• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny tjänst på klocksnack.

Är alla bara jättepositiva? Jag tycker ändå att 600 spänn är rätt mycket för ett entusiastforum. Frågan är hur intressant gratisdelen kommer att vara?
Det är väl upp till var och en att vara positiv. Jag tycker för egen del att 50 spänn i månaden för att få möjlighet till förtur på event (som i regel är gratis) och dessutom bidra till forumdriften är en liten summa. En kaffe på espresso house kostar mer. Dessutom är det ju frivilligt :)

Är alla bara jättepositiva? Jag tycker ändå att 600 spänn är rätt mycket för ett entusiastforum. Frågan är hur intressant gratisdelen kommer att vara?

Precis lika intressant som den är idag!
Premium är för de medlemmar som andas klockor och som vill ha möjligheten och chansen att få delta i event, tävlingar.

En önskan från flera av våra partners är att komma åt den skaran medlemmar med det största intresset och bjuda dem på event och upplevelser. Som det är idag så är det event som folk bokar sig på och sen gör no-show t.ex för att något annars kom ivägen. Medans en superintresserad medlem bommar chansen då eventet fylldes direkt.

Med de sagt så vill jag även understryka att de kommer gå ut inbjudningar på öppna delen med men att de finns ett antal reserverade platser för premium medlemmar.

Vi har även fullrespekt för att 600/kr år är mycket pengar, men efter att ha frågat ett större antal medlemmar vad de kunde tänka sig att betala för premium så landade vi på en summa av 5 € i månaden.

Det är väl upp till var och en att vara positiv. Jag tycker för egen del att 50 spänn i månaden för att få möjlighet till förtur på event (som i regel är gratis) och dessutom bidra till forumdriften är en liten summa. En kaffe på espresso house kostar mer. Dessutom är det ju frivilligt :)
Klart det är frivilligt, hur skulle det vara annars?

”Utöver det så får du tillgång till en stängd del av forumet för endast premium medlemmar.”

Vad kommer denna innehålla?
Fritt fram att skapa trådar som i den öppna delen?
Dvs. En hylla för dem som inte har
tillgång till Hyllan utan får köpa sig in i en egen avdelning?

Eller endast trådar skapta utav er med info om evenemang och realisationer?

”Utöver det så får du tillgång till en stängd del av forumet för endast premium medlemmar.”

Vad kommer denna innehålla?
Fritt fram att skapa trådar som i den öppna delen?
Dvs. En hylla för dem som inte har
tillgång till Hyllan utan får köpa sig in i en egen avdelning?

Eller endast trådar skapta utav er med info om evenemang och realisationer?

Som det är idag innehåller den poster från admin med info, erbjudande och ett par tävlingar. Vad den kommer innehålla framgent återstår att se.

Nu ska jag försöka förklara vad jag menar.
Sen internet etablerades har det uppstått ett oräkneligt antal forum. Vissa av dom finns kvar än idag för dom som är intresserade. Dessa forum drivs av gemensamma intressen där medlemarna ger och tar på lika vilkor. På dessa forum kan man räkna med att det man läser är oberoende. Sen har det uppstått forum som gradvis blivit allt mer kommersiella. Hur ska man då kunna värdera det som skrivs?

Sen internet etablerades har det uppstått ett oräkneligt antal forum. Vissa av dom finns kvar än idag för dom som är intresserade. Dessa forum drivs av gemensamma intressen där medlemarna ger och tar på lika vilkor. På dessa forum kan man räkna med att det man läser är oberoende. Sen har det uppstått forum som gradvis blivit allt mer kommersiella. Hur ska man då kunna värdera det som skrivs?
Det är väl fortfarande användarna som står för innehållet? Här, och på andra ställen. Sen att det finns avdelningar som endast är synliga för vissa kan man kanske se som ett problem, men även där inne är det ju användarna som står för det mesta av innehållet.

Konspiratorisk much? Allt man läser ska man vara källkritisk mot både vad gäller bakomliggande intresse hos den som skriver och vad gäller faktainnehåll. Det finns väl exempelvis ingen som tar en Hodinkee-recension på stort allvar?

Denna ”premium-tjänst” är ju något som efterfrågats om och om igen under åren, precis som lifestyle-avdelningen. Gillar man det så hakar man på, annars skiter man i det, precis som med lifestyle. Vad gäller kommersiella intressen så är varken Hook eller Leben några som är särskilt aktiva vare sig det gäller ”hiss” eller ”diss” av intressenter. Det är även YTTERST sällan kontroversiella åsikter om handlare eller tillverkare censureras. De trådar som stängts på dessa ämnen har varit rena trolltrådar med påhittad info.

Tillbaka
Topp