• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny tjänst på klocksnack.

Alltså, jag är tveksam. Jag har egentligen inga problem med att pynra 600 spänn om året men jag tror inte på att dela upp forumet. Det blir lite vi och dom och jag tror inte det gynnar forumet. Vi som är premium, dom som bara är vanliga användare..o_O
Vem tror du har högre status på forumet? Medlemmar som tillför med bra diskussioner, kunskap och happiness eller medlemmar som betalar 50kr/mån för en liten knapp, forumdel och tillgång till några events och erbjudanden? Jag tror nog att forumet kommer att tuffa på i vanlig takt utan någon större segregering.

Känner man sig speciell bara för att man betalar så är man nog ungefär lika sinnessvag som om man tror sig vara speciell bara för att man har en Rolex. Den riktiga världen fungerar inte så. :)

Vem tror du har högre status på forumet? Medlemmar som tillför med bra diskussioner, kunskap och happiness eller medlemmar som betalar 50kr/mån för en liten knapp, forumdel och tillgång till några events och erbjudanden? Jag tror nog att forumet kommer att tuffa på i vanlig takt utan någon större segregering.

Känner man sig speciell bara för att man betalar så är man nog ungefär lika sinnessvag som om man tror sig vara speciell bara för att man har en Rolex. Den riktiga världen fungerar inte så. :)
Jag hoppas du har rätt , men jag är inte säker att det är riktigt så enkelt. Jag hade hellre föredragit en startavgift/årsavgift som skulle gälla alla medlemmar, alternativt avgift för köp & sälj.
Det hade inte behövts många kronor för att matcha det men får in på premiumgrejen.

Jag hoppas du har rätt , men jag är inte säker att det är riktigt så enkelt. Jag hade hellre föredragit en startavgift/årsavgift som skulle gälla alla medlemmar, alternativt avgift för köp & sälj.
Det hade inte behövts många kronor för att matcha det men får in på premiumgrejen.
Du har ju missat hela syftet med grejen.

Nej det har jag inte. Däremot har du missat att jag skrev att jag hade hellre föredragit något annat. Det är klart detta handlar om att dra in mer pengar till forumet och jag hade hellre sett ett annat alternativ.
Om alla skulle vara tvugna att betala så skulle alla få samma förmåner och då försvinner ju syftet med ”gallringen”.

En obligatorisk avgift skulle vara direkt förödande för forumet. Det måste väl all dagar i veckan vara bättre med att de som vill stödja forumet ekonomiskt alternativt vill köpa vissa förmåner också får göra det.

Vad är syftet med knappen eg .. Behövs den? Eller räcker det att de som är premium kommer åt den forumdelen?
Som du säkert förstår så är den där för att det ska synas att de köpt premium. Stör det verkligen så mycket? Själva grundtanken med featuren är givetvis att så många som möjligt ska köpa medlemsskapet. Då måste det också marknadsföras och synas. Tar du bort saker som skiljer premiummedlemmar från vanliga medlemmar så lär vissa låta bli att köpa. Rätt enkelt. Man kanske ska kolla på möjligheten att dölja knappen för de premiummedlemmar som inte vill skylta med att de är just premiummedlemmar. Det är rimligare än att ta bort den för alla.

Som du säkert förstår så är den där för att det ska synas att de köpt premium. Stör det verkligen så mycket? Själva grundtanken med featuren är givetvis att så många som möjligt ska köpa medlemsskapet. Då måste det också marknadsföras och synas. Tar du bort saker som skiljer premiummedlemmar från vanliga medlemmar så lär vissa låta bli att köpa. Rätt enkelt. Man kanske ska kolla på möjligheten att dölja knappen för de premiummedlemmar som inte vill skylta med att de är just premiummedlemmar. Det är rimligare än att ta bort den för alla.
Nej då så mycket stör det inte. Det är ok för mig... Men den är inte så snygg. :p

Det var kul så länge det varade, sa viruset. :( Jag har tidigare varit med och stött de gamla forumägarna när de frågat och gör det gärna igen, men det här blir en helt annan inriktning. Det är spiken i kistan för ett entusiastforum och något nytt har fötts. Jag gillar det inte. Jag betalar gärna men under andra premisser. Synd att det inte diskuterades innan beslut med medlemmarna som ändå är de viktigaste samarbetspartners forumet har.

En (förmodligen korkad) undran;
Premiumanvändare får tillgång till en stängd del av forumet. Den delen av forumet innehåller i stort sett diverse erbjudanden om förmåner som premiumanvändare kan få ta del av och inte direkt något annat om jag förstår rätt, ingen diskussionsfunktion etc. eller annat som enbart finns ute på öppna forumet även i fortsättningen.

Vad är då finessen med att ha den avdelningen stängd för andra än premiumanvändarna själva? Vore det inte bättre reklam för funktionen premiummedlemskap om den var öppen så alla informerades om de förmåner som det eventuellt ges möjlighet till?

Senast ändrad:
Nej, funderat över dagen och jag gillar inte detta. Jag delar inte att det ideala vore att grunderna kunde leva på forumet såsom ett heltidsarbete. Det är ett entusiastforum som enligt mig ska drivas av vår kärlek för klockor, det finns ju massor här som spenderar timmar på forumet och genererar massvis med content gratis, av deras fritid. Jag hoppas givetvis att sponsorerna idag täcker kostnaden för den tekniska driften, om inte är ju det en fullt relevant fråga hur vi täcker för den överstigande kostnaden.

Dessutom har ju jag, som icke premium, ingen aning vad det är för häftiga event som erbjuds premium och inte mig. Så jag har ju inget incitament där alls, tänker ju inte skaffa premium bara för att se vad som finns i den exklusiva klubben.

Jag tycker det är helt OK att ta betalt för en tjänst, 600ish:-/år är inte mycket. Det viktigaste är att de som betalar för denna tjänst verkligen får det de är lovade; events, realisationer, tävlingar, m.m. och allt annat som dessa 5 euro/mån ska ge - kontinuerligt. Detta enligt mig ska inte ske halvdant, utan ska ske ordentligt och se till att tillfredsställa samtliga numera kunder och detta tycker jag ska ske ofta. Sedan kan jag tycka att man bör få en form utav morot för de som inte är med i denna 600ish:-/år-klubb, genom att ha några få platser med på event & tävlingar för att visa att det kan vara värt att vara med i betalklubben.

Jag tror många glömmer, detta är ett hobby samt intresse vi delar - prissätt er hobby. 600 är en väldigt låg summa för att kunna få del utav mer utav ert fritidsintresse. Sen kanske det är omoraliskt att jag vurmar för denna summa, pga. jag själv inte är medlem - det är en helt annan grej. Finns säkert en liten skara människor här som har ett gymkort som kostar 350-500/mån som ni inte använder.

Om ledningen visar att dessa 5 euro används på ett bra och tydligt sätt, så kan jag tänka mig att om vi slår ut 600 kronor per år under antal timmar dessa event, tävlingar m.m. ger, så har ni helt plötsligt en oerhört trevlig tjänst.

ps. jag betalar 62:- x 4 per helg för min latte med havremjölk. Helt plötsligt blir 600ish:-/år för ett forum billigt.

Jag tycker det är helt OK att ta betalt för en tjänst, 600ish:-/år är inte mycket. Det viktigaste är att de som betalar för denna tjänst verkligen får det de är lovade; events, realisationer, tävlingar, m.m. och allt annat som dessa 5 euro/mån ska ge - kontinuerligt. Detta enligt mig ska inte ske halvdant, utan ska ske ordentligt och se till att tillfredsställa samtliga numera kunder och detta tycker jag ska ske ofta. Sedan kan jag tycka att man bör få en form utav morot för de som inte är med i denna 600ish:-/år-klubb, genom att ha några få platser med på event & tävlingar för att visa att det kan vara värt att vara med i betalklubben.

Jag tror många glömmer, detta är ett hobby samt intresse vi delar - prissätt er hobby. 600 är en väldigt låg summa för att kunna få del utav mer utav ert fritidsintresse. Sen kanske det är omoraliskt att jag vurmar för denna summa, pga. jag själv inte är medlem - det är en helt annan grej. Finns säkert en liten skara människor här som har ett gymkort som kostar 350-500/mån som ni inte använder.

Om ledningen visar att dessa 5 euro används på ett bra och tydligt sätt, så kan jag tänka mig att om vi slår ut 600 kronor per år under antal timmar dessa event, tävlingar m.m. ger, så har ni helt plötsligt en oerhört trevlig tjänst.

ps. jag betalar 62:- x 4 per helg för min latte med havremjölk. Helt plötsligt blir 600ish:-/år för ett forum billigt.

Jag hoppas att det inte är klocksnack som utgör hobbyn.

Jag har en enorm respekt och tacksamhet för det jobb forumledningen lägger ner för att vi ska få det fantastiska forum som KS är. Jag betalar såklart 50 spänn i månaden om det behövs. Dock håller jag med skeptikerna om att det inte känns riktigt hundra med den förändring som nu sker, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på vad som gör att jag känner så.

Kanske borde det förtydligas om detta är ett led i att kommersialisera KS och om det finns en tanke att forumet ska ge utdelning till forumledningen, snarare än att finansiera driften/erbjudanden. Inte för att jag nödvändigtvis är emot ett sådant upplägg utan för att otydlighet skapar missförstånd och risk för osämja.

Jag tror många glömmer, detta är ett hobby samt intresse vi delar - prissätt er hobby. 600 är en väldigt låg summa för att kunna få del utav mer utav ert fritidsintresse
Jag tror inte det handlar så mycket om pengarna, de flesta kan nog avvara 600 spänn. Det är förändringen och hur man tror det kommer påverka forumet man inte gillar.

Har alla läst vad Premium handlar om?
Det verkar inte vara så när man läser här!

Oavsett vad det nu är så tycker jag man ska stödja om man hänger här och annonserar osv.

Tycker Hook varit tydlig i att det inte är en ny disskusionsdel som presenterats.
Och om ledningen tjäna pengar eller inte är inte vårat problem kan man tycka.

Lets go on?

Och om ledningen tjäna pengar eller inte är inte vårat problem kan man tycka.
Jag tror det är bra med öppna kort så att man vet på vilka premisser medlemmarna bidrar med forumets innehåll. För min del får ledningen gärna tjäna en slant på allt jobb som de lägger ner, men som sagt tror jag på tydlighet vad som gäller.

Sedan är det ju upp till forumledningen vad de vill gå ut med och inte. Kanske är kursen inte helt klar än?

Senast ändrad:
Jag tror det är bra med öppna kort så att man vet på vilka premisser medlemmarna bidrar med forumets innehåll. För min del får ledningen gärna tjäna en slant på allt jobb som de lägger ner, men som sagt tror jag på tydlighet vad som gäller.
Jo jag köper det.
Men som Yonsson skrev. Det absolut bästa är om ledningen kan jobba på heltid med KS och fortsätta utveckla osv.
Jag förutsätter att ledningen tjänar pengar som alla andra gör när man gör ett jobb så jag vet inte hur tydliga dom bör vara.

Jag tror inte det handlar så mycket om pengarna, de flesta kan nog avvara 600 spänn. Det är förändringen och hur man tror det kommer påverka forumet man inte gillar.

God morgon Airman. Jag hade samma invändningar. Inte att det kostar utan att det kommer ta KS i fel riktning med ytterligare en uppdelning.

I och med förtydligandet att det inte kommer vara en till stängd diskussionsdel så tror jag att påverkan på forumet i stort kommer vara marginell. Som någon skrivit tidigare i tråden så är det inte så att man framöver ej kommer ges möjlighet att delta på events eller fester, däremot så ges det förtur till betalande medlemmar. Det är ju även så nu utan den nya ändringen att events och fester företrädelsevis väder sig till oss som håller hus i närheten av Stockholm, Göteborg eller Malmö. Jag hoppas att förändringen ger ledningen incitament att bredda aktiviteterna och sprida ut det bredare geografiskt.

Sen tycker jag att @URsinne har ett relevant påpekande. Om man vill att så många som möjligt ska bli betalande medlemmar och därmed skapa möjlighet att lotterier och tävlingar blir regelbundna händelser och events får geografisk spridning, så tror jag att man tjänar på att visa öppet vad som står på agendan.

Jag noterar också stilla att jag var relativt ensam om att strida för att det var en dålig idé med Hyllans återinförande och att det skulle leda till en uppdelning. Nu när uppdelningen inte har med det fria ordet att göra utan om att det ska kosta med tillträde till events och tävlingar är det betydligt fler som bryr sig om saken, (säger inte att så är fallet för dig Airman utan det var en allmän reflektion). EDIT: Och nej, jag är faktiskt inte bitter över Hyllan för er som tror det :)

Jag tror att väldigt få som har invändningar reagerar på att det kostar, utan över att det öppnats upp för att skapa ytterligare en stängd diskussionsdel. Om man menar allvar med att den öppna delen är KS hjärta så bör man underhålla den med lite mer ömhet och kärlek istället för att skaffa ytterligare älskarinnor :)

Den känns logiskt att man tar betalt för möjligheten att delta på events, få förtur på erbjudanden och reor och att man kan delta i tävlingar. Det är också rimligt att medlemmarna bidrar till teknisk utveckling om det finns behov så att forumet kan fortsätta vara lättmanövrerat och användarvänligt. Men att ta betalt för möjligheten att fullt ut delta i diskussioner och interagera med samtliga forumkamrater är bara fel.

Senast ändrad:
God morgon Airman. Jag hade samma invändningar. Inte att det kostar utan att det kommer ta KS i fel riktning med ytterligare en uppdelning.

I och med förtydligandet att det inte kommer vara en till stängd diskussionsdel så tror jag att påverkan på forumet i stort kommer vara marginell. Som någon skrivit tidigare i tråden så är det inte så att man framöver ej kommer ges möjlighet att delta på events eller fester, däremot så ges det förtur till betalande medlemmar. Det är ju även så nu utan den nya ändringen att events och fester företrädelsevis väder sig till oss som håller hus i närheten av Stockholm, Göteborg eller Malmö. Jag hoppas att förändringen ger ledningen incitament att bredda aktiviteterna och sprida ut det bredare geografiskt.

Sen tycker jag att @URsinne har ett relevant påpekande. Om man vill att så många som möjligt ska bli betalande medlemmar och därmed skapa möjlighet att lotterier och tävlingar blir regelbundna händelser och events får geografisk spridning, så tror jag att man tjänar på att visa öppet vad som står på agendan.

Jag noterar också stilla att jag var relativt ensam om att strida för att det var en dålig idé med Hyllans återinförande och att det skulle leda till en uppdelning. Nu när uppdelningen inte har med det fria ordet att göra utan om att det ska kosta med tillträde till events och tävlingar är det betydligt fler som bryr sig om saken, (säger inte att så är fallet för dig Airman utan det var en allmän reflektion).
Du har säkert rätt. Det kanske inte påverkar forumet särskilt mycket. Men att folk reagerar är ju i grunden något positivt. Man värnar ju om sitt fantastiska forum. Ungefär som att i ungdomen stå upp för en polare om det blev tjafs på stan.

Tillbaka
Topp