• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag är mest sugen på den olimiterade svarta uppe till vänster. Ingen limiterad upplaga så då producerar väl Seiko bara fler om intresset är stort antar jag.
Att en GS inte är limiterad betyder ju bara att det är en modell man tänkt köra vidare med, så hur många som finns att tillgå när den släpps vet man väl inte? Har @yonsson någon aning om vilka volymer som görs per år? Sedan finns det väl ändå bara ett litet antal i butik i Sverige ändå, så man får snällt göra sig en beställning :rolleyes: Det ska bli spännande och se vad som händer med GS de närmsta åren, nu när dom är frikopplade...
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Det här är kanske lite off-topic, men i mitt yrkesliv är jag involverad i produktlansering och då estimerar vi försäljningsvolymer och förbereder kapacitet och produkter för att möta dessa. Att tappa försäljning av anledningen att inte kunna tillhandahålla är inte ett alternativ. Nu säljs våra produkter företrädesvis via distributörer men vi hjälper till att speca in våra produkter hos slutkund. Det är möjligt att klockbranchen är annorlunda och att det är ett sätt att behålla en hype för varumärket.
 

snajgel

Panerai
41D16C0C-0C57-48F3-84BE-75BB293FABA5.jpeg

Ping @yonsson
Gad damn!
Men hur tänkte dom med typsnittet på datumet?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det här är kanske lite off-topic, men i mitt yrkesliv är jag involverad i produktlansering och då estimerar vi försäljningsvolymer och förbereder kapacitet och produkter för att möta dessa. Att tappa försäljning av anledningen att inte kunna tillhandahålla är inte ett alternativ. Nu säljs våra produkter företrädesvis via distributörer men vi hjälper till att speca in våra produkter hos slutkund. Det är möjligt att klockbranchen är annorlunda och att det är ett sätt att behålla en hype för varumärket.
Tror din reflektion gäller även klockbranschen, man försöker beräkna efterfrågan och sedan producera för att tillfredsställa den. Rolex med sina miljoner klockor per år är väl ett bra exempel. Men de företag som gör en produkt till stor del för hand har ingen möjlighet att tillverka såna mängder, jag tror inte att det är ett mål heller. Jag personligen hoppas att GS fortsätter att ha som mål att göra vad man anser är världens bästa klocka, och inte att tillfredsställa en växande efterfrågan i första hand. Men som sagt, blir spännande att se hur GS utvecklas nu när dom är friställda ifrån Seiko
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Tror din reflektion gäller även klockbranschen, man försöker beräkna efterfrågan och sedan producera för att tillfredsställa den. Rolex med sina miljoner klockor per år är väl ett bra exempel. Men de företag som gör en produkt till stor del för hand har ingen möjlighet att tillverka såna mängder, jag tror inte att det är ett mål heller. Jag personligen hoppas att GS fortsätter att ha som mål att göra vad man anser är världens bästa klocka, och inte att tillfredsställa en växande efterfrågan i första hand. Men som sagt, blir spännande att se hur GS utvecklas nu när dom är friställda ifrån Seiko
Har bl.a. haft en del med Toyota att göra och dom tänker lite annorlunda än de flesta västerlänningar. De bestämmer sig för en produktionstakt som sedan alla inklusive säljet skall följa. Finns en del problematik med detta men en fantastisk produktionsapparat. Har sett både Toyotas produktion och underleverantörer som är helt magiskt effektiva. Kanske samma tänk finns på Seiko vad vet jag.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har bl.a. haft en del med Toyota attgöra och dom tänker lite annorlunda än de flesta västerlänningar. De bestämmer sig för en produktionstaktsom som sedan alla inklusive säljet skall följa. Finns en del problematik med detta men en fantastisk produktionsapparat. Har sett både Toyotas produktion och underleverantörer som är helt magiskt effektiva. Kanske samma tänk finns på Seiko vad vet jag.
Just Toyota är ju förebilder för många företag med "just in time" och "lean". Men den filosofin är ju inte tillämpbar överallt. Små exklusiva företag som producerar lyxvaror har ju inte lika många led i produktionen att slimma. Men Seiko har säkert filosofier som liknar Toyotas skulle jag tro.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har bl.a. haft en del med Toyota att göra och dom tänker lite annorlunda än de flesta västerlänningar. De bestämmer sig för en produktionstakt som sedan alla inklusive säljet skall följa. Finns en del problematik med detta men en fantastisk produktionsapparat. Har sett både Toyotas produktion och underleverantörer som är helt magiskt effektiva. Kanske samma tänk finns på Seiko vad vet jag.
Limiterade GSar brukar försvinna snabbt, hur man nu definierar snabbt. I princip alla även icke limiterade Mastershop editions, exempelvis SBGX083 tar slut någon gång under året, då får man snällt vänta tills SEIKO gör en ny batch vilket kan ta ett tag. Om man köper internationellt alltså.

Köper man nationellt, framförallt i Japan så är det ju aldrig så att de har alla modeller inne. Man kan liksom inte gå till random AD och förvänta sig att alla modeller finns inne. Just GMT-kvartsarna lär ta slut snabbt, alla tre modeller alltså. Den limiterade lär ryka typ direkt i Japan.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Limiterade GSar brukar försvinna snabbt, hur man nu definierar snabbt. I princip alla även icke limiterade Mastershop editions, exempelvis SBGX083 tar slut någon gång under året, då får man snällt vänta tills SEIKO gör en ny batch vilket kan ta ett tag. Om man köper internationellt alltså.

Köper man nationellt, framförallt i Japan så är det ju aldrig så att de har alla modeller inne. Man kan liksom inte gå till random AD och förvänta sig att alla modeller finns inne. Just GMT-kvartsarna lär ta slut snabbt, alla tre modeller alltså. Den limiterade lär ryka typ direkt i Japan.
Tack för en bra och tydlig förklaring.
 
Topp