Nybörjarguiden i trådstarten var lysande och intressant. Ändå har jag några funderingar (om jag nu vågar att delge dessa här)
Varför vill många klockintressetade just ha en mekanisk klocka? Att man vill ha en snygg klocka kan man ju lättare förstå, ett armbandsur är ju även en accessoar. Och en snygg klocka med quartzverk håller väl tiden betydligt bättre än de mekaniska som jag förstått det.
Visst, även jag fascineras av ett riktigt mekaniskt urverk och tycker även att de kan vara riktigt snygga. Det är ju finmekanik på riktigt hög nivå... Men jag vill också ha en klocka som verkligen håller tiden bra och samtidigt är riktigt snygg.
Givetvis är det så att är man riktigt klockintressetade så gillar man allt med klockor, design, tekniken , urverket, funktioner osv.
Nu har jag själv haft en entusiastbil en gång i tiden, en italienskbyggd Volvo 780. En stor 2-dörrars coupé-modell med lite extra lyx och endast byggd i drygt 8518 exemplar om jag minns rätt. Men det speciella med ex. en entusiastbil är ju att man vill ha just den bilen även om en 740/760 hade varit ett bättre val rent praktiskt sett. Men jag ville vid den tiden ha en användbar men ändå en ovanlig bil.
Om nu ett armbandsur skulle finnas i två olika utföranden, den ena har ett mekaniskt urverk och den andra ett quartzverk, men de har exakt samma design, tyngd, finish och kvalitet, varför väljer man då den mekaniska versionen?
För det är väl inte så ofta man skruvar isär sin klocka för att titta på urverket även om det är aldrig så vackert och fascinerande? Visst förstår jag att känslan är en viktig del, men andå...
Mina undringar är absolut ingen kritik mot de som gillar mekaniska klockor, t.o.m. jag har funderat på det om och när jag byter klocka någon gång framöver. Nu har jag en Tissot PRC 200 chrongraph med quartzverk sedan 2009 som jag är toknöjd med.
Och många har ju sina nördiga intressen som kan verka helt ointressanta för de utomstående.
Långt inlägg och kanske förvirrat skrivet, men..