• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya tråden om klockor, whisky och öl.

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hoppas det är okej att skjuta in en fråga trots att jag inte dricker whisky :)

Har en bekant som fyller år och som enligt uppgift dricker Glen Grant och inte gillar rökiga sorter.
Tips på något bra som man kan köpa i Sverige? Pris spelar inte så stor roll.
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Hoppas det är okej att skjuta in en fråga trots att jag inte dricker whisky :)

Har en bekant som fyller år och som enligt uppgift dricker Glen Grant och inte gillar rökiga sorter.
Tips på något bra som man kan köpa i Sverige? Pris spelar inte så stor roll.
hejsan, det är absolut okej. Då jag är något av nybörjare på detta med och dricker mest rökig whisky. Så hänvisar jag till @Airman :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hoppas det är okej att skjuta in en fråga trots att jag inte dricker whisky :)

Har en bekant som fyller år och som enligt uppgift dricker Glen Grant och inte gillar rökiga sorter.
Tips på något bra som man kan köpa i Sverige? Pris spelar inte så stor roll.
Det är alltid trevligt med en whisky som present (om personen ifråga gillar whisky då)
Glen Grant finns som både blended whisky och som single malt, kompisen är nog van vid blended, men ska det vara en present så köp absolut en single malt!
Vi har ju nämnt några stycken här redan, och det viktiga om man vill undvika rökig whisky är att man köper en wirre som INTE kommer från ön Islay i Skottland.
Förslag: cragganmore är riktigt trevlig för ca 400 spänn
14årig Oban om man vill kliva upp ngt i nivå. Spelar inte pengar nån roll och man vill satsa lite mer är 18årig Highland Park mycket mycket bra.
Vill man satsa rejält(!!) så kan jag rekommendera The Balvenie portwood 21 år. Men smakar det så kostar det, ca 1300 spänn.
Annars är allt av Glenfarclas bra.
Springbank = en whisky från campeltown i Skottland som är destillerad 2,5 ggr (normalt är 2ggr om inte whiskyn kommer från låglandet där man destillerar 3ggr.)
Som sagt, finns hur mycket som helst.
 

Jimpa

Panerai
Screenshot_2016-01-13-09-18-01.png
denna gav jag precis bort i gåva. Tog 8dagar för systembolaget att ta hem den. Kostade 1250kr, hoppas man får tillfälle att smaka den i framtiden oxå :) den verkar fått bra betyg men gick mest på priset och att det inte skulle vara något jätterökigt när jag letade. Trevlig helg
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Screenshot_2016-01-13-09-18-01.png
denna gav jag precis bort i gåva. Tog 8dagar för systembolaget att ta hem den. Kostade 1250kr, hoppas man får tillfälle att smaka den i framtiden oxå :) den verkar fått bra betyg men gick mest på priset och att det inte skulle vara något jätterökigt när jag letade. Trevlig helg
fiiiiin present :D
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Screenshot_2016-01-13-09-18-01.png
denna gav jag precis bort i gåva. Tog 8dagar för systembolaget att ta hem den. Kostade 1250kr, hoppas man får tillfälle att smaka den i framtiden oxå :) den verkar fått bra betyg men gick mest på priset och att det inte skulle vara något jätterökigt när jag letade. Trevlig helg
Jag kan inte hålla mig ifrån lite fakta. Auchentoshen (uttalas Åckentåshen) ligger i lowlands. Där finns inte många destillerier kvar (3st). I lowlands destilleras whiskyn 3 ggr, vilket gör att man får en renare sprit och mindre andra smakämnen. Det blir en "snällare" whisky (en del säger lite fult kärringwhisky). Jag har för mig att när detta destillatet tappas på tunna ligger styrkan på ca 80% alkohol vilket vattnas ner ofta till sedvanliga 40% när det är dags att buteljera. Helt ok whisky, men jag själv föredrar lite mer smak. Dock funkar den som sommarwhisky. Är inte så dum heller till de som inte är vana whiskydrickare.
 

Jimpa

Panerai
Jag kan inte hålla mig ifrån lite fakta. Auchentoshen (uttalas Åckentåshen) ligger i lowlands. Där finns inte många destillerier kvar (3st). I lowlands destilleras whiskyn 3 ggr, vilket gör att man får en renare sprit och mindre andra smakämnen. Det blir en "snällare" whisky (en del säger lite fult kärringwhisky). Jag har för mig att när detta destillatet tappas på tunna ligger styrkan på ca 80% alkohol vilket vattnas ner ofta till sedvanliga 40% när det är dags att buteljera. Helt ok whisky, men jag själv föredrar lite mer smak. Dock funkar den som sommarwhisky. Är inte så dum heller till de som inte är vana whiskydrickare.
Tack för info! Jävligt roligt att du hade det om denna :) Lät dock lite tråkigt att det är en kärring whisky så går det när en novis försöker hitta något speciellt hehe. Cheers!
 

Camo00

Patek
Jag kan inte hålla mig ifrån lite fakta. Auchentoshen (uttalas Åckentåshen) ligger i lowlands. Där finns inte många destillerier kvar (3st). I lowlands destilleras whiskyn 3 ggr, vilket gör att man får en renare sprit och mindre andra smakämnen. Det blir en "snällare" whisky (en del säger lite fult kärringwhisky). Jag har för mig att när detta destillatet tappas på tunna ligger styrkan på ca 80% alkohol vilket vattnas ner ofta till sedvanliga 40% när det är dags att buteljera. Helt ok whisky, men jag själv föredrar lite mer smak. Dock funkar den som sommarwhisky. Är inte så dum heller till de som inte är vana whiskydrickare.
Håller helt med, god men lite mesig!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för info! Jävligt roligt att du hade det om denna :) Lät dock lite tråkigt att det är en kärring whisky så går det när en novis försöker hitta något speciellt hehe. Cheers!
Nja, en del säger kärringwhisky men jag gillar inte det uttrycket. Varje whisky har sitt tillfälle. Man ska aldrig underskatta en Whisky med en aktningsvärd ålder. Dock föredrar jag whisky som är destillerade två ggr eftersom de blir lite mer komplexa och mindre "rena" om du förstår jag menar...
 

Jaguaren

Omega
Letat, och missat, i femton år! Ska klaffa med budget, plats, timing och glad hustru...
Den finns ny på Mio eller XXXL Lutz i Malmö. Jag minns inte riktigt var jag såg den sist. Pris 2000-2500kr.
An Knoc är en riktigt bra nybörjarwhisky.
Även Irländsk whisky är snälla mot er som vill testa whisk.

Ha det Blått !
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu är jag ju väldigt förtjust i skotsk whisky, men kväll blir det inte en skotte utan en japansk single malt. Nikka yoichi. Riktigt trevlig den oxå. Trevlig helg.
DSC_0080-01.jpeg
 

Limpas

Cartier
Inspirerad av tråden så gick jag och köpte mig en Plantation som rekommenderats, men vet inte om det är min grej med rom. Tycker nog om whiskyn mer så nu är det Nikka from the Barrel i glaset istället. Jäkligt god är vad den är :)
 

Jaguaren

Omega
Inspirerad av tråden så gick jag och köpte mig en Plantation som rekommenderats, men vet inte om det är min grej med rom. Tycker nog om whiskyn mer så nu är det Nikka from the Barrel i glaset istället. Jäkligt god är vad den är :)
Den är en höjdare, men flaskan är nog den svåraste som finns att hälla upp ifrån.
Japansk whisky håller väldigt hög klass. Det finns nog ingen därifrån som jag inte gillat..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Den är en höjdare, men flaskan är nog den svåraste som finns att hälla upp ifrån.
Japansk whisky håller väldigt hög klass. Det finns nog ingen därifrån som jag inte gillat..
Japansk whisky håller likvärdig kvalitet jämfört med Skottland. Dock är det ju så att hur man än vrider och vänder på det så är alltid Skottland storebror och Japan en liten lillebror.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Idag va jag o ute på whiskey jakt, va inne i två affärer innan de va i handen.
Vill tacka och dedikera denna vinst till @Airman :)
Ikväll blir det provsmakning, middagen blir en romantiskt dejt med mig själv o klockan. Ska bara natta frugan o barnen sen blir det tända ljus, fram med fina whiskey glasen sen ska det tindras i båda ögon o visare ;)

image.jpeg

image.jpeg


Vill även tipsa vidare om denna goding:
image.jpeg


Trevlig helg :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Idag va jag o ute på whiskey jakt, va inne i två affärer innan de va i handen.
Vill tacka och dedikera denna vinst till @Airman :)
Ikväll blir det provsmakning, middagen blir en romantiskt dejt med mig själv o klockan. Ska bara natta frugan o barnen sen blir det tända ljus, fram med fina whiskey glasen sen ska det tindras i båda ögon o visare ;)

image.jpeg

image.jpeg


Vill även tipsa vidare om denna goding:
image.jpeg


Trevlig helg :)
Där har du några riktigt bra grejer. Alla tre håller hög kvalitet. Stort grattis till en trevlig kväll! :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ps. Jag gillar eg inte pekpinnar, men när det gäller skotsk och japansk whisky så stavas det utan E. Whiskey syftar till irländsk, amerikansk mm. Cheers mate.
 
Topp