• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Javisst

Breitling
Seiko 6138, John player. Automat. 70- talare, originaldelar.
image.jpg
image.jpg



Seiko 7002-700J. Automat. 90-talare. Modifierad och renoverad.
image.jpg
image.jpg



Vostok amphibia cccp, mekanisk. 70-talare. Renoverad.
image.jpg
image.jpg




Seiko prospex srp637, automat.
image.jpg
image.jpg
image.jpg




Har även köpt en Laco Dc-3 som borde komma om ca en vecka..
 

joaikm

Breitling
Hej!

Jag heter Joakim och bor i Stockholm. Har läst mycket på detta forum men inte skrivit eller skapat något konto, så jag tänkte att det var dags idag!

Jag har för tillfället bara en klocka och det är en Tissot PRS200, från tidigt 2000-tal. Nu har jag börjat jakten på min första riktiga klocka och hoppas att klocksnack kan hjälpa mig i rätt riktning!
 
Tjena!
Sitter på en datejust II med den blå tavlan och sjukt nöjd med den men är nu inne på helguld och skulle behöva lite rådgivning där..

Det jag kollat på är daytonan i helguld med vit eller svart urtavla hittat en del på chron24 som jag tycker verkar vettiga men min fråga är om det är nåt särskilt man ska tänka på när man köper runt åren 1988 -1991? Ser att det bland annat är annat spänne på den en den senare modellerna, är detta något som lätt åker upp eller dylikt?
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Undrade vad du menade med dubbelkronograf. :D

Riktigt fin klocka! GP gör roliga grejer!
Det som jag gillar med den här och en del andra dubbelkronografer är när dom är koaxiala. Alltså den tredje kronografknappen sitter i koronan, inte vid klockan 8 eller vid 10. När jag tänker efter är alla mina sådana...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
image.jpg
Hallå! Jag är en 21 årig kille från Stockholm med ett stort intresse för klockor och skor, min första klocka var en Blancpain Villeret extra slim i gulguld som jag fortfarande har, därefter har samlingen blivit påfylld med en Breguet Classique samt några vintage ur, 2 leCoultre samt en Hamilton och lite annat. Som ni ser så tenderar min smak att falla in i det klassiska men gillar det mesta. Just nu ute efter min första ståldänga och tror väl att det blir en ro.
Som en kontrast så är min smak i skor ofta långt ifrån klassisk med en rejäl blandning. Så här kan ni ofta se mig runt i Stockholm ;)
Du satsar mao högt från start, coolt (och vrålsnygga
 
  • Like
Reactions: Oew

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det som jag gillar med den här och en del andra dubbelkronografer är när dom är koaxiala. Alltså den tredje kronografknappen sitter i koronan, inte vid klockan 8 eller vid 10. När jag tänker efter är alla mina sådana...
Cool, det visste jag faktiskt inte. Antar att du med dubbelkronograf menar att den har split second funktion? Har aldrig hajat hur det där funkar rent praktiskt. Kan man ta mer än en mellantid?
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Cool, det visste jag faktiskt inte. Antar att du med dubbelkronograf menar att den har split second funktion? Har aldrig hajat hur det där funkar rent praktiskt. Kan man ta mer än en mellantid?
Det fungerar så här:
* startar kronografen
* ta mellantid genom att trycka på knappen i kronan, den undre visaren stannar. Läs av mellantiden.
* starta den undre visaren igen genom ett nytt tryck på knappen i kronan, den hoppar ikapp den övre sekundvisaren som gått framåt hela tiden.
* detta kan upprepas hur många gånger som helst.
* stoppa kronografen med nytt tryck på övre knappen (som vanligt)
* nollställ med undre knappen (som vanligt)
 

VictorH

Breitling
Hängt runt ganska mycket! Inte lämnat mycket spår, men avlider när man väntar på flyget hem på vad som skulle kunna vara en av Europas tråkigaste flygplatser, Berlin tegel. Är på jakt efter att hitta den ultimata klockan, som efter många om visade sig vara en omega Aqua terra, helst med grå urtavla.

Väntar även på att en urmakare ska försöka få min farfars gamla Breitling att ticka felfritt!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    169.6 KB · Visningar: 85

cjb1975

Omega
2-Faktor
Tjena allihopa!
Har smygit omkring här på forumet ett bra tag men nu kändes det att det var dags att presentera sig! Mitt klockintresse startade på allvar för ca 2 år sedan men tyvärr är man inte så pass tätt att pengar inte är ett problem, har just nu en Citizen BN0000-04H samt en Longines Qonquest 39 mm i min ägo.
Tänkte spara till en Oris Aquis är det tänkt men får se om man har hunnit spana in något annat innan det blir dags för köp, hittar ju hela tiden något nytt som osar ha-begär! :woot:

Är förövrigt från Norrbotten närmare bestämt Luleå!
20150713_132433.jpg


Vänliga hälsningar
/Marcus

Fina!
 

Andreo

Breitling
Hejsan allihopa! Har suttit här ett tag nu och spanat igenom annonserna och suget efter en GMT master blir inte mindre är jag rädd för! Hoppas att snart hitta min drömklocka här för en rimlig slant :).
 

Wiliamo

Panerai
Hallå gänget! William heter jag, är 18 år fyllda sen ett tag tillbaka. Förkärlek till klockor med för höga prislappar, letar min första "riktiga" vilket jag tänkte spräcka min första "riktiga" månadslön på;). Mitt intresse för klockor kom igång rejält för ungefär ett år sen och sen dess har det tagit upp alldeles för mycket tid. Har läst en del här på forumet men inte haft något vettigt att skriva. Vi hörs!
 

Schmumel

Omega
Hej

Thomas heter jag, är 25 år och bor i Karlstad. Jobbar som prisstrateg på en värmländsk matvarukedja.

Har läst här av och till i något år, mer de senaste månaderna efter att klockintresset dragit igång på allvar efter att jag och pappa gick igenom farfars saker och upptäckte en liten klocksamling med en del intressanta klockor.

Själv har jag inte direkt burit en klocka dagligen förut men har haft några klockor tidigare bl. a. en Casio som jag inte kommer ihåg exakt vad den heter men som ser ut ungefär så här:

Casio-AQ180WD-2A-LG.jpg


Den klockan fick dock pappa ta över då jag inte använde den. Hade även en IK Colouring som jag köpte efter att ha fått syn på i en "ditt senaste köp" tråd på Sweclockers.

Men som sagt intresset var igång och jakten på rätt klocka började. Från början var planen enkel; att köpa en ny Omega speedmaster professional men när jag letade och läste så insåg jag ju att det finns så många klockor jag ville ha så planen ändrades till att köpa begagnat och få flera klockor för samma pengar.

Just nu har jag en Seiko SKZ330J1

DSC_0691.JPG



Samt att jag precis köpt den här:
https://klocksnack.se/threads/dpw-gruppo-radar-breitling-producerad-pluton-navitimer.39341/
DPW "Breitling" Pluton. Den annonsen var en av anledningarna till att jag kom till skott och registrerade mig.

Har även letat lite efter en Breitling Aerospace i bra skick till vettigt pris. Samt att det säkert blir en Omega Speedmaster framöver, som jag tänkte från början.
Kul med fler Karlstadbor! Välkommen :)
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Varit medlem sedan i mars men varit inne och läst till och från de senaste åren. Klockintresserad sedan jag fick en Lagonda av morfar när jag fyllde sju men har först på senare år börjat köpa "riktiga" klockor. Har fastnat för Omega, har en vintage Seamaster, en speedy, en smp-c, en De Ville prestige och en De Ville med quartsverk från 1990. Har också en röd Tudor BB och en Oris Artelier Skeleton. Efter att ha läst en del här kände jag mig tvungen :nailbiting: att köpa en Seiko som sommarklocka och det blev en SNZG09J.
Efter senaste inköpet har jag alltid tänkt att det får räcka men efter bara några dagar börja jag fundera på nästa. Någon som känner igen det? Börjat snegla på en GMT Master, vi får se vad som händer, kanske kommer även jag att fastna i Rolexträsket.
Köper klockor för att behålla dem men har lyckats göra mig av med några, äldste sonen fick ta över en Frederique Constant och jag sålde en Oris Divers Date när jag köpte min smp-c.
 

SdV

Omega
SdV heter jag. 33 år bor i Växjö. Småbarnsförälder, skytt och jägare och har precis fått upp ögonen för klockor (vilket jag ser som ett ålderstecken)
Köpte en vintage omega här på forumet som första riktiga klocka.
Drömmer om att köpa en Grand Seiko eller en Tudor när jag sparat ihop degen.
 
Senast ändrad:

Hebbelito

Breitling
Tjing!
Helt ny på sidan med en bejakad svaghet för vattentåliga ur. Har dock börjat snegla på något mer dressat i form av en Aqua Terra.
Ser fram emot många intresanta, givande och vackra diskussioner här på Klocksnack.se!
 

Parkbank

Omega
Tjena,
Tänkte presentera mig, Fredrik heter jag och är 25 år för närvarande bosatt i Kalmar. Har under en längre tid haft ett intresse till diverse ur och har surfat inkognito på forumet ett bra tag, allt började när jag var runt 10-12 år och fick en digitalklocka från Gul med spel (snacka om att jag blev kung i klassen). 2005 köpte jag en Casio Edifice som efter ett tag blev för töntig för min smak. Bytte då till en klocka från SAS retro pilot som jag av någon anledning tyckte var ett bättre köp, även den tröttnade jag på ganska snabbt och köpte därför på mig två Gant (ännu sämre köp än Casio och SAS) efter ett tag lämnade jag quartz bakom mig och köpte en Seiko SNZF17J1 som efter ett tag byttes till en SKX007J1. Det stora köpte skedde när jag var runt 22-23 år och köpte en ny Omega Aqua Terra, grå tavla med 8500-verk och SI-14 fjäder. Klockan blev en kär ägodel men för någon månad sedan gick den vidare till ny ägare (forummedlem). För tillfället är jag klocklös och bortsett från min Casio och GUL som jag fortfarande har kvar men inte använder. Är på jakt efter något nytt i size 36-40 mm att hänga på armen.
Kort presentation av mig.
 
Hej!

Jag heter Christoffer och har ännu inte byggt upp en klockkollektion men letar efter en Omega Seamaster Planet Ocean för att börja, om det är någon som har en sådan i svart så får dem gärna höra av sig!

Tack!
 

fredson

Breitling
Godmorgon mina damer och herrar!
Fredson kallas jag för, snart medelålders man boendes i centrala Göteborg. Har en förkärlek till snygga vintageklockor men även möbler, i synnerhet dansk design. Har under åren främst haft Omega som specialintresse och då främst 50-60 tal. Samlingen flippas regelbundet men består i skrivande stund av ett antal Seamasters av olika modell och skick, men även någon Longines samt någon riktig bastard. Jag anser att klockorna är till för att användas vilket även bidrar till slitaget, då jag byter från dag till dag. Ingen har ännu kommenterat att en klocka jag bär är sliten utan enbart att de är snygga.
Har "smygläst" det här forumet länge,
skönt att se att man inte är ensam om sin klocksjukdom.

På önskelistan just nu är en Sjöö Sandström Chronolink, antingen med svart eller vit urtavla samt på länk. Har du en sådan får du gärna PMa.

Väl mött/Fredson
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    206.5 KB · Visningar: 78

Peppar

Omega
2-Faktor
Halloj, ny här, med ett begynnande intresse för klockor. Har en Omega Constellation Pie Pan, en Atlantic Worldmaster GMT samt några "skräpklockor". Suktar efter en Sinn, tycker de är läckra.
Ha det!
 

LS

Panerai
2-Faktor
Hej!
Kanske en sen presentation men varför inte. Reggade mig här för att köpa en Seamaster som blev min första lite roligare klocka. Tidigare har jag bara haft diverse Seiko.

Ser fram mot en trevlig tid här!
 
Senast ändrad:

PeterJ

Breitling
Hej!
Peter heter jag, bor i Stockholm. Har väl gjort som många andra här, läst mycket på forumet, blivit nästan besatt, och till slut reggat mig som medlem :).
Har inte burit klocka på hur många år som helst och då hade jag 3 st Camel-klockor som jag letat som en galning efter nu, men kan inte hitta dom :confused:. Så köpte 2 st Seiko, en SKX007 och en SKX009 att ha under tiden.
Kollar mycket på Rolex och tänker mig en Sub, men av någon anledning har jag precis beställt en Datejust.
Tänker mig ändå en Sub någon dag :p… Nåväl, kan blev trevligt här på forumet (något dyrt kanske :D)

Trevlig kväll!
 

Norpan

Omega
Hej
Norpan heter jag och bor norr om Stockholm. Jag är mer intresserad av tid och mekanik än av klockor egentligen, men detta har resulterat i att jag köper en del fina sådana i alla fall.

Jag kommer förmodligen aldrig att försöka passa ihop klädsel med klocka och försöker sällan stila till saker medvetet. Dock gillar jag att köpa riktigt bra grejer som fungerar. Gärna saker som påminner mig om "den gamla goda tiden". Det kan vara allt från klockor, skor, tält och synthar till fjällrävenkläder, kameror och amatörradiostationer.
Bra saker ska användas och ska inte hanteras med silkesvantar eller läggas i bankfack.

Något jag lärt mig är att försöka göra saker rätt från första början. Detta gäller såklart även mina diverse inköp. Jag har insett att jag sparar pengar på att göra så.

Tidigare har jag försökt med mottot "det duger åt mig" för att sedan krypa till korset och köpa den där bästa och lite dyrare grejen i slutänden i alla fall.

Hittills i den lite finare klocksamlingen finns en Sjöö Sandström UTC Skydiver, en Seamaster och en Speedmaster.
Ägde även en Sinn 903 St i ett par veckor, men det kan ni läsa mer om i recensionerna.

Utan att riktigt ha budgeten nu så söker jag efter något seriöst ur med räknesticka. Hör gärna av er om ni har något fint på lager.

Ha det

//Norpan
 

linus282

Breitling
image.jpg
Tjena!
Linus heter jag, 25 år från Linköping!
Reggade mig för ngn vecka sedan då jag följt forumet länge i väntan på köp av min första "riktiga" klocka.
Efter mycket inspiration från forumet så bestämde jag mig för att en Omega Seamaster planet ocean XL var klockan för mig, så efter att ha testat både nya 8500 och begagnade 2500 så vart det en kanonfin lätt begagnad med 2500 urverket.
Grymt nöjd med klockan men efter att ha surfat runt här allt för mycket så har man ju insett att det är som en drog med mycket fina ur som läggs upp här på sidan.
Så jag gissar väl att det tog max 2 dagar innan man letade efter ytterligare något som kan vila i Windern medans den andra sitter på armen :).
Har inte haft intresse för "finare" klockor mer än kanske ett halvår men nu tar det nog inte allt för lång tid innan "samlingen" kompletteras med antingen en DJ eller helst en DD. ;)
 
Senast ändrad:

Oysterman

Omega
2-Faktor
Johan var namnet, 27 år från Göteborg och är sån där som suttit och gluttat på forumet under nåt års tid nu. Har inga nämnvärt fina klockor ännu men är mycket intresserad av allt från sportdykare till finklockor. Är kreativ utav mig och mån om kläder och stil i allmänhet. Närmast stående inköp för framtiden lutar mot någon beater såsom en Seadweller alternativt en explorer 14270.

Tack för mig
 
Topp