• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Simulacrum

Breitling
Hej!

En uppskattning för vackra saker har till slut fört mig in på denna bana.
Nyfikenheten över klockor och förhoppningen att förvärva en fick mig att ta steget till att registrera mig efter att under en kortare tid ha tagit del av det fina utbudet av information och erfarenheter som finns presenterad på detta forum. Jag är därför mycket glad och tacksam över att ett forum som detta existerar samt för att ha fått möjligheten att bli en del av det.

Simulacrum
 

Gustoso

Breitling
Hallå!

Efter att ha hängt här varje dag i 2 veckor tänker jag att det är dags att presentera mig. Har nyss börjat få upp ögonen för klockor och har idag bara en enkel Gant. Men är är väldigt sugen på att skaffa mig en automat. Får se om det blir via detta forum.
I övrigt så är jag väldigt imponerad av detta fina forum och är glad att få vara med på ett hörn.

Allt gott!
 

Järnkamin

Breitling
Hej på er!

Har hängt här i ca 3 år och kikat mycket på alla vackra klockor. Köpte min första klocka här, en Seiko SKX009 och efter det har jag köpt en Breitling SuperOcean Steelfish här. Grymt forum med många härliga personer och klockentusiaster. Man kan få mycket information och samtidigt ett gott skratt i vissa trådar.

Ha det fint alla!
 

Octagon

Breitling
Hej!

Har länge haft ett intresse för klockor så jag kände att det var mer en dags att begynna mitt intresse och gå med i klocksnack. Dock har jag märkt att ju mer tid jag lägger ner på att utforska klockvärlden desto mer intresserad blir jag. Så jag vet inte hur detta kommer sluta när det känns som att man kan utforska klocksnack och dess diskussioner i timmar😄

Ha det fint!
 

Skåne_911

Breitling
Har varit med här ett tag men inte så aktiv. Tänkte ändra på det nu. Utan att märka av det har jag "tydligen" snöat in mig på diverse dykare. Rolex, Seiko, Citzen och snart kommer det en Tudor (BB58). Utöver det har jag någon kronograf i samlingen från IWC och Omega i samlingen. Alla används från och till.

Trevligt folk här! Kul!
 
Senast ändrad:

Solkryssare

Breitling
Hej och tack för medlemskapet!

Jag vill börja med att ursäkta min svensk/danska. Både nu och i all framtid 😀 22 år i Köpenhamn har tyvärr satt sina spår.

Jag ser fram emot att bli en del av gänget här, och dela min nr. 1 passion med er.

Bilden visar den klocka som jag obsessar mest över just nu. Aquastar Deepstar 2020.

Allt gott,
 

Bilagor

  • AC6DBDF2-8339-4365-8227-463A9AE72621.jpeg
    AC6DBDF2-8339-4365-8227-463A9AE72621.jpeg
    408.4 KB · Visningar: 90

Kujoni

Omega
Hej Allihop, kul att få komma in i gemenskapen. Jag är en snart 50-årig säljare från Örebro, sonson till en urmakare, och son till en klocktokig farsa. så jag har också alltid haft ett stort klockintresse. Merparten har varit lite billigare varianter som kommit och gått(oftast när batteriet var slut) :) Men nu har jag sen ca 5år börjat köpa lite roligare klockor. Favoriten just nu är min dagliga kompis en Longines hydro conquest. Men har också börjat snegla på en Breitling heritage inför mitt kommande jubileum. Jag har en fablesse för dykarstuket. Ta hand om er :)
 

AlfaGTV

Omega
Hej på er! Ännu en plastis som går från att vara en lurker till att faktiskt posta lite grann.
Typisk klockentusiast kanske? runt 50 bast, fast jobb, inga småbarn, tid och råd för hobbys, som inkluderar löpning, cykel, musik & ljud och i någon mån foto.
Min ingång till klockeriet var nog en Tissot kvarts-historia som jag köpte på 80-talet och gillade skarpt. Foto kommer, jag har den kvar!
Efter den köpte jag en Seiko Quarts Chronograf när jag jobbade som skipper i Karibien, den höll inte så länge dock, men jag gick tillbaka till den gamla Tissot'en.
Intresset har dock eskalerat de senaste åren med flera mekaniska klockor, bl.a. en Tissot PRS516 kronograf med Valjoux-verket och senast en Omega Seamaster.
Jag presenterar mig med min egenköpta Tissot Seastar 1000 med Powermatic 80, inhandlad i Rom för ett par år sedan:
Tissot.jpg
 

Nemo

Omega
2-Faktor
Hej på er gott folk, Nemo här. Ja det började med att min 25 år gamla konfirmationsklocka behövde en välförtjänt pension, började googla runt efter en värdig ersättare och snubblade över Baselworld (som pågick just då). Efter det blev kaninhålet djupt väldigt fort 😅 Min dagliga beater är en Seiko sbdc051 🙂
 

Bilagor

  • seikolove.png
    seikolove.png
    156.7 KB · Visningar: 456
Senast ändrad:

strem

Breitling
Hej på er!

Jag kom från annat land och nu bor i Åkersberga, Stockholm i några år. Jag är fortfarande inte så duktig på svenska därför att på jobbet pratar jag mest engelska. Jag har bestämt att lära mig språket när jag läser om grejer som jag tycker om - klockor ;)

Jag gillar mest digitala klockor, men har också kvarts och mekaniska. Mitt största dröm är att ge digitala klockor ett annat liv - skapa en ny design, som kommer att känna modernt, praktiskt och snyggt, men inte så fruktansvärt dyrt som Seiko SBPG001.

Jag hoppas att jag kan hitta någon som tänker likadan.
 

morgel

Omega
2-Faktor
Halloj! Efter att ha smygit runt på forumet i några månaders tid kände jag mig till slut mogen att registrera och presentera mig idag. Jag är en 32-årig inflyttad Stockholmare uppvuxen i Höga Kusten-trakterna som konsultar i IT-branschen, spelar padel när jag kan, följer Liverpool FC lite för passionerat, tycker om god öl och som under pågående pandemi hittat klockvärlden som en ny hobby som effektivt får tiden att gå.

Jag har under året hunnit samla på mig en Seiko Presage Cocktail Time (Blue Moon), en Junghans Form A, en svart Orient Kamasu, en Casio Duro, en fin vintage Eiger Luxe och en charmig men vansinnigt oprecis HMT Sona. Min första "riktiga" klocka var däremot en blå Orient Bambino V3 Gen2 som jag tror jag köpte någon gång 2017 och var klyftig nog att året därpå ta ett dopp i Stilla Havet med, eftersom det ju stod på den att den var Water Resistant. Duh. Efter att ha fått ligga på tork hos urmakaren i någon vecka och fått loggan fastlimmad på nytt så lever den dock fortfarande! Den får sällan någon handledstid längre, men jag kommer nog få svårt att släppa taget om den klockan.

Just nu har jag snöat in mig på att en kompakt sportklocka är ett måste i mitt liv och således suktar jag efter en Lorier Falcon Series II, en Tudor Black Bay 58 och en Maurice Lacroix Aikon 39mm.
 

Kursten

Omega
2-Faktor
Tjena!

Har nyligen hittat ett intresse för klockor och fann snabbt KS som verkligen tar fram det bästa av klocksverige!

Äger idag bara en billigare Quartz klocka av sämre kvalitet men letar nu efter lättare samling!

i nuläget är jag mest ute efter Seiko SKX007 så om någon sitter inne på en sådan så får ni gärna hojta!

Allt gott!
 

Sher

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.

Hej alla klockintresserade!
Sher här, ny på forumet och ny i klockvärlden. Efter att några vänner inspirerade mig gällande klockor så började jag söka runt bland djungeln. Började kika runt i butiker för att landa i vilken klocka som är rätt för mig. Fastnade för Explorer II och Datejust. Slanten landade på Explorer II och den känns bättre och bättre för varje dag. Affär gjord här på klocksnack 👌
 

Bilagor

  • 7482A3C0-845C-4ADB-A084-A80FC7A08003.jpeg
    7482A3C0-845C-4ADB-A084-A80FC7A08003.jpeg
    502.4 KB · Visningar: 49

Primola

Breitling
Hej allihopa härinne...
Ola var namnet, passerat 50 sedan några år tillbaka, bor i Norrland och har klockor som ett ganska nyvaknat intresse men inser att det finns hur mycket som helst att fördjupa sig i.
Har en äldre Omega efter min far samt en Citizen med militärstuk och har just fått hem en Vostok Amfibia som jag planerar att modifiera så småningom med dom nyinköpta urmakeriverktygen från Tradera.
Ha det gott! 🙂
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Hej på er! Patric från Norrbotten här. Jag registrerade mig för några månader sedan och har varit inne och småläst lite men har haft fullt upp med annat, bl.a. en mängd klockkanaler på Youtube. Men presenterar mig nu här.
Jag är sedan många år en hifinörd, kikarnörd och ficklampsnörd. Och nu sedan några månader har jag hamnat i klockträsket. Med andra ord är jag en multinörd...
Men armbandsur har faktiskt varit ett vilande intresse i många år. För ca 20 år sedan köpte jag en Citizen med snygg blå urtavla. Minns att ordinarie pris var 1000kr men den var nedsänkt till 600kr. I mitt tycke ett fynd. Vilken verkligen var ett lyft upp och såg exklusiv ut jämfört med tidigare Moretimeklockor, eller liknande jag före det hade. Insåg då att en fin klocka verkligen är en av de finaste smycken en man kan bära. När jag vid ett tillfälle skulle damma av arbetsbyxorna så slog bältspännet till klockan och spräckte glaset. Med det låga priset på klockan så tänkte jag att det inte var värt att repa den. Den klockan hade förstås mineralglas och inte safir. Tänkte då att jag senare skulle skaffa en klocka med safir för bättre tålighet, men det blev inte av förrän några månader sedan. Numera har jag förstått att reptålighet inte är samma som slagtålighet och är inte säker på att klockan hade klarat smällen med safir heller, beror ju också på tjockhet på glaset.

En bidragande orsak till att det inte blivit av att skaffa en klocka på länge är att jag tillhör den mängd människor som använt mobilen för att kolla tiden. Men av och till har jag tänkt att "vad tusan ska jag behöva ta fram mobilen varje gång jag ska veta tiden?". Jag är ju nog beroende av mobilen och hur ofta har jag inte fastnat på nätet bara för att jag skulle veta vad klockan är, pga av aviseringar om både sms, epost och youtubeklipp. Mobilberoende är ett konstaterat problem idag!

Så nu före jul kollade jag lite på nätet och hittade en klocka jag direkt föll för. En Seiko SNE530P1, nedsatt från 3498kr till 2498kr. Sen "spårade det ut" helt och plötsligt hade jag ett halvt dussin nya klockor. Så då insåg jag att jag behövde en klocklåda och beställde en för 12 klockor. Målet är att fylla den lådan och sen vara nöjd.
Så här några månader efter så funderar jag om jag gått för fort fram. Kanske är det så. Men jag har förstått att jag i så fall inte är ensam om det. Det är vad jag läst inte helt ovanligt att det blir så när man är en nörd och fastnar för något. Dock så känner jag än så länge att jag kommer att behålla majoriteten av de klockor jag har skaffat. Samtliga utom en av de klockor jag hittills har är ljusdrivna, och en är quartz. Nästa vecka väntar jag på leverans av min första automatic!

Har lagt ut ett par videor på Youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=PLG2_iGaxH4ejP64rdFinW3AEG1pcvIwuD
 
Senast ändrad:

Axelius

Breitling
Hej KS, nu har jag varit medlem och aktivt följt köp/sälj i över 10år så känner att det är på tiden att jag engagerar mig i forumet. För tillfället är klocklådan full, i alla fall om man frågar min flickvän, så nästa köp får nog bli något åt henne. Tack för en bra forum! /Axelius
 

Daydream_ll

Cartier
Hej, Lennart heter jag och ny medlem från idag. Kul med lite lokalt snack om klockor och inte bara FB forum där merparten är amerikaner.
Jag gillar klockor, divers, GMT, dress, Chrono. Har snöat in mig på coola Microbrands såsom Straton, Zelos, LIV, Panzera och nu senast Trafford Watch Co. Har även Sjöö Sandström, Aviator, Tissot m.fl.

Ska bli kul att följa lite olika trådar och plocka upp alla godbitar.

Bjuder här på en av mina LIV, Rebell DDC med custom läderarmband från Herittage Leatherstraps, han gör grymma läderarmband om någon är på jakt efter det.
tempImageL248ay.jpg

På min avatar finns resten av min familj fast de delar inte riktigt mitt klockintresse :)
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Hej
Jag hade ett konto här för några år sedan men det blev inte av att jag var inne så mycket. Skapade nu istället ett nytt konto. Jag har varit intresserad av klockor större delen av livet med det har eskalerat de senaste fem-sex åren. 41 år gammal från Västergötland. Jag tycker att vintage är roligast. Jag har några moderna klockor också men brukar tröttna på helt nytt. Som de flesta andra vad det verkar så tycker jag att Seiko har mycket att erbjuda inte minst på vintage. Rolex är också spännande. Inte så originellt kanske men man gillar vad man gillar. De flesta av ens vänner med något undantag tycker att man är knäpp som har denna hobbyn.

Har även hållit på med bilar tidigare, lite jänkare och dylikt. Åker numera Volvo V70😱
 
Hej på er! Patric från Norrbotten här. Jag registrerade mig för några månader sedan och har varit inne och småläst lite men har haft fullt upp med annat, bl.a. en mängd klockkanaler på Youtube. Men presenterar mig nu här.
Jag är sedan många år en hifinörd, kikarnörd och ficklampsnörd. Och nu sedan några månader har jag hamnat i klockträsket. Med andra ord är jag en multinörd...
Men armbandsur har faktiskt varit ett vilande intresse i många år. För ca 20 år sedan köpte jag en Citizen med snygg blå urtavla. Minns att ordinarie pris var 1000kr men den var nedsänkt till 600kr. I mitt tycke ett fynd. Vilken verkligen var ett lyft upp och såg exklusiv ut jämfört med tidigare Moretimeklockor, eller liknande jag före det hade. Insåg då att en fin klocka verkligen är en av de finaste smycken en man kan bära. När jag vid ett tillfälle skulle damma av arbetsbyxorna så slog bältspännet till klockan och spräckte glaset. Med det låga priset på klockan så tänkte jag att det inte var värt att repa den. Den klockan hade förstås mineralglas och inte safir. Tänkte då att jag senare skulle skaffa en klocka med safir för bättre tålighet, men det blev inte av förrän några månader sedan. Numera har jag förstått att reptålighet inte är samma som slagtålighet och är inte säker på att klockan hade klarat smällen med safir heller, beror ju också på tjockhet på glaset.

En bidragande orsak till att det inte blivit av att skaffa en klocka på länge är att jag tillhör den mängd människor som använt mobilen för att kolla tiden. Men av och till har jag tänkt att "vad tusan ska jag behöva ta fram mobilen varje gång jag ska veta tiden?". Jag är ju nog beroende av mobilen och hur ofta har jag inte fastnat på nätet bara för att jag skulle veta vad klockan är, pga av aviseringar om både sms, epost och youtubeklipp. Mobilberoende är ett konstaterat problem idag!

Så nu före jul kollade jag lite på nätet och hittade en klocka jag direkt föll för. En Seiko SNE530P1, nedsatt från 3498kr till 2498kr. Sen "spårade det ut" helt och plötsligt hade jag ett halvt dussin nya klockor. Så då insåg jag att jag behövde en klocklåda och beställde en för 12 klockor. Målet är att fylla den lådan och sen vara nöjd.
Så här några månader efter så funderar jag om jag gått för fort fram. Kanske är det så. Men jag har förstått att jag i så fall inte är ensam om det. Det är vad jag läst inte helt ovanligt att det blir så när man är en nörd och fastnar för något. Dock så känner jag än så länge att jag kommer att behålla majoriteten av de klockor jag har skaffat. Samtliga utom en av de klockor jag hittills har är ljusdrivna, och en är quartz. Nästa vecka väntar jag på leverans av min första automatic!

Har lagt ut ett par videor på Youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=PLG2_iGaxH4ejP64rdFinW3AEG1pcvIwuD
Kul med youtubekanal, ser att du är ett fan av Citizen och Seiko!
Du ska se att den där klocklådan snart är full ;)

Välkommen hit!
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Kul med youtubekanal, ser att du är ett fan av Citizen och Seiko!
Du ska se att den där klocklådan snart är full ;)

Välkommen hit!

Tackar! Jo Citizen och Seiko är ju kända kvalitetsmärken och erbjuder fina klockor till överkomligt pris. Men det kommer nog att bli ett par till andra märken i lådan också. Vilken nog snart kommer att bli full. Och jag inser att när så har skett så kommer det säkerligen dyka upp klockor som jag kommer att känna att jag bara måste ha. Så det blir nog inte lätt att förbli nöjd med en full låda...
 

Fredandre

Breitling
Fredrik, matte/no-lärare - därav profilbilden, hehe..
Har idag en vacker och stilren Omega Automatic från ca -65, guldboett, funkar utmärkt. Dock sedan dottern kom till oss har jag blivit svag för en mer tålig klocka. Ni vet, olyckor sker plötsligt och vatten behöver involveras kvickt. Ej roligt med en äldre Omega på handleden då. Är insnöad på en Aqua Terra som jag söker just nu.
Omega2.jpg
 

Lenne81

Cartier
2-Faktor
Hej!

ska kanske ta och presentera mig. Är ganska nyligen registrerad efter att ha varit här inne och läst ganska mycket utan att vara registrerad,
Jag heter Patrik och kommer från de norra delarna av landet.
Jag fyller 40år senare i år.
Har varit klockintresserad väldigt länge men det är väl de 3 senaste åren jag börjat unna mig lite bättre klockor.
Gillar väl främst Seiko men även Oris är ett märke som ligger mig varmt om hjärtat.
Håller på och försöker banta ner klocksamlingen från att varit en som har typ 20klockor i klocklådan till att försöka få ner till 5klockor kanske.
Gillar att fota klockorna och lägga ut på mitt instagramkonto, @Urkul_Patrik.
I dagsläget ser klocklådan ut enligt följande:
* Oris Big Crown Pointer Date 40mm
810DFE1E-FF68-44C4-ABCC-84BB3AA70502.jpeg
* Oris Aquis 43,5mm (till salu)
39393840-76DD-4333-A7BF-1F9E931008BF.jpeg
* Laco Memmingen (till salu)
F83D3C28-09F9-458C-AAA3-3C1971EEEF2D.jpeg
* Tudor Black Bay P01 (OWGMarch 2021)
B3095B54-7934-46C5-998B-FDF804C8E103.jpeg
* Grand Seiko SBGA375
03528150-0AD1-448B-8269-45B4B9E34323.jpeg
* Seiko Shogun OG SBDC007
CF963BB7-3140-4706-B95F-242D9FB2FAD4.jpeg

  • Seiko SPB149
    F8D5116B-8BA1-4D39-9DC3-9FAE006234B4.jpeg
    * Seiko Baby Alpinist SPB155
    67541BD8-41A1-4C4F-A506-861065EE43BF.jpeg
    * Vostok Amphibia
    720F3C52-B16A-44D8-9EAC-086B4E5C4CC4.jpeg
    * Vostok Amphibia
    3ABE5420-D292-4A10-8668-2E27F0754E98.jpeg
    * Vostok Komandirskie (tror jag)
    43B7CD62-B0C4-4483-9FEC-FB330A02BEF7.jpeg
  • Casio G-Shock Gorillaz edition
    2E89CD4D-8BB0-4B35-8822-8DB35EC2B2F2.jpeg
Ser fram emot många timmars intressant läsning och förkovran här på klocksnack. Kanske även lära känna fler likasinnade. 😊
Tack för insläpp!
 
Senast ändrad:

Patric J

Rolex
2-Faktor
Fick idag hem min första automatic.
Seiko SNK385K1 modifierad med double dome safirglas. Beställd färdigmonterad från Monsterwatches i Nederländerna. Definitivt en av snyggaste klockorna i min samling!
Klockan var mindre än jag trodde men det hade ju inte behövt vara en överraskning om jag bara hade läst specifikationen. Inget problem, är supernöjd!
20210312_193549.jpg
20210312_195151.jpg
 
Senast ändrad:

freddiegibbs

Breitling
Hej allesammans!

Mitt första inlägg, har aningen svårt att navigera men skulle behöva lite snabb hjälp med att kunna urskilja äkthet på en AP samt en Rolex uitfrån några videos. Lägger nog denna frågan i fel forum post men ger det ett försök.

Tack!
 

Jonis96

Omega
Hejsan alla klockintresserade! Jag tänkte presentera mig och mina klockor lite snabbt.
Jag är 24 år och bor i närheten av Örebro. mitt klockintresse startade när jag fick ärva en vintage Omega som var min Morfars, efter det spårade det ur ganska snabbt och nu har jag ca 15 klockor, mest vintage men även nyare. Lite bilder på mina favoriter följer 🙂
 

Bilagor

  • IMG_20210305_220819.jpg
    IMG_20210305_220819.jpg
    783.9 KB · Visningar: 18
  • IMG_20201112_222151.jpg
    IMG_20201112_222151.jpg
    374.3 KB · Visningar: 19
  • IMG_20200920_132109.jpg
    IMG_20200920_132109.jpg
    236 KB · Visningar: 18
  • IMG_20200823_132710.jpg
    IMG_20200823_132710.jpg
    433.1 KB · Visningar: 19
  • IMG_20200824_164136.jpg
    IMG_20200824_164136.jpg
    215.6 KB · Visningar: 34

Vettori

Omega
Hejsan alla klockintresserade! Jag tänkte presentera mig och mina klockor lite snabbt.
Jag är 24 år och bor i närheten av Örebro. mitt klockintresse startade när jag fick ärva en vintage Omega som var min Morfars, efter det spårade det ur ganska snabbt och nu har jag ca 15 klockor, mest vintage men även nyare. Lite bilder på mina favoriter följer 🙂
Härlig samling. Har du någon önskeklocka som skall komplettera samlingen eller är du nöjd som det är?
 
Topp