• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nektar

Breitling
Tjenare allihopa! Varit en lurker ett tag här på KS men planerar nu att vara lite mer aktiv i forumet då intresset har flammat upp för mig igen, så fort man har fastnat så verkar det omöjligt att ta sig ur!
Ha det gott allesammans!
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Tjenare allihopa! Varit en lurker ett tag här på KS men planerar nu att vara lite mer aktiv i forumet då intresset har flammat upp för mig igen, så fort man har fastnat så verkar det omöjligt att ta sig ur!
Ha det gott allesammans!

Jag är också ny här.
Har länge varit en vilande klocknörd men så slog det till och jag blev aktiv. Detta forum har förstås hjälpt till ännu mer och upplever verkligen en trevlig stämning här!
Har man hamnat i klockträsket med liksinnade klocknördar så är man nog fast...
Tack detsamma och välkommen! 🙂
 

Vettori

Omega
Jag är också ny här.
Har länge varit en vilande klocknörd men så slog det till och jag blev aktiv. Detta forum har förstås hjälpt till ännu mer och upplever verkligen en trevlig stämning här!
Har man hamnat i klockträsket med liksinnade klocknördar så är man nog fast...
Tack detsamma och välkommen! 🙂
 

Norlin91

Breitling
Hallå allihop.
Jag är 29 år från Gävle och har på senare tid börjat intressera mig mer och mer för klockor. Jag är inte någon samlartyp i allmänhet och köper inte på mig något som inte kommer användas.
Min nuvarande lilla kollektion består av en DW5600BB, en Certina Waterking från '67, en klassisk digital Casio (som armbandet precis gick sönder på), ett par designerklockor som borde fått nytt batteri för ~3 år sedan men som jag vet att jag inte kommer använda så de tar mest plats och kan inte heller slänga dem för jag fick dem av min fru.
Älskar verkligen 5600BB:n, den är inte speciellt snygg eller funktionsrik men den har karaktär och tål ALLT.
Drömklockan just nu är en TudorBB58 och Omega seamaster diver men i närtid ser det ut att luta mot en Seikodykare som nästa enhet.
 

Grodan_C

Omega
Hejsan!

Har lurkat lite här sedan i höstas och kom nyss med som medlem. Väldigt trevligt forum, tack alla som skrivit och visat fina bilder. Fyller 47 i sommar och bor i Linköping, har väl alltid tyckt om vackra klockor och det var ca 10 år sedan som jag köpte mina första "fina" ur, då för att högtidlighålla ett par livshändelser. Under coronaåret har jag behövt ha någon hobby att fylla tiden med och det blev kläder och klockor som växte fram som intresse under hösten. Nu har jag fått för mig att jag vill modda en Seiko SKX, vi får se hur det kommer gå. :)

Slänger in bilder på de två "minnesklockorna", en Hamilton Ventura och en Hamilton Jazzmaster Maestro, samt min favorit för tillfället: En Seiko 5 Sports från 70-talet. Jag bara älskar den tidstypiska formen och utförandet.

Väl mött!

2021-03-25 11.41.10-1.jpg 2021-03-25 11.55.47-1.jpg 2021-03-21 09.38.58-1.jpg
 

Feiko

Breitling
Efter att ha lurat i skuggorna ett bra tag tänkte jag ge en liten presentation så ni inte känner obehag ;)

Alltid älskat klockor och samlat i huvudet under många år och på riktigt i liten skala. Nu börjar man uppnå en respektabel ålder där det finns allt mer plats i både plånbok och hem för egna intressen. Ska inte sticka under stol med att mycket mer tid har ägnats åt detta intresse under Corona, så till den milda grad att man nu börjar intressera sig för urverk och moddar etc..

Samlingen idag består av ett flertal (för många) GANT-klockor.. Främst p g a stadiga rabatter på just det märket men ska ärligt säga att deras dykare är förvånansvärt bra :O Där finns även en del ärvda finingar, ett par tissot, nån certina samt en oerhört bra Rolexkopia (eller?!)

Har nu även tagit steget in i segmentet över med en Breitling superocean heritage II oväntat nog. Länge haft ögonen på en Tag heuer Aquaracer men föll som en fura för den här Breitlingen som jag tycker överraskar med att vara sparsmakad för en Breitling :) Nu får vi se var det slutar!!

Ser fram mot att lära mig ännu mer och även lära känna likasinnade!
 

Feiko

Breitling
Hejsan!

Har lurkat lite här sedan i höstas och kom nyss med som medlem. Väldigt trevligt forum, tack alla som skrivit och visat fina bilder. Fyller 47 i sommar och bor i Linköping, har väl alltid tyckt om vackra klockor och det var ca 10 år sedan som jag köpte mina första "fina" ur, då för att högtidlighålla ett par livshändelser. Under coronaåret har jag behövt ha någon hobby att fylla tiden med och det blev kläder och klockor som växte fram som intresse under hösten. Nu har jag fått för mig att jag vill modda en Seiko SKX, vi får se hur det kommer gå. :)

Slänger in bilder på de två "minnesklockorna", en Hamilton Ventura och en Hamilton Jazzmaster Maestro, samt min favorit för tillfället: En Seiko 5 Sports från 70-talet. Jag bara älskar den tidstypiska formen och utförandet.

Väl mött!

2021-03-25 11.41.10-1.jpg 2021-03-25 11.55.47-1.jpg 2021-03-21 09.38.58-1.jpg
Från en fellow newbie, älskar seikon!!
 

Grodan_C

Omega
Från en fellow newbie, älskar seikon!!
Tack! Ja visst är den läcker! Har en likadan med svart urtavla också, det är något med den där - har karaktär liksom. :)

Läser din presentation och skrattar till för mig själv, vi verkar gå i samma spår här, igenkänning :)
Kul med Gantklockorna, jag har ofta tänkt att de är snygga. Googlade Breitlingen, supersnygg!
 

Lehmann

Omega
Hej,
Fredde här... Varit lite inaktiv en tid, men nu är vi igång!😅🙌🏻
detta året har det vandrat in någon/några och några har fått bytt bo!🤷🏼‍♂️
Men är nog en sådan som köper det jag ibland spontant kommer över... Men vill ha tidlöst/stilrent :) ”enligt mig” ;)

har också två till salu just nu, haha. Men ibland får något lämna för att lämna utrymme eller för att dem inte fått tid på vristen.

önskar er alla en fantastiskt trevlig lördag!
 

Bilagor

  • 49234125-EC5B-428A-B96B-E43BA176DD99.jpeg
    49234125-EC5B-428A-B96B-E43BA176DD99.jpeg
    404 KB · Visningar: 46
  • F7380E55-1946-4741-8FBB-8F6C09033643.jpeg
    F7380E55-1946-4741-8FBB-8F6C09033643.jpeg
    437.6 KB · Visningar: 51
  • 21355745-06CD-4603-8667-8E961DD7A649.jpeg
    21355745-06CD-4603-8667-8E961DD7A649.jpeg
    85.8 KB · Visningar: 53
  • 03C552CD-2203-4ABE-8D30-6888B8A2DC53.jpeg
    03C552CD-2203-4ABE-8D30-6888B8A2DC53.jpeg
    445.4 KB · Visningar: 52
  • 852200AA-D7E3-43E9-89CA-48B9781E0239.jpeg
    852200AA-D7E3-43E9-89CA-48B9781E0239.jpeg
    383.7 KB · Visningar: 54
  • 6E9E41B8-6B04-41E6-933B-4EB14AA1279B.jpeg
    6E9E41B8-6B04-41E6-933B-4EB14AA1279B.jpeg
    238.9 KB · Visningar: 52
  • 3D4A2AA4-5A6F-4515-A333-5C8AC618B49F.jpeg
    3D4A2AA4-5A6F-4515-A333-5C8AC618B49F.jpeg
    587.6 KB · Visningar: 51
  • 002C1697-3EC9-4120-A30D-1B3100A1042F.jpeg
    002C1697-3EC9-4120-A30D-1B3100A1042F.jpeg
    505.4 KB · Visningar: 43

Feiko

Breitling
Tack! Ja visst är den läcker! Har en likadan med svart urtavla också, det är något med den där - har karaktär liksom. :)

Läser din presentation och skrattar till för mig själv, vi verkar gå i samma spår här, igenkänning :)
Kul med Gantklockorna, jag har ofta tänkt att de är snygga. Googlade Breitlingen, supersnygg!
:) ja satt upp din Seiko på listan över intressanta klockor.. den börjar bli lång

Ja Breitlingen är en riktigt älskling och Gantarna är ju ite rolig kuriosa.
 
Hej,
Fredde här... Varit lite inaktiv en tid, men nu är vi igång!😅🙌🏻
detta året har det vandrat in någon/några och några har fått bytt bo!🤷🏼‍♂️
Men är nog en sådan som köper det jag ibland spontant kommer över... Men vill ha tidlöst/stilrent :) ”enligt mig” ;)

har också två till salu just nu, haha. Men ibland får något lämna för att lämna utrymme eller för att dem inte fått tid på vristen.

önskar er alla en fantastiskt trevlig lördag!

Ingen dålig samling det där 😍
 
Ska tilläggas att en del har dessvärre vandrat vidare, dem senaste månaderna... Har enbart två R, omegan samt dem ”billigare” kvar 😉 Guld och grönt har fått nya hem.💖
Med all rätt! Har annat på inkommande ;)
Det är ju halva grejen att de vandrar vidare, så de aldrig blir ”den där klockan” som man aldrig använder när någon annan kan använda den oftare :D Längtar till dagen jag har haft en sån där gedigen lista på kvalitets ur:pompus:!
 

DavElf

Breitling
Hej, har läst forumet lite då och då ett tag och tänkte det var dags att registrera mig.
Klock"samlingen" består av en vardaglig smart sportklocka, en helgsportklocka, och en Seiko som inte får så mycket handledstid längre.
Bor förövrigt i Kina, en bit utanför Shanghai.

IMG_20210330_182249.jpg
MVIMG_20201230_130955.jpg
 

Bilagor

  • MVIMG_20200812_132701.jpg
    MVIMG_20200812_132701.jpg
    773.3 KB · Visningar: 58

Pontus97

Omega
2-Faktor
Hejsan!
Pontus heter jag och har varit relativt aktiv användare av klocksnack nu i några månders tid.
Lite kortfattat om mig så arbetar jag inom IT och är för nuvarande student. Mitt klockintresse började när jag var runt 12-13 år gammal, dock började intresset mer med att jag bara ville att en klocka skulle se häftig ut och därför blev det mer "parfymklockor" som många benämner de. Något jag har lärt mig med tiden är dess kvalitet inte är lika bra jämfört med vad du annars kan få för pengarna samt att de inte bidrar till någon horologisk historia på samma vis som exempelvis en Seiko gör.

I dagsläget har jag i huvudsak 12 klockor som ligger i min låda, de som jag tycker ingår i min samling. Tanken är att med kommande år ändra min uppbyggnad i samlingen till lite mer seriösa märken och med klockor som jag verkligen känner att jag vill ha kvar resten av livet. Jag är hur som helst väldigt nöjd med det jag har och så tacksam för flera av dem som faktiskt har varit gåvor från mina föräldrar och min sambo.

Det ska bli en rolig upplevelse att få vara med här i forumet, hittills trivs jag väldigt bra.

Till er som läser så önskar jag er en fortsatt trevlig kväll 😊
 

Bilagor

  • IMG_0433.jpg
    IMG_0433.jpg
    643.9 KB · Visningar: 56
  • IMG_0443.jpg
    IMG_0443.jpg
    473.1 KB · Visningar: 49
  • IMG_0450.jpg
    IMG_0450.jpg
    645.9 KB · Visningar: 39
  • IMG_0452.jpg
    IMG_0452.jpg
    797.7 KB · Visningar: 43
  • IMG_0454.jpg
    IMG_0454.jpg
    595.7 KB · Visningar: 42
  • IMG_0456.jpg
    IMG_0456.jpg
    533.5 KB · Visningar: 43
  • IMG_0457.jpg
    IMG_0457.jpg
    550.9 KB · Visningar: 40
  • IMG_0478.jpg
    IMG_0478.jpg
    471.4 KB · Visningar: 39
  • IMG_0480.jpg
    IMG_0480.jpg
    417.6 KB · Visningar: 47
  • IMG_0485.jpg
    IMG_0485.jpg
    521 KB · Visningar: 43
  • IMG_0486.jpg
    IMG_0486.jpg
    496 KB · Visningar: 46
  • IMG_0490.jpg
    IMG_0490.jpg
    464.6 KB · Visningar: 41

TimeUrgency

Breitling
2-Faktor
Hej!

Som så många andra så har jag blivit smittad eller förtrollad av klockintresset, som i frugans ögon helt spårat. Philip heter jag och som Pontus ovan så arbetar jag också inom IT. Jag har varit en flitig läsare i anonym tillvaro fram tills nyss när jag inte kunde hålla fingrarna borta ifrån Köp & Sälj, så första tråden som skapades var min Goodguy-tråd och detta blir således mitt andra inlägg för att introducera mig för övriga.

Mitt intresse för klockor började etablera sig för 3 år sedan när svärfar, på chans och långt suktande, köpte en Rolex Milgauss 116400GV. Men det tog inte fart först 2 år senare när jag köpte min första "riktiga" klocka (som alla entusiastprofiler får frågan Urbildningsradion) en Seamaster Diver 300M 210.30.42.20.03.001 där givetvis 007 var det största inflytandet.
Innan det tog fart så har jag bara använt mig av klockor jag fått i present ifrån frugan.
Det började med en Casio Edifice EFR 510, som jag faktiskt bär relativt ofta. Sedan blev det en Seiko SKP399P1 som tyvärr bärs alldeles för sällan då jag inte gillar bandhornsbredden på 24mm. Första mekansika/automatiska uret blev en Fossil ME3061 som är liggandes i lådan.

Under pandemiåret 2020 så blev det en del nya tillskott, SMP:n som tidigare nämnt följt av Seiko SPB143, Casioak och Stowa Flieger Classic.
Senaste inköpet blev en Seiko Flightmaster SNA411 som förhoppningsvis landar nu i veckan.

Nästa projekt är troligtvis en GS Spring Drive där Snowflake känns mest aktuell just då jag saknar något åt det mer dressade hållet.
Och för att få en så komplett bild över mig och vad jag suktar efter, om pengar inte vore ett hinder, är en JLC Reverso Duoface Q3988482, Grand Seiko SBGD201 och en A. Lange & Söhne Zeitwerk Date 148.038.

Tack för forumet och möjligheten att träffa likasinnade. :)
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    327.8 KB · Visningar: 31
  • 1.jpg
    1.jpg
    462.8 KB · Visningar: 32
  • 3.jpg
    3.jpg
    432 KB · Visningar: 27
  • 4.jpg
    4.jpg
    389.9 KB · Visningar: 26
  • 5.jpg
    5.jpg
    476.6 KB · Visningar: 25
  • 6.jpg
    6.jpg
    323.4 KB · Visningar: 22
  • 7.jpg
    7.jpg
    427.6 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:

PG1891

Omega
Hejhej,

Varit frekvent scrollare på KS nu i några år utan att riktigt ha känt behovet av att registrera. Köpte både en Tudor Pelagos samt en Omega Aqua Terra 36 mm häromåret via KS.
Tycker forumet är otroligt intressant och lärorikt, och mitt klockintresse växer så det knakar. Har siktet inställt på en Rolex Sub, GMT eller Explorer II, men har lite strategiska utmaningar delvis på grund av svårigheten att få tag i dem, samt att jag helst vill behålla både Tudorn och Omegan, men budgeten har sagt sitt.
Nåväl. I övrigt, född och uppvuxen i Sthlm, och mitt största intresse är nog att resa vilket har blivit lite klurigt under pandemin.

Hoppas på många år framöver i klockvärlden :) Tja!
 

Mersault

Omega
Hej!

Har som de flesta andra varit inne och snokat här inne allt för länge utan att vara superaktiv skribent. Jag är 34år och bosatt i Umeå men är smålänning i grunden. Klockintresset har funnits några år men har växt sig starkare och starkare med tiden och nu är KS en av de mer besökta adresserna i webhistoriken. Sitter ofta i Köp och sälj tråden och ser om det kommer in något intressant. Klockan jag sliter på mest i dagsläget är en Seiko SRPD21K1 köpt här på KS och en G-Shock men har ägt allt från Lagonda till Citizen och Luch men inga särskilt dyra klockor egentligen. Klockorna man suktar lite extra efter just nu är en Bell and Ross BR 03-92 eller en varför inte en Glycine airman eller en Hamilton Jazzmaster maestro. Jag skulle vilja bygga upp samlingen lite för att kunna variera mer än jag gör idag men helt nöjd lär man nog aldrig bli... och det är väl kanske tjusningen egentligen!
 

Feiko

Breitling
Hejsan!

Har lurkat lite här sedan i höstas och kom nyss med som medlem. Väldigt trevligt forum, tack alla som skrivit och visat fina bilder. Fyller 47 i sommar och bor i Linköping, har väl alltid tyckt om vackra klockor och det var ca 10 år sedan som jag köpte mina första "fina" ur, då för att högtidlighålla ett par livshändelser. Under coronaåret har jag behövt ha någon hobby att fylla tiden med och det blev kläder och klockor som växte fram som intresse under hösten. Nu har jag fått för mig att jag vill modda en Seiko SKX, vi får se hur det kommer gå. :)

Slänger in bilder på de två "minnesklockorna", en Hamilton Ventura och en Hamilton Jazzmaster Maestro, samt min favorit för tillfället: En Seiko 5 Sports från 70-talet. Jag bara älskar den tidstypiska formen och utförandet.

Väl mött!

2021-03-25 11.41.10-1.jpg 2021-03-25 11.55.47-1.jpg 2021-03-21 09.38.58-1.jpg
Tjena Grodan,

var bara tvungen att säga att jag går i dina spår.. Hittade Seikon på Tradera och slog till, fick även en likadan med blå tavla.. Inte riktigt samma skick som din men ändå glad. Tackar för inspirationen, mycket nöjd :)
image1.jpeg
 

Grodan_C

Omega
Tjena Grodan,

var bara tvungen att säga att jag går i dina spår.. Hittade Seikon på Tradera och slog till, fick även en likadan med blå tavla.. Inte riktigt samma skick som din men ändå glad. Tackar för inspirationen, mycket nöjd :)
image1.jpeg
Hallå Feiko!
Shit vad kul, gratulerar! Den är verkligen svinsnygg :) Roligt att du blev så inspirerad, och tack för att du återkopplar, det var kul att se! :) Vill gärna se en bild på den blåa tavlan någon gång!
 

Lehmann

Omega
Det är ju halva grejen att de vandrar vidare, så de aldrig blir ”den där klockan” som man aldrig använder när någon annan kan använda den oftare :D Längtar till dagen jag har haft en sån där gedigen lista på kvalitets ur:pompus:!
Det kommer!💖 När man har målet i sikte så är det viktigt att klättra stadigt och långsamt dit, så att man inte gör något förhastat och trillar ned 🤷🏼‍♂️(Kan göra rätt ont...)
 

Lehmann

Omega
Hej, har läst forumet lite då och då ett tag och tänkte det var dags att registrera mig.
Klock"samlingen" består av en vardaglig smart sportklocka, en helgsportklocka, och en Seiko som inte får så mycket handledstid längre.
Bor förövrigt i Kina, en bit utanför Shanghai.

IMG_20210330_182249.jpg
MVIMG_20201230_130955.jpg
Stiligt!😍👌🏻 Hoppas att ni får en trevlig helg.
 

Feiko

Breitling
Hallå Feiko!
Shit vad kul, gratulerar! Den är verkligen svinsnygg :) Roligt att du blev så inspirerad, och tack för att du återkopplar, det var kul att se! :) Vill gärna se en bild på den blåa tavlan någon gång!
Klart du ska få en bild Grodan, den fick vara med och tömma diskmaskinen samt fixa lunch igår :) (Ber om ursäkt för den oerhört närgångna bilden, inte menignen att mina porer ska sticka ut..)
IMG_0722.jpg
 
Topp