• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjenare! är en 22-åring som är rätt ny på klockområdet och har rätt nyligen skaffat min första analoga dinka. tidigare haft en Suunto observer Titan men efter ett impulsköp så är det nu en Victorinox Chrono Classic XLS som pryder handleden :) Går i tankarna på att införskaffa ett automatur av den högre skolan nu dock och då tänkte jag det kan vara vettig att kika runt på ett forum inom området!

Kan väl tilläggas vad en annan betraktar som högre skolan nog inte är det samma som de mer inbitna. För min del är det instegsmodeller hos Rolex,IWC etc. eller midrange hos typ omega. Kan tänka mig att det utrycket kanske mer innefattar Hublot,patek,AP etc. ;)

Bilagor

• IMG_8331.JPG
    IMG_8331.JPG
    134.1 KB · Visningar: 117
Tjenare! är en 22-åring som är rätt ny på klockområdet och har rätt nyligen skaffat min första analoga dinka. tidigare haft en Suunto observer Titan men efter ett impulsköp så är det nu en Victorinox Chrono Classic XLS som pryder handleden :) Går i tankarna på att införskaffa ett automatur av den högre skolan nu dock och då tänkte jag det kan vara vettig att kika runt på ett forum inom området!

Kan väl tilläggas vad en annan betraktar som högre skolan nog inte är det samma som de mer inbitna. För min del är det instegsmodeller hos Rolex,IWC etc. eller midrange hos typ omega. Kan tänka mig att det utrycket kanske mer innefattar Hublot,patek,AP etc. ;)
Varmt välkommen hit! Den högre skolan är ett väldigt löst sammansatt begrepp, men de som brukar kallas de "tre stora" är mycket riktigt Audemars Piguet, Patek Phillipe samt Vacheron Constantin :) Hublot skulle nog få kategorisera tillsammans med de tre ;)

Mitt favoritmärke är utan parallell A Lange & Söhne,
image.jpg

Om du annars vill få ett grepp om vad som anses vara fina hantverk kan du kika på http://www.hautehorlogerie.org
Den stiftelsen syfte är att visa upp och marknadsföra fint urmakeri

Varmt välkommen hit! Den högre skolan är ett väldigt löst sammansatt begrepp, men de som brukar kallas de "tre stora" är mycket riktigt Audemars Piguet, Patek Phillipe samt Vacheron Constantin :) Hublot skulle nog få kategorisera tillsammans med de tre ;)

Mitt favoritmärke är utan parallell A Lange & Söhne,
image.jpg

Ja man har ju alltid tänkt att en speedmaster för 25000+ är ritkigt lyx men så ser man dessa märkerna vars instegsmodeller ligger på 6-siffriga belopp :(

i Vilket fall så var det den du hade där sjukt fin :)

Om du annars vill få ett grepp om vad som anses vara fina hantverk kan du kika på http://www.hautehorlogerie.org
Den stiftelsen syfte är att visa upp och marknadsföra fint urmakeri
Tack så mycket! Då är kvällsläsningen räddad :)

Ja man har ju alltid tänkt att en speedmaster för 25000+ är ritkigt lyx men så ser man dessa märkerna vars instegsmodeller ligger på 6-siffriga belopp :(

i Vilket fall så var det den du hade där sjukt fin :)

Tack så mycket! Då är kvällsläsningen räddad :)
jag vill poängtera att jag inte äger den :) listpriset är över miljonen och jag är för närvarande student...

haha ja nyfiken som man är kollade man chrono24 lite snabbt och tyckte 37000 var ganska mkt för en 01:a men sen lade jag märke till att det inte var sek utan euro ^^
Om jag har du skulle jag kolla på Omega och Rolex, framförallt Omegas 8500-verk som är in house! Här är min Aqua Terra 15'000 gauss
image.jpg

Annars är det svårt att gå fel med en Explorer eller Explorer II :)

Hej alla KS vänner! Känns som att jag känner er rätt bra då jag som många andra snokat runt mycket här. Upptäckte sedan för några veckor sedan att jag lyckats regga mig i december förra året. Skammen sköljde genast över mig. Medlem i snart 1år utan att alls posta, lika och bidra till stämmning och underhållning här på forumet. Sedan dess har jag nu börjat jobba för att slippa epitetet "one hit wonder" ;)

Det hela började nog när jag fick en Tissot prs200 i studentpresent.

image.jpg

Var sjukt imponerad av hur länge man kunde stirra på en fin tavla! Men insåg rätt snart att det finns mer som lockar.

Då dök denna upp på handleden
image.jpg

Denna bild är från tågresan hem från hufvudstaden när klockan införskaffats hos kaplans. Mina medresenärer måste ha undrat vad hur många möten jag var sen till eftersom att jag konstant kollade klockan :angel:

Sedan kom jag i kontakt med S&S och skaffade mig en Royal Steel Chronograf:
image.jpg

Tågresan igen..
image.jpg

S&S:en har varit med på allt från fiske till skidåkning!
image.jpg

image.jpg

I övrigt har det även hunnit bli en kanonfin Citizen bullhead från Gripenbro.se en ärvd Omega seamaster och en äldre Zenith.
image.jpg
image.jpg

image.jpg

Nu tror jag att jag bestämt mig för att jag är på jakt efter en Sub från -87. En trevlig årsklocka måste man väl ha?
Tips på ref eller klockor till salu mottages gärna.

Det var nog allt från mig just nu, tack för ett härligt forum!
Mvh Mattias

Hej alla KS vänner! Känns som att jag känner er rätt bra då jag som många andra snokat runt mycket här. Upptäckte sedan för några veckor sedan att jag lyckats regga mig i december förra året. Skammen sköljde genast över mig. Medlem i snart 1år utan att alls posta, lika och bidra till stämmning och underhållning här på forumet. Sedan dess har jag nu börjat jobba för att slippa epitetet "one hit wonder" ;)

image.jpg

Var sjukt imponerad av hur länge man kunde stirra på en fin tavla! Men insåg rätt snart att det finns mer som lockar.

image.jpg

Denna bild är från tågresan hem från hufvudstaden när klockan införskaffats hos kaplans. Mina medresenärer måste ha undrat vad hur många möten jag var sen till eftersom att jag konstant kollade klockan :angel:

image.jpg

Tågresan igen..
image.jpg

image.jpg

image.jpg

I övrigt har det även hunnit bli en kanonfin Citizen bullhead från Gripenbro.se en ärvd Omega seamaster och en äldre Zenith.
image.jpg
image.jpg

image.jpg

Nu tror jag att jag bestämt mig för att jag är på jakt efter en Sub från -87. En trevlig årsklocka måste man väl ha?

Mvh Mattias
Välkommen! Mycket fina klockor, gillar att din SS fått hänga med en del :)

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Tågresan igen..
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
image.jpg

image.jpg

Mvh Mattias
Trevlig liten samling!
Ett råd jag brukar ge är att inte stirra sig blind på "årsklocka", lätt att missa andra godbitar då.
Om du inte är född ett "speciellt" år då en rolig modell dök upp så tycker jag att du ska strunta i det och njuta av allt annat ist. Ett råd i all välmening!

J

Trevlig liten samling!
Ett råd jag brukar ge är att inte stirra sig blind på "årsklocka", lätt att missa andra godbitar då.
Om du inte är född ett "speciellt" år då en rolig modell dök upp så tycker jag att du ska strunta i det och njuta av allt annat ist. Ett råd i all välmening!

J
Kloka ord!

F-n Jens, ibland briljerar du ju ;)

Hej alla härliga klockfantaster!
Ny medlem här och redan djupt imponerad av all samlad kunskap!
Jag ligger efter med i princip allt efter alla goa timmar här på forumet.
Klocka nummer ett, som sig bör högst upp, köptes ny för under 5´-82 tror jag.
Får vara med, men ärvdes av äldsta barnet i fjor. Tvåan, en 78a, väntar den yngste.
Trean, ett enkelt inbyte, i väntan på bättre tider. Som är nu! Något mycket vassare behövs i mitt jobb (bl a).
Tissot T-touch Solar vs Seiko SK007K(J)? Eller Någon Casio G-Shock? Kan ni råda?
Bruksig,vatten- vibration- stöt- o dammtålig modell. Gärna funktioner och en budget egentligen 4-5´.

Tack o ha det gött!

Bilagor

• 214.JPG
    214.JPG
    174.1 KB · Visningar: 118
Hej alla härliga klockfantaster!
Ny medlem här och redan djupt imponerad av all samlad kunskap!
Jag ligger efter med i princip allt efter alla goa timmar här på forumet.
Klocka nummer ett, som sig bör högst upp, köptes ny för under 5´-82 tror jag.
Får vara med, men ärvdes av äldsta barnet i fjor. Tvåan, en 78a, väntar den yngste.
Trean, ett enkelt inbyte, i väntan på bättre tider. Som är nu! Något mycket vassare behövs i mitt jobb (bl a).
Tissot T-touch Solar vs Seiko SK007K(J)? Eller Någon Casio G-Shock? Kan ni råda?
Bruksig,vatten- vibration- stöt- o dammtålig modell. Gärna funktioner och en budget egentligen 4-5´.

Tack o ha det gött!

Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.

Hej,

Jag och en kompis har ett genuint intresse för högkvalitativa klockor, gärna av äldre karaktär. Så 2013 startade vi Marcels som ett litet hobbyprojekt. Marcels är en liten e-handelsbutik där vi säljer våra klockor.

Vi brinner för tanken att man skapat saker för ca 100 år sedan som fortfarande fungerar och håller kvalitet som t.ex. fina gamla fickur av kända märken.

Vår affärside är att ha ett öga för högkvalitativa klockor som vi själva gillar på auktioner, nätauktioner, hos antikhandlare, pantbanker m.m. Sedan restaurera, putsa upp och säkerställa att de funkar innan vi säljer dem vidare.

Vår vision är att få människor att ta vara på fina tidlösa saker och fortsätta använda dem.

Här är lite bilder på några av våra klockor. Ta gärna en titt på vår hemsida om du vill se fler: www.marcels.se

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Hej alla!

Efter att ha samlat reps i många år har jag för en tid sedan kollat mer och mer äkta ( det ända rätta). Har nu tagit ett första steg och skaffat mig en IWC Portuguese.

Hoppas på många givande diskussioner här framöver.

Bjuder på en liten wristie!

Peace

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    149.2 KB · Visningar: 143
Tjena!
Jag är en 30 år gammal man bosatt i Blekinge. Jag reggade mig på forumet för att hitta inspiration till mitt nästa klockköp och även titta efter begagnade ur. Hade totalt missat klocksnack tidigare, jag får tacka Instagram för fyndet.
Tidigare ur är Omega Seamaster Planet Ocean 45,5mm. Sålde klockan då jag inte riktigt trivdes med storleken. Just nu äger jag en Longines guld som jag endast använder när kavajen behöver dammas av.
bild.JPG

Mitt sökande är efter en vardags/helgklocka. Tudor, Omega och Rolex är väl dom märkena som jag frekvent kollar på efter just nu. Det svänger fort. Ni vet säkert hur det är :)
Väl mött i klockdjungeln!
Ännu en bleking, välkommen in i värmen! :)

God eftermiddag!

Jag heter Erik och har kikat runt här på forumet ett tag och tänkte ge mig in diskussionen då jag på senare tid blivit mer och mer intresserad av armbandsur och fickur.

Det kanske är relevant i presentationen att berätta att jag har Omega Seamaster 30 (daterad till '64 med viss osäkerhet) samt ett fickur av okänt märke (står swiss made på urtavlan och en gravyr skvallrar om att den är från 1910-talet). Tyvärr ligger de hos urmakare respektive i föräldrahemmet just nu men framöver kommer bilder med nyfikna frågor bifogade.

Hoppas på att lära mig mycket från er och förhoppningsvis lyckas lära er andra något också, alternativ bara sprida lite glädje!

Ha en fortsatt trevlig dag!

MVH Erik

Tjena Hej.

Johan heter en annan.
Jag bor i Skåne och som mitt nick hintar är jag klocknovis.

Jag har nyss köpt en Omega Speedster Schumacher som 50 års present till mig själv.
Har sedan tidigare en Girard Perrigaux Ferarri, som jag inte kan hitta just nu....

Båda är numrerade i en limiterad serie iofs 5 555 av Omegan men ändå.

/J

Tjena Hej.

Johan heter en annan.
Jag bor i Skåne och som mitt nick hintar är jag klocknovis.

Jag har nyss köpt en Omega Speedster Schumacher som 50 års present till mig själv.
Har sedan tidigare en Girard Perrigaux Ferarri, som jag inte kan hitta just nu....

Båda är numrerade i en limiterad serie iofs 5 555 av Omegan men ändå.

/J

Välkommen hit. Blir du kvar en längre tid är du fast...

Hej,

Jag heter Marcus och är alldeles ny på forumet. Sedan några veckor har jag letat en passande klocka som blir nr andra klocka på 7 år. Den nya jag valde blev en Omega Seamaster 212.30.41.20.01.003 som jag tycker är en modell som passar mina syften.

Alla intressanta trådar och den genuina kunskapen har sysselsatt mig de senaste veckorna. Hatten av för alla Er som utförligt beskriver allt som en nybörjare som jag behöver veta.

Tillbaka
Topp