• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag beställde just en Super Jubilee Miltat från Strapcode till den SPB143 jag väntar på.
Blir intressant att se om det blir en kombo som flyger eller inte. Länken i sig ska det väl iaf inte vara något fel på.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Om man ser på motsvarande prissegment, 12k-15k, men från de europeiska märkena. Typ Oris, Longines, Sinn ect. Hur står den sig då? Jag vet att man fått en hel del för under 10K från Seiko historiskt men om vi jämför med andra märken är det som jag är nyfiken på
Man får grymt mkt seiko för pengarna men
det blir mindre och mindre för varje år tyvärr. Jmf tex Oris 65 med länk så är länken bättre, dock för smal men det är ju en smaksak. Oris är ju ett prishopp upp och bortser man från länken så blir inte Oris bättre.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag beställde just en Super Jubilee Miltat från Strapcode till den SPB143 jag väntar på.
Blir intressant att se om det blir en kombo som flyger eller inte. Länken i sig ska det väl iaf inte vara något fel på.
Aldrig vart någon fan av Strapcode heller om jag ska vara ärlig, speciellt låsen saknar helt stil och finess. Till priset sett är Strapcode ett bra alternativ men ska man uppgradera hade jag heller lagt några kronor extra för bättre finess.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Aldrig vart någon fan av Strapcode heller om jag ska vara ärlig, speciellt låsen saknar helt stil och finess. Till priset sett är Strapcode ett bra alternativ men ska man uppgradera hade jag heller lagt några kronor extra för bättre finess.
Vad tänker du som ett bättre alternativ? Det finns mängder av billigare varianter, men ännu bättre har jag inte identifierat.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har de länk som passar nya boetten?
Det vet jag inte. Gick på en med raka anslutningar.
Fast jag tog den från Klockmagasinet, så om det känns kass så får den gå i retur. Hade tänkt handla från Strapcode direkt, men frakt och moms gjorde att priset för länken blev det dubbla av det ursprungliga... så det blev billigare fr Fi.
 
Senast ändrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Har även tankar på detta med rasslig länk. Min uppfattning är att med rasslighet så får man följsamhet och bekvämlighet men samtidigt en mindre robust känsla. Den stabilaste jag haft måste varit den till Explorer 214270 och på andra sidan av skalan jubilee till SKX (undantaget vintage)
Jag har upplevt alla de länkar jag haft från seiko och Grand Seiko mer flexiga än de från Rolex, Tudor för att ta två exempel. Inte nödvändigtvis att de från Japan varit sämre men de har varit annorlunda och ofta bekvämare. En stor skillnad är för mig däremot är låsen är mediokra från Seiko/GS i jämförelse.
Borde inte vara svårt att göra en länk i princip utan flex så jag undrar om inte de är konstruerade och tillverkade för att flexa för ökad bekvämlighet. Bara några tankar från mig.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Vad tänker du som ett bättre alternativ? Det finns mängder av billigare varianter, men ännu bättre har jag inte identifierat.
Jag vet inte om det finns faktist.
Ett strapcode med MM lås kanske skulle vara ett alternativ.:)
Annars är gummit riktigt bra.:cool:
96A95100-0063-4FEB-ADB1-E8DB74CC1D9E.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag vet inte om det finns faktist.
Ett strapcode med MM lås kanske skulle vara ett alternativ.:)
Annars är gummit riktigt bra.:cool:
96A95100-0063-4FEB-ADB1-E8DB74CC1D9E.jpeg
Hur är gummit i jämförelse? Står klockan upp från handleden eller är det så mjukt att klockan ligger platt utan att bandet är stenhårt åtdraget? Tycker det är vanligt att klockan vill resa sig upp och att bandet klämmer om sidorna på handleden, när gummina är lite för styva. Inte alls skönt.
Seikos gummin brukar man ju behöva koka för att få ordning på. Är detta av samma skrot och korn?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har även tankar på detta med rasslig länk. Min uppfattning är att med rasslighet så får man följsamhet och bekvämlighet men samtidigt en mindre robust känsla. Den stabilaste jag haft måste varit den till Explorer 214270 och på andra sidan av skalan jubilee till SKX (undantaget vintage)
Jag har upplevt alla de länkar jag haft från seiko och Grand Seiko mer flexiga än de från Rolex, Tudor för att ta två exempel. Inte nödvändigtvis att de från Japan varit sämre men de har varit annorlunda och ofta bekvämare. En stor skillnad är för mig däremot är låsen är mediokra från Seiko/GS i jämförelse.
Borde inte vara svårt att göra en länk i princip utan flex så jag undrar om inte de är konstruerade och tillverkade för att flexa för ökad bekvämlighet. Bara några tankar från mig.
En länk som är helt utan spel är ju en ledad ring av stål närmast att likna vid en armring. Inte helt bekvämt IOM att armen växer och krymper något under en hel dag och de flesta (mig inkluderad) vill ha lite glid för att undvika svamphud under klockan.

Personligen är den bekvämaste länken i lådan Omegas gamla SMP-länk med pins tätt följd av Brattes mesh och GS femdelade i titan. Rolex Oyster är schysst (och 16mm lås gör det bekvämare än vad det borde vara) men det behövs verkligen easylink för att nå en bekvämlighet i närhet av vad de tidigare nämnda erbjuder.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Strapcode har ingen som passar. Frågade just och fick det svaret. Får se om de tar fram en.

Edit: Strapcode har inte bestämt om de ska ta fram länk för SPB143, men det är väl rätt troligt. Om/när det sker så kommer update över de sociala kanalerna, sa de.
 
Senast ändrad:

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Hur är gummit i jämförelse? Står klockan upp från handleden eller är det så mjukt att klockan ligger platt utan att bandet är stenhårt åtdraget? Tycker det är vanligt att klockan vill resa sig upp och att bandet klämmer om sidorna på handleden, när gummina är lite för styva. Inte alls skönt.
Seikos gummin brukar man ju behöva koka för att få ordning på. Är detta av samma skrot och korn?
Detta gummi är mjukt och behöver ej kokas, inte hårt som tex mm. Tycker att det är följsamt och bekvämt, inget provlem med att klockan lyfter etc. Det har nämnts tidigare att luggarna är ganska raka men jag tycker nog att dom svänger ner lagom införhållande till boettens ringa storlek. En 44 mm behöver ju mer stuk på luggarna är en 41 mm av naturliga skäl. Sen beror det ju naturligtvis också på luggarnas längd men det är inget problem på denna modell.
Har 17,5-18 cm arm och den sitter kanon.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Strapcode har ingen som passar. Frågade just och fick det svaret. Får se om de tar fram en.

Edit: Strapcode har inte bestämt om de ska ta fram länk för SPB143, men det är väl rätt troligt. Om/när det sker så kommer update över de sociala kanalerna, sa de.
Klart de kommer. Modellen är redan poppis.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Då landade SBDC107 på armen till slut.
Ärligt den största besvikelsen någonsin i klockväg.... Med råge.....
Det är nog bland de sämsta Seikolänken jag skådat i denna prisklass, nästa så jag tycker den är i klass med tex sumo eller tom sämre.
mm200 betydligt bättre.
Rasslar, vass, glapp så det skaka och skramlar samt för lätt.
Klockan (boett och tavla etc) ör bättre utförd. Dock är boetten mest borstad vilket gör att den inte poppar och känns ganska tråkig . Vridringen är däremot ganska bra och det är min första Seiko som linjerar.
I min värld är detta inte mkt bättre än en sumo fast bättre i storlek.
Jag rekommenderar samtliga intressenter att avvakta då Seiko helt uppenbart har skruvat upp priset rejält utan att bry sig om byggkvalité.
tyvärr hade Klockan dessutom lite hairlines när den kom, om den har vart hos annan kund tidigare eller om det är från fabrik är oklart.

B74B5A98-BCE6-43ED-8D51-F61BCB62A9B2.jpeg

Jag vet inte om det finns faktist.
Ett strapcode med MM lås kanske skulle vara ett alternativ.:)
Annars är gummit riktigt bra.:cool:
96A95100-0063-4FEB-ADB1-E8DB74CC1D9E.jpeg
Sjukt nog blev jag nästan mer sugen på att få hem min efter den recensionen! Att länken är skräp räknar jag iofs nästan med, men jag hoppas att jag inte haft för stora förväntningar avseende finish på själva klockan. Datumbyte kl 10.55 känns ju inte heller helt önskvärt...
 
Topp