• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sjukt nog blev jag nästan mer sugen på att få hem min efter den recensionen! Att länken är skräp räknar jag iofs nästan med, men jag hoppas att jag inte haft för stora förväntningar avseende finish på själva klockan. Datumbyte kl 10.55 känns ju inte heller helt önskvärt...
Låter ju som att folk här aldrig ägt Seiko tidigare. Länkarna är ALLTID som högst mediokra, låsen är sämre och datumväxling är långsam på ALLA dessa verk. Min Kind Turtle har börjat byta datum nu 22:20.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Låter ju som att folk här aldrig ägt Seiko tidigare. Länkarna är ALLTID som högst mediokra, låsen är sämre och datumväxling är långsam på ALLA dessa verk. Min Kind Turtle har börjat byta datum nu 22:20.
Jag har haft drösvis, länkarna/låsen har alltid varit tråkiga och jag har som sagt räknat med det från början. Däremot ser jag hellre att den segar över datumet när jag sover än på kvällen, och jag kan faktiskt inte minnas att jag haft någon som börjat före 23. Hursomhelst ser jag fram emot att få hem den, tycker att den ser brutalt snygg ut och datumet kollar jag ändå bara på när jag köper bröd.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har haft drösvis, länkarna/låsen har alltid varit tråkiga och jag har som sagt räknat med det från början. Däremot ser jag hellre att den segar över datumet när jag sover än på kvällen, och jag kan faktiskt inte minnas att jag haft någon som börjat före 23. Hursomhelst ser jag fram emot att få hem den, tycker att den ser brutalt snygg ut och datumet kollar jag ändå bara på när jag köper bröd.
Jag vet att du haft massvis. 7s, 4R och 6R, 8R har exakt samma datum-mekanism.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Låter ju som att folk här aldrig ägt Seiko tidigare. Länkarna är ALLTID som högst mediokra, låsen är sämre och datumväxling är långsam på ALLA dessa verk. Min Kind Turtle har börjat byta datum nu 22:20.
Man hoppas ju att dom ska rycka upp sig någon gång.:eek:
I övrigt håller Seiko hög standard i förhållande till pris och SBDC10x är inget undantag på den punkten.
Min 107 börjar byta datum vid 22,30 samt slår om vid 23,55 och det står jag ut med.:)
Vad är problemet egentligen med att få till bytet efter 12, är det ett val man gjort eller något i mekanismen som hindrar ett senare byte, vet du det?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man hoppas ju att dom ska rycka upp sig någon gång.:eek:
I övrigt håller Seiko hög standard i förhållande till pris och SBDC10x är inget undantag på den punkten.
Min 107 börjar byta datum vid 22,30 samt slår om vid 23,55 och det står jag ut med.:)
Vad är problemet egentligen med att få till bytet efter 12, är det ett val man gjort eller något i mekanismen som hindrar ett senare byte, vet du det?
Man sätter visarna utifrån hur man tror den ska slå om, så noga är de inte.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Man sätter visarna utifrån hur man tror den ska slå om, så noga är de inte.
Ändå lite märkligt att det inte justeras vid montering, skulle ju vara snabbt och lätt gjort tänker jag. Vad krävs för att göra det i efterhand, tänker att visarnas placering är given och behöver justeras inne i verket?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ändå lite märkligt att det inte justeras vid montering, skulle ju vara snabbt och lätt gjort tänker jag. Vad krävs för att göra det i efterhand, tänker att visarnas placering är given och behöver justeras inne i verket?
Du får rycka visarna och sätta dit dem igen. Men som sagt, man får inte minutprecision på dessa verk.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
SBDC107 på gummi
AD3A1E69-333C-4394-A001-D56BF7464EBC.jpeg
20BCF169-900D-4C26-ACFD-A0054F9992D1.jpeg
AC2ACAAA-0FEA-4C6E-8158-B58DD522E7B9.jpeg
E250FD0D-B9C5-41B0-9E3E-FD3DD99A3B55.jpeg
70F5DF77-FD06-4A89-BCEB-5000CCAFFA32.jpeg
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
SBDC101. Jag gillar den som fan. Först när alla bilder började ramla in och hypen drog igång tyckte jag typ att meh... näe, typ ingenting. Tråkig. Sen dök det upp någon videorecension som tände intresset, och nu efter en dag på armen är jag skitnöjd!
En uppvuxen SKX på steroider besteg en SRPC23 och ut ploppade detta kärleksbarn. Maskulin och grov men ändå elegant. Manlig utan att bli fjantigt testosteronstinn.
En boett och länk som nästan bara är borstade, javisst, men det kompenseras av allt spel med ljuset som sunbursttavlan, indexmarkeringarna, coin edgen, dom polerade fasningarna och det borstade vridringsinlägget har för sig. Den lever och är i allra högsta grad närvarande på handleden. Hade den haft fler polerade ytor så tror jag att den hade tappat mycket av stålkänslan, och den hade dragit för mycket åt det dressade hållet. Ditåt vill vi inte..
Det boxiga glaset är precis lagom. Inte så fjantigt uppstickande som på gamla Rollar, men inte heller platt och trist som på en Turtle. Det finns en liten, liten kant där som tillsammans med kupningen på glaset ger ljusbrytningar och en aningens förvrängning som adderar till närvaron. Snyggt.
7E62ACAC-F101-4D77-A711-C575AD02CDBF.jpeg

Länken är väl inte världens bästa, men den är snygg och bekväm och upplevs inte som rasslig på armen. Det enda smolket i bägaren är dykförlängningen på låset. Varför har dom den ens? Typ ingen lär ju dyka med denna länk på armen.
8E5D867C-6D57-4138-9BFE-04FA773D8795.jpeg
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
SBDC101. Jag gillar den som fan. Först när alla bilder började ramla in och hypen drog igång tyckte jag typ att meh... näe, typ ingenting. Tråkig. Sen dök det upp någon videorecension som tände intresset, och nu efter en dag på armen är jag skitnöjd!
En uppvuxen SKX på steroider besteg en SRPC23 och ut ploppade detta kärleksbarn. Maskulin och grov men ändå elegant. Manlig utan att bli fjantigt testosteronstinn.
En boett och länk som nästan bara är borstade, javisst, men det kompenseras av allt spel med ljuset som sunbursttavlan, indexmarkeringarna, coin edgen, dom polerade fasningarna och det borstade vridringsinlägget har för sig. Den lever och är i allra högsta grad närvarande på handleden. Hade den haft fler polerade ytor så tror jag att den hade tappat mycket av stålkänslan, och den hade dragit för mycket åt det dressade hållet. Ditåt vill vi inte..
Det boxiga glaset är precis lagom. Inte så fjantigt uppstickande som på gamla Rollar, men inte heller platt och trist som på en Turtle. Det finns en liten, liten kant där som tillsammans med kupningen på glaset ger ljusbrytningar och en aningens förvrängning som adderar till närvaron. Snyggt.
7E62ACAC-F101-4D77-A711-C575AD02CDBF.jpeg

Länken är väl inte världens bästa, men den är snygg och bekväm och upplevs inte som rasslig på armen. Det enda smolket i bägaren är dykförlängningen på låset. Varför har dom den ens? Typ ingen lär ju dyka med denna länk på armen.
8E5D867C-6D57-4138-9BFE-04FA773D8795.jpeg
Bra sammanfattat och nyanserat! Kul att höra tankarna bakom tyckandet!
Ser fram emot att hämta min från posten imorrn.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
SBDC101. Jag gillar den som fan. Först när alla bilder började ramla in och hypen drog igång tyckte jag typ att meh... näe, typ ingenting. Tråkig. Sen dök det upp någon videorecension som tände intresset, och nu efter en dag på armen är jag skitnöjd!
En uppvuxen SKX på steroider besteg en SRPC23 och ut ploppade detta kärleksbarn. Maskulin och grov men ändå elegant. Manlig utan att bli fjantigt testosteronstinn.
En boett och länk som nästan bara är borstade, javisst, men det kompenseras av allt spel med ljuset som sunbursttavlan, indexmarkeringarna, coin edgen, dom polerade fasningarna och det borstade vridringsinlägget har för sig. Den lever och är i allra högsta grad närvarande på handleden. Hade den haft fler polerade ytor så tror jag att den hade tappat mycket av stålkänslan, och den hade dragit för mycket åt det dressade hållet. Ditåt vill vi inte..
Det boxiga glaset är precis lagom. Inte så fjantigt uppstickande som på gamla Rollar, men inte heller platt och trist som på en Turtle. Det finns en liten, liten kant där som tillsammans med kupningen på glaset ger ljusbrytningar och en aningens förvrängning som adderar till närvaron. Snyggt.
7E62ACAC-F101-4D77-A711-C575AD02CDBF.jpeg

Länken är väl inte världens bästa, men den är snygg och bekväm och upplevs inte som rasslig på armen. Det enda smolket i bägaren är dykförlängningen på låset. Varför har dom den ens? Typ ingen lär ju dyka med denna länk på armen.
8E5D867C-6D57-4138-9BFE-04FA773D8795.jpeg
Har exakt samma uppfattning. Testade förövrigt gångreserven för några dagar sedan och den håller de 70 den lovar.
 

AB

Panerai
2-Faktor
Med alla nya släpp detta år, är det någon som har koll eller har en gissning om vilka modeller som kommer utgå ur Seikos sortiment?

Ta exempelvis SPB051 och SPB053. Med den nya serien SPB14X så blir väl dessa överflödiga? Man kan väl inte ha två modellserier i sortimentet som billigare varianter till 62MAS.

Sen har vi också serien där SPB077 och SPB079 ingår. Det kommer ju en ny variant av dessa senare i år så de kanske också ligger pyrt till?

Nya tonfiskarna - ersätter de SBBN031 etc.?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har exakt samma uppfattning. Testade förövrigt gångreserven för några dagar sedan och den håller de 70 den lovar.
Hur var gångnoggrannheten mot slutet?
Tänker på Tudors verk med lång reserv. Den går väl rätt länge men den tappar också mot slutet så får den ligga ett tag måste den ändå ställas innan den används. Vet man inte, kan man ju tro att den går rätt så länge den går, men det är inte min bild.
Beter sig Seikon likadant?
 
Topp