• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny tjänst på klocksnack.

Det är väl ingen som har varit jättenegativ? Jag tycker det är sunt med en diskussion kring en av de största förändringarna av forumet någonsin och vad det kan innebära för för- och nackdelar.

En av de största var väll att ta i? Jag minns när köp och sälj delades. Då var de ramaskri.
Nu för vi ju bara till något, inte gör om något befintligt.

En av de största var väll att ta i? Jag minns när köp och sälj delades. Då var de ramaskri.
Nu för vi ju bara till något, inte gör om något befintligt.
Att forumet delvis blivit en betaltjänst är för mig en väldigt stor förändring. Sedan tror och hoppas jag som de flesta att det blir bra.

Det finns nog en del saker som andra sajter skulle kunna lära sig en del av med detta upplägg i betalväggarnas tidsera. Man har inte tagit bort någonting från de som "bara" bidrar med text och sin närvaro. Man har adderat någonting extra som inte fanns där förut. Helt schysst upplägg enligt mig.

Däremot hade det varit smakfullare med en guldstjärna uppe i högra hörnet på sin avatar (eller något liknande) för att visa att man är premium. Den där tjocka Premium-loggan är ruskigt ful !

Ordet "Premium" är lite sönderanvänt så jag förstår invändningarna men t ex Spotify använder ju fortfarande det, m fl. Man betalar för en tjänst med ett mervärde jämfört med gratisversionen. Kommer inte på något bättre ord att använda här iaf. Men folk verkar blanda ihop det med donationer. Det är något annat. En donation är att man ger utan att få något. Man bidrar till något man tycker är bra för att det skall kunna fortsätta som t ex ett forums driftkostnader men man får ju inget extra i gengäld.

Men i detta fall bör man lista lite mer i detalj vilket mervärde premiumtjänsten ger dvs varför skall jag betala för den? Just nu känns det rätt luddigt. Att betala bara för man har haft glädje och nytta av KS räcker liksom inte. Då kommer man in på att ge donationer och det är en annan sak. Det kan man ju nu och det kan jag absolut tänka mig att göra. Men det betyder inte att jag hoppar på premium.

* Det är väl ingen som har varit jättenegativ? **Jag tycker det är sunt med en diskussion kring en av de största förändringarna av forumet någonsin och vad det kan innebära för för- och nackdelar.
*Det kan du ha rätt i, det jag reagerar över är snarare hur mycket egna värderingar som som läggs till i betydelsen av erbjudandet. **Det tycker jag absolut också, men det ska vara OT och inte kring egna tolkningar

Men i detta fall bör man lista lite mer i detalj vilket mervärde premiumtjänsten ger dvs varför skall jag betala för den? Just nu känns det rätt luddigt. .
”Premium är tjänsten som ger dig som medlem förtur till events, realisationer, tävlingar tillsammans med Klocksnacks alla samarbetspartners. Utöver det så får du tillgång till en stängd del av forumet för endast premium medlemmar där erbjudandena kommer att publiceras.”

Så luddigt är det väl inte?

”Premium är tjänsten som ger dig som medlem förtur till events, realisationer, tävlingar tillsammans med Klocksnacks alla samarbetspartners. Utöver det så får du tillgång till en stängd del av forumet för endast premium medlemmar där erbjudandena kommer att publiceras.”

Det jag tror flera undrar över är vart avgiften går. Om 20% av medlemmarna blir premium innebär det ju 2,6 miljoner per år. Så lite nyfikenhet tycker jag inte är konstigt. Återigen vill jag poängtera att KS gärna får vara kommersiellt för min del, men det bör förtydligas om så är fallet.

Det jag tror flera undrar över är vart avgiften går. Om 20% av medlemmarna blir premium innebär det ju 2,6 miljoner per år. Så lite nyfikenhet tycker jag inte är konstigt. Återigen vill jag poängtera att KS gärna får vara kommersiellt för min del, men det bör förtydligas om så är fallet.
Ok, men vad pengarna används till är en annan fråga. Den luddighet jag kommenterade avsåg vad man får för pengarna. Det tycker jag ägarna har gjort tydligt.

Nej, fel ord kanske. Men känns som tjänsten ännu inte har något konkret innehåll utan att man jobbar med att få till det. Också lite frågande till om KS partners/sponsorer vill nå ut till enbart en begränsad del av KS med sina erbjudanden? I fallet butik som säljer klockor så vill man väl ändå nå alla?

Nej, fel ord kanske. Men känns som tjänsten ännu inte har något konkret innehåll utan att man jobbar med att få till det. Också lite frågande till om KS partners/sponsorer vill nå ut till enbart en begränsad del av KS med sina erbjudanden? I fallet butik som säljer klockor så vill man väl ändå nå alla?

Det finns per nu 2st pågående tävlingar och 1st rabatt erbjudande på service av klockor.

Och lugn, vi jobbar på en mer smaklig logo / text än nu!

Nu sitter jag inte med Klocksnacks databas, men jag skulle gissa att en ganska stor del av användarna loggat in mindre än 10 gånger. 20% av användarna varje månad skulle betala 55kr? Det tvivlar jag starkt på, jag tror att det med tur och hårt arbete kanske kan bli 20% av de aktiva användarna och det tvivlar jag på är mer än några tusen. Från det beloppen utgår jag ifrån att en del skatter ska dras. Jag tror inte det blir miljonbelopp över.

Serverutrymme och IT service är dyrare än många tror, och jag tror att intresset för att driva Klocksnack med förlust är rätt lågt och säkerligen bidrog till att det såldes förra gången.

Är det för något tidsram som man signerar upp sig på? Eller hur funkar den biten? Antar det dras pengar från kortet varje månad likt autogiro.

Antar en lär använda KS många år framöver men man vet ju aldrig därav frågan :)

Visst, om 20% (4500 pers?) skulle gå premium kan vi ju börja snacka lite summor men om vi ska vara realistiska så är ju det bärande fundamentet av medlemmar inte några 4500 aktiva utan snarare kanske 500-1000st? Lite tidigare i tråden skrev admin att 135 personer gått med i premium. Gissningvis är folk som är benägna att gå premium folk som är aktiva på forumet och då torde de flesta av dessa nu sett att möjligheten finns och därmed antingen redan gått med eller bestämma sig den närmaste tiden. Gissar på att vi landar på mellan 250-400 pers på Premium, möjligtvis lite fler i början :) Men det är ju bara en gissning, time will tell!

Visst, om 20% (4500 pers?) skulle gå premium kan vi ju börja snacka lite summor men om vi ska vara realistiska så är ju det bärande fundamentet av medlemmar inte några 4500 aktiva utan snarare kanske 500-1000st? Lite tidigare i tråden skrev admin att 135 personer gått med i premium. Gissningvis är folk som är benägna att gå premium folk som är aktiva på forumet och då torde de flesta av dessa nu sett att möjligheten finns och därmed antingen redan gått med eller bestämma sig den närmaste tiden. Gissar på att vi landar på mellan 250-400 pers på Premium, möjligtvis lite fler i början :) Men det är ju bara en gissning, time will tell!
Du har en poäng. Jag släpper motvals-pinnen för den här gången ;)

• Like
Reactions: Rey
Hela idén låter mycket intressant och att saker o ting kostar pengar att driva är ingen hemlighet. Förhoppningsvis blir det även pengar över till era fickor!
Får avvakta lite i början och göra utrymme i studentbudgeten, sen så! Hoppar in när det har stabiliserat sig ;)

Haha! Guds nåde att en eventuell vinst skulle gå till ks admin. Tjäna pengar i detta landet får man ju icke!
Ibland skäms jag som svensk vilket i-landsproblem vi har, lättkränkta människor överallt. Om någon hade haft ”super preminium” så hade jag endast vart glad för den personen. Varför bli kränkt över en sådan enkel sak?

Jag har inte läst igenom hela tråden (viktigt att poängtera) jag vill gärna sponsra eller betala kalla de vad ni vill men finns det ingen enklare sätt än paypal? Hade hellre tagit överföring eller swish.

Haha! Guds nåde att en eventuell vinst skulle gå till ks admin. Tjäna pengar i detta landet får man ju icke!
Ibland skäms jag som svensk vilket i-landsproblem vi har, lättkränkta människor överallt. Om någon hade haft ”super preminium” så hade jag endast vart glad för den personen. Varför bli kränkt över en sådan enkel sak?

Jag har inte läst igenom hela tråden (viktigt att poängtera) jag vill gärna sponsra eller betala kalla de vad ni vill men finns det ingen enklare sätt än paypal? Hade hellre tagit överföring eller swish.
Är det någon som har uttryckt att den känner sig kränkt? I så fall måste jag missat det. :oops:
Däremot finns säkert en och annan som inte gillar om ledningen drar in pengar på forumet Jag själv har inga problem med det. Vad jag själv blev fundersam till var om detta kunde försämra forumet .

Senast ändrad:
Är det någon som har uttryckt att den känner sig kränkt? I så fall måste jag missat det. :oops:

C9FE250D-B389-4E82-A73D-6ACBD1268555.jpeg

Det är nog ingen som är kränkt eller tycker att forumägarna inte bör få betalt för sina insatser. Man måste dock kunna ifrågasätta och uttrycka sin tveksamhet utan att bli hånad eller inkastad i lättkränkt-facket.

Det är nog ingen som är kränkt eller tycker att forumägarna inte bör få betalt för sina insatser. Man måste dock kunna ifrågasätta och uttrycka sin tveksamhet utan att bli hånad eller inkastad i lättkränkt-facket.
Absolut. Inte meningen någon skulle känna sig kränkt utan jag syftade mer på att om de inte kan heta preminium utan någon skulle bli kränkt är de fjantigt. Borde inte ens va en diskussion om just de :)
Enligt mitt tycke då

Absolut. Inte meningen någon skulle känna sig kränkt utan jag syftade mer på att om de inte kan heta preminium utan någon skulle bli kränkt är de fjantigt. Borde inte ens va en diskussion om just de :)
Enligt mitt tycke då
Ingen som blir kränkt av ordet, folk tyckte att det klingade lite illa

En du fråga kanske, men kommer det ligga en special köp och sälj under Premium, så man slipper massa bumpar på armband etc.? eller kommer den biten vara densamma.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp