• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ministern

Founder
2-Faktor
Välkommen Gustav!

Fina Rolex och roliga Brattar, fast jag tror nog valpen toppar det!
Förstår att du fick sälja Mercan då den måste dragit soppa i paritet med kostnaden för en Breitling i månaden..



En hälsning till hojåkarna där uppe, har haft fyra Trajjor. En 67:a Thunderbird chopperbygge därefter tre Speed Triples. Detta var den sista innan ålderdom tvingade mig att sälja den förra sommaren..

17C0CC30-D779-42B4-A879-EBCFD4D6A40B-1255-000001888C3602A3.jpg
 

Gustav.S

Omega
Spence: Jepp, var något i den stilen. Låg mellan 3-4l/mil till och från jobbet ;)

Jag hade faktiskt en Triumph Speed Four för något år sedan, tänkte ta hojkort och hade den en säsong men det blev inte av... Man gillar ju prylar :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@easy rider
easy rider skrev:
FAN vad kul med en till Thruxtonåkare :D

Nice! Bor du i GBG-området, så får vi la dra en repa någon gång och jämföra handleder :mrgreen:
Är du inte med i thruxton-tråden på sporthoj.com, http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... en/page201
så kan jag varmt rekommendera den. Vi är ett gäng där som kör en sväng då och då och däremellan pratas det moddar och tillbehör mm. Bland annat körde vi Vättern runt 11 pers i somras. -100mil på svängiga 70-vägar.

531562_10151118321758420_567184015_n.jpg


Väl mött på vägarna!
 

Rivalen

Rolex
Hej alla!

Började se sämre och behövde en tydlig klocka. Min gamla Rolexkopia dög inte. Har sedan dess upptäckt att tiden kan man se på mobilen, så man kan ha vilka klockor som helst oavsett hur svårtolkade de är. TimetoTalk väckte klockintresset ytterligare. Kopior blev ett minne blott och -

första mekaniska blev en Sinn U1 2009 - tydlig - min beater.
Rolex Cal 59 från 1940 för att jag ville ha en som inte alla har och jag gillade utseendet.
Valjoux 7750 own project Köpte delarna på ebay och lät urmakaren plocka ihop.
Frun fick en Cartier manuell och en Hermes quartz.

Där står jag och stampar och önskelistan är längre än plånboken.

Här kommer jag att titta in regelbundet.
Ha det gott // Riv



D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Gustav.S skrev:
Spence: Jepp, var något i den stilen. Låg mellan 3-4l/mil till och från jobbet ;)

Jag hade faktiskt en Triumph Speed Four för något år sedan, tänkte ta hojkort och hade den en säsong men det blev inte av... Man gillar ju prylar :)

Du skulle ju haft trepipen 675:)
Var det den svart/gula TT:n du hade?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
yonsson skrev:
@easy rider
easy rider skrev:
FAN vad kul med en till Thruxtonåkare :D

Nice! Bor du i GBG-området, så får vi la dra en repa någon gång och jämföra handleder :mrgreen:
Är du inte med i thruxton-tråden på sporthoj.com, http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... en/page201
så kan jag varmt rekommendera den. Vi är ett gäng där som kör en sväng då och då och däremellan pratas det moddar och tillbehör mm. Bland annat körde vi Vättern runt 11 pers i somras. -100mil på svängiga 70-vägar.


Väl mött på vägarna!

Jag har postat lite grann i den tråden :) har sett snacket om GBG - turerna, verkar grymt kul. Tyvärr är jag från framsidan, Sthlm ;)

Men man kan ju alltid mötas halvvägs, det hade varit skitkul. Ska försöka hinna med en tur nu i helgen, innan det är för sent :(
 

max

Dancing Queen
Hallå

Ny inom klockträsket och har väl egentligen inte börjat på riktigt än, har köpt ett gäng mysiga klockor men en IWC 3717 ligger väll som första "riktiga" klocka att ha som bas så får vi se var det bär av efter det. Är dock bara 30år så det finns såklart en hel del annat att spendera den lilla lön man har på.

Klockintresset kommer sig ur mitt sedan länge stora intresse för välgjorda saker, produkter som någon har lagt tid, hantverk och känsla i. Välproducerade viner, goda whiskys, mat, högtalare, musik, kläder osv. Kom tillslut fram till att klockor är en underbar genre, man kan bära den utan att gemene man ser det och bara njuta av en inre frid.

Bor med fru och barn invid DN/Expressen-huset i stan och trivs som fisken i vattnet.

Har precis sålt av villa och bil (som appropå Gustav.S post var mer som ett svart hål att bara skyffla in pengar i än att vara en bil att använda, men roligt var det ett tag iaf) :lol:

Aja mycket svammel men det var lite kort om mig iaf, har hängt på ttt och lärt mig av er stora gossar och lär väl fortsätta läsa och försöka flika in där man kan.
Trevligt gäng!
Med vänlig hälsning
/Max (maxa på ttt och de flesta andra forum men det nicket var upptaget här)
 

Skolläraren

Panerai
Trevligt med ett nytt forum att följa! Saknade att läsa några profilers uppdateringar på nya TTT och såg då att det var här ni höll till.

Som mitt namn antyder så är jag lärare, och det var tack vare det yrket som mitt klockintresse kom igång på riktigt. Jag fick ett halvårsvikariat på Individuella programmet, där en kollega tipsade mig om att det kanske inte alltid är så bra att använda telefonen som klocka pga. stöldbenägenheten. Sagt och gjort så inhandlade jag, lite hastigt, en 'parfymquartzare' för att ha något på. Jobbet gjorde så det blev en vana att ha klocka på mig dagligen, och då började jag intressera mig för lite 'finare' och 'bättre' klockor.

Sambons familj är full av klockentusiaster och jag bestämde mig snart för att börja spara till ett kvalitetsur när jag fick vidareanställning på en annan skola. Valet föll till slut på en Sinn U1 på tegimenterad länk som jag fick i mitten av sommaren. Klockan har knappt lämnat min handled annat än för sömn och träning sedan dess.
7977213091_57f9f81642_c.jpg


Jag älskar allt med klockan, men precis som många andra blev jag inte nöjd med bara en klocka utan känner ett brinnande behov till att köpa något nytt. Nu håller jag på att långsamt spara ihop till en Panerai PAM111.

Tack för mig!
/Skolläraren
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Skolläraren skrev:
Trevligt med ett nytt forum att följa! Saknade att läsa några profilers uppdateringar på nya TTT och såg då att det var här ni höll till.

Som mitt namn antyder så är jag lärare, och det var tack vare det yrket som mitt klockintresse kom igång på riktigt. Jag fick ett halvårsvikariat på Individuella programmet, där en kollega tipsade mig om att det kanske inte alltid är så bra att använda telefonen som klocka pga. stöldbenägenheten. Sagt och gjort så inhandlade jag, lite hastigt, en 'parfymquartzare' för att ha något på. Jobbet gjorde så det blev en vana att ha klocka på mig dagligen, och då började jag intressera mig för lite 'finare' och 'bättre' klockor.

Sambons familj är full av klockentusiaster och jag bestämde mig snart för att börja spara till ett kvalitetsur när jag fick vidareanställning på en annan skola. Valet föll till slut på en Sinn U1 på tegimenterad länk som jag fick i mitten av sommaren. Klockan har knappt lämnat min handled annat än för sömn och träning sedan dess.
7977213091_57f9f81642_c.jpg


Jag älskar allt med klockan, men precis som många andra blev jag inte nöjd med bara en klocka utan känner ett brinnande behov till att köpa något nytt. Nu håller jag på att långsamt spara ihop till en Panerai PAM111.

Tack för mig!
/Skolläraren
Välkommen!
Har själv haft en U1, som jag saknar oerhört mycket... Hade dock aldrig den på länk, något jag saknade.
Den och en Oris-dykare (som också är saknad) ligger på köpa igen-listan. :)
 

Skolläraren

Panerai
Tack!

Länken är otroligt fin och tålig (har endast några ytterst små deskdives på låset) men i övrigt finns det inte ett märke på länken. Hade gärna testat den på ett tjockare läderarmband också!
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Ja då va det då min tur för en liten presentation. 31-årig Omegatorsk ifrån Göteborg. Fick upp ögonen för klockor för ca 5 år sedan då en kollega hade inhandlat en Omega Seamaster Proffessional Chronograph. Tanken va då att köpa en enklare Omega Seamaster men det slutade med att även jag inhandlade en likadan klocka som kollegan dock med annan armlänk. Sedan dess har bara intresset för klockor eskalerat. Det har även blivit några enklare klockor av andra fabrikat men jag har verkligen snöat in på Omega. Nästa klocka som jag är sugen på är en nyare Omega Seamaster Ploproof.

Här är några av mina klockor:

qebapary.jpg


Detta var min första Omega men den blev tyvärr stulen.

arezatuz.jpg


ape5anaj.jpg


e7y6u6a8.jpg


Många delade meningar om vilken Speedy man ska välja. Om man ska välja den med hesalite och 1861 urverket eller safirglas och 1863 utverket . I mitt fall blev det en 3573.50.00 alltså med safirglas.

2u4a9yqe.jpg


Bytte nyligen till detta gummiarmband med viklås för att kunna få lite variation. Funderar på att även inhandla någon form av Natoarmband.

vesubybu.jpg


Jag kom över denna Omega De Ville för
en billig slant men sålde denna till slut, då den bara blev liggandes.

9ajene4e.jpg


Mitt senaste inköp. En Omega Planet Ocean XL med keramisk glasring och 8500 urverket.

tyju2e3e.jpg


Det har även blivit några enklare klockor under åren. Här en PVD-behandlad Certina DS Action.

6uhu5aga.jpg


Ett stycke Gant klocka.

5a6uba4e.jpg


Här "bor" dom. Dock så är Speedmaster bara på tillfälligt besök i watchwindern vid fototillfället.

/Mikael
 

hans

Petrus Kenicius
Det är mycket intressant att läsa alla trevliga presentationer. Roligt att det finns en hel del goa gubbar från Göteborg viilket borde betyda att vi kan ha ett GTG i GBG relativt snart. Om det är några från den senaste GTG'en i Göteborg som finns här på forumet får ni gärna ge er till känna.

Cheers!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jocke, mer känd som jockinho. Hängt med ett par år, klockintresset tog fart när jag flyttade till Norrköping för lärarstudier vilket blev klart förra sommaren. Alltid lidit av flippersjukan vilket gjort att mängder med klockor kommit och gått, drömmer om Rolex och Panerai men nöjer mig med Seiko och diverse homager. Just nu ofrivilligt en "one watch guy" med min stora hatkärlek SKX007 även om en liten homage är påväg...

DSC_0232.jpg


Försökt tona ned på klock(flipp)köpen sista två åren vilket gått sådär :D
Kul vara här iaf :)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
LongCon skrev:
Ekmikael skrev:

Sjysst samling! Ref nummer på Omega chrono som blev stulen? Den var sexig! Du måste gråtit blod när någon snodde den.

Ja det var ändå min första Omega så det kändes extra tråkigt. Det har kommit en ny version av den men i mina ögon är den inte alls lika "sexig". Den fanns även i en America's Cup version, där enda skillnaden var just den lilla texten "America's Cup" på urtavlan. Ref nr på modellen jag hade var 2594.52.00.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skulle chansa på att vi gått i samma gymnasieklass.
Hur många kan det finnas med ditt namn i vår ålder från GBG... Polhem?
 
Senast ändrad:

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
@ekmikael
Skulle chansa på att vi gått i samma gymnasieklass.
Hur många kan det finnas med ditt namn i vår ålder från GBG... Polhem?

Stämmer bra det. :) Kände igen hojen din från Facebook.
 

RosaCasio

Cartier
Relativt ny på det här med klockor sedan ett år tillbaka ungefär.
Har haft en intresserad morfar och det är därifrån intresset kommer.

Min "samling" vill jag ska innehålla så stor blandning som möjligt med allt från G-Shocks till Kostymur.
Senaste och finaste klockan är min PO8500 cal som jag inhandlade i somras, nästa graal är en Panerai.


 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
RosaCasio skrev:
Relativt ny på det här med klockor sedan ett år tillbaka ungefär.
Har haft en intresserad morfar och det är därifrån intresset kommer.

Min "samling" vill jag ska innehålla så stor blandning som möjligt med allt från G-Shocks till Kostymur.
Senaste och finaste klockan är min PO8500 cal som jag inhandlade i somras, nästa graal är en Panerai.



Välkommen!

Det finns massor av bra paneraitips i Masterkillers köpguide. Har själv haft en 000'a. Stabila pjäser! :)
 

RosaCasio

Cartier
Denke skrev:
RosaCasio skrev:
Relativt ny på det här med klockor sedan ett år tillbaka ungefär.
Har haft en intresserad morfar och det är därifrån intresset kommer.

Min "samling" vill jag ska innehålla så stor blandning som möjligt med allt från G-Shocks till Kostymur.
Senaste och finaste klockan är min PO8500 cal som jag inhandlade i somras, nästa graal är en Panerai.



Välkommen!

Det finns massor av bra paneraitips i Masterkillers köpguide. Har själv haft en 000'a. Stabila pjäser! :)

Tackar tackar

Väntar lite med att riktigt leta efter Panerai innan jag ser vad svärfar kontrar med. Han blev lite ställd nu när jag har finare klocka än honom och kommer nog med en shysst pjäs snart. Masterkillers köpguide var riktigt bra och jag testar mig fram lite med Pam-homage just nu.
 

Mykeys

Cartier
Hej!

Äntligen är det dags att kliva ur garderoben. Har lurkat runt på ttt i ungefär ett år, och har köpt lite grann på k&s, men inte postat förrän nu. Klockintresset har funnits där i över 10år men det är bara det senaste året som det har börjat bli till den drog det nu är... Än så länge består min samling enbart av Seikos, vilka jag gillar otroligt mycket. Det finns många andra klockor jag suktar efter, och därför skänker det mig mycket glädje att kunna följa alla er och få ta del av all er kunskap.

Jag ser också väldigt mycket fram emot Passarounden där man ska få känna på en Doxa! Riktigt roligt initiativ som jag är väldigt tacksam att jag får vara med på.

Här kommer några dagsfärska trädgårdsbilder på mina Seikos i kronologisk inköpsordning.

Det va så här det startade. En SKX007 från tratten...


Sen blev det en chronograph


Och en moddad 6309-7040


Sen blev jag sugen på att fixa en Fiftyfive Fathoms mod och köpte denna. Men den gillade jag så mycket som den va så modden har än så länge inte blivit av...


Sen dök denna 6309-7040 från mitt födelseår 1980 upp på k&s. Så då fick 7040an bli min första "födelsesårsklocka"


Och så till sist en bild på min "Seiko-dykar-trio"


Tack för ett nytt, fräscht och gött forum!

Må väl!

Mykeys
 
Topp