• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej på er,
Alltid gillat klockor men aldrig tänkt tanken att köpa mig en "riktig" klocka tills jag såg en 16610LV på Tourneau i New York för knappt två år sen. Slog inte till då men väl ett år senare. Nu börjar det att bli en liten samling men flipparsjukan har inte drabbat mig än, så jag betraktar ert beteende med viss oro över hur det här kommer att utveckla sig.
Jag bor i Stockholm och jobbar ju med media då.
Kryddar med lite bilder.

Några fler är på ingång så det blir lite såna trådar snart.
Fridens!


Mycket trevliga ur du har där! :)

Välkommen!
 

Jakob B

Omega
Hallå allihopa!

Jag lyckades hitta mig till forumet runt maj-juni då mitt klockintresse började växa och jag klickade hem mig en fin vintage Omega Automatic Geneve men tyvärr så skickade jag tillbaka den tillslut då jag tyckte den var för liten för min handled (tror den mätte 34). Hur som, jag har sen dess suttit på forumet varenda dag sedan dess och läst de flesta trådarna och sitter i köp och sälj konstant och kollar på alla era fina klockor. JAG VILL HA! Tyvärr som 95:a dvs 18åring så är plånboken liten.

Jag ska nu jobba upp ett par inlägg så jag kan posta en köpestråd i forumet för att lättare kunna hitta en ny klocka till mig. Har funderingar runt en Seiko eller möjligen en annan vintage Omega.

Ha det!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Hej alla!

Pinfärsk medlem och Stockholmsbo i form av Palenkovich här. Jag har länge haft ett klockintresse utan att för den sakens skull vara överdrivet aktiv i att exempelvis läsa forum. Nu har det dock blivit ändring på den punkten!

Jag har under ett antal år ganska fort tröttnat på klockan jag för närvarande haft, och har ofta sett någon nyare och snyggare som jag bytt till. Det ska tilläggas att klockorna jag haft inte legat i de högre prisklasserna, utan snarare i intervallet mellan 1 000 - 4 000 kr. Drömmen om en exklusivare klocka har länge funnits där, och nu har jag äntligen gjort slag i saken och köpt mig en ny Omega Planet Ocean Chronograph. Jag valde mellan kalibrarna 3313(C) och den nya modellen 9300. Då jag alltid varit svag för klockor med tre sub-dials, och då jag haft ögonen på denna (underbart vackra) modell i många år, fick det bli den förstnämnda.

Nu när jag äntligen gjort slag i saken kan man ju tycka att jag borde lugna mig lite, men klockintresset har bara skjutit i höjden ännu mer och jag fantiserar redan om att denna Omega ska vara den första av iaf ett par tre klockor av motsvarande kaliber.

Ytterligare additioner till samlingen får dockas läggas på is för en bra tid framöver; med flytt till större lägenhet just genomförd och med första barnet på ingång i november, tror jag inte riktigt fästmön skulle uppskatta ytterligare utgifter av det här slaget ;-)

Må gott!
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
God kväll, ny medlem här. Har snokat en del här redan och tackar för mycket information och roliga trådar. Är enormt imponerat av de flesta klockor som diskuteras här. Mycket inspirerande.

Har alltid haft klockintresse men på "normal" nivå. Mycket mode klockor och i stort sett inget mer.

I år hände dock något, här är min långa histora. För ett par månader sedan skulle min familj (fru, 2 barn) och jag på semester. Brukar alltid ha lite extra pengar med fall det skulle hittas något som är trevligt för egen del, i mitt fall kanske en klocka eller dylikt och för min fru säkert en väska eller något annat i den stilen. Började googla ett par dagar innan för att se lite vad som fanns och var priserna låg. Märk väl att jag hade inga märke eller dylikt i särskild åtanke. Körde på känsla o pris.

I detta läge kan det vara värt att nämna att den "finaste" klockan jag vid tillfället ägde var en svart Tissot Couturier (med orange detaljer och söm på svart läder) köpt i våras på tysk flygplats och en Sunnto elementum terra som hade nått år på nacken.

Började som sagt forska lite vilket är halva nöjet. Hittade mängder med kandidater och någon dag innan avfärd skulle det göras de sista ärendena och detta betydde en massa spring i affärer. Började då smita in o titta lite på de klockor som jag hittat på nätet för att se om jag gillade dem även på riktigt. Strök en massa klockor från min lista och hade till slut bara en Tissot Visodate kvar som jag var nyfiken på, hittade den i absolut sista butiken för dagen och kände hur hjärtat började slå.... Jag var inte beredd på att gilla den så mycket som jag gjorde. Sa till min fru att jag måste prova, tar på mig den, den passar perfekt. Tittar på frun varefter hon ler och säger: ja, det är lika bra du köper den nu. Sagt och gjort, visodate med vit urtavla och brun läder. Är enormt glad att ha ny klocka till semester. Bryr mig inte att jag använt mina "extra" pengar redan innan avfärd. Klockan känns rätt och inget annat lockar.

Vi spolar fram till ett par dagar in på semestern då jag helt plötsligt börjar få för mig att vi badar så mycket att jag behöver en ordentlig och klassisk dykarklocka. Naturligtvis är detta inte vettigt, ligger redan på 10.000 i klockbudget för året vilket är enormt mycket för mig. Men med lite vin i kroppen börjar min dykareklock plan ta form. Börjar naturligtvis leta på nätet och fastnar för Longines hydroconquest och tissot seastar (2011). Börjar nu mer eller mindre omedvetet flytta upp mig i pris.

Hittar en klockaffär och det första jag ser är en Longines legend Diver och jag bara dör, så häftig. Chansar och frågar pris och jag dör naturligtvis igen. Kommer ner till jorden igen och går tillbaks o kollar hydroconquest och seastar klockorna. Provar båda och båda är riktigt bra på sitt sätt. Hydron känns väldigt klassisk men jag gillar urtavlan på Tissot klockan.

Jag avvaktar lite och bestämmer mig för att fundera ett par dagar och kanske se vad frun tycker då hon inte var med vid första besöket i butiken.

Läser naturligtvis allt jag hittar på nätet under ett par dagar om dessa 2 klockor.

Ett par kvällar senare hamnar vi utanför skyltfönstret till butiken, frun är med och jag frågar vad hon tycker. Första hon säger är: Den! Hon pekar glatt på legend divern, jag skrattar och säger att det var drömklockan och sen berättar jag pris. Efter en del ord som är både hårda och fula lugnar jag henne med att jag förstår att den inte är aktuell och visar henne mina 2 realistiska objekt och hon gillar ingen av dem. Välj själv säger hon och jag väljer Seastar, svart urtavla, blå detaljer och metall länk. Är nu uppe i runt 15.000 i klockbudget och börjar ha ångest, denna dämpas med att pool bada med en öl och min nya 300m dykklocka.

Semester flyter på och legend divern kommer på tal ibland och jag formar en plan att spara under året och sedan slå till. Kan inte komma på något jag gillar mer än den modellen.

En kväll under en sen middag kommer klockor på tal igen och och lite mysiga av vinet frågar min fru om jag har pengar på mitt konto till Longines diver, jag erkänner att det kan vara så och hon släpper då bomben, köp den! Vill du verkligen ha den så köp den, det var den snyggaste klockan jag har sett. Med ett sådant godkännande så är det bara att köra, dagen efter glider man in i butiken igen som en kung, säger lite nonchalant att jag tar den där Longines legend diver också. Försöker se cool ut men det misslyckas säkert totalt. Spelar ingen roll då den sitter på min arm när jag lämnar butiken.

Summan blev alltså 4 ordentliga klockor på samma år varav 3 st köptes under 3 veckor och jag har ju nu insett att jag flyttat upp mig i klockintresse, läser nu om urverk, tillverkning och allt annat om klockor som säkert 100% av medlemmarna här tycker är toppen.

Ursäkta för min lååånga introduktion,

//Thomas
Instagram: thewallin
6TT3Ob2.jpg


Ps. Erkänner att Paneraien kanske inte är helt äkta, använder den som placeholder till en riktigt införskaffas :) ds.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hallå allihopa!

Jag lyckades hitta mig till forumet runt maj-juni då mitt klockintresse började växa och jag klickade hem mig en fin vintage Omega Automatic Geneve men tyvärr så skickade jag tillbaka den tillslut då jag tyckte den var för liten för min handled (tror den mätte 34). Hur som, jag har sen dess suttit på forumet varenda dag sedan dess och läst de flesta trådarna och sitter i köp och sälj konstant och kollar på alla era fina klockor. JAG VILL HA! Tyvärr som 95:a dvs 18åring så är plånboken liten.

Jag ska nu jobba upp ett par inlägg så jag kan posta en köpestråd i forumet för att lättare kunna hitta en ny klocka till mig. Har funderingar runt en Seiko eller möjligen en annan vintage Omega.

Ha det!


Ett tips är att kolla Longines eller Tissot om du vill ha vintage fast lite billigare och Zenith om du vill ha lite ovanligare. Omega är rätt så överprissatta i dagsläget!
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Välkommen! Rolig introduktion och hög igenkännings faktor. Du verkar ha en väldigt förstående fru, håll hårt i henne och hoppas hon är lika förstående när du släpper 40-50 tusen på en klocka "älskling det är en investering" :)

Tack för välkomnandet, får nog vänta något år innan jag börjar diskutera mina nya tankar angående Tag Heuer och Omega seamaster PO med frun annars försvinner förståendet nog ganska fort :)
 

vektorrum

Breitling
Hej alla klockentusiaster!

Jag är en ingenjörsstuderande ung man som vandrar in på min 23e höst.
Mitt klockintresse har nog alltid legat och myst under ytan men det är först de sista 2 åren som det har kommit upp till ytan och jag har börjat titta på allvar.

Min far är lite av en IWC entusiast och likaså var min farfar, så det är väl lite av ett måste att föra familjetraditionen ner till min generation. Som ni kan förstå så är ekonomin för en sommararbetande student inte den bästa så en fin IWC-klocka får vänta åtminstone ett par år!

Sedan jag börkade läsa i detta forum så har mitt intresse för vintage och begagnade klockor växt. Så chansen finns ju att jag slår till på något i köp-forumet när det kommer upp något som faller mig i smaken.

För tillfället äger jag en Certina DS prince automatic.
Förhoppningsvis snart också en vintage Rolex/Omega.
rjnjcmY.jpg



Hälsningar
vektorrum
 

Mich LS

Omega
Godmorgon alla klockmänskor!
Är nu nyregistrerad efter att ha följt KS och TTT ett par år.
Klockintresset har börjat ta lite fart igen efter att ha legat i dvala. Utöver klockintresset så är det skor och slipsar som kostar mina pengar. Det sistnämnda helt i onödan egentligen.
Har just nu en PAM0000 (köpt av en här på forumet) och en Omega 2531.80. Räknar blint med min första sub-rolle inom snar tid!
Har inga bilder än utan får återkomma med den biten.
Bästa hälsningar - MLS
 

TKVF

Panerai
Godmorgon alla klockmänskor!
Är nu nyregistrerad efter att ha följt KS och TTT ett par år.
Klockintresset har börjat ta lite fart igen efter att ha legat i dvala. Utöver klockintresset så är det skor och slipsar som kostar mina pengar. Det sistnämnda helt i onödan egentligen.
Har just nu en PAM0000 (köpt av en här på forumet) och en Omega 2531.80. Räknar blint med min första sub-rolle inom snar tid!
Har inga bilder än utan får återkomma med den biten.
Bästa hälsningar - MLS
Roligt att se så många nya här.
 

Rior

Breitling
Hej,
Ny medlem från och med idag. Har tittat in här från tillfälle till tillfälle, men fick ett infall under semestern att gå med!
Har haft klockintresse sedan en tio år tillbaka och samlat på mig, avverkat ett antal klockor under åren som Omega Speedmaster, O Geneve, Longinges Conquest, Submariner, Datejust och TH Monaco.

Väl mött!
 

n00bmaster

Breitling
Hej alla! Jag är helt ny här, har bestämt mig för att jag vill ha en första klocka och hamnade här på jakt efter info. I övrigt så samlar jag på vinyl sen 15 år och med tanke på kvantiteten där så är jag rädd att det inte kommer stanna vid 1 klocka. Hoppas jag kan få ställa lite dumma frågor här innan jag gör min första affär,
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Ett Kinderägg (eller alla goda ting är tre ...)?

Klockor är något som man har bara för att visa tiden, eller hur? Det var i alla fall vad jag tyckte tills jag gick i gymnasiet. Runt 1972 råkade jag se en Certina DS med röd urtavla som jag var tvungen att köpa. Det var nog den första klocka som jag valt själv, då tidigare var presenter från mina föräldrar (diverse billiga Seiko om jag minns rätt). Hur som helst insåg jag då att en snygg klocka kunde ge enorm personlig tillfredställelse.
Det passerade lite rent digitaltrams (Certina DS och Casio H-101) som var högsta mode under en period, men sen hade jag en Casio AD-512 analog/digital quarts under många år. Snabbspola sen till runt 1997/1998, då jag råkade se en annons i Eurocards tidning. Över en helsida var det en bild på en Breitling Aerospace med blå urtavla. Hade nog aldrig tidigare känt ett sådant köpsug som i det ögonblicket, så det var bara att handla. Avstod dock från länken som jag inte gillade, utan den har haft ett antal svarta läderband under alla år.

2TetXlD.jpg


Den har gjort god daglig tjänst i över 15 år nu. Inga problem alls och endast batteri- och något packningsbyte har behövts. Går givetvis perfekt, som alla högkvalitativa quartsur. Dessutom tycker jag att den är snyggare än dom nya, som har drabbats av större och "modernare" typsnitt på urtavlan.
Råkade något år senare få en klocka i present av en rysk delegation som besökte det företag jag jobbar på. Då min ryska är obefinlig (rysk instruktionsbok) har jag bara lyckats lura ut att den är av märket Vostok och dom sa till mig att det var en standardklocka som delades ut till ryska officerare. Någon här på forumet kan kanske identifiera den i mera detalj, då jag inte lyckas hitta en identisk på nätet. Den har ett manuellt urverk, skruvad krona och är vattentät till 200M.

uc2vjDi.jpg


Den har tills nyligen legat oanvänd i den ask den kom i. En av mina söner köpte ett par Natoband och jag fick ett. Passade perfekt på klockan så jag började att dra upp den dagligen och använda den nån gång ibland. Till min förvåning går den långt över för väntan. + 2-3 sekunder per dygn bara.

Samma son som jag fick Natobandet av har under det senaste året dragits ner rejält i klockträsket. Bland annat köpte han i våras en mycket fin begagnad IWC Mark XVI med länk från Tyskland (uttagen 2006). Efter att ha lämnat in den för fullständig service kom han på att det nog inte var vad han vill ha. Efter 15 år med Breitlingen kände jag att det var dags för något nytt och IWC’n var ju så fantastiskt snygg, så jag köpte den av honom.

W9ijEsD.jpg


En mycket trevlig klocka som jag nu bär dagligen, då Breitlingen har blivit reducerad till väckarklocka. Tydlig, stilren, mycket bekväm länk och går perfekt. + 1 sekund per dygn, vilket (om jag förstår det hela rätt) är extremt bra för ett mekaniskt ur.

Åter till rubriken. Utöver att jag har tre klockor värda att nämna, har jag lyckats kombinera tre olika av ett antal saker. I ordning som ovan, dvs Breitling, Vostok och IWC:

  • Typ: En sport, en dykare och en finklocka (egen kategorisering ...)
  • Material: En i titan, en i blankt stål och en i matt stål
  • Armband: En med läder, en med Nato och en med länk
  • Urverk: En quarts, en manuell och en automatisk
  • Datum: En med dag/datum, en utan och en med datum
  • Timmarkering: En med 3, 6, 9, 12, en med bara index och en med alla utom 3, 6, 9, 12
  • Vridring: En med siffror, en med bara index och en utan
  • Vattentät: 100M, 200M och 60M
  • ???

Vad ska jag köpa nu så jag får fyra olika av ovanstående ...?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ett Kinderägg (eller alla goda ting är tre ...)?

Klockor är något som man har bara för att visa tiden, eller hur? Det var i alla fall vad jag tyckte tills jag gick i gymnasiet. Runt 1972 råkade jag se en Certina DS med röd urtavla som jag var tvungen att köpa. Det var nog den första klocka som jag valt själv, då tidigare var presenter från mina föräldrar (diverse billiga Seiko om jag minns rätt). Hur som helst insåg jag då att en snygg klocka kunde ge enorm personlig tillfredställelse.
Det passerade lite rent digitaltrams (Certina DS och Casio H-101) som var högsta mode under en period, men sen hade jag en Casio AD-512 analog/digital quarts under många år. Snabbspola sen till runt 1997/1998, då jag råkade se en annons i Eurocards tidning. Över en helsida var det en bild på en Breitling Aerospace med blå urtavla. Hade nog aldrig tidigare känt ett sådant köpsug som i det ögonblicket, så det var bara att handla. Avstod dock från länken som jag inte gillade, utan den har haft ett antal svarta läderband under alla år.

2TetXlD.jpg


Den har gjort god daglig tjänst i över 15 år nu. Inga problem alls och endast batteri- och något packningsbyte har behövts. Går givetvis perfekt, som alla högkvalitativa quartsur. Dessutom tycker jag att den är snyggare än dom nya, som har drabbats av större och "modernare" typsnitt på urtavlan.
Råkade något år senare få en klocka i present av en rysk delegation som besökte det företag jag jobbar på. Då min ryska är obefinlig (rysk instruktionsbok) har jag bara lyckats lura ut att den är av märket Vostok och dom sa till mig att det var en standardklocka som delades ut till ryska officerare. Någon här på forumet kan kanske identifiera den i mera detalj, då jag inte lyckas hitta en identisk på nätet. Den har ett manuellt urverk, skruvad krona och är vattentät till 200M.

uc2vjDi.jpg


Den har tills nyligen legat oanvänd i den ask den kom i. En av mina söner köpte ett par Natoband och jag fick ett. Passade perfekt på klockan så jag började att dra upp den dagligen och använda den nån gång ibland. Till min förvåning går den långt över för väntan. + 2-3 sekunder per dygn bara.

Samma son som jag fick Natobandet av har under det senaste året dragits ner rejält i klockträsket. Bland annat köpte han i våras en mycket fin begagnad IWC Mark XVI med länk från Tyskland (uttagen 2006). Efter att ha lämnat in den för fullständig service kom han på att det nog inte var vad han vill ha. Efter 15 år med Breitlingen kände jag att det var dags för något nytt och IWC’n var ju så fantastiskt snygg, så jag köpte den av honom.

W9ijEsD.jpg


En mycket trevlig klocka som jag nu bär dagligen, då Breitlingen har blivit reducerad till väckarklocka. Tydlig, stilren, mycket bekväm länk och går perfekt. + 1 sekund per dygn, vilket (om jag förstår det hela rätt) är extremt bra för ett mekaniskt ur.

Åter till rubriken. Utöver att jag har tre klockor värda att nämna, har jag lyckats kombinera tre olika av ett antal saker. I ordning som ovan, dvs Breitling, Vostok och IWC:

  • Typ: En sport, en dykare och en finklocka (egen kategorisering ...)
  • Material: En i titan, en i blankt stål och en i matt stål
  • Armband: En med läder, en med Nato och en med länk
  • Urverk: En quarts, en manuell och en automatisk
  • Datum: En med dag/datum, en utan och en med datum
  • Timmarkering: En med 3, 6, 9, 12, en med bara index och en med alla utom 3, 6, 9, 12
  • Vridring: En med siffror, en med bara index och en utan
  • Vattentät: 100M, 200M och 60M
  • ???

Vad ska jag köpa nu så jag får fyra olika av ovanstående ...?
En kronograf skulle jag satsat på om jag vore dig, bereoende på budget kanske en Rolex Daytona, Omega Speedmaster eller en Tudor Heritage Chrono.
 

Kim Jakobsson

Breitling
Tjena, även jag är ny på detta forum som jag varit inne och läst på dagligen, men nu tog jag mig i kragen och registrerade ett konto.

Har alltid varit fascinerad av klockor, men aldrig riktigt haft råd med att köpa en fin klocka förrän nu. Det började med en Seiko Automat som jag importerade billigt från en kille i Hong-Kong, och den har tjänat mig troget i flera år nu. Blev dock trött på att bara bära dykar-ur dagligen så jag bestämde mig för att lämna in morfars gamla Omega på service i Örebro, så nu har jag i alla fall två relativt vackra urverk.

Mitt mål är att innan året är slut att ha en Omega Seamaster i min ägo, vi får väl se hur det går.

En bild på min nyligen servade Omega Géneve. Var i ganska risigt skick innan den lämnades in, då den har legat i en fuktig källare i över 50 år. Vet inte om om man ser riktigt hur illa den var innan på bilden, men det var den enda jag hade. Nu sitter ett Singularstraps Nato-läder på den också.

Efter:

3sfDlTL.jpg


Innan:

1nnvJ53.jpg
 

OlofB

Breitling
Kul med en tråd för oss nya.
Jag blev precis medlem och köpte en Rolex GMT Master II T-serie från 1996 och är riktigt nöjd.
De klockor jag har i övrigt är:
- Longines Heritage Conquest 40mm
- Archimede pilot
- Swatch Diaphane automatic skeleton
- Desotos vintage kronograf från 60-talet med Valjoux-72 verk
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

jag får också passa på att säga hej och ge klockpresentationen av mig själv :)

I min samling ingår

Oris Frank Sinatra Chronograph
Oris Oris Divers Titan Chronograph
Omega Seamaster Professional
Certina DS Podium Limited edition
Casio G-shock

Försöker att förvärva min bror Tag Heuer Carrera Day Date, men jag lyckas inte så bra i mina förhandlingar.
En dag när jag blir stor så skall jag ha en LUMINOR 1950 3 DAYS POWER RESERVE också :)

Förövrigt väldigt trevligt forum!

Mvh
 

aspo

Cartier
Hej alla!

Dags för mig att presentera mig också. Är en exilnorrläning i Skåne med ett stadigt accelererande klockintresse. Har två klockor för tillfället, den första fick jag när vi gifte oss, en TIssot Le Lochle som jag varit väldigt nöjd med sen dess. En bra klocka att börja med och passar bra för mig i kostymsammanhang, men som dock antagligen på sikt kommer kosta mig väldigt mycket då den satte igång beroendet..

rlomS6X.jpg


Mitt andra inköp som jag gjorde innan sommaren blev en beater, en SEIKO SKX007. Mycket imponerad av hur mycket klocka man får för den lilla pengen. Passar perfekt en sommar i den norrländska skogen och Umeälven..




Fyller jämnt i år och planerar nu för en uppgradering under hösten. Drömmer stora drömmar om Rolex, Panerai och IWC men finns inte riktigt utrymme i budgeten ännu. En Omega Speedmaster Pro hoppas jag däremot kunna få tag i för en rimlig peng.

Uppskattar mycket att få ta del av all den kunskap som finns här samt att få drömma mig bort i köp/sälj forumet :)
 
Hallå, via ett hififorum där det finns en klocktråd vart jag kär i flygare och beställde en tysk. Sen blev det en Breitling som jag nyligen sålde till en forummedlem här.
Just nu vattnas det för en Explorer 42mm med vit tavla..vi får se om det blir en rackare.

Har inte ambition att bli expert men börjar få kläm på några förkortningar.
 
Hej alla,

ska börja med att erkänna att jag inte är ny på forumet; har smygläst ett tag men tar nu klivet in genom dörren. Är det att erkänna att jag slutligen är fast? Ja, kanske. Men det är ett kul beroende :)

Min klockhistoria är relativt blygsam och begränsad till variationer av dykarur. Allt började med en gammal hederlig svart Citizen Aqualand II Gunmetal. På senare tid har det handlat om Omega Aqualand Apnea (fridykningsklockan), Maurice Lacroix Pontos S (till salu), Sinn UX (EZM 2B) och om allt vill sig väl, snart en Tudor Pelagos. På träning är det däremot en Suunto Elementum Terra som gör mig sällskap. Helt uppenbart så finns det alltid fler modeller att upptäcka, både gamla och nya. En DPW Comsubin från 80/90-talet hade t.ex. varit kul, men dom verkar vara minst sagt ovanliga.

Anyhow. Kul att vara här, hoppas få anledning att dyka in i diverse diskussioner. Vi hörs!

// Robin
 
Topp