• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!

Mitt namn är Zlatan och jag har väl hängt på TTT mest men ska försöka bidra lite mer till båda forumen framöver. Mitt klockintresse började redan i unga år med en G-Shock DW6600. Minns att jag redan då spanade på skyltfönstren hos AD:s, och att jag tyckte att priserna var så extrema på den tiden. Kändes som att ett armbandsur för 150 var den dyraste i världen. :D G-Shocken byttes så småningom ut mot en Citizen kvartskronograf i titan.

Gick sedan ett antal år utan armbandsur överhuvudtaget till 2006 då mitt intresse väcktes lite pinsamt av filmen Transporter och ni känner alla till scenen när kameran sveper över Jason Stathams Panerai Daylight. Det var något med namnet "Luminor Panerai" som väckte en storm av klockintresse inom mig som fortfarande inte slocknat. Köpte med anledning av detta en Panerai 176 som jag bar i 4 år tills den byttes ut mot en Planet Ocean 42mm med svart bezel och vita siffror. Tyckte då att PO:n var den snyggaste klockan jag sett och jag var så nöjd med mitt inköp. Rolex var för dryga snobbar och Omega var det mer sofistikerade valet. Var vid tiden inne på Bergströms och spanade på Rolex som jag tyckte var så små och så löjliga jämfört med PO:n.

Sedan hände något som flera kanske känner igen, Rolexintresset slog till med full kraft, plötsligt drömde jag om en Sub LV som i början av 2010 fortfarande var aktuell. SubC hade inte presenterats som 116610. Köpte då en Alpha Sub LV som jag bar i några veckor tills den började imma under glaset. Skickade iväg den till Alpha för garantireparation.

Tänkte vad fasen och slog till på originalet, en flång ny Rolex Submariner LV. Det är något speciellt med att köpa sin första Rolex. Glädjen blir liksom aldrig densamma igen men jag minns när den kom och jag kände att, fasen den känns så billig jämfört med PO:n och så lik Alphan. :lol:

Känslan gick över fort och jag blev helsåld på Subben och Rolex överhuvudtaget. Bilen fick maka på sig och klockintresset tog mer plats. Sedan dess har PO:n lämnat stallet. En DJII TT kom in och lämnade lika fort varpå en 116613LB äntrade scenen. Nu är det alltså två Subbar i stallet samt en G-Shock Riseman som mest används för att ställa tiden på Subbarna.

Välkommen Zed, fina klockor ;) !! Posta inte bilder på din Sub, kommer kanske Sakna min :lol: haha!!
Neerå skoja bara, posta hur mycket du vill :cool:

Välkommen Zed!

Och välkommen Scarab! - Jag delar två intressen med dig, har några säsonger i båtbranschen och bor i skärgården där jag spenderar sommarna på sjön så jag förstår tjusningen med båtar och allt. Däremot tycker jag om att segla ibland för omväxlings skull :D

Hej,
Efter att ha varit med på en GTG i samband med Kaplans Klockkvalitet tänkte jag att det var i sin ordning att presentera sig.

Mitt klockintresse föddes som en kombination av att jag fick en 60-tals Omega som arv och att jag fick barn. Det intensiva småbarnslivet födde ett behov av ett annat liv vid sidan av vardagen. Jag började med att leta efter goda råd och när Uhren-Magazin 2004 hade ett test och en omslagssida av den då ganska nya Omega Aqua Terra trillade jag dit: Funktionell, intressant co-axial urverk att titta på genom glasbaksida samt ren design lockade som första klocka. Halva priset på blocket jmf nypris och mitt första förvärv var i hamn! Utbudet av begagnade klockor blev ett avkopplande tidsfördriv och snart hade jag kompletterat med två inrop på Kaplans: En Omega Seamaster Chronometer från cirka 70 (37 mm cirka) och en 90-tals kostym De Ville för små pengar.

Men, så är det ju det här med Rolex. Efter att ha klämt och känt på en bekants Submariner kändes Omega AT lite blek. (vill inte trampa nån på tårna, men så kände jag då). Att cal 2500 började krångla hjälpte till. Efter garantireparation flippade jag den mot en GMT Master II med alla ringarna. När jag nu tagit steget och öppnat plånboken på vid gavel utan ångestkänslor släppte alla spärrar. Nya kickar behövdes. Sea-Dweller blev nästa objekt. Två sport-rollar blev dock en för mycket. Byttes mot guld/stål Sub och en IWC Ingenieur. Två klockor är dock för lite att ha och jag insåg att jag behövde en kronograf: Månklockan Speedmaster med glasbaksida hittades till rimligt pris. Bästa kronograf jag haft hittills ur ett användarperspektiv när det gäller den lättavlästa tidtagningen. Trots nygjord service drog den sig dock lite för mycket för min smak. 15 sek/dag är över min gräns.

Men, lång tids surfande på Timezone och kontinuerlig läsning av diverse tyska klocktidningar sätter sina spår. Varför ska inte jag få ta del av ”höchste Urmacherkunst”? Kommer fram till att guld/stål inte är riktigt jag och att IWCs Genta-variant är lite klunsigt utförd. Tack och lov dyker det upp en AP ROC på blocket som tar inbyte. Den överträffar alla förväntningar! Samspelet mellan polerade och borstade ytor på boett och band, kantlslipningar, gravyrer, känslan i urverket vid betjäningen av urverket, …mycket att titta på som gör den väldigt speciell. AP cal 2385 är gjord på F.Piquet bas, dvs samma som i Omega Broad Arrow t ex. När jag jämförde med en bekants Omega Constellation kronograf var känslan helt olika så modifieringarna AP resp Omega gör verkar betyda något och kan motivera att de sätter sina egna namn på urverken. (obs! Lekmannafunderingar). Tyvärr har inte APn glasbaksida så de dekorationer av urverket som AP gör och tar bra betalt för kan man inte njuta av till vardags.

Det räcker emellertid inte med en klocka hur bra den än är. Man behöver ha något att byta med och olika funktioner. Fyndar en ny quartz,klassiska Omega Seamaster Bond-klockan. Gillar designen och detaljerna i urtavlan, men den skaver på handleden och det tuffa armbandet går inte att justera till min handled! Mkt irriterande, men oj vad lättsåld den var. Längtar efter Rolex igen och ropar in en z-serie Sub date. Upptäcker att jag saknar GMT-funktionen när jag reser. När GMT-master med keramisk ring dyker upp på blocket slår jag till, men tröttnar till slut igen på designen – lite orolig i mina ögon. En Datejust TOG får bli allroundklockan istället. Imponerad av detaljkvaliteten i DeepSea kniper jag även en sån nästan ny på blocket. Fantastisk klocka! Den bästa Rolexen i mitt tycke. Men… mina små handleder säger till slut ifrån så den får gå. AP-frälst som jag nu är blir det en AP ROO Black Themes som komplement till ROC. Med gummiarband är den trots sin storlek och tjocklek relativt bekväm jämfört med Deepsea.

Där blir det paus och konsolidering. Ut med sånt som inte får handledstid (fantastisk andrahandsmarknad i klockor förresten). Fokus på kvalitet och funktion. Snubblar dock över en nästan ny Breitling Chronomat på Pantbanken till bra pris. Kul att testa och en positiv överraskning. Lättburen trots tyngd och storlek samt detaljkvalitet och brutal design. Valjoux 7750 sägs vara en traktor och känslan är precis den, men den går som tåget.

På Timezone hittar jag ett inlägg med närbilder som jämför ett JLC-urverk med ett PP-verk. Och där syns med all tydlighet skillnaderna i hantverket om man har luppen framme. JLCn visar upp ojämna ytor och något som ser ut som små metallspånsrester, PPn är skrämmande perfekt. Viel liebe zu detail! Det ger mig ingen ro. Svettig och ångestfylld under ett års tid bestämmer jag mig till slut att jag ska ha en Nautilus 5711. Genta-design, synligt urverk, hög detaljkvalitet och mycket bekväm, tunn och lätt som den är trots sina 40 mm. Sälj av och vänta. Till slut dyker den upp på bild i samband med Robert Engströms jubileumskväll. Lite snabbt fotarbete och med hjälp av ett samtal från Spencer66 kastar jag mig över denna ransonerade klocka.

Sådär, lugn och harmonisk med PP 5711 på armen finner jag till slut tiden att skriva den här presentationen. Tack för mig!

Genta

Välkommen och imponerande lista på klockor som rullat förbi. Grattis till Nautilusen, den vill vi se mer av!

Är också ny här så tänkte slänga in en liten kort presentation av mig och min klocka :) Än så länge har jag bara en klocka som jag tycker är värd att nämna här, men hoppas att jag kanske kan utöka om något år eller två. Om mig, är från Stockholm men bor och jobbar i Frankrike. Är mest intresserad av klassiska klockor och kanske inte så mycket dykarur eller stora klockor. Är dock lite svag för IWC Portuguese och vissa pilotur, synd bara att dom flesta är så gigantiska...

Min klocka är en Jaeger LeCoultre Master Control (nya 39 mm varianten):

photof12.jpg

jlccal10.jpg

Till skillnad från Genta har jag inte sett några spånrester i några JLC urverk :) och är väldigt nöjd med min som håller tiden bra (typ +2.5 sekunder / dygn).

Välkommen och fin klocka du har där!
Om du gillar klassiska och inte så stora ur och ändå väljer JlC 39mm storlek istället för 37mm? ;)
Du kan nog trilla dit på något större i framtiden! :)

Rozzy skrev:
Välkommen och fin klocka du har där!
Om du gillar klassiska och inte så stora ur och ändå väljer JlC 39mm storlek istället för 37mm? ;)
Du kan nog trilla dit på något större i framtiden! :)

Funderade på en JLC Master Ultra Thin (38mm) men valde till slut den lite större, så helt omöjligt är det väl inte :) går ju redan åt det hållet. Ville köpa en ny också så 37 mm var inget alternativ, även om den är väldigt fin den med :)

Hej Alla!

Då jag lurkat omkring här ett tag så var det väl dags för en liten presentation.

Erik (kallas Poppe), Medelålders före detta technoproducent som numera driver det här http://www.miljoisolering.nu med min kollega Martin. Med två gullungar och en vacker fru bor jag på en avstyckad gård i den skånska myllan.
Har alltid sneglat på klockor men aldrig haft ekonomi för intresset. Förr lade jag alla mina stålar på gamla analogsynthar, klaviaturinstumentens motsvarighet till mekaniska ur, men nu är jag på väg in i armbandsurens förtrollande värld. Min fru gav mig en Certinachrono i present för några år sen och sen dess har jag spenderat mycket klock-tid på nätet. Stackarn, hade hon vetat vad denna present skulle ställa till med så hade hon nog köpt ett storpack filsingar i stället. ;)

Äger just nu endast en Certina DS Chrono, en gammal trasig Vostok med fallskärmsjägaremblem, en mysig Citizendykare från slutet av 70-talet (min enda automat hittills) och nån kinesdykare från helvetet. Certinan är fortfarande favoriten (ja ja ja....det är en quartzare). Försökte ladda bilder men det sket sig. Kommer senare.
Är inne på att köpa upp mig på Seiko så är det nån som vill bli av med nån 6105 eller så, hör av er.

Så kommer vi då till drömklockan, den helige Graal;

Mitt hjärta har alltid slagit volt när jag ser en 6538 eller någon av dess närmaste kusiner men numera är det faktiskt en japan vid namn Seiko 6159-7000 som får de där lånen med 70%ig ränta hos jugoslaviska maffian att se extremt fördelaktiga ut. :twisted:

Måste avsluta med att säga att jag gillar stämningen på detta forum och att det ligger på fin nivå. Visst, nån gång har jag väl sett nån flashback-idiot-kommentar men överlag känns det familjärt och kamratligt. Må det fortsätta på detta vis.

Tack för ordet

/Poppe

He He! Sorry to say.....jag pratar som en 'jevvla nullotta' som det heter härute..... :lol:

Tack!
Sitter och kollar på The Town och inser att jag bara blänger efter klockor......
Patetiskt! :mrgreen:

Tillbaka
Topp