• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej.

Nu när man snart har gått igenom alla gamla inlägg och sök efter både det ena och det andra är det väl dags för första inlägget.
Har inte haft en klocka på 15år men kände att det börjar bli dags o skaffa en istället för att kolla på mobilen jämt. Efter mycket blocket och ebay så införskaffades en ny Seiko sarg007 direkt från japan och det vände upp och ner på hela tillvaron, nu är man fast och kollar alla klockforum regelbundet.

Hej alla!

Har sedan ett antal år tillbaka intresserat mig mer och mer för kvalitetsklockor men då jag studerat i de senaste sex åren har det inte blivit så mycket över i plånboken till klockköp. Jag lyckades prioritera tillräckligt och skaffade en speedmaster för snart tre år sedan och den är jag väldigt förtjust i och jag hoppas den kommer följa med mig länge till. Efter att jag nu tagit examen väntar arbetslivet och med det andra möjligheter att kunna njuta av iaf en till fin klocka, däremot inte bestämt mig för modell ännu. När jag träffade min blivande sambo för några år sedan visade det sig att hon fått sin pappas gamla oyster perpetual 1005 i present. Hon tycker om sin klocka och även om hon inte riktigt förstår hur man kan sitta i timmar och glo på klockor på nätet så har hon iaf viss förståelse för mitt intresse. Jag gillar forum i allmänhet och imponeras ofta av människors kunnande inom specifika områden. Hoppas kunna läsa mig till mycket bra här på klocksnack och så småningom också bidra med intressant information. EKG-tolkning och kvalitetsskor kan jag desto mer om ifall någon undrar något :)

Hälsningar

K

Hej alla!

Har sedan ett antal år tillbaka intresserat mig mer och mer för kvalitetsklockor men då jag studerat i de senaste sex åren har det inte blivit så mycket över i plånboken till klockköp. Jag lyckades prioritera tillräckligt och skaffade en speedmaster för snart tre år sedan och den är jag väldigt förtjust i och jag hoppas den kommer följa med mig länge till. Efter att jag nu tagit examen väntar arbetslivet och med det andra möjligheter att kunna njuta av iaf en till fin klocka, däremot inte bestämt mig för modell ännu. När jag träffade min blivande sambo för några år sedan visade det sig att hon fått sin pappas gamla oyster perpetual 1005 i present. Hon tycker om sin klocka och även om hon inte riktigt förstår hur man kan sitta i timmar och glo på klockor på nätet så har hon iaf viss förståelse för mitt intresse. Jag gillar forum i allmänhet och imponeras ofta av människors kunnande inom specifika områden. Hoppas kunna läsa mig till mycket bra här på klocksnack och så småningom också bidra med intressant information. EKG-tolkning och kvalitetsskor kan jag desto mer om ifall någon undrar något :)

Hälsningar

K
https://klocksnack.se/threads/ot-skor.230/ :cigar:

Välkommen!

Tjena!

Nu har jag äntligen tagit från inbiten åskådare till aktiv medlem. Mitt klockintresse har kommit att ta över det mesta av min fritid och tankeverksamhet det senaste året. Har ännu inte byggt upp någon vettig samling men har för avsikt att inom de närmsta veckorna landa min första större "pjäs" :rolex: .

Vad jag gillar? Det är nog samma som alla andra fantaster.

Submariner
GMT
Daytona
Big PIlot
Speedmaster
Royal oak
You get the picture.. ;)

Ser fram emot många trevliga diskussioner och förhoppningsvis en och annan affär sinsemellan medlemmar!

Väl mött!

Sjuhundra (Davve)

Jaha, jag som bara skulle titta in och kolla vad jag kunde få för min gamla Seamaster som jag aldrig använde innan jul och nu är jag ständigt på jakt.... Förmodligen en försenad och skenande 40-årskris.

Gillar cleana gamla klockor med plexiglas och dykare. Just nu bor det en Breitling Windrider Duograph, Rolex Oyster Precision, Tissot Seastar och Steinhart Ocean One Vintage. Breitlingen och Steinharten ska få flytta eftersom de inte har plexiglas och så ska en Rolex Sub inhandlas. Här är Bratten:
Breitling+Rouleaux.png
Och här är lillrollen som är så söt att frugan tatt den och pressat på en för stor krokodil:
bild.JPG

Hej hopp!
Ny på forumet och har haft ett latent klockintresse som brutit ut i full blom det senaste året, jag tror jag mest kommer hålla till i vintagetråden då gamla fina grejer är vad jag gillar :)

För närvarande njuter jag bla av en Heuer Autavia 1163V, Omega seamaster (cal285), Tag Heuer Professional 200m dykare m.m.

Hej hopp!
Ny på forumet och har haft ett latent klockintresse som brutit ut i full blom det senaste året, jag tror jag mest kommer hålla till i vintagetråden då gamla fina grejer är vad jag gillar :)

För närvarande njuter jag bla av en Heuer Autavia 1163V, Omega seamaster (cal285), Tag Heuer Professional 200m dykare m.m.
Bilder tack! :D

Hej
Jag heter Hasse och har haft intresse för klockor i cirka 20 år. Tillhör skaran som gillar allt som tickar: armbandsur, fickur, golvur, väggur, tornur och nixieklockor (nej de tickar kanske inte). Är mer intresserad av tekniken än av designen, men en kombination är ju inte fel.
Av utrymmesskäl blir det väl mest armbandsur och fickur numera.
Hoppas att kunna utbyta kunskap, erfarenheter och klockor med likasinnade här!:)

Som jag utlovat så kommer här lite bilder på mina klockor:

Börjar med en Tag Heuer dykare:
IMG_0915[1].JPG

En Omega Seamaster, cal 285, ett loppisfynd :)
IMG_0919[1].JPG

När vi är inne på Omega, en Genevé från ´74
IMG_0921[1].JPG

En Seiko 6319, från ´77 enligt serienummer
IMG_0918[1].JPG

Heuer Autavia 1163V, ´72
IMG_0917[2].JPG

Fin samling du visar upp, Välkommen:)

Har redan presenterat mig men kör en gång till, då jag är sjukt nöjd med mitt senaste tillskott. Nu är bara frågan om man ska byta till vitguldsring? Någon som har tips på sådan till salu? (Skall passa 116200.)

Hej!

Har haft mekaniska klockor som intresse de senaste tio åren. För min del startade allt med en Omega Railmaster som jag köpte 2004, en klocka som jag har kvar och som jag av personliga skäl håller mycket kär. Tokerierna tog fart på allvar 2008/2009 och jag har sedan dess köpt, sålt och bytt mig igenom ett antal klockor dyrt som billigt. Är en "sucker" på Panerai, älskar deras formspråk, och gillar överlag stora klockor.

Har haft läderhantverk som hobby ett antal år och säljer sedan något år då och då klockarmband. Jag har arbetat som konsult inom IT merparten av mitt yrkesverksamma liv, sedan ett par år i offentlighetens tjänst.

Hallå! Tänkte att det var dags att presentera mig efter att som många andra smugit runt ett tag :) Har från min första Gul-klocka i mellanstadiet haft ett pyrande klockintresse. Det var först när jag glömde min Certina action diver på landet som intresset tog fart på allvar. Köpte en Seiko skx007 i väntan på att få tillbaka Certinan, men det ledde bara till att jag kände att jag även var "tvungen" att ha en dressare och en, och en... Ja ni fattar :)
Bjuder på en fredagsbild på Certinan som får testa ett Hirsch-läder idag:
tara7a4u.jpg

Trevlig helg!

Sent from my HTC One using Tapatalk

Hej allihop. Har smugit runt bland forumen ett par dagar nu, mest för att bekanta mig och försöka undvika begå misstag.
Gillar helt enkelt klockor. Inte att pilla med, utan är mer för exteriör, band, finish, tyngd, länlar och Patina. Sportar just nu en Speedmaster (kom in idag), 79:a. Har också en Planet O -05, Seamster Pro -97, Seamaster -69, Aquaracer -05, Z Rainbow -97, S&S Chronolink -01, plus en Certina Ds, Tissot P200, Suunto Elementum, Suunto Black, Rolex DJ -79 och några dykare, t ex en Viking. Dottern har snott min Gant chrono...
Kul med ett forum och just nu bif jag bild på Speedyn och hoppas på många roliga stunder.
Märkesmässigt gillar jag Omega mycket, men Jezus vad många snygga klockor det finns.
Hörs.
image.jpg

Hej, efter att följt KS under längre tid så är det hög tid att presentera sig och förhoppningsvis även bli något mer aktiv.
Intresset eller snarare beroendet av klockor har nog funnits sedan jag som ung fick min första Casio. Ungefär samtidigt såg jag en intervju med för tiden populära regissören och skådespelaren Mel Brooks (ni som är lite äldre vet vem det är) som i en intervju gladeligen visade upp sin nya klocka...tydligen en klassisk "sportklocka" för polospelare i Indien där urtavlan kunde vändas...förundrades och insåg att en sådan måste jag ha någon gång. Efter universitetsstudierna och med första jobbet fixat så blev så klart första "investeringen" en "riktig klocka". Efter att länge spanat på en Omega Seamaster föll valet istället på betydligt ovanligare Baume & Mercier Capeland. Den var under många år perfekt och gjorde att jag inte letade nytt. När jag dock för något år sedan köpte en klocka till min fru (Sjöö Sandström Royal Steel Chronograph) började beroende göra sig påmind. Suget efter ett mer sportigt komplement till den ganska dressiga Capeland i kombination med en för lång väntetid på Heathrow så satt jag helt plötsligt med en IWC Aquatimer (IW356811) på handleden på väg hem från London. Tänkte att jag stillat abstinensen och skulle vara nöjd, men ack så fel. Efter en tid "hittade" jag min graal till rätt pris och helt plötsligt så fick jag även min JLC Reverso Grande Taille. Äntligen, nu kan jag väl ändå vara nöjd? Nej, absolut inte! De klockor jag köpt har jag sett som "keepers for life", men det är en princip jag nu fått frångå då IWC:n såldes iväg för en tid sedan. Kom efter inte så lite vånda fram till att den var för stor för mina taniga handleder och nu ser jag den istället på en vän som bär upp den betydligt bättre. Följaktligen lämnade den ett stort tomrum som behövde fyllas och efter att besökt Rob E för att prova ett alternativ som även visade sig vara för stor kom jag dock oväntat hem med följande påse.
Klocka1.jpg

Som innehöll denna skönhet.
Klocka2.jpg

Vilket jag tyckte satt perfekt och kändes riktigt bra.
Klocka3.jpg

Dock var den ju inte riktigt som jag önskat mig och kort senare såg den ut så här.
Klocka4.jpg

Idag ser då "min samling" ut så här. Blandning av runt, fyrkantigt, länk, läder, silver, svart och vit urtavla…helt enkelt många trevliga kombinationer enligt mig, men några saknas ju så samlingen kommer sannolikt att utökas (frågan är bara med vad och när).
Klocka5.jpg

Tack för mig, stay classy!

Fellas,
jag har inte så mycket att presentera då jag ogärna outar mig själv som person, men en smula bakgrund om mig själv. Företagare sedan många år, klockintresset har hängt ett tag men har fått begränsa sig till en dinka i taget men nu med ett ex i skuggan så har intresset fått blomma ut. I prisklass ligger jag troligen i något mellanprissegment (var nu det ligger), tanken är nog att flippa några och behålla några framöver. Idag är samlingen något brokig med ett par äldre ur som Eterna och LUC och ett par köpta Omega. Favoriten är min Omega SMP Chronograph som också var den jag köpte först och därefter en Oris som jag gav till mitt ex . Det känns idag som att nästa förvärv blir en av Rolex Sub, eller en överkomlig IWC eller möjligen en JLC. Återkommer ständigt till att jag gillar suben men borde tänka IWC. En dykare har jag ju redan :)

Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.

Känner att jag nu efter ett drygt års smygande kring forumets patroner och noviser, visdomar och dyrgripar, äntligen finner modet att kliva ut i ljuset. Mitt klockintresse spirar trots en blygsam samling vilken begränsas av mogna ("köp 100st Getinge") och mindre mogna ("100 skakade shots!") prioriteringar.
Troligtvis kommer jag fortsätta i denna takt, varför min "riktiga" klocksamling är ett framtidsfaktum.

Bor, studerar och jobbar i Stockholm så vi får se om jag hinner ropa Hurra till tillräckligt många paketöppningar för att kunna gå på nästa stundande gtg. Om allt klaffar så syns vi kanske då!

På återseende.

/Drill

Det hela började med att jag såg en bild för nån vecka sen på en 24-timmars-klocka och sen började jag söka efter såna på nätet. I förrgår såg jag ett erbjudande på Groupon för ett skelettur från Pionier och föll direkt för utseendet. Jag ville dock fråga om det var något att ha innan jag slog till och ni här på forumet var så snälla och förklarade för mig att bara var skräp. Ett blygsamt klockintresse var dock redan fött och nu har jag hela dagen sysslat med research gällande klockor och fascinerats av dem. Det ska bli intressant att se var jag hamnar men i nuläget känns det inte alltför långt borta att jag slår till på två klockor i 10000 kronors-klassen: en vit Glycine Airman Base 22 och en Oris Artelier Skeleton.

Hittills har jag lyckats köpa en 24-timmars väggklocka och så har jag sedan tidigare några trista klockor hemma men inget jag vill bära längre. Nu vill jag in med nytt :)

Finns det någon tråd här på forumet var man kan fråga om div. klockor man tittat ut? En tråd som "den stora köprådstråden" eller nåt liknande?

Det hela började med att jag såg en bild för nån vecka sen på en 24-timmars-klocka och sen började jag söka efter såna på nätet. I förrgår såg jag ett erbjudande på Groupon för ett skelettur från Pionier och föll direkt för utseendet. Jag ville dock fråga om det var något att ha innan jag slog till och ni här på forumet var så snälla och förklarade för mig att bara var skräp. Ett blygsamt klockintresse var dock redan fött och nu har jag hela dagen sysslat med research gällande klockor och fascinerats av dem. Det ska bli intressant att se var jag hamnar men i nuläget känns det inte alltför långt borta att jag slår till på två klockor i 10000 kronors-klassen: en vit Glycine Airman Base 22 och en Oris Artelier Skeleton.

Hittills har jag lyckats köpa en 24-timmars väggklocka och så har jag sedan tidigare några trista klockor hemma men inget jag vill bära längre. Nu vill jag in med nytt :)

Finns det någon tråd här på forumet var man kan fråga om div. klockor man tittat ut? En tråd som "den stora köprådstråden" eller nåt liknande?

Coolt att du klarade dig från Grouponklockan :) Här hittar du en Oris från en synnerligen pålitlig medlem: http://www.klocksnack.se/threads/oris-artelier-skeleton.17815/

Tillbaka
Topp