• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rossi

Rolex
2-Faktor
Vilket lyft med en fin platform! Detta tror jag inbjuder till långa och givande trådar. Harry heter jag och är gammal TTT smygare. Kännetecknande drag är att jag flippar klockor ofta (alltid med förlust :D ) och är mycket svag för Heuers, men tycker att Tagheuer är riktigt trista saker.


Ps första posten och redan använt editera funktionen för stavfel :D
 

hans

Petrus Kenicius
Hej!

Roligt att se att någon/några orkar starta ett modernt tekniskt drivet svenskt klockforum. Phpbb är en mycket kompetent forumprogamvara vilket jag erfarit under åren med Klockforum.com. Dock hoppas jag att ni kommer få större framgång med ert nya forum än vad Klockforum.com haft.

Mitt klockintresse började som liten i 10-årsåldern med att granne som samlade på klockor visade vad som gällde för honom. Omega, IWC, Rolex, Patek Philippe stod högt i kurs. På den vägen är det...

Lycka till och Tapatalk är grymt!


/Hans
 

David

Bödeln
hans skrev:
Phpbb är en mycket kompetent forumprogamvara vilket jag erfarit under åren med Klockforum.com.

Tittade in några gånger, men det verkade inte finnas någon aktivitet. Trist! Förvånande också, då plattformen TTT använder verkligen är en mardröm.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tja - snubblat in här från TTT där jag hängt ett tag.

Väldigt trevligt med en fräsch plattform, känns som en nytändning med väldigt många trådar som poppar upp här! :mrgreen:

Nuvarande bestånd i klocksamlingen (minus Omegan som jag sålde till en TTT-are nyligen):
  • * Fyra G-Shocks i olika färger, fick nått ryck för 1-2 år sen och tyckte de var roliga
  • * En Poljot, dvs en rysk flygare
  • * Två Swatch-klockor av model Rebel som jag plockade upp i somras
  • * Tudor Snowflake från 1970 - senaste inköpet - sjukt nöjd med den då den har matt tavla, plexi samt blekt vridring
  • * Rolex SD från 1998 - mkt trevlig pjäs - tror jag aldrig kommer sälja den
  • * Rolex DJ från 1972 - perfekt allroundklocka - lite roligt med en mörkblå urtavla och plexi, kör primärt den på oyster

d4d0b6a9.jpg


Har även provat på (och flippat av olika anledningar) Rolex GMT Master 16700, Rolex Sub ND 14060M, Rolex DJ 16200, Omega Speedmaster, IWC Inge 3227-01, TagHeur Carrera

Nästa projekt ser ut bli en vintage Omega på läder som jag kan ha som "finklocka" - var nära att klippa en på Kaplans igår, men den var tydligen defekt trots den var annonserad som fungerande...
 

hans

Petrus Kenicius
David skrev:
hans skrev:
Phpbb är en mycket kompetent forumprogamvara vilket jag erfarit under åren med Klockforum.com.

Tittade in några gånger, men det verkade inte finnas någon aktivitet. Trist! Förvånande också, då plattformen TTT använder verkligen är en mardröm.

Tajming är nästan allt när det gäller att starta nya saker. Nu när detta eminenta forum startats så känner jag att Klockforum.com kan stänga ner och hänvisa hit.

/Hans
 

Tommytvigg

Cartier
Hej alla glada. Tänkte ge mej på en liten presentation.
Mitt klockintresse drog i gång på riktigt för ca 1,5 år sedan och har på något mystiskt sätt eskalerat.
Läser om klockor flera gånger varje dag.
Har mäst smygläst och postat nått inlägg på TTT.
Har en brutal förkärlek till Rolex.
Klockor som jag äger i dag är
Rolex Submariner 116610LN
Longines Automatic från 1950, urmakaren säger att det är den första automatiska uret som tillverkats??
Breitling Headwind 2004 som kommer på posten på måndag.

Tack så mycket för ett nytt forum!

Mvh
 
D

Deleted member 124

Guest
Hej! Jag har hängt på TTT under några år utan särskilt mycket poster men lärt mig mycket och fått många goda skratt. Det är kul att se en ny forumplattform växa fram, jag ser fram emot att följa utvecklingen.

Edit: Just det, jag har två klockor i nuläget. En speedy pro från 2010 och min Suunto Core arbetsklocka





Och jag drömmer om denna:
 

Jomppe

Omega
2-Faktor
Hej,
jag tänkte presentera mig och mina klockor lite ordentligt.
Jag är 34 år och bor i Knivsta mellan Uppsala och Stockholm.

Blev klockfrälst för snart tre år sedan när jag på vinst och förlust köpte en Steinhart flieger, som jag ganska snart flippade vidare, men saknaden är fortfarande stor!


Det har blivit några fler Steinharts efter den första men ingen med samma känsla:






Sen har det blivit några Glycine också:




Två Sinn som jag ångrar sjukt mycket att jag flippat, kommer garanterat att skaffa en 103:a ngn gång i framtiden, skönare och snyggare klocka går inte att finna för en så billig penning:







Blev sugen på en Bratte och hittade denna som jag gillade skarpt tills habegäret blev för stort och den flippades:



till förmån för denna:


som delar tiden med en steinhart GMT just nu. Är dock sugen på att flippa steinharten, och köpa ngt nytt, får se vad det blir, kanske en Sinn 103 Klassik?



Med en föräldraledig sambo tar sparandet lite tid vilket är frustrerande, men den som väntar på något gott...

//John
 

Jens

Greedo
Jens,

De flesta känner mig fr TTT. Har pundat klockor de senaste 20 åren. Ska försöka bidra med ditt och datt!
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
De flesta känner nog även mig från TTT där jag varit en notorisk klockflippare i över fyra år. Har blivit snart ca 200 flipps, ca 150 olika modeller. Har dock börjat sansa mig nu.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Kan bara hålla med om att detta forum med en fräsch plattform känns helt rätt i tiden, har också hängt på TTT i x antal år. Såld på klockor som de flest andra här och mycket av min lediga tid går till klockrelaterade aktiviteter till frugans stora förtret. Grymt med tapatalk, perfekt när det snart är dags för BB och första knodden som bör komma vilken dag som helst nu, man vill ju inte missa några viktiga inlägg under tiden... ;)
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Pulpen/Gabriel från Stockholm här. Flippare sedan många år (även om jag inte kommer i närheten av Jaganata :shock: , men vem gör det....). Hängt en del på TTT och TZ-UK, framför allt på köp/sälj....

Har förkärlek till bl.a. Omega, IWC, vintage Heuer mfl. Men jag märkes-diskriminerar inte, så allt som är snyggt och kul, kan införskaffas även om inte alla inköp stannar kvar så länge.

Har även hänt att samma modell köpts och sålts flera gånger, det har t.o.m. hänt att samma exemplar köpts tillbaka för att man ångrat sig och saknat klockan för mycket :D
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
God Afton,

Martin H, Systemkonsult, reser en del i jobbet, snöade i på klockor tidigt och allt började med en omega semaster som kom från ett par generationer innan mig. Den satte igång hjulet och har flippat klockor fram och tillbaka sedan jag var 16. Idag består den spretiga samligen av b.la Rolex, Omega, IWC, Longines, Zenith & Seiko.

Har skapliga kontakter i den värmländska klocksvängen så om någon behöver hjälp med något inom Hertigdömet Värmlands gränser hjälper jag mer än gärna till!

/Martin
 
Senast redigerad av en moderator:

vekktah

Cartier
Spence: Så du sålde den? Tanken slog mig att i alla fall höra...men just nu skall saker främst säljas, inte köpas. Sålde du den till någon bekant? Om det är en flippare så kan jag ju alltid anmäla intresse framledes.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Hej där,

En vecka gammal här och har varit medlem på TTT i 2-3 års tid. Gamla herrarmbandsur är det som gäller, diskriminerar knappt något märke och tror mig vara prestigelös. Klockintresset spretar, samlingen växer då flippandet uteblir och ALLA klockor lockar på mig.

Har en 3-månaders pojke hemma förutom sambo och två äldre barn, funderar på vad lillen ska få för årsklocka och om de äldre kidsen ska få Seiko 4205 eller 2205.

Kul att vara är och se uppslutningen, simma lugnt!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Erik heter jag, relativt ny inom detta. 24 bast från Stockholm. Precis börjat plugga Byggproduktion på KTH, vilket helt klart begränsar mitt klockintresse just nu. I övrigt gillar jag att åka hoj, Triumph för tillfället..blablabla. Har hängt en del på ett annat känt forum, så jag känner igen många av namnen. Har dock inte postat så jättemycket tidigare, här kanske det kan bli lite mer.

Min klockhistoria på 2 min:

Från att ha haft en Certina Quartzare inhandlades den första mekaniska klockan, en...

Omega Seamaster 30 (hipsterklocka, jag vet). Fick den för ett vrakpris enligt mig, 1700;- ink. box och originalband.

Den flippades sen via Tradera för den galna summan 5300:-, efter lite handledstid, lätt polering och byte av glas, vilket kunde finansiera en senare klocka.

Efter denna blev det dags för den första "riktiga" klockan, nu snackar vi mars i år, en Tag Heuer Carrera Twin Time


Den stannade inte så länge, eftersom jag egentligen bara ville ha en "fin" klocka.

Efter detta var det dags för en dykare och beater, och ekonomin tillät då endast denna:


Där blev jag såld på dykarstilen, och Rolex hägrar ju så klart. Men, ibland måste man prioritera att klara sig utan studielån före en snygg dinka på armen, så det fick bli mellantinget;

En Tudor Sub, 79090 från 92 som inhandlades från TTT. Mycket nöjd med denna, men den har bara stillat begäret en del. Jag finner mig fortfarande hängandes på diverse köp&säljsidor på jakt efter en Rolex.





Sist, minst men med störst affektionsvärde:
I våras kom farfar på att han hade någon klocka från hans bortgångne bror liggandes någonstans. Den har använts av min farfar till allt möjligt, och han kan nog varit först med beateruttrycket :eek:

En JLC

Före:


Efter en lätt polering av glaset och nytt band:





Grymt initiativ och bra forumplattform!

Tack för mig
 

Ministern

Founder
2-Faktor
vekktah skrev:
Spence: Så du sålde den? Tanken slog mig att i alla fall höra...men just nu skall saker främst säljas, inte köpas. Sålde du den till någon bekant? Om det är en flippare så kan jag ju alltid anmäla intresse framledes.

Den är kvar och ligger här på KS, har inte bråttom att bli av med den då jag bara har ett nytt projekt på gång..
 

F-L-P

Panerai
Hallå allihop!

Snubblade in här och tyckte att detta kan bli ett kul ställe att hänga på.

Är 27 och bor i Uppsala är jag jobbar som ingenjörs konsult.

Har en liten samling som började med en automat av okänd modell inköpt av min flickvän i hongkong (används rätt ofta av sentimentala skäl). fortsatte med två alfa (en gmt ligger och skräpar i en låda och den andra skänktes bort). Sedan blev det en -60 tals technos som inhandlades för 125:- från kaplans. ruskigt fynd och används en del. tyvärr verkar jag inte ha några bilder på dessa.

Sedan började det bli dax att köpa något lite vettigare, stod och valde mellan en explorer 2:a med vit tavla, en sinn EZM3 eller en Doxa 1200T.

Blev ingen av dessa utan en Seamaster pro med vit tavla. otroligt skön och lite udda tavelfärg.
Bild_2-1.jpg

DSC00213.jpg


Något år senare trillade även EZM3:an in många roliga detaljer på denna som kronan kl 9, saltpatronen och den argonfyllda boetten.
dagensdinka.jpg

SinnEZM.jpg


Lyfter på hatten för initiativet.

/F-L-P
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
easy rider skrev:
Erik heter jag, relativt ny inom detta. 24 bast från Stockholm. Precis börjat plugga Byggproduktion på KTH, vilket helt klart begränsar mitt klockintresse just nu. I övrigt gillar jag att åka hoj, Triumph för tillfället..blablabla. Har hängt en del på ett annat känt forum, så jag känner igen många av namnen. Har dock inte postat så jättemycket tidigare, här kanske det kan bli lite mer.

Min klockhistoria på 2 min:

Från att ha haft en Certina Quartzare inhandlades den första mekaniska klockan, en...

Omega Seamaster 30 (hipsterklocka, jag vet). Fick den för ett vrakpris enligt mig, 1700;- ink. box och originalband.

Den flippades sen via Tradera för den galna summan 5300:-, efter lite handledstid, lätt polering och byte av glas, vilket kunde finansiera en senare klocka.

Efter denna blev det dags för den första "riktiga" klockan, nu snackar vi mars i år, en Tag Heuer Carrera Twin Time


Den stannade inte så länge, eftersom jag egentligen bara ville ha en "fin" klocka.

Efter detta var det dags för en dykare och beater, och ekonomin tillät då endast denna:


Där blev jag såld på dykarstilen, och Rolex hägrar ju så klart. Men, ibland måste man prioritera att klara sig utan studielån före en snygg dinka på armen, så det fick bli mellantinget;

En Tudor Sub, 79090 från 92 som inhandlades från TTT. Mycket nöjd med denna, men den har bara stillat begäret en del. Jag finner mig fortfarande hängandes på diverse köp&säljsidor på jakt efter en Rolex.





Sist, minst men med störst affektionsvärde:
I våras kom farfar på att han hade någon klocka från hans bortgångne bror liggandes någonstans. Den har använts av min farfar till allt möjligt, och han kan nog varit först med beateruttrycket :eek:

En JLC

Före:


Efter en lätt polering av glaset och nytt band:





Grymt initiativ och bra forumplattform!

Tack för mig

Trevliga dinkor!
Måste vara kul att höra något i stil med "du gillar ju klockor, min brors hade en... vänta" ...sedan är det en JLC som ligger där på bordet. :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
David aka Davvan.....hopplös mögelromantiker som för tillfället lurar mig själv med parollen - få klockor är roligare än fler -

Har boffat klockor sedan barnsben.....tycker det är sjukt kul med nytt forum som rattas av rätt rara gossar

Min webnemesis är för tillfället......ingen....så det får vi ändra på......de flesta jag tangetgruffat med tidigare har blivit....trevliga..visa tom vänner. Min första foe...EJMP....är fortfarande skylldig mig en slängbira....dags att leverera....

Sitter på luren.....orkar inte posta några bilder......lökigt...
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Först och främst...jäkligt bra initiativ! Har väl alltid varit intresserad av klockor men det är först senaste året det har tagit fart. Tidigare har jag köpt några Longines-klockor och en och någon Omega...men iår har det exploderat för min de.....postar några bilder!

Bor i gbg men är ofta i sthlm!

//Andheg







 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjena,

Micke E har, Aka Bomier... Har varit beroende i en langre tid, samlingen bestar mestadels av vintage Rolex och vintage Omega. En hel del andra marken har ocksa smitit in... :D

Ar bosatt i Asien (Thailand) sedan nagra ar tillbaka.

Jag ar inte en flipper, men har haft funderinar pa att avyttra en del av samlingen till forman for nya projekt... men det har inte blivit av annu.

Ser fram emot att folja detta forum ocksa! (Och kommer bidra nar tillfalle ges! :eek: )

Mvh
Micke E
 

minikiller

Breitling
Hej,

Tänkte passa på och presentera mig, jag har faktiskt inte varit klockintresserad mer är ca 13 dagar och intresset kom när jag fick se min första sugklocka, har inte hunnit med att bygga upp någon större samling än men jag hunnit få en SubC svensksåld, full set som jag är väldigt nöjd med men har inte hunnit med att korta länken än...

Några obligatoriska wristshots...

C23D96CA-CEA5-4868-9284-C8E9FC0F4CA9-13298-00000D4E0825CBE0.jpg


21752FF7-2B47-4717-B686-B9F820F5C8F2-13298-00000D4E13EE6851.jpg


6061046E-B371-4C29-BE62-F35700561B8B-13298-00000D4E2D824B4D.jpg


C33D5562-1D19-44FB-B3C9-73A2BF7C60BA-13298-00000D4E43B2BBC3.jpg


/minikiller (PS min pappa heter masterkiller på Klocksnack.se)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
minikiller skrev:
Hej,

Tänkte passa på och presentera mig, jag har faktiskt inte varit klockintresserad mer är ca 13 dagar och intresset kom när jag fick se min första sugklocka, har inte hunnit med att bygga upp någon större samling än men jag hunnit få en SubC svensksåld, full set som jag är väldigt nöjd med men har inte hunnit med att korta länken än...

Några obligatoriska wristshots...

C23D96CA-CEA5-4868-9284-C8E9FC0F4CA9-13298-00000D4E0825CBE0.jpg


21752FF7-2B47-4717-B686-B9F820F5C8F2-13298-00000D4E13EE6851.jpg


6061046E-B371-4C29-BE62-F35700561B8B-13298-00000D4E2D824B4D.jpg


C33D5562-1D19-44FB-B3C9-73A2BF7C60BA-13298-00000D4E43B2BBC3.jpg


/minikiller (PS min pappa heter masterkiller på Klocksnack.se)





Stort grattis och välkommen:D!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Bomier skrev:
Tjena,

Micke E har, Aka Bomier... Har varit beroende i en langre tid, samlingen bestar mestadels av vintage Rolex och vintage Omega. En hel del andra marken har ocksa smitit in... :D

Ar bosatt i Asien (Thailand) sedan nagra ar tillbaka.

Jag ar inte en flipper, men har haft funderinar pa att avyttra en del av samlingen till forman for nya projekt... men det har inte blivit av annu.

Ser fram emot att folja detta forum ocksa! (Och kommer bidra nar tillfalle ges! :eek: )

Mvh
Micke E

Hur hamnar man i Thailand? Tröttnar på kalla vintrar och jante? :)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Hej alla!

Albin-j heter jag, vilket även är mitt nick på TTT. Valde ett lite mer anonymt namn denna gång.
Har varit intresserad av klockor i cirka 4 år. Pluggar till Retorikkonsult på SH. Gillar OT.

Min första riktiga dinka var en Victorinox classic chrono (quartz), kör just nu på en Omega Smp med 2500 kalibern.

Här är lite dinkor jag har haft och har:

Bild002.jpg


Bild012.jpg


IMG_0376.jpg


Tauch.jpg


Bild006.jpg


bild018gh.jpg


sam0677v.jpg


Bild021-1.jpg


Bild027.jpg


39B58199-20D1-49DC-8210-A53FC361CE6F-2684-000007291710E78B.jpg
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
daviden skrev:
Bomier skrev:
Tjena,

Micke E har, Aka Bomier... Har varit beroende i en langre tid, samlingen bestar mestadels av vintage Rolex och vintage Omega. En hel del andra marken har ocksa smitit in... :D

Ar bosatt i Asien (Thailand) sedan nagra ar tillbaka.

Jag ar inte en flipper, men har haft funderinar pa att avyttra en del av samlingen till forman for nya projekt... men det har inte blivit av annu.

Ser fram emot att folja detta forum ocksa! (Och kommer bidra nar tillfalle ges! :eek: )

Mvh
Micke E

Hur hamnar man i Thailand? Tröttnar på kalla vintrar och jante? :)

Jag har jobbat utanför Sveriges gränser i över 10år och har under den tiden haft Thailand som bas... Sen dök det upp ett jobb här, så nu blir det nog ett tag till...

Har 2 små barn som trivs mycket bra i Thailand.
Är för övrigt uppvuxen i Sollentuna, norr om Stockholm.
 
Topp