Hej på er! Patric från Norrbotten här. Jag registrerade mig för några månader sedan och har varit inne och småläst lite men har haft fullt upp med annat, bl.a. en mängd klockkanaler på Youtube. Men presenterar mig nu här.
Jag är sedan många år en hifinörd, kikarnörd och ficklampsnörd. Och nu sedan några månader har jag hamnat i klockträsket. Med andra ord är jag en multinörd...
Men armbandsur har faktiskt varit ett vilande intresse i många år. För ca 20 år sedan köpte jag en Citizen med snygg blå urtavla. Minns att ordinarie pris var 1000kr men den var nedsänkt till 600kr. I mitt tycke ett fynd. Vilken verkligen var ett lyft upp och såg exklusiv ut jämfört med tidigare Moretimeklockor, eller liknande jag före det hade. Insåg då att en fin klocka verkligen är en av de finaste smycken en man kan bära. När jag vid ett tillfälle skulle damma av arbetsbyxorna så slog bältspännet till klockan och spräckte glaset. Med det låga priset på klockan så tänkte jag att det inte var värt att repa den. Den klockan hade förstås mineralglas och inte safir. Tänkte då att jag senare skulle skaffa en klocka med safir för bättre tålighet, men det blev inte av förrän några månader sedan. Numera har jag förstått att reptålighet inte är samma som slagtålighet och är inte säker på att klockan hade klarat smällen med safir heller, beror ju också på tjockhet på glaset.
En bidragande orsak till att det inte blivit av att skaffa en klocka på länge är att jag tillhör den mängd människor som använt mobilen för att kolla tiden. Men av och till har jag tänkt att "vad tusan ska jag behöva ta fram mobilen varje gång jag ska veta tiden?". Jag är ju nog beroende av mobilen och hur ofta har jag inte fastnat på nätet bara för att jag skulle veta vad klockan är, pga av aviseringar om både sms, epost och youtubeklipp. Mobilberoende är ett konstaterat problem idag!
Så nu före jul kollade jag lite på nätet och hittade en klocka jag direkt föll för. En Seiko SNE530P1, nedsatt från 3498kr till 2498kr. Sen "spårade det ut" helt och plötsligt hade jag ett halvt dussin nya klockor. Så då insåg jag att jag behövde en klocklåda och beställde en för 12 klockor. Målet är att fylla den lådan och sen vara nöjd.
Så här några månader efter så funderar jag om jag gått för fort fram. Kanske är det så. Men jag har förstått att jag i så fall inte är ensam om det. Det är vad jag läst inte helt ovanligt att det blir så när man är en nörd och fastnar för något. Dock så känner jag än så länge att jag kommer att behålla majoriteten av de klockor jag har skaffat. Samtliga utom en av de klockor jag hittills har är ljusdrivna, och en är quartz. Nästa vecka väntar jag på leverans av min första automatic!
Har lagt ut ett par videor på Youtube:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLG2_iGaxH4ejP64rdFinW3AEG1pcvIwuD