• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Jag sitter och lyssnar på senaste avsnittet av TWG och blev lite nyfiken på om den separat ställbara timvisaren justeras på något sätt för att bättre överensstämma med den faktiska tiden eller ej? Om klockan t.ex. är 10.10 men man ställer timvisaren mellan två timindex, kommer den då alltid att visa "fel" tid eller justeras den automatiskt på något sätt för att passa den faktiska tiden? Grand Seiko är ju kända för sin ständiga jakt på perfektion och det känns lite märkligt om de skulle missa en sån detalj men det kanske är svårt/inte tekniskt möjligt. @yonsson

Jag sitter och lyssnar på senaste avsnittet av TWG och blev lite nyfiken på om den separat ställbara timvisaren justeras på något sätt för att bättre överensstämma med den faktiska tiden eller ej? Om klockan t.ex. är 10.10 men man ställer timvisaren mellan två timindex, kommer den då alltid att visa "fel" tid eller justeras den automatiskt på något sätt för att passa den faktiska tiden? Grand Seiko är ju kända för sin ständiga jakt på perfektion och det känns lite märkligt om de skulle missa en sån detalj men det kanske är svårt/inte tekniskt möjligt. @yonsson
Kanske är helt off här men fått för mig att timmvisaren "klickar" ett steg i taget när man ställer endast timmvisaren. Skulle iaf göra att det inte blir fel som du beskriver. :D

Den hoppar stegvis 1steg/timma till rätt position.
Så den kan inte hamna fel.

Lite nya till 55 årsjubileumet av första Seikodykaren.
SBEX011 som är en SLA025/SBEX007 utan guld. SBDC101, äntligen med rätt visare.
FB_IMG_1580983889697.jpg
Det ryktas att SBDC101 blir 40,5mm, så mindre boett än exempelvis SBDC051. Mycket bra!

Fast det är ju inte heller ett hi end -verk. 6R byter man också vid service.

Jag fick drivfjädern utbytt en gång av Optura. Det gick visserligen sisådär så de fick byta hela rasket senare men ändå, de försökte!
Skall kanske tilläggas att klockan hållit snudd på quartz-precision sedan dess dock så jag är glad och nöjd!

Tillbaka
Topp