Basic men soldrivet. Inget verk man servar vid behov, man byter ut det.Gillar att det har kommit en Solar Sumo. Är Seikos V192 verk lite mer "high end" eller är det rätt så basic?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Basic men soldrivet. Inget verk man servar vid behov, man byter ut det.Gillar att det har kommit en Solar Sumo. Är Seikos V192 verk lite mer "high end" eller är det rätt så basic?
Fast det är ju inte heller ett hi end -verk. 6R byter man också vid service.Det var ju lite synd, hade varit skoj om det hade varit lite mer "high end". Känns svårare att motivera pengarna då man får automataren för samma pris ungefär.
Jo men automat är ju alltid "premium"Fast det är ju inte heller ett hi end -verk. 6R byter man också vid service.
Kanske är helt off här men fått för mig att timmvisaren "klickar" ett steg i taget när man ställer endast timmvisaren. Skulle iaf göra att det inte blir fel som du beskriver.Jag sitter och lyssnar på senaste avsnittet av TWG och blev lite nyfiken på om den separat ställbara timvisaren justeras på något sätt för att bättre överensstämma med den faktiska tiden eller ej? Om klockan t.ex. är 10.10 men man ställer timvisaren mellan två timindex, kommer den då alltid att visa "fel" tid eller justeras den automatiskt på något sätt för att passa den faktiska tiden? Grand Seiko är ju kända för sin ständiga jakt på perfektion och det känns lite märkligt om de skulle missa en sån detalj men det kanske är svårt/inte tekniskt möjligt. @yonsson
Den hoppar stegvis 1steg/timma till rätt position.Jag sitter och lyssnar på senaste avsnittet av TWG och blev lite nyfiken på om den separat ställbara timvisaren justeras på något sätt för att bättre överensstämma med den faktiska tiden eller ej? Om klockan t.ex. är 10.10 men man ställer timvisaren mellan två timindex, kommer den då alltid att visa "fel" tid eller justeras den automatiskt på något sätt för att passa den faktiska tiden? Grand Seiko är ju kända för sin ständiga jakt på perfektion och det känns lite märkligt om de skulle missa en sån detalj men det kanske är svårt/inte tekniskt möjligt. @yonsson
Kanske är helt off här men fått för mig att timmvisaren "klickar" ett steg i taget när man ställer endast timmvisaren. Skulle iaf göra att det inte blir fel som du beskriver.
Ah, då är jag med. Tack för svar.Den hoppar stegvis 1steg/timma till rätt position.
Så den kan inte hamna fel.
Det ryktas att SBDC101 blir 40,5mm, så mindre boett än exempelvis SBDC051. Mycket bra!Lite nya till 55 årsjubileumet av första Seikodykaren.
SBEX011 som är en SLA025/SBEX007 utan guld. SBDC101, äntligen med rätt visare.
Eller hur! Någon som är sugen på gruppköp redan nu? List 15000kr, beräknas i slutet av juni. Försöker gräva fram lite mer info. Bör vara 6R35 och safirglas.Det ryktas att SBDC101 blir 40,5mm, så mindre boett än exempelvis SBDC051. Mycket bra!
Absolut intressantEller hur! Någon som är sugen på gruppköp redan nu? List 15000kr, beräknas i slutet av juni. Försöker gräva fram lite mer info. Bör vara 6R35 och safirglas.
Fast det är ju inte heller ett hi end -verk. 6R byter man också vid service.
Man kan PMa mig om man är sugen så jag har en intresselista när jag vet mer om modellen.Absolut intressant
Skulle det bli en lista för gruppkänsla får du gärna sätta upp mig...
Säkerligen minst lika dyr som 025.Vad vet vi om sbex011 då? Kommer den att gå att få tag på i gamla Svedala tro? Pris? Samma som sla025?
DyrareSäkerligen minst lika dyr som 025.
Aj då! Då har den ändå inte ens äkta kattguld.
Någon spaning om varför? Har den något annat än 8L55 eller är det kanske en växelkursfråga?
Det finns rykten om att den är tillverkad i ett härdat stål som vi inte sett tidigare hos Seiko, vet inte om det stämmer eller inte. Nytt brukar innebära dyrare när det är Seiko.Någon spaning om varför? Har den något annat än 8L55 eller är det kanske en växelkursfråga?
Vet man specarna än?PMa @yonsson att sätta upp er på listan för sbdc101. Hade ett trevligt snack med Svante på km globen i fredags som lovade bra rabatt om vi blir flera. Trist dock att han får ställa in Japan pga corona...
Inte jag men ryktet säger behaglig storlek....Vet man specarna än?
770000 yen + skatt sägs det.Oavsett hård metall måste jag ha den, och det stör mig :-/
På torsdag vet vi men det påstås 40.5mm, 6R35, vanliga ”Sumo-låset” och 15000kr. Det är dock inte bekräftat.Vet man specarna än?
Tack!!På torsdag vet vi men det påstås 40.5mm, 6R35, vanliga ”Sumo-låset” och 15000kr. Det är dock inte bekräftat.
Det är låååångt över min plånbok. Shit vad dyrt!!770000 yen + skatt sägs det.
Oops! De tar då i ända från tårna. Här börjar man röra sig i rolex-territorium ju. Det är inte utan att iaf jag börjar fundera på om det är värt pengarna...770000 yen + skatt sägs det.
Den gränsen för när Seiko var väldigt prisvärt är sedan länge passerad.Oops! De tar då i ända från tårna. Här börjar man röra sig i rolex-territorium ju. Det är inte utan att iaf jag börjar fundera på om det är värt pengarna...