• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

1965ek

Patek
2-Faktor
Hur var gångnoggrannheten mot slutet?
Tänker på Tudors verk med lång reserv. Den går väl rätt länge men den tappar också mot slutet så får den ligga ett tag måste den ändå ställas innan den används. Vet man inte, kan man ju tro att den går rätt så länge den går, men det är inte min bild.
Beter sig Seikon likadant?
Min saktade sig 4-5 spd i början. Nu plussar den ungefär lika mycket. När den låg med tavlan upp i närmare 70 timmar ungefär lika mycket plus. Har inte börjat laborera med nattposition än då jag vill att den ska sätta sig helt först. Nästa steg är att lägga in den i windern några dygn för att se hur den beter sig. Nedan daglig avvikelse mätt i stort sätt varje dag.
3B8CF0AB-4674-4616-8B95-FD27FFD01E2E.png
 

Code

AKA Vincent B
Hur var gångnoggrannheten mot slutet?
Tänker på Tudors verk med lång reserv. Den går väl rätt länge men den tappar också mot slutet så får den ligga ett tag måste den ändå ställas innan den används. Vet man inte, kan man ju tro att den går rätt så länge den går, men det är inte min bild.
Beter sig Seikon likadant?
Alla automat blir väl svagare emot slutet då fjädern inte är lika spänd efter ett visst antal timmar..??!?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Alla automat blir väl svagare emot slutet då fjädern inte är lika spänd efter ett visst antal timmar..??!?
Nej, det är väl rimligt. Men hela poängen i min värld med en lång gångreserv är att den går rätt fram tills du tar på dig den igen. Vad är annars poängen med att den går?
M a o borde reserven anges som tiden den klarar att gå på reserven inom spec, tänker jag. Så kanske det också är, jag vet inte.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Nej, det är väl rimligt. Men hela poängen i min värld med en lång gångreserv är att den går rätt fram tills du tar på dig den igen. Vad är annars poängen med att den går?
M a o borde reserven anges som tiden den klarar att gå på reserven inom spec, tänker jag. Så kanske det också är, jag vet inte.
Och det gjorde min. +4.6 spd för att vara exakt.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Min saktade sig 4-5 spd i början. Nu plussar den ungefär lika mycket. När den låg med tavlan upp i närmare 70 timmar ungefär lika mycket plus. Har inte börjat laborera med nattposition än då jag vill att den ska sätta sig helt först. Nästa steg är att lägga in den i windern några dygn för att se hur den beter sig. Nedan daglig avvikelse mätt i stort sätt varje dag.
3B8CF0AB-4674-4616-8B95-FD27FFD01E2E.png
Kul! Vad är det för app?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Uppackad!
Första intrycket: storleken är perfekt! Ser och känns förhållandevis tunn (ut). Länken är skön men lite rasslig. Vridringsinlägget är riktigt snyggt med sin borstade finish. Väl i klass med de olika keramiska jag har haft som SubC, PO, Aquis m fl. Kronan behöver kanske gå till sig lite, inte superenkelt att ta gäng rätt. Inte så att det är svårt, men lite känsla är på sin plats.
Boettformen är som vanligt behaglig mot armen.
Första intrycket: gott!
M t p hur många klockor som passerat under åren blir man, eller jag, alltmer lugn i reaktionen över en ny klocka, så hjärtat slår inga extra slag, men den känns proportionerlig och är trevligt utformad. Spontant en lyckad klocka!
20200725_214139.jpg
20200725_214458.jpg
20200725_214443.jpg
20200725_214522.jpg
20200725_214507.jpg
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Uppackad!
Första intrycket: storleken är perfekt! Ser och känns förhållandevis tunn (ut). Länken är skön men lite rasslig. Vridringsinlägget är riktigt snyggt med sin borstade finish. Väl i klass med de olika keramiska jag har haft som SubC, PO, Aquis m fl. Kronan behöver kanske gå till sig lite, inte superenkelt att ta gäng rätt. Inte så att det är svårt, men lite känsla är på sin plats.
Boettformen är som vanligt behaglig mot armen.
Första intrycket: gott!
M t p hur många klockor som passerat under åren blir man, eller jag, alltmer lugn i reaktionen över en ny klocka, så hjärtat slår inga extra slag, men den känns proportionerlig och är trevligt utformad. Spontant en lyckad klocka!
20200725_214139.jpg
20200725_214458.jpg
20200725_214443.jpg
20200725_214522.jpg
20200725_214507.jpg
Ser ut att ligga himla bra på din handled, riktigt snygg! Ser fram emot att få lägga beslag på en likadan.
 

Code

AKA Vincent B
Uppackad!
Första intrycket: storleken är perfekt! Ser och känns förhållandevis tunn (ut). Länken är skön men lite rasslig. Vridringsinlägget är riktigt snyggt med sin borstade finish. Väl i klass med de olika keramiska jag har haft som SubC, PO, Aquis m fl. Kronan behöver kanske gå till sig lite, inte superenkelt att ta gäng rätt. Inte så att det är svårt, men lite känsla är på sin plats.
Boettformen är som vanligt behaglig mot armen.
Första intrycket: gott!
M t p hur många klockor som passerat under åren blir man, eller jag, alltmer lugn i reaktionen över en ny klocka, så hjärtat slår inga extra slag, men den känns proportionerlig och är trevligt utformad. Spontant en lyckad klocka!
20200725_214139.jpg
20200725_214458.jpg
20200725_214443.jpg
20200725_214522.jpg
20200725_214507.jpg
Köpte du den här på ks ele beställde du ifrån Japan?
 

Code

AKA Vincent B
Uppackad!
Första intrycket: storleken är perfekt! Ser och känns förhållandevis tunn (ut). Länken är skön men lite rasslig. Vridringsinlägget är riktigt snyggt med sin borstade finish. Väl i klass med de olika keramiska jag har haft som SubC, PO, Aquis m fl. Kronan behöver kanske gå till sig lite, inte superenkelt att ta gäng rätt. Inte så att det är svårt, men lite känsla är på sin plats.
Boettformen är som vanligt behaglig mot armen.
Första intrycket: gott!
M t p hur många klockor som passerat under åren blir man, eller jag, alltmer lugn i reaktionen över en ny klocka, så hjärtat slår inga extra slag, men den känns proportionerlig och är trevligt utformad. Spontant en lyckad klocka!
20200725_214139.jpg
20200725_214458.jpg
20200725_214443.jpg
20200725_214522.jpg
20200725_214507.jpg
Om du jämnför finishen, ringen, länken mm med tex mm200, dom äldre sbdc053 mm. Känns den samma/bättre /sämre?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Köpte du den här på ks ele beställde du ifrån Japan?
Tog den från Jura Watches i UK. Så det är en SPB143 J1, inte SBDC101.
Har inte klämt på mm200, så kan inte svara på det.
Borstningen är vackert utförd, kanterna är förhållandevis mjuka i sina former, vilket är behagligt. Jag tror att den står sig bra i prisklassen.
Tycker helheten går bra ihop.
 

Code

AKA Vincent B
Förberedde (kokade) för någon vecka sen ett gummi som blivit över sen tidigare Seikoeskapader, som passar rätt bra, får man väl säga. Skönt blev det iaf.
Måste säga att jag tycker att det flyger högt.
20200725_231841.jpg
20200725_231848.jpg
20200725_231903.jpg
20200725_231909.jpg
Ser sjukt snygg ut.. Var ju på Seiko eventet och testade prototyperna, och den känslan jag fick då var att "Detta är det bästa Seiko gjort" i denna prisklass. Bokade min spb149j1 för 4mån sen. Kommer förhoppningsvis på Måndag.. :D
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
En sak att nämna om den nya modellen är visarsetet.
Synnerligen lättavslästa i mörker, som väntat. Proportionerna hos dem är lyckade och väl avvägda. Utseendet är milsvitt bättre än hos andra typiska Seikovisare med hajtandsutseende t ex.
Jag var på förhand skeptisk till sekundvisarens lilla rektangel, förstod inte designen med den, men nu kan jag konstatera att den smälter mycket väl in med tavlan och minutindexen. Ser harmoniskt ut och bidrar till en mycket fin helhet. Där har de lyckats.
20200726_074552.jpg
 

Code

AKA Vincent B
Tycker den gör sig bäst på originallänk, skönast på Erikas MN och mest praktisk på strand med gummi. Tror det mesta passar den bra.
0580D161-25C6-4ACC-A1E0-5B1525556A37.jpeg
2E87CACA-FCA4-43C3-985E-F7C2F252AA62.jpeg
98E29663-AAB6-46DD-A54D-1E8DB3D2925A.jpeg
Ahapp det här blir ju lätt.. Tycker den är snygg på allt. Jubilee, orginal länken, gummi och nato/mn strap. Undrar hur den blir på Isofrane?
 
Topp