerai
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Nu har jag ingen aning om vad det innebär för en klocka att sitta fast på en militär i termer av misshandel men seikos 7s26-verk är ju "kända" för att gå för fort om de får en ordentlig smäll, vilket oftast löses med en smäll till, men kanske inte helt optimalt. Jag röstar på en g-shock.
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Hej allihop, ledsen för sent svar men nu är jag tillbaka :)

yonsson skrev:

Tack för alla förslag, du behöver inte fortsätta. Uppskattar hjälpen :)

Just den där sista såg faktiskt ganska bra ut, den snyggaste G-shocken jag sett iallafall. Så tack för den, den är med i beräkningarna!

Annars har jag hittat denna:
http://www.amazon.com/Luminox-3083-Chro ... ds=luminox

Den är inte riktigt vad jag söker utseendemässigt, men den har både tritium och chrono och luminox ska ju vara ett bra märke... Och den är väl inom budget... Dock ställer jag mig lite tveksam till att den är gjord av plast, känns inte som världens mest kvalitativa och tåliga material... Men å andra sidan är ju typ samtliga G-shocks gjorda av plast, så det borde väl funka?

POO skrev:
Nu har jag ingen aning om vad det innebär för en klocka att sitta fast på en militär i termer av misshandel men seikos 7s26-verk är ju "kända" för att gå för fort om de får en ordentlig smäll, vilket oftast löses med en smäll till, men kanske inte helt optimalt. Jag röstar på en g-shock.

Tack för infon, med ett sånt rykte blir man ju inte direkt jättesugen på en seiko...
 
Topp