• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Wenger

Omega
Hej!

Jag är också ny här på forumet :) Gillar klockor grymt mycket och håller nu på att försöka hitta min första riktiga klocka! Har hittills bara en Tissot PRS200. Är bland annat sugen på en Omega Seamaster Diver 300 m kronograf med svart urtavla och jag är också sugen på att sätta dit ett svart läderarmband, är det någon som har något liknande?
 

sweedee

Cartier
Tjenare Tjenare.

Swede här.

Satt några månader tillbaka och Maraton kollade på "Mad Men" när jag var sjuk. Donald Draper kollade ned på sin klocka och kameran så diskret bytte vinkel och visade klockan. Vad man fick se var:

Don-Drapers-Accessories-in-Mad-Men.png


Och i samma sekund exploderade ett klockintresse jag aldrig har haft. Senast jag bar en klocka var jag nog runt 6 år eller liknande. Sedan dess har klockor inte inte funnits i mina tankar alls. (är 25 år idag).

Men De ville'n var allt som krävdes och ett klockintresse var plötsligt ett faktum. Bara vintage klockor dock. Moderna stuk faller mig inte i smaken. Till följd av detta spenderade en hel del fritid på diverse klockforum och liknande. Vad är quartz? Vad är egentligen en mekanisk klocka? Kronograf vad är det? Hade ingen aning. Befann mig sedan även i ett ekonomiskt situation jag inte har varit i förut så jag kunde börja unna mig saker. Så då blev detta nyfunna intresset också en möjlighet.

Har sedan den tidpunkten när Draper kollat ned på sin klocka hunnit införskaffa mig tre stycken. 2 st ww2 klockor och en ......Omega De Ville. Dock guld med ljus urtavla men lika vacker ändå.

Det som är av intresse nu är den som jag har länkat ovan. Dvs en svart De Ville med linjerna (vet inte riktigt vad dom kallas) och även en Datejust. Så det kommer införskaffat i framtiden. Skulle även vilja ha en Constellion och en Aqua terra. Aja, vi får se vart detta slutar.

Ser fram emot att spendera mer tid på detta forum!

Edit*

Kan ju iofs inkludera klockorna!

De Ville;

TatA0.jpg


En Tysk Helma och en Brittisk Timor ww2;

wkSK.jpg
 

sweedee

Cartier
En rolig notis nu när tiden för redigering gick ut

"Enda haken för att kunna posta är att du måste du registrera dig som medlem, det är busenkelt och helt kostnadsfritt."

Spenderade säkert 5-10 min med att försöka fylla i "vad heter forumet? inkludera .se i svaret"

Försökte
klocksnack.se
www.klocksnack.se
https://klocksnack.se/
https://klocksnack.se/
https://www.klocksnack.se/
http://www.klocksnack.se/

Och var på väg att ge upp innan jag testade i chrome istället för firefox. Tror det var min noscript eller liknande som ställde till det. Försökte förstå hur jag inte kunde lyckas med en till synes så enkelt jävla test hehe.
 
Tjenare Tjenare.

Swede här.

Satt några månader tillbaka och Maraton kollade på "Mad Men" när jag var sjuk. Donald Draper kollade ned på sin klocka och kameran så diskret bytte vinkel och visade klockan. Vad man fick se var:

Don-Drapers-Accessories-in-Mad-Men.png


Och i samma sekund exploderade ett klockintresse jag aldrig har haft. Senast jag bar en klocka var jag nog runt 6 år eller liknande. Sedan dess har klockor inte inte funnits i mina tankar alls. (är 25 år idag).

Men De ville'n var allt som krävdes och ett klockintresse var plötsligt ett faktum. Bara vintage klockor dock. Moderna stuk faller mig inte i smaken. Till följd av detta spenderade en hel del fritid på diverse klockforum och liknande. Vad är quartz? Vad är egentligen en mekanisk klocka? Kronograf vad är det? Hade ingen aning. Befann mig sedan även i ett ekonomiskt situation jag inte har varit i förut så jag kunde börja unna mig saker. Så då blev detta nyfunna intresset också en möjlighet.

Har sedan den tidpunkten när Draper kollat ned på sin klocka hunnit införskaffa mig tre stycken. 2 st ww2 klockor och en ......Omega De Ville. Dock guld med ljus urtavla men lika vacker ändå.

Det som är av intresse nu är den som jag har länkat ovan. Dvs en svart De Ville med linjerna (vet inte riktigt vad dom kallas) och även en Datejust. Så det kommer införskaffat i framtiden. Skulle även vilja ha en Constellion och en Aqua terra. Aja, vi får se vart detta slutar.

Ser fram emot att spendera mer tid på detta forum!

Edit*

Kan ju iofs inkludera klockorna!

De Ville;

TatA0.jpg


En Tysk Helma och en Brittisk Timor ww2;

wkSK.jpg

Välkommen hit! (Gäller andra nytillkomna också, förstås!)

Måste bara säga att både din Timor och din Helma förr mig i smaken alldeles väldigt - kanske särskilt Helman med sin svarta tavla. Grattis till flera fina ur och ett kul intresse!
 
Senast ändrad:
Är inte helt ny men jag har inte presenterat mig..

Jag äger ingen klocka i nuläget men mitt första köp kommer nog inte dröja länge.. Fast jag inte har en klocka tycker jag det är kul att diskutera, lära mig och se andras klockor.
Med andra ord är detta forumet perfekt!

Ciao

Edit: Älskar vintage, men inte mögel-vintage.
 

sweedee

Cartier
Välkommen hit! (Gäller andra nytillkomna också, förstås!)

Måste bara säga att både din Timor och din Helma förr mig i smaken alldeles väldigt - kanske särskilt Helman med sin svarta tavla. Grattis till flera fina ur och ett kul intresse!

säger
CuslonGodibb

Tack tack!

Håller med om Helman faktiskt en Luftwaffe officer klocka =)
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Hej allihop,

Har haft ett klockintresse och lurkat här en tid, köpte precis en klocka genom ett tips på köptipstråden, den här:

TaQYtXT.jpg


Tänkte fråga eftersom jag är nåb, jag måste nog lämna in den på service(kan inte ställa in datumet, kronläget bara snurrar), vilken urmakare är bäst på såna här gamla skruttar i göteborg? Ber om ursäkt om frågan ställts förut, peta mig gärna i rätt riktning i så fall!

Hälsningar Herr_Katt
 

Nerman

Breitling
Hejsan blev precis medlem här pgr av att jag tänkte höra om någon vet lite om en klocka jag har. märket är Galaxy automatic och i klockan står där 25 rubis incabloc och på baksidan sår där 14kt 0,585. Vet absolut inget om klockan eller så mycket om andra klockor. :)
 

Nerman

Breitling
Hejsan blev precis medlem här pgr av att jag tänkte höra om någon vet lite om en klocka jag har. märket är Galaxy automatic och i klockan står där 25 rubis incabloc och på baksidan sår där 14kt 0,585. Vet absolut inget om klockan eller så mycket om andra klockor. :)
 

Bilagor

  • Bild 2014-09-18 kl. 21.47.jpg
    Bild 2014-09-18 kl. 21.47.jpg
    90.8 KB · Visningar: 135

Magnus lkpg

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej

Magnus heter jag och är boende i Linköping. Jag har alltid facinerats och lockats av tingestar med hög kvalitet oavsett om det gällt bilar kockknivar klockor eller maskiner och liknande. Vissa sådana studier landar i ett köp vissa intressen kommer och går men kommer inte igen . Men det här med klockor tycks komma igen
Jag har nu Till och från under de senaste 5 åren funderat på att köpa en exklusivare klocka. Sedan 6 år använder jag quartz Certina köpt på Engströms i Jönköping. För nga veckor sedan började jag läsa vitt och brett om mekaniska klockor och kände mig i princip säker på att det var en ny Speedy jag borde köpa. De senaste dagarna hsr jag dock börjat snöa in mer åt Rolex Sub men då inser jag att det där med att köpa nytt börjar kännas lite väl dyrt. Jag får helt enkelt läsa/fundera/spana ytterligare och se om jag kommer landa i något beslut eller om jag om 5 år kommer se tillbaka på en tids klockstuderande men alltjämt bärande min quartz klocka. Kan tillägga att jag också har min fars Guldklocka i "samlingen"
/Magnus
 

Icaras

Rolex
Hej

Magnus heter jag och är boende i Linköping. Jag har alltid facinerats och lockats av tingestar med hög kvalitet oavsett om det gällt bilar kockknivar klockor eller maskiner och liknande. Vissa sådana studier landar i ett köp vissa intressen kommer och går men kommer inte igen . Men det här med klockor tycks komma igen
Jag har nu Till och från under de senaste 5 åren funderat på att köpa en exklusivare klocka. Sedan 6 år använder jag quartz Certina köpt på Engströms i Jönköping. För nga veckor sedan började jag läsa vitt och brett om mekaniska klockor och kände mig i princip säker på att det var en ny Speedy jag borde köpa. De senaste dagarna hsr jag dock börjat snöa in mer åt Rolex Sub men då inser jag att det där med att köpa nytt börjar kännas lite väl dyrt. Jag får helt enkelt läsa/fundera/spana ytterligare och se om jag kommer landa i något beslut eller om jag om 5 år kommer se tillbaka på en tids klockstuderande men alltjämt bärande min quartz klocka. Kan tillägga att jag också har min fars Guldklocka i "samlingen"
/Magnus
Både Speedyn och Suben är klassiker, vad du än väljer kan det inte gå fel! :)

Var inte rädd för att kika på begagnat - åtminstone inte här på forumet. Allra flesta tar hand om sin klocka som om det vore deras barn :D
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Efter att ha smugit runt här ett tag så är det nog dags för mig att presentera mig och bli lite mer aktiv.

Jag heter Niklas och är boende i Stockholm och har ett stort klockintresse.
Min "ur-karriär" började på 90-talet med en Breitling Chronomat TT med blå urtavla och blått hajskinns armband. Den var på den tiden i det gigantiska måttet 39mm!
Vårdade den ömt i ganska många år innan den avyttrades på Kaplans.

Efter det har det varit en lite krokig väg och idag har jag en stadigt växande samling som jag till min frus förtret ägnar en alldeles för stor tid åt.
Är inte så mycket inne på vintage utan jag gillar mina klockor skinande nya med perfekt passform. Det är lite där min fascination ligger, den delikata precisionen på mikromillimeter nivå parat med den fantastiska kunskapen som ligger bakom ett mekaniskt urverk.

Mitt absoluta favoritmärke är idag Audemars Piguet och IWC med in-house urverk men ska villigt erkänna att jag drömmer våta drömmar om en A Lange & Söhne.. Tyvärr "lite" utanför min budget just nu.
Men även en Rolex och en Panerai har letat sig in i klocklådan, dessutom har jag jagat en Glashutte original i 6 månader.
Men jakten på den perfekta klockan till det perfekta priset är halva nöjet för mig så jag klagar inte, annat är det som sagt med min fru som ändå är förvånansvärt förstående :)

Nåväl, nog med svammel från mig.
Detta är klockan för dagen, jobbar hårt idag på kontoret..
1409193.JPG
 

SFS

Omega
Jag har lurkat här ett tag och är även medlem på TTT sedan en tid tillbaka, så det är väl läge att presentera sig.

Jag är en klockintresserad studerande/droskförare från det östra grannlandet boende i Sthlm. Har väl alltid varit intresserad av klockor, men det tog fart på allvar då jag köpte en Oris (F1 modell tror jag det var) och sedan dess har jag varit fast. Har flippat en hel del och de klockor jag ägt är bl.a. två Rolex DJ:s, Rolex dressare, en Omega Dynamic Chrono, AP RO Quartz, Nomos och någon till.
Har nu blivit intresserad av sportklockorna från 70-talet (Nautilus, Royal Oak m.m.), nu senast blev det Vacheron 222, men det ägandet har inte börjat bra (se tråden "Äkta eller ej"). Har flera gånger varit nära på en GMT Master eller en Sub men inte slagit till, gillar dem men har gärna något lite ovanligare.

Kommer knappast heller någon gång att köpa nytt igen, är beroende av Chrono24 ;). Tack för mig!
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Jag har lurkat här ett tag och är även medlem på TTT sedan en tid tillbaka, så det är väl läge att presentera sig.

Jag är en klockintresserad studerande/droskförare från det östra grannlandet boende i Sthlm. Har väl alltid varit intresserad av klockor, men det tog fart på allvar då jag köpte en Oris (F1 modell tror jag det var) och sedan dess har jag varit fast. Har flippat en hel del och de klockor jag ägt är bl.a. två Rolex DJ:s, Rolex dressare, en Omega Dynamic Chrono, AP RO Quartz, Nomos och någon till.
Har nu blivit intresserad av sportklockorna från 70-talet (Nautilus, Royal Oak m.m.), nu senast blev det Vacheron 222, men det ägandet har inte börjat bra (se tråden "Äkta eller ej"). Har flera gånger varit nära på en GMT Master eller en Sub men inte slagit till, gillar dem men har gärna något lite ovanligare.

Kommer knappast heller någon gång att köpa nytt igen, är beroende av Chrono24 ;). Tack för mig!

Chrono är galet beroendeframkallande (ungefär som KS), Lycka till med VC!
 

incmo

Omega
en dalmas..blev precis medlem här, alltid läst och vart intresserad av klockor
och nu är det dags för en seiko, seiko 6309-7040, 6105 serien...eller liknande, finns många nummer på dom och tänkte att här är rätt ställe att få hjälp
 

Watchout

Omega
God Kväll!

Jag har, precis som många andra, tittat runt på detta trevliga forum under en längre tid utan att vara särskilt aktiv.
Jag har dock tänkt att börja ge mig in i diskussionerna men kan såklart inte göra så utan en presentation.
Så vem är då jag, en 24årig norrlänning numer bosatt i Malmö där jag för tillfället studerar till tanddoktor och extraknäcker på klädbutik.

Några av er hade jag nöjet att träffa under GTG:n i Malmö i somras. (ja det var jag med det stora blåa åbäket runt handleden.....) Nu har jag kommit en liten bit påväg och "samlingen" består för tillfället av:
Seiko SKX013
Casio A168WG
IMG_AA.JPG


Jaja, jag vet, men man måste ju börja nånstans. (får även be om ursäkt för den Ubersuddiga bilden)

Hade dock tänkt att ta ett rejält kliv uppåt iom införskaffandet av den första "riktiga" klockan och hade då tänkt mig någon av följande:
Tudor 79260 prince chrono (helst vit med svarta subdials och rolex krona samt caseback)
Omega Speedmaster 3570.50 eller 3572.50
Omega Seamaster 2254.50 eller ev 2264.50
Omega Seamaster AT quartz, Blå
Rolex datejust 16XX, Blå
Ris/ros och tankar kring detta tas tacksamt emot, är det även någon som sitter på en de vill flippa så är det bara att höra av sig ;)
Vill slutligen tacka alla inblandade för ett mycket trevligt forum och jag hoppas jag kommer kunna bidra i framtiden.
Väl mött // Watchout!
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej på er!
Ny medlem med ett långt intresse av klockor som tog sin början då jag 4 år gammal (26 år sedan) fick min första klocka av mormor och morfar, en klassiker med vit urtavla och Musse Pigg på.
Sedan dess har jag gått igenom ett stort antal G-shock, någon Festina och hunnit få en Tissot stulen på gymmet, för att på senare tid riktat in mig på mer outdoorbetonade klockor och ett par quartsur av mellanklass till vardags.

- Certina DS Action Chrono
- Tissot PRS 200
- Suunto Core All Black
- Suunto Ambit2 Black

Är oerhört fascinerad av mekaniska ur och hantverket som ligger bakom dessa, men har oftast resonerat som så att jag hellre har flera olika ur än ett dyrare. Detta främst beroende på den ekonomiska situationen.

Men efter att ha smygsurfat runt här på forumet en tid känner jag att det kanske är dags att ta steget, om än ett litet steg, mot ett automatiskt ur. Då är det främst någon av dessa tre jag har i kikaren.

- Glycine Combat SUB
- Certina DS Action Diver
- Davosa Argonautic II

Hoppas på att fortsätta lära mig om urens underbara värld av er rutinerade rävar inom området.
Fridens liljor!
 

Icaras

Rolex
God Kväll!

Jag har, precis som många andra, tittat runt på detta trevliga forum under en längre tid utan att vara särskilt aktiv.
Jag har dock tänkt att börja ge mig in i diskussionerna men kan såklart inte göra så utan en presentation.
Så vem är då jag, en 24årig norrlänning numer bosatt i Malmö där jag för tillfället studerar till tanddoktor och extraknäcker på klädbutik.

Några av er hade jag nöjet att träffa under GTG:n i Malmö i somras. (ja det var jag med det stora blåa åbäket runt handleden.....) Nu har jag kommit en liten bit påväg och "samlingen" består för tillfället av:
Seiko SKX013
Casio A168WG
IMG_AA.JPG


Jaja, jag vet, men man måste ju börja nånstans. (får även be om ursäkt för den Ubersuddiga bilden)

Hade dock tänkt att ta ett rejält kliv uppåt iom införskaffandet av den första "riktiga" klockan och hade då tänkt mig någon av följande:
Tudor 79260 prince chrono (helst vit med svarta subdials och rolex krona samt caseback)
Omega Speedmaster 3570.50 eller 3572.50
Omega Seamaster 2254.50 eller ev 2264.50
Omega Seamaster AT quartz, Blå
Rolex datejust 16XX, Blå
Ris/ros och tankar kring detta tas tacksamt emot, är det även någon som sitter på en de vill flippa så är det bara att höra av sig ;)
Vill slutligen tacka alla inblandade för ett mycket trevligt forum och jag hoppas jag kommer kunna bidra i framtiden.
Väl mött // Watchout!

HAHA! När jag kom till den "...stora blåa åkäket..." så trillade poletten ner :D. Välkommen hit!

Grym smak, alla du nämnde ligger på min önskelista! Tror däremot att 79260 med delar från Rolex heter Oysterdate (inte den senare Princedate) :)
 
Hej!

Relativt ny på forumet. 19 år. Varit klockintresserad sedan liten, intresset kommer från min far. Mitt stora intresse har dock inte lett till många klockköp, utan jag har sakta men säkert läst på och researchat vad som finns på marknaden för att hitta dom rätta klockorna för mig och min samling.

Klockorna som jag äger är:
Certina Ds Action
Swatch Sistem51

Nästa klocka blir nog en Seiko som kommer bli min "beater", blir väl en Skx007 eller en Monster, velar fram och tillbaka mellan dom blytunga uren. I framtiden kanske en Oris trillar in i samlingen. Annars ser jagfram emot att spenderade tid på detta forum och lära mig mer och diskutera sådant som är otroligt roligt, klockor!
 

rickythefox

Breitling
Hej!

Ny på forumet, så passa på att säga hej. Har egentligen aldrig varit intresserad av klockor förrän nu, polarna som lurat in mig. :)

Har fastnat för Rolex då jag tycker att de står för en tidlöshet som många andra märken saknar. Gillar också JLC, lite mer nedtonat men classy tycker jag. Annat jag uppskattar finns på min önskelista nedan. Har dock inte förstått Hublot (hip-hop yo) och inte heller AP (visst har de blivit kopierade av Hublot designmässigt? Supermassivt och inte elegant enligt mitt tycke).

Kul att vara här och samla in lite kunskap! Aspirerar inte att bli en sann klocknörd men gillar att veta lite om saker jag tycker är kul.

I samlingen hittills
- Rolex Submariner 14060 -06 svart tavla
- Rolex DJII 116334 -13 silvertavla
- Movado Museum (partyklocka)

Inköpslista / önskelista i sannolikhetsordning:
- Rolex Submariner 16613 (gillar inte 11613 - för stor och fulare blå färg).
- DD / Sub 16618 när jag tycker att jag förtjänat lite extra lyx
- JLC Master Calendar
- Panerai Luminor av något slag
- IWC Portuguese
- En kul Ulysse Nardin
- Patek... Säkert. :)
 
Hej!

Relativ ny spelare på forumet men samtidigt en slösurfare/klocknörd som är inne dagligen sen några år tillbaka. Pendlar frekvent mellan Kings klockblogg, Hodinkee och självklart KS.

Äger för tillfället en PAM 392 (mindre recension finns under Recensioner&Köpguider) och en Omega PO cal.8500. Är dock ständigt på jakt efter något som kan stilla vissa nätters sömnsvårigheter, tror att jag funnit lösningen (betoning på tror).

Tack för en trevlig hemsida.

image.jpg
 

Watchout

Omega
HAHA! När jag kom till den "...stora blåa åkäket..." så trillade poletten ner :D. Välkommen hit!

Grym smak, alla du nämnde ligger på min önskelista! Tror däremot att 79260 med delar från Rolex heter Oysterdate (inte den senare Princedate) :)


Haha tack för det!
Du har helt rätt, Oysterdate ska det vara, my bad!
Vi får se vem som lyckas hugga en först;)
Var dock inne på Hours på Emporia idag och klämde lite på blackbay i blått, ingen dålig kandidat!
 
Topp