• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frederik 3.

Breitling
2-Faktor
Hej!
Är en kille på 21 år som varit härinne och läst en del dom senaste månaderna. Mitt intresse för klockor började egentligen nyligen, genom att jag avtjänade min värnplikt vid Kungliga Livgardet i Danmark (dom med svarta björnpälsmössor som står vid slotten och stirrar), där jag behövde en klocka när jag hade fälttjänst dom fyra första månaderna och sedan skulle vakta slotten i fyra månader där en klocka också är väldigt viktig. Under de åtta månader bar jag klocka dagligen och när jag kom hem och inte ville bära min digitala Casio konstant började jag intressera mig för klockor och har köpt en SKX009 här på forumet. Håller på att spara till en DJ, i alla fall den jag funderar just nu, var inne på en BB innan så vi får se... Mitt användarnamn och avatar är förresten en hyllning till Frederik den tredje av Danmark som 1658 bildade sitt Livgarde.

Ha det fint!
 
L

LadyA

Guest
Välkommen hit!
Har du någon bild på skönheten? :)

Tack så mycket!
Jag har inte så många bilder på mig, men på klockan kan jag lägga upp 2 stycken :D

Det står alltså: "Use key 170 T" på baksidan. Varför står det så stort? (iofs är själva uret litet)
 

Bilagor

  • FullSizeRender-2.jpg
    FullSizeRender-2.jpg
    430.9 KB · Visningar: 250
  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    308.4 KB · Visningar: 158

Macklin

Cartier
Goddagens!

Har sökt mig hit då jag sedan en tid tillbaka har gripits av klocksamlarens åkomma. Det började med en liten Timex hittad på loppis som till min förvåning tickade till liv och tjusade mig med rörelse utan elektricitet. När denna för ungefär ett år sen bestämde sig för att sluta fungera så vändes blickarna mot Tradera och en hel värld av godsaker uppenbarade sig. Än så länge inget dyrt i samlingen men är rädd att åkomman kommer förvärras i takt med att plånboken växer.

/Fredrik
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Goddagens!

Har sökt mig hit då jag sedan en tid tillbaka har gripits av klocksamlarens åkomma. Det började med en liten Timex hittad på loppis som till min förvåning tickade till liv och tjusade mig med rörelse utan elektricitet. När denna för ungefär ett år sen bestämde sig för att sluta fungera så vändes blickarna mot Tradera och en hel värld av godsaker uppenbarade sig. Än så länge inget dyrt i samlingen men är rädd att åkomman kommer förvärras i takt med att plånboken växer.

/Fredrik
Våga dig in i vintagedjungeln på allvar! Kvalitet för skitpengar och design att döda för!
 

DrFlex

Cartier
Hej
Daniel heter jag och har kikat runt här på forumet ett par månader och känner att det är dax att presentera mig närmre. Jag vet inte riktigt var intresset för klockor kommer från men under åren så har det blivit rätt många som passerat samlingen. Om ekonomin hade tillåtit så hade jag gärna behållit varenda en men har fått avyttra vissa för att ge plats till nytt.
Idag består samlingen av en Rolex Submariner 114060, Omega Aqua Terra Skyfall 38,5mm, Zodiac speedwheel, en Orient semi skeleton som jag inte kommer ihåg namnet eller beteckningen på och får väl även ta med min frus Omega SMP 300m 36,25mm.
 

Bilagor

  • IMG_2210.jpg
    IMG_2210.jpg
    262.1 KB · Visningar: 137

JesperRyberg

Breitling
Godafton!

Jesper heter jag, håller till i de nordligare delarna av Västragötaland utmed Vättern. Nämnligen reservhuvudstaden Karlsborg :)

Hittade hit för några veckor sedan efter att jag köpt mig en Omega Seamaster från 1961.
Har tidigare endast haft vad ni kallar för parfymklockor, men iom denna klockan och detta forumet så är det nog slut på det nu :p
Vi får väl se vad som dyker härnäst :)
 

Icaras

Rolex
Godafton!

Jesper heter jag, håller till i de nordligare delarna av Västragötaland utmed Vättern. Nämnligen reservhuvudstaden Karlsborg :)

Hittade hit för några veckor sedan efter att jag köpt mig en Omega Seamaster från 1961.
Har tidigare endast haft vad ni kallar för parfymklockor, men iom denna klockan och detta forumet så är det nog slut på det nu :p
Vi får väl se vad som dyker härnäst :)
Skoj! Bild på den? :)
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Dags för en ny klocka här

(Tänkte peta in en bild från min iPad, men det ville sig inte...)
 
Senast ändrad:

JFolkeG

Omega
Hej,
Länge varit intresserad av klockor och spanat in uren på andras armar med avund. Dock har jag själv aldrig riktigt tagit klivet in i denna värld. Närmar mig min 30-årsdag med stormsteg och har fattat det mogna beslutet och beställt mig min första "riktiga" klocka. Valet föll på en Rolex OP ref 116000 med steel tavla. Återkommer med paketöppning när leverans har inträffat. Tack så länge!
 

Spaceboy

Breitling
Hej!

Helt ny här, men har länge haft ett brinnande intresse för klockor.

Nu behöver jag ett smakråd...Det blir ett inköp ganska snart, men för att inte spreta alltför mycket, önskar jag (som novis) lite inputs vad gäller val av modell till min lilla samling. Nu har jag snöat in på en IWC Portuguese, övriga alternativ i framtiden är IWC Pilot/Top Gun alternativt Zenith Pilot Big Date. Jag har inte de största handleder man sett, men mina förslag med bifogad bild skiljer sig väldigt lite i storlek.

Argument för Automatic 7 Days Power Reserve
-"In house" urverk
- Plexiglas på baksidan med riktigt snyggt urverk
- Datumvisning
- Håller värdet bättre?
Argument mot Automatic 7 Days
- Inte lika snygg och smäcker som Chronografen

Argument för Chronografen
- Gillar verkligen den i vitt med "Panda look" - Snyggare enligt mig
Argument mot Chronografen
- Jag kommer att sakna det synliga urverket
- ETA verk
- Inte helt säker på om jag gillar "dressade" kronografer...
- Håller värdet sämre...?

Nåväl - Vad tycker ni, kära experter?

På förhand tack för hjälpen! ;)

IWC Automatic IW500109
IWC 7 d.jpg


IWC Portuguese Chrono IW371411
IWC Chrono 2.jpg
 

Heken

Breitling
Tjena, är en 39 år gammal kille som heter Hector, som insett att klockor är kul. Började med en TAG Heuer Carrera 16 Chronograph Juan Manuel Fangio Edition. Jag dyker, så nästa vart en Suunto D6i dyk-klocka/dator. Efter det så skulle jag ha en beater och det vart en Seiko SKX007 som jag ägde i ca 3 dagar innan en vän köpte den. Lite efter så köpte jag en Seiko SKX009 som jag var nöjd med. För nån vecka sen så sa en annan kär vän att han sålde sin Anonimo Millemetri 2000, så jag slog till direkt eftersom jag tyckt om den sen första gången jag såg den. Seikon får snart en ny ägare. Målet är en Panerai 1940 Radiomir eller en Luminor Marina 42mm eller 44mm. Lägger upp en bild på mina 2 finare klockor. :)
20150810_195652.jpg
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Tjena, är en 39 år gammal kille som heter Hector, som insett att klockor är kul. Började med en TAG Heuer Carrera 16 Chronograph Juan Manuel Fangio Edition. Jag dyker, så nästa vart en Suunto D6i dyk-klocka/dator. Efter det så skulle jag ha en beater och det vart en Seiko SKX007 som jag ägde i ca 3 dagar innan en vän köpte den. Lite efter så köpte jag en Seiko SKX009 som jag var nöjd med. För nån vecka sen så sa en annan kär vän att han sålde sin Anonimo Millemetri 2000, så jag slog till direkt eftersom jag tyckt om den sen första gången jag såg den. Seikon får snart en ny ägare. Målet är en Panerai 1940 Radiomir eller en Luminor Marina 42mm eller 44mm. Lägger upp en bild på mina 2 finare klockor. :)
20150810_195652.jpg
Anonimon forumets snyggaste klocka! :)
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
20150811_165350.jpg
Hej! Mitt namn är William och jag har varit medlem här ett bra tag men aldrig postat. Har under ett par år haft ett stort intresse för klockor och samlat ihop en relativt bra budget kollection. Tänkte dock försöka sälja en del av mina klockor då jag inte hinner använda alla. Här är de klockor jag har just nu.
 
Senast ändrad:

Mattias J

Omega
2-Faktor
Hej!
Mitt namn kan man nästan lista ut :)
35 år och ganska ny i klockträsket. Verkar som att jag kommer fastna kvar där ett tag. Funderar lite för mycket på vilka klockor jag ska köpa. Verkar också variera från dag till dag har jag märkt. Kör med en Omega Seamaster för det mesta nu. Kommer att sälja min Hydroconquest för att byta upp mig eller så inom en snar framtid. Oklart än vad jag ska byta till.
 

ZtaFfaN

Cartier
2-Faktor
Hej!
Helt ny på forumet. Har blivit hitlurad av min ännu mer klocknördiga kollega TiE. Är en nästan normal man i mina bästa år (50). Bor i Stockholm. Har alltid haft ett visst klockintresse. Min första klocka var en digital kvalitetsdinka av märket Ronex, som jag fick vid 10 års ålder (Rolex hade jag aldrig hört talas om då:bored:). Riktiga intresset började väl i tonåren med lite noname-klockor, som var vad ekonomin tillät. Köpte en fin, första riktig klocka till mig själv i 20-års present i form av en Omega Constellation. Därefter blev det en Camel Trophy chronograph. Med lite mellanlandningar här och där sitter jag nu med tre skorpor som används dagligen. Först min Submariner, halvguld med blå urtavla, favoriten som jag i stort haft oavbrutet på armen i ca 15 år (tror det var från den som TiE fick inspiration till sin);). Så min nya älskling, PP Calatrava som jag hämtade hos Engström för några veckor sedan. Sedan brukar jag ha en lite enklare Hugo Boss-rova, bara för den är så snygg. Antar att det är vad som kallas parfymklocka?! Framåt finns tanken på en Rolle Deepsea med blåa tavlan. Har läst allt jag kommer över om den här:bookworm:. Kul med så många duktiga medlemmar som lämnar tips och idéer på vad man ska tänka på. Tack!
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej!
Jag är en snubbe på 28 jordsnurr och har varit intresserad av klockor sedan barnsben. Jag minns att jag på något sätt lyckades byta till mig min första klocka i 9-10 års ålder. Det va en sån sportklocka som alla hade på den tiden "Gul" tror jag märket hette med kardborreband som va riktigt slitet. Strax därefter va man på semester och de första man gjorde va att köpa en billig fake rolex med plast glas som gick sönder innan semestern va slut, men armbandet fungerade ypperligt och med lite modifikationer passade den perfekt på min "Gul" klocka. Och sedan dess har intresset för klockor bara vuxit. Jag hittade hit strax efter jag sålde min Breitling super avenger och började googla runt på jakt efter någon ny klocka. Ett svenskt klockforum är ju en sinnessjukt bra idé!
Tack för mig :)
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Hei
Ny på forumet. Jeg er norsk, men tilbringer ca. 100 dager i året i Fjällbacka, så jeg føler meg litt svensk. Vært interessert i klokker hele livet. Min nuværende samling:


Hej!
Helt ny på forumet. Har blivit hitlurad av min ännu mer klocknördiga kollega TiE. Är en nästan normal man i mina bästa år (50). Bor i Stockholm. Har alltid haft ett visst klockintresse. Min första klocka var en digital kvalitetsdinka av märket Ronex, som jag fick vid 10 års ålder (Rolex hade jag aldrig hört talas om då:bored:). Riktiga intresset började väl i tonåren med lite noname-klockor, som var vad ekonomin tillät. Köpte en fin, första riktig klocka till mig själv i 20-års present i form av en Omega Constellation. Därefter blev det en Camel Trophy chronograph. Med lite mellanlandningar här och där sitter jag nu med tre skorpor som används dagligen. Först min Submariner, halvguld med blå urtavla, favoriten som jag i stort haft oavbrutet på armen i ca 15 år (tror det var från den som TiE fick inspiration till sin);). Så min nya älskling, PP Calatrava som jag hämtade hos Engström för några veckor sedan. Sedan brukar jag ha en lite enklare Hugo Boss-rova, bara för den är så snygg. Antar att det är vad som kallas parfymklocka?! Framåt finns tanken på en Rolle Deepsea med blåa tavlan. Har läst allt jag kommer över om den här:bookworm:. Kul med så många duktiga medlemmar som lämnar tips och idéer på vad man ska tänka på. Tack!

Riktigt fina klockor! Välkomna!
 

Leksaksmannen

Breitling
Hej!
Jag har lurkat här ett litet tag men i och mitt nya förvärv (presenteras i paketöppningstråden imorgon ;) ) beslutade jag mig för att skaffa ett konto. Jag är 44 år och tillhör de normalavlönade varför min klockbudget är mindre flådig än andras, så jag kommer att bli en de som slåss för de prisvärda lågkostnadsalternativen. Dock har jag i och med mitt lurkande här fått upp ögonen för två lite dyrare klockor som jag kanske i framtiden kan inhandla i andra hand: Baume & Mercier Hampton chronograf och Omega Speedmaster Gemini 4.
De senaste åtta åren har jag burit en Seiko Flight Alarm SNA411 men ville uppdatera med en mer kostymvänlig blingare. Min första "riktiga" klocka fick jag ärva genom min mor på 80-talet då jag gick i högstadiet, en Tissot gulddoublé dressare som jag gillade mycket! Var väldigt klockintresserad då, men det försvann senare i livet och har nu kommit tillbaka mer i och med ett ökat intresse för stil överlag ( exv. randsydda kvalitetsskor).
Jag sportar även en blå Suunto Ambit3 då jag tränar en hel del - löpning samt styrketräning.

Vidare fann jag det lämpligt att gå med här då jag röker en del cigarrer - detta forum har ju seglat upp som främsta cigarrorumet nu när cigarrprat stagnerat av olika skäl!
Jag anser även att god mat och god dryck är viktiga och kul att lägga ned tid på, samt god litteratur såklart!
Så, en arbetarkille som njuter livets goda men med lite lägre budget...avslutningsvis vill jag säga att jag uppskattar den öppensinniga tonen många har här gällande olika personers val av klockor och att jag verkligen uppskattar ett forum där man lär sig nya saker och får nya uppslag, tankar. :)

Kuriosa: jag bär alltid klockan på höger arm och jag är rätt klumig, slår alltid huvudet och skrapar armarna mot kanter.
 
Senast ändrad:

Henke1981

Breitling
Hej!
Jag heter Henrik och bor i Stockholm. Arbetar inom transportbranschen.
Vet inte riktigt när mitt klockintresse började, men det har definitivt ökat sen jag hittade detta forumet. Min första "dyrare (350 USD ungefär) " klocka köpte jag till mig själv i 30-års present under en resa i Karibien. Den bärs varje dag, helst 24 timmar om dygnet, men min sambo gnäller ibland att den "lyser" för starkt på natten (hon e känslig...), så då får den vila på byrån nattetid ibland.
Siktet är inställt i framtiden på någon modell från Omega, 38,5mm AT är jag svag för, men just nu får min Citizen duga så länge. För att vara i den "lägre" prisklassen så tycker jag det är mycket klocka för pengarna. Den har flera funktioner som är bra, t.ex. evighetskalender, dubbla tidszoner, alarm. Kommer aldrig göra mig av med den.
Nog om detta, tycker att detta verkar vara ett trevligt forum, man får mycket inspiration och kunskap inför kommande köp i framtiden.

P1080496.JPG
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Helt ny på forumet. Har blivit hitlurad av min ännu mer klocknördiga kollega TiE. Är en nästan normal man i mina bästa år (50). Bor i Stockholm. Har alltid haft ett visst klockintresse. Min första klocka var en digital kvalitetsdinka av märket Ronex, som jag fick vid 10 års ålder (Rolex hade jag aldrig hört talas om då:bored:). Riktiga intresset började väl i tonåren med lite noname-klockor, som var vad ekonomin tillät. Köpte en fin, första riktig klocka till mig själv i 20-års present i form av en Omega Constellation. Därefter blev det en Camel Trophy chronograph. Med lite mellanlandningar här och där sitter jag nu med tre skorpor som används dagligen. Först min Submariner, halvguld med blå urtavla, favoriten som jag i stort haft oavbrutet på armen i ca 15 år (tror det var från den som TiE fick inspiration till sin);). Så min nya älskling, PP Calatrava som jag hämtade hos Engström för några veckor sedan. Sedan brukar jag ha en lite enklare Hugo Boss-rova, bara för den är så snygg. Antar att det är vad som kallas parfymklocka?! Framåt finns tanken på en Rolle Deepsea med blåa tavlan. Har läst allt jag kommer över om den här:bookworm:. Kul med så många duktiga medlemmar som lämnar tips och idéer på vad man ska tänka på. Tack!
Bra att du nu äntligen anslöt dig här. Välkommen! Nu får du lära dig att lägga upp bilder också;)!
Edit:
Ursäkta, såg just att du lagt upp bild på PP'n. Snyggt!
 
Senast ändrad:

Mudfold

Cartier
Har inte presenterat mig än.. det kanske är dags. Som mitt nick säger heter jag Jamie, 21 bast från Stockholm. Jobbar dels i flygvapnet som deltidssoldat men också heltid som IT-konsult på ett internationellt företag modell större. Vill gärna, med min coola titel på namnbrickan, tro att jag är "the shit" men egentligen dricker jag bara en massa kaffe. Ett smått intresse för klockor har väl alltid funnits, men har tagit språng på sista tiden. Min första klocka fick jag av papsen i 15-års present.
En TH Aquaracer med ingravering på viklåset. Har i princip suttit på armen nonstop sen dess men är fortfarande i helt okej skick. Hört mycket dåligt om TH den lilla tid jag varit på KS, konstigt tycker jag.. Gillar den verkligen (aquaracern iaf.. :)). Utöver det ägde jag en Rolex GMT en kort stund som jag nyss sålde. En G-shock som jag använder när jag är i gröntjänst, en Corniche i rosé och en skitig Gant jag aldrig använt.

FullSizeRender.jpg IMG_0724.JPG IMG_0772.JPG IMG_0865.PNG

Tackar för ett forum med skön atmosfär och härliga medlemmar.

/J
 
B

Banankontakt

Guest
Min första dyra klocka var en Longines conquest heritage, men till min besvikelse höll den inte tiden riktigt bra trots garantiåtgärder. Inte för att den är en Rolex, men en klocka för nästan 9.000 borde hålla tiden!
Sedemera köpte jag en Certina quartz som var min trogna följeslagare några år. Tills jag längtade tillbaka till en klocka utan batteri.
 
Senast redigerad av en moderator:

Pigge

Breitling
Hejsan allihopa.
Jag har nyligen blivit medlem här på klocksnack. Har börjat gilla klockor helt enkelt. Ungefär ett år sedan jag köpte min första nu. Gillar främst lite äldre klockor är inte så mycket för nya. Verkar vara en rolig sida detta. Tycker om att sitta och kolla på alla fina klockor och planera nästa inköp.

Tänkte dela med mig av mina två favoriter som jag är mycket nöjd med, vore kul att höra vad ni tycker. Inte dom bästa bilderna.
Den första är en Omega Seamaster 200m "Pre Bond" Mid size, quartz.
Den andra är en Eiger Luxe i 18k guld, vet inte så mycket om den, annat än att jag gillar den.


Superduper.jpg
BEAUTY.jpg
 
Hejsan,
August heter jag och jag tycker det är så underbart att se allas klockor. Själv är jag så väldigt intresserad av klockor men ingen nära vän som är det på samma nivå.
Jag har inte kunnat bygga upp någon lika stor samling som många andra här inne. Dock har jag en Tissot PRC 200, en Fredrique Constant FC-292MC4P5 samt en Omega Seamaster Deville och nu är jag ute efter en Oris Aquis 43mm :D:oris:
 
Topp