• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej.
Tänkte köra en kort presentation av mig som ny på forumet. Intresserad av klockor sen barnsben och på senare tid med uppväxta barn och högre lön kunnat skaffa mig några Rolex automater. Första var en Sea dweller-99 andra en 5513-87 och den tredje Gmt master -88. När jag inte jobbar och kollar klockor så är jag en golfnörd. Hoppas kunna åter komma med några bilder.
Med vänlig hälsning
Joakim

Här kommer bilder ursäkta kvaliteten
IMG_0625.JPG

Morning KS!
Nyreggad sedan någon minut tillbaka men varit här en hel del och kollat samt läst i olika trådar. Har alltid älskat klockor och äger en hel del budget klockor som tjänat mig väl genom åren så som Gant, Boss, Casio, Hilfiger men kände att det var dags att köpa något lite "finare" och hade länge haft ögonen på diverse Rolex,Omega samt Breitling klockor. Då främst modeller såsom Datejust,Submariner,Planet ocean, Aqua terra, Trans Ocean. Fick tillslut tummen ur och köpte mig en Omega seamaster aqua terra blue 41,5 mm ref 23110422103001 och sedan dess är det inte möjligt att gå tillbaka till något av mina äldre ur.
Bifogar några bilder på AT'n, klockan är helt otrolig och bästa beskrivning vore nog att säga att det är flera klockor i 1. Beroende på ljus och plats skiftar den otroligt i färg och utseende. Ibland är den ljusblå, ibland mörkblå/svart även djupet i klockan förändras på något konstigt sätt som jag har svårt att beskriva, bilderna är inte jättebra då de är tagna med en iphone 4 men men.

Mvh
EJS

Bilagor

• IMG_2343.jpg
    IMG_2343.jpg
    109.2 KB · Visningar: 119
  • IMG_2349.jpg
    IMG_2349.jpg
    109.5 KB · Visningar: 121
  • IMG_2350.jpg
    IMG_2350.jpg
    111.3 KB · Visningar: 115
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej!
Som ny på forumet kan jag (Calle) presentera en historiskt kort resumé över mitt klockinnehav som i dagsläget inskränker sig till en Oris Big Crown från 2001, som verkligen hängt med i ur och skur. Vad gäller skur har den i egenskap av flygarur fått smaka på otaliga bad i både söt- och saltvatten - utan knot. Klockan är min ständiga följeslagare och har därtill fått stå pall för en del yrkesrelaterat stök ;-) KG på Folkungagatan har tillsett både service, trycktest och helrenovering med bl.a. byte av urtavla p.g.a. avbruten "pigg" och oundvikligt totalhaveri.
Jag har självklart suktat efter ett otal andra ur, men i sista stund givit vika för en känsla av "svek" mot min gamle vän. Inte bra...
Kan väl i övrigt beskriva mitt klocktycke som konservativt och gillar framförallt det tydliga och "bruksiga". Har i övrigt en gammal Omega Seamaster (gulddoublé...) liggande i någon låda - där den troligtvis kommer förbli :)
/Calle Skickat
IMG_20141214_185836.JPG

Tjenare

Hängt på klocksnack något år nu, försökt och bredda min kunskap från absolut ingenting inom loppet av ett år, och kände att det idag var dags att också bli medlem =D

Har samlat på lite skräp, från någon 70-talare, sovjetare till att kasta ut min michael kors klocka =P
Sparar för tillfället ihop inför en rolex datejust, typ ref 16014 eller liknande.

22 år gammal, läser juridik/kriminologi och förhoppningsvis har en kandidat inom något år.

Bilagor

• IMG_0860.JPG
    IMG_0860.JPG
    139.4 KB · Visningar: 107
  • IMG_0863.JPG
    IMG_0863.JPG
    167.3 KB · Visningar: 107
  • IMG_0864.JPG
    IMG_0864.JPG
    206.6 KB · Visningar: 87
Hej KS,
Efter att dagligen surfat klockor på diverse sajter i snart 10-år så är det dax att presentera mig här.
Ur-livet började tidigt med en Certina DS-3 av dammodell som gåva på min 8-års dag, året är då 1981. Ett automatur som tyvärr flippades för ett år sedan och lever ett förhoppningsvis lungt liv på orginalläder i Köpenhamn. Intresset har bara ökat med åren men tog fart på riktigt då min nu bortgångne farfars PP 3800 gick på tok för billigt på Stockholms Auktionsverk i samband med en arvsdispyt för 5 år sedan. Har sedan dess påbörjat ett dagligt (enligt min fru onormalt) letande efter vintageur av alla former. Livet före -86 är det som hägrar mest och mekaniskt ska det vara. Stålur i allmänhet och chronographer i synnerhet. Genetiken har medfört att 36-39 mm är min modell. Holy Grail´s är och har sedan länge varit Heuer Camaro V72 med panda dial, Omega Seamaster Chrono cal 321 och Omega Flightmaster cal 910 (på tok för stor men ack så vacker). Är allätare och köper när tillfälle ges och flippar och säljer i samma takt.

Tack för bra forum!
//Cougan

Hej alla! Är en 19 år gammal påg som gillar klockor. Började väl i 5-års åldern då jag blev så avundsjuk på min systers Flik Flak att jag helt sonika slängde den i skogen. Budskapet gick fram för på 6-årsdagen fick jag en egen, som jag fortfarande har kvar.

I 14-årsåldern fick jag upp ögonen för mekaniska klockor. Hade tidigare rockat Suunto och Garmin men allt ändrades när jag upptäckte TTT (har faktiskt lite skuldkänslor för att jag lämnat TTT men det händer ju faktiskt otroligt mkt mer på KS).
Fick upp ögonen för en specifik klocka och valde att satsa. Började spara månadspengen och önska mig cash i julklapp samt födelsedagspresent. Sen vände jag mig till eBay och Japan, och resultatet blev detta cringy (fast lite kul kanske) inlägget på TTT:

http://www.network54.com/Forum/594638/message/1300142469/

Min baby idag (sorry för skärpan):
IMG_0978.JPG

Kan ärligt säga att jag på 4 år inte tröttnat ett dugg på den. Tycker om den så himla mycket. Tycker nästan att det är världens bästa klocka (om man tänker Pris:Klocka (och fina klockvinklar:klocka)).

I april 2013 fyllde jag 18. Visste ju hur kul det var att spara för att köpa något fint. På samma sätt som tidigare började jag lägga ihop pengar från födelsedag och jul osv... Men det mesta jobbade jag ihop under sommaren. Hann dock inte riktigt att skrapa ihop stålarna så 18-årsklockan kom några månader sent, vid jul.

Var länge inne på en 5513 MK1 men insåg till slut att det inte var rimligt. För dyra i skicket jag drömde om. Sen är det samtidigt ändå kul att ha något från året man fyller, som är lite mer funktionellt:
IMG_0972.JPG

BABY2!! Här på favoritstället!
Känns som ett superalternativ till en 5513 (5512) och är så jäkla nöjd. Blev så glad när den kom på Basel 2012 för aldrig gillat datum på sub hehe... Har också blivit tokkär i cerachrom. Tycker faktiskt inte att ljus påverkar plexi på lika roliga sätt som cerachrom.

Detta är väl egentligen vem jag är och vilka klockor som jag aldrig kommer släppa.
Älskar också att leta och hitta fina budgetvintage och roliga kultklockor, men det blir aldrig lika starka eller långvariga kärlek. De flesta jag har ligger bara och samlar damm.
Tycker man ska vara så estetiskt driven som det bara går men jag erkänner, ibland känner jag mig mer cool som en snorunge med rååålexx.

Har faktiskt siktet inställt på nästa klocka, men det dröjer nog p.g.a gitarrköp. Förutom klockor är jag väldigt intresserad av musik och spelar gitarr ett par timmar om dagen.

Tack för ett suveränt forum! Verkligen kul med den aktivitet och stämning som råder här!

Hej!
Helt ny på forumet och är på jakt efter min första "riktiga" klocka.
Har ingen klocka att visa upp, men har blivit väldigt intresserad av klockor
genom att bara vara inne och läsa allt ni skriver och alla bilder ni postar.
Kan inget om klockor heller, men är sugen på att lära mig mycket av er.

Vet inte riktigt hur ja ska komma upp i 20 inlägg innan jag får lägga ut vad jag
är på jakt efter i sälja/köpa tråden. Får väl helt enkelt skriva "fin", "snygg" osv
tills jag är uppe i mina 20 inlägg.
Klockan jag är på jakt efter är iaf en examenspresent till mig själv.
Kul med ett nytt intresse =)

Mvh Karateevert

Hej!
Helt ny på forumet och är på jakt efter min första "riktiga" klocka.
Har ingen klocka att visa upp, men har blivit väldigt intresserad av klockor
genom att bara vara inne och läsa allt ni skriver och alla bilder ni postar.
Kan inget om klockor heller, men är sugen på att lära mig mycket av er.

Vet inte riktigt hur ja ska komma upp i 20 inlägg innan jag får lägga ut vad jag
är på jakt efter i sälja/köpa tråden. Får väl helt enkelt skriva "fin", "snygg" osv
tills jag är uppe i mina 20 inlägg.
Klockan jag är på jakt efter är iaf en examenspresent till mig själv.
Kul med ett nytt intresse =)

Mvh Karateevert
Välkommen hit! De där tjugo inläggen går snabbt, försök att lära dig något istället genom att posta lite frågor på poster du tycker är intressanta! :)

Tjena på er!

Känns som jag varit vilsen i en massa år nu...trodde jag var ensam om att ha detta avvikande beteende;)
Inte nog att jag under samma vecka lyckades med bedriften av att dels hitta detta forum utan att även med detta forums hjälp oxå få hela min tidigare så organiserad klocksituation helt omkullkastad..gått från AP och Rolex till Zodiac och Orient...på två veckor!

Vem e jag då...förutom den uppenbarliga ADHD´n, så skulle jag väl säga en entreprenör med storhetsvansinne.
Drivit alla möjliga sorters verksamheter, vissa med framgång vissa utan :banghead:
Har sjukt mycket synpunkter på allt, kan mest vet bäst typen som ingen gillar. Så det e väl tur jag är min egna chef då;)

Har sen jag kunnat köpa egna premium märken kört med inställningen på att klockor är till för att användas. Visat sig att det inte alltid varit så smart, oavsett vilken logga som suttit på:wtf:.

Menar nu att det måste finnas bättre klockor än dessa visserligen ofta skitsnygga men ack så ömtåliga och i många fall överprisade klockor.

Så nu ska jag göra slag i saken och satsa på att hitta dem mest prisvärda klockorna på marknaden.
Dags för en omstart, ut med dem gamla och in med dem nya!

Kände att jag hade nog med synpunkter för att starta en egen reflektions tråd :sorry:

Ha det
//Daniel

Tillbaka
Topp