• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya GMT eller Daytona?

Vilken hade ni valt?

  • Daytona

    Röster: 71 38.4%
  • Gmt

    Röster: 114 61.6%

  • Totala väljare
    185

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Svårt att sen hur den skulle kunna gå upp, priserna är ju redan löjliga på den modellen.. Mer troligt att den kan gå ner när nya modellen kommer.

OnT, jag köar på båda :D
Möjligen men knappast troligt;)
Trevligt att du köar har du fått någon info om du hinner hämta ut uren före du får din första pensionsutbetalning?
 

Bas

Patek
Inte pepsi men GMT :) sjukt bekvämt med jubilee
85CBAEA0-C29A-46F7-BAFC-D5E79F29CA83.jpeg
 

Esquared

Cartier
Personligen har jag svårt att förstå tjusningen med maxi-casen, främst för att mitt klockintresse började för ca 20år sedan. Med det sagt tycker en annan att dessa vräkiga fläskläppar fullkomligt förtar den lilla elegans men framförallt smidigheten i verktygsklockan som innan infann sig (speciellt i relation till dagens dimensioner). Smaken sägs ju som bekant vara som baken va, men vad har en nyproducerad Rompa att komma med relativt dennes förfäder daterade 60/70’tal? Får en illa smak i munnen idag när det känns som att rolex vill kapitalisera på varenda detalj i inkremenalistiska små uppdateringar. Min åsikt är: bojkott!!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Mest underhållning blir det för oss immuna att följa mångs jakt efter nya GMT:n......ångest, ilska, lip, svikna löften och avund är bra grundplåtar för denna nätsåpa......
För vissa är nytt alltid lika med bäst. Hemska tanke om Rolex skulle uppdatera deras modell. Då kommer frågorna om deras modell kommer att tappa värde osv.
 

DrDre

Patek
Det går inte med Oyster enl uppgift

Det är vad jag har läst också. Sedan är väl frågan hur det blir med en passande oyster längre fram när den nuvarande svarta och batman också ska växla över till nya urverket och boetten. Kommer man då att ta fram en matchande oyster, eller kommer det bara att gå att köpa GMT's med jubilee?
 

Jakerblom

Breitling
Inte för att vara elak men diskussionen påminner lite om stockholms krogvärld. Poppulärt och köa : ) ingen "riktig" om man inte får köa några månader...
Lite synd att "Rolex" leker pointer och släpper endast in några få i värmen. Frågan är hur länge ni orkar stå ute och frysa innan ni byter märke.
 

Jakerblom

Breitling
Det dom gör genom att limitera produktionen istället för att möta efterfrågan och pumpa ut stålmodeller är att de håller varumärket intressant. Skulle varje person som är sugen på stål/ny Sub, Gmt, daytona kunna få tag i en genom att kila ner till AD så skulle intresset för varumärket eller specifika modeller de har på sikt förmodligen svalna rätt rejält;)
Bra sätt att bygga varumärket tycker jag men jobbigt att stå ute i kylan för en klocka såklart ,haha
 

Zingo

Rolex
Det dom gör genom att limitera produktionen istället för att möta efterfrågan och pumpa ut stålmodeller är att de håller varumärket intressant. Skulle varje person som är sugen på stål/ny Sub, Gmt, daytona kunna få tag i en genom att kila ner till AD så skulle intresset för varumärket eller specifika modeller de har på sikt förmodligen svalna rätt rejält;)
Bra sätt att bygga varumärket tycker jag men jobbigt att stå ute i kylan för en klocka såklart ,haha
Exempelvis kan man få ny Sub levererad till dörren en eller två dagar senare utan att behöva lämna bostaden till ca samma pris. Gör det intresset svalare?
 

Jakerblom

Breitling
Exempelvis kan man få ny Sub levererad till dörren en eller två dagar senare utan att behöva lämna bostaden till ca samma pris. Gör det intresset svalare?

I mitt inlägg syftade jag på Rolex som varumärke och att jag tror att det är ett medvetet val från de att hålla efterfrågan högre än tillgången. Sen om återförsäljare erbjuder hemleverans eller ej har inget med det att göra som jag ser det
 
Hej!
Nu har jag setat/legat i ett par dagar och funderat på den nya "pepsi" GMTn.. klart är att ENDAST jubileelänk passar, pga den ändrade boetten. Men(!) det verkar som om de nu ska ha in det nya verket i "Batman" och den vanliga, svarta GMTn också, och att Rolex skulle stå och tillverka två st olika case parallellt, till samma klocka enbart för att just den med röd/blå färg inte ska kunna ha någon annan länk än jubilee. Det låter för mig jäkligt dumt, för att inte tala om dyrt..

Så, jag kan se två rimliga "utgångar" på detta. Det ena är att alla GMT med nya verket får samma case som "pepsi", och att man efter ett år el liknande kan köpa en oysterlänk om man vill, som passar, även den med röd/blå bezel. (Förutsatt att de inte tar bort "batman", men då återstår iaf den svarta, vilket lämnar samma "problem")

Det andra är, att de faktiskt tillverkar "pepsi" parallellt med de andra, och med den lilla skillnaden som gör att det inte ska gå att byta länk.
MEN endast under en begränsad tid, vilket skulle göra den nya "pepsi" referensen till en otroligt begränsad och svåråtkomlig, och fullkomligt SVINDYR stålklocka.

Vad tror ni, jag tror att det är orimligt att tro att de kommer att tillverka två olika versioner på samma case parallellt, varav den ena existerar ENBART för att inte kunna byta länk på.
Det skulle bli otroliga kostnader, helt i onödan för Rolex, enbart för att "försvara" sin vitguldare, som mest troligt kommer minska dramatiskt i försäljning nu.

Så, tror ni jag kan ha rätt? Och isåfall vilket scenario tror ni då på?
Eller finns det någon tredje, kanske även fjärde RIMLIG lösning på historien? :)

Mvh Roffe
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hej!
Nu har jag setat/legat i ett par dagar och funderat på den nya "pepsi" GMTn.. klart är att ENDAST jubileelänk passar, pga den ändrade boetten. Men(!) det verkar som om de nu ska ha in det nya verket i "Batman" och den vanliga, svarta GMTn också, och att Rolex skulle stå och tillverka två st olika case parallellt, till samma klocka enbart för att just den med röd/blå färg inte ska kunna ha någon annan länk än jubilee. Det låter för mig jäkligt dumt, för att inte tala om dyrt..

Så, jag kan se två rimliga "utgångar" på detta. Det ena är att alla GMT med nya verket får samma case som "pepsi", och att man efter ett år el liknande kan köpa en oysterlänk om man vill, som passar, även den med röd/blå bezel. (Förutsatt att de inte tar bort "batman", men då återstår iaf den svarta, vilket lämnar samma "problem")

Det andra är, att de faktiskt tillverkar "pepsi" parallellt med de andra, och med den lilla skillnaden som gör att det inte ska gå att byta länk.
MEN endast under en begränsad tid, vilket skulle göra den nya "pepsi" referensen till en otroligt begränsad och svåråtkomlig, och fullkomligt SVINDYR stålklocka.

Vad tror ni, jag tror att det är orimligt att tro att de kommer att tillverka två olika versioner på samma case parallellt, varav den ena existerar ENBART för att inte kunna byta länk på.
Det skulle bli otroliga kostnader, helt i onödan för Rolex, enbart för att "försvara" sin vitguldare, som mest troligt kommer minska dramatiskt i försäljning nu.

Så, tror ni jag kan ha rätt? Och isåfall vilket scenario tror ni då på?
Eller finns det någon tredje, kanske även fjärde RIMLIG lösning på historien? :)

Mvh Roffe
Jag tror tyvärr att Blnr och ln blir uppdaterade med nya verket och jubileelänken och att det kommer se ut så i ett par år minst.
Märkligt för då köper man hellre gamla/nuvarande modellen som man kan variera länk på enligt mig men det är trots allt bara mina tankar. :)
 
  • Like
Reactions: Bas
Jag tror tyvärr att Blnr och ln blir uppdaterade med nya verket och jubileelänken och att det kommer se ut så i ett par år minst.
Märkligt för då köper man hellre gamla/nuvarande modellen som man kan variera länk på enligt mig men det är trots allt bara mina tankar. :)

Ja, men då kommer du få köpa beggat, vilket folk kommer nyttja prismässigt. Så, jag skulle hellre köpa nytt och vänta två år på en oysterlänk, för hur ofta byter man LÄNK på en NY klocka egentligen?
Och när den sen kommer efter ett par år, så kan man investera i en ny länk och "förnya" klockan lite. :)

Mvh Roffe
 
Topp