• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Exakt! Som student får man göra sin läxa och agera prismedveten konsument, haha. Sedan gillar jag storleken oerhört mycket också.
Delger gärna en historia från mina (galna) år som student. För de första CSN pengarna jag fick, köpte jag mig en Rolex 16234 för 16.000:- efterföljande en och en halv månad käkade jag nudlar VARJE dag till frukost, lunch och kvällsmat :)
Detta var hösten 1994.

Delger gärna en historia från mina (galna) år som student. För de första CSN pengarna jag fick, köpte jag mig en Rolex 16234 för 16.000:- efterföljande en och en halv månad käkade jag nudlar VARJE dag till frukost, lunch och kvällsmat :)
Detta var hösten 1994.
Låter som helt rätt beslut! Inget som du ångrar idag förmodar jag? Min sambo är dock lite kräsen med maten, haha :stop: Ser i alla fall fram emot en nära förestående examen och att någon vänligt sinnad arbetsgivare vill finansiera mina framtida klockköp via fast anställning! :nailbiting:

Hej!

Varit medlem här sedan ca 6 månader tillbaka. Dock inte varit särskilt aktiv förens ett par månader tillbaka då intresset för en ny klocka väcktes.
Intresset för klockor började då min Certina DS titan (klassisk studentklocka) skulle bytas ut mot en första "riktig klocka"!
Efter mycket omsorg föll valet på en Oris Divers Date som jag hade ett år innan den byttes mot en Longines Ledgend Diver som jag en idag använder i jobbet (modifierad med ett meshband).

Efter 1 år med Ledgend Diver som vardags/jobb klocka så föll valet på en mer dressad klocka att ha privat!
Då jag varit väldigt nöjd med Longines så valde jag att fortsätta med samma märke.
Modellen blev en ur Master Collection med månfas (valde nu att prova ett skinnband istället för stållänk).

Det har nu börjat klia i klock-fingrarna igen och är nu sugen på en sportigare, exklusivare modell.
Efter mycket omtanke har jag nu valt att prova på Rolex. Valet har fallit på en Explorer II (16570), med vit urtavla, och väntar nu bara på rätt klocka ska dyka upp!
Har ni en ovanstående modell får ni väldigt gärna höra av er till mig. Box/cert uppskattas men hör av er med det ni har så får vi se :)

Förhoppningsvis blir det många fler klockor under åren som kommer.
Redan ett klock-konto döpt till "födelsedag 2020",då jag fyller 30 år, där pengar stoppas undan titt som tät för en bra present till mig själv!

Tack för fantastisk rolig läsning som "stulit" åtskilliga timmar av mig :)

Tog inte allt för lång tid att hitta det jag sökte!
Helt plötsligt känns Longines inte riktigt lika tilltalande...
image.jpeg

19 år och pluggar första året som civilingenjör i industriell ekonomi vid LiTH. Klockintresset har haft en exponentiell utveckling det senaste året. Dock sätter studentbudgeten käppar i hjulen gällande vilka klockor man med gott samvete kan köpa. I skrivande stund består av min "samling" av ett par Seikos och en Certina. Till vardags har jag en skx007 på vänsterarmen men planerar att inom kort köpa mig en schysst klocka. Vad detta kommer bli för klocka återstår att se...

Presentera sig skulle man ju vilja göra lika coolt som Marty Hart (Woody Harrelson) tv-serien i True Detective:
Marty Hart: You know, I've seen all the different types. We all fit a certain category-- the bully, the charmer, the, uh, surrogate dad, the man possessed by ungovernable rage, the brain-- and any of those types could be a good detective, and any of those types could be an incompetent shitheel.
Maynard Gilbough: Which type were you?
Marty Hart: Oh, just a regular type dude... with a big ass dick.
Mitt klockintresse har alltid flammat upp i flygplansstolen när jag sett reklam för de fina klockorna i flygbolagets tidning för att sen försvinna vid landningen.
Men när jag för första gången såg en winder med flera klockor på, det råkade vara i tv-serien Power (ja, jag ser mycket på tv-serier) så kom ett klocksug igen.
Efter mycket funderande beställde jag en Seiko Sarb017 (från SeiyaJapan.com) och den är lika snygg och gedigen som jag hoppades på.
SARB0171.jpg

Nu funderar jag på nästa klocka. Måste ju skaffa flera som ska samsas vackert på min kommande winder.
Just nu lutar det åt att nästa klocka blir en Ball Engineer eftersom jag tycker den är snygg, fint armband och så sticker tritiumet ut.
ball_watch.JPG

Sen lutar det åt en Rolex. Jag har en långsiktig plan. ;)

19 år och pluggar första året som civilingenjör i industriell ekonomi vid LiTH. Klockintresset har haft en exponentiell utveckling det senaste året. Dock sätter studentbudgeten käppar i hjulen gällande vilka klockor man med gott samvete kan köpa. I skrivande stund består av min "samling" av ett par Seikos och en Certina. Till vardags har jag en skx007 på vänsterarmen men planerar att inom kort köpa mig en schysst klocka. Vad detta kommer bli för klocka återstår att se...
En i:are! :) Välkommen!

Hej!

Även jag en nybliven medlem.

I dagsläget äger jag 6st "riktiga" klockor, 2st nyare Seiko, 3st äldre Omegor samt 1st äldre Tissot. Drömklockan är väl egentligen en Submariner, men är svag för Omega och Seiko också! Tycker oftast bättre om lite större klockor samt "rena" tavlor.

Jag närmar mig min 25årsdag. Till vardags jobbar jag som butiksansvarig i Västsverige och jag växlar mellan Seiko-klockorna som vardags-klocka

DSC_0512.JPG

Hej!

I dagsläget äger jag 6st "riktiga" klockor, 2st nyare Seiko, 3st äldre Omegor samt 1st äldre Tissot. Drömklockan är väl egentligen en Submariner, men är svag för Omega och Seiko också! Tycker oftast bättre om lite större klockor samt "rena" tavlor.

Jag närmar mig min 25årsdag. Till vardags jobbar jag som butiksansvarig i Västsverige och jag växlar mellan Seiko-klockorna som vardags-klocka

DSC_0512.JPG
Välkommen in i värmen!
Nu går det bara utför :)

Hej!
Jonas från Kungsbacka här. Har varit en flitig forumsbesökare ett tag nu, därför definitivt dags att presentera sig.

Har de senaste åren inte använt klocka men nu ska det bli ändring. KS är där jag samlar på mig kunskap inför mitt kommande köp. Har dock inte bestämt mig än, men det lutar åt en Rolex Explorer, Submariner No-date eller Milgauss.

Då var jag inte klocklös längre... Tack vare KS referensavdelning vågade jag mig på ett köp från Tyskland, Rolex Explorer. Uppdaterar referensaidan med omdöme imorgon.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    88.8 KB · Visningar: 70
Hej!

DSC_0512.JPG
Hej och välkommen in i värmen:)
Bara att bestämma dig så här du snart din Submariner. Happy hunting!

Hejsan allihop, mitt namn är Adam och jag är en student från och hemmahörande i Stockholm :). Jag har ett relativt nyfunnet intresse i klockor så jag postar inte mycket utan försöker läsa mycket för att bygga upp någon slags grundkunskap innan jag börjar uttala mig
Klockorna jag har är:
Seiko 5 military 39 mm
Suunto Terra Elementum
Eterna guldklocka (ärvd)
Så sött!

Hej och välkommen in i värmen:)
Bara att bestämma dig så här du snart din Submariner. Happy hunting!
Tackar!

Ja, jag får börja lägga upp en spar-plan för en riktig fin-klocka snart! Lite som jag måste prioritera först, även om en klocka aldrig är fel så är det nog bättre att försöka få tag på en lägenhet dessförinnan! :hungover:

Haha ja det är på den nivån jag kommer få göra misstänker jag! Är sugen på en "årsklocka" dessutom. Räknar med ca 60 000 för en vettig Submariner från 1991 om jag inte är inte och snurrar för mycket efter att ha googlat lite :greedy:
Ah, låter nog lite i överkant tycker jag. Absolut inte ett rött öre över det iallafall ! Lycka till ;)

Hejsan!
Labbo från Örebro här! Studerar inte just nu men ska ge mig ut i världen nästa år och då är det fastighetsekonomi som gäller.
Jag är ett stort fan av dykarklockor och hade från början en stor förälskelse i Omega seamaster men alltefter som man hänger på klocksnack så ändras det så klart lika ofta som man tänker på klockor. Just nu är jag lite inne på Sinn dykare... Men som ni märker så ändras detta varje dag!
klockintresset väktes till liv av en polare som fick en Rolex Submariner av sin far. efter vi studerat den noga så föll jag som en pannkaka. För det konststycket och avancerad teknik som ligger bakom den. Var redan intresserad av design i all möjlig form.

Andra hobbys än klockor är ishockey som jag följer på regelbunden basis. Då är det såklart Örebro hockey som är mitt lag. Men är från början född MoDoit. så om ni vill diskutera ishockey är det bara att höra av sig ;)

tillbaka till klockor just nu äger jag en gammal Festina chronograph. Har även ett intresse för Ryska klockor främst från sovjet tiden. tycker det är coolt att man kan ha en så stor bit historia på armen! äger ingen Rysk klocka just nu dock men letar efter en fin pjäs att sätta tänderna i så småningom:hungry:. Letar också efter en Seiko Skx modell men kan inte bestämma mig vilken jag vill ha. Ps stavning och grammatik som ni märker är inte mitt starkaste kort så hoppas ni har överseende med det:D

Mer kommer jag inte på just nu! Så tack och hej leverpastej!
Ps stavning och grammatik som ni märker är inte mitt starkaste kort så hoppas ni har överseende med det:D
Välkommen!

Tjena!

Nyligen blivit intresserad av klockor så tänkte det kunde passa att bli medlem här på forumet :)

Är 24 år och bor i Lund. Studerar just nu ekonomi samtidigt som jag jobbar lite extra. Är egentligen senaste månaderna jag blivit intresserad av klockor (vet ej riktigt varför) så samlingen är varken stor eller något speciell jämfört med många andra här. Men måste börja någonstans.
2015-09-22 14.19.32.jpg

2015-09-22 14.19.39.jpg

1. TomTom Golfer
2. Tissot PRC200 (första klockan jag fick för många sedan)
3. Momentum Atlas 38 med två extra nylonband. (Köpt här av Mathias på Royal Straps)
4. Wood&Sea dressare. (Kostade inte många kronor, ska ha som slit och släng)
5. Gant Park Hill (ska nog säljas då den är för stor)
Hej Där!
Jag har av någon märklig anledning börjat kolla på speedmasters fast jag egentligen inte är nåt chronograf-fan. Den du har som profilbild är riktigt fin. Vet du vad den har för ref.nr?
Med vänlig hälsning
John

Hej

Mitt klockintresse tog fart i april när jag under en resa till Hong Kong köpte en Seiko ”Shogun” sbdc007. Beställde i förra veckan en klockbox med 6 platser från Rainer efter tips här på forumet. Väntar nu på att den ska komma. Boxen kommer ha 5 tomma platser som ska fyllas… först ut är denna.
...fem tomma platser som ska fyllas..! Fan vad kungligt! "Build it and they will come"
Med vänlig hälsning
John

Tillbaka
Topp