• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Lite kompletterande tankar från mig efter några veckor med 143, 147 och 149. Ber om ursäkt för en lång post..
Jag bor på landet, långt ifrån större handlare som kan visa/sälja dessa modeller live så det fick bli att beställa hem en av varje och utvärdera vilken/vilka jag ville behålla. jag tänkte att med ett vettigt inköpspris och efterfrågan så kommer det inte kosta så mycket. Jag föll pladask för modellen när jag såg bilder men var orolig för att den skulle vara för liten (då jag under senaste åren gått från att ha olika submariners till att tycka att den modellen är lite liten och istället hamnat på MM300, Tudor BB och liknande bjässar, gärna över 43mm och minst 22mm länk). Det första som lockade mig i bilderna inför släpp var den grå tavlan på 143:an då jag saknar min gamla SLA017 som var så fantastiskt vacker men som jag upplevde som för liten och i ett svagt ögonblick sålde... dumt.. Har saknat den.

Iallafall. Måste säga att storleken verkligen känns perfekt och den sitter superbra på min arm som är 16,5-17cm. Fin tyngd och den känns väldigt välbyggd. Perfekt höjd! Gällande länken så kan jag inte säga så mycket mer än övriga här. Jag är inte så känslig utan gillar den men visst det är ingen sub/tudorlänk men bra mycket bättre än SKX. Dykarförlängningen är dock rätt billig. Lumen för småbarnsföräldern är fantastiskt trevlig och jag har inte sett några missar på mina klockar i form av misslinjeringar. Det enda jag skulle ändra på dessa klockor om jag fick designa om dem så är det att göra beceln 1mm smalare. Inte i höjd som någon skrev utan för att tona ner inserten en aning. Har haft muspekaren på köpknappen för SLA037 (med en perfekt bacel flera gånger men den är fasen dyr....eller?.. Undrar vad den skulle kosta om man som vanligt blir sjuk och flippar den efter ett år?

143- Tavlan var faktiskt så läcker som jag hoppades. Jag var rädd för att den skulle vara för tråkig, nästan svart eller sakna liv men den var läcker, lik SLA. Riktigt elegant klocka och färgkombination som inte har kommit av armen sedan den kom hem sist av alla. 143:an har faktiskt blivit favoriten och under alla år som klockintresserad är det bara en klocka jag har gillat lika mycket/mer och det är en 16610LV som jag hade dygnet runt i 5 år och älskade.
147- Grymt läcker klocka. Mycket snyggare än vad jag trodde och tavland färg är grymt snygg live. Då jag inte har ring eller liknande i gult guld så känns den inte 100% på armen. Den känns lite mer dressad men de gånger jag tar kostymen så känns det som det finns annat som passar bättre. Jag saknade dessutom länken. Har inget dåligt att säga om den alls men då det kändes onödigt att ha 3 färger av "samma " klocka så fick den flytta till ett nytt hem.
149- Fantastiskt vacker klocka på alla sätt. Svår att fota dock för att göra den rättvisa. Samma upplevelse generellt som övriga men jag hade kanske hoppats att tavlan skulle ha lite, lite mer liv. För att ge mig in i nummerdebatten så är jag supernöjd. 550/5500 är ett snyggt nummer. Lite trist att nu veta att alla innan 4000 är slarvigt byggda men det ser bra ut på boetten :) Gummit är snyggt och sitter bra. Kompletterade även med ett Seiko original Z20 gummi.

Sammanfattningsvis en grymt lyckad modell där minst en av färgerna kommer vara med mig länge!
Mvh John
Bra sammanfattat. Men då behöll du alltså 143 och 149? :)

Även om jag starkt gillar orginalgummit så är jag bra sugen på ett waffle strap. Så nu beställde jag ett från Uncle Seiko UK. Känns som en riktigt bra version. :)
20200812_150537.jpg

Ni som ägt SLA033 och SPB151/SPB153, kan ni göra en hyfsat nykter ägandeupplevelse-jämförelse utan att ha så mycket "nykär-bias" på den billigare nya Willard? Är det värt att lägga typ 20-25k extra för en "storebror-Willard"?

Är väldigt förtjust i Willard-boetten överlag men har så svårt att motivera runt 40k för en SLA033 som de kostar idag.

Är en riktig novis-newbie men enligt Monochrome watches tycker artikelförfattaren att SPB151 har behållit mer av original-DNA från 6105 än SLA033. Jag tycker dock inte att han utvecklar sitt resonemang något vidare.

https://monochrome-watches.com/seiko-prospex-diver-captain-willard-spb151-spb153-hands-on-price/

"And as much as I enjoy the beauty of the SLA033, the new SPB151 and SPB153 are far more accurate when it comes to reviving the original concept of the 6105."

Är en riktig novis-newbie men enligt Monochrome watches tycker artikelförfattaren att SPB151 har behållit mer av original-DNA från 6105 än SLA033. Jag tycker dock inte att han utvecklar sitt resonemang något vidare.

https://monochrome-watches.com/seiko-prospex-diver-captain-willard-spb151-spb153-hands-on-price/

"And as much as I enjoy the beauty of the SLA033, the new SPB151 and SPB153 are far more accurate when it comes to reviving the original concept of the 6105."
Om jag får gissa så menar han att SLA är en lyx- eller samlarklocka, medan SPB är, i likhet med originalet, en bruksklocka.

Kolla in den här videon som @Chuck länkade till tidigare...

Om jag får gissa så menar han att SLA är en lyx- eller samlarklocka, medan SPB är, i likhet med originalet, en bruksklocka.
Visst är det så han menar; den är mer trogen konceptet. Men vad gäller utformningen så ...se ovan ;)

Ett par veckor med SPB149, 99% av tiden på gummit (som ju är fantastiskt) och 1% på länken. Jag är tyvärr inte helt nöjd. Någon som lyckats hitta en annan passande länk? Tänker jubilee främst, men oyster går lika fint det.

En bra (men ganska kritisk) video.
Kanske är han lite bitter över att hans dyrköpta SLA nu troligen tappar på andrahandsmarknaden..?:rolleyes:

SPB’n ska nog ses som en modern tolkning av 6105 och inte ett försök till att kopiera den (vilket Seiko såklart hade kunnat göra med både SLA och SPB om dom hade velat) så att ”tävla” om vilken som är mest lik är bara tramsigt.
Personligen föredrar jag designen hos SPB framför både originalet och SLA. Mindre pannkaka på handleden, och jag tycker balansen mellan boettens mått och bandbredden är bättre. Däremot är layouten på taveltexten snyggare på SLA, men inte så bra att det, och den något bättre precisionen i urverket, motiverar prisskillnaden i min bok.

Senast ändrad:
Kanske är han lite bitter över att hans dyrköpta SLA nu troligen tappar på andrahandsmarknaden..?:rolleyes:

SPB’n ska nog ses som en modern tolkning av 6105 och inte ett försök till att kopiera den (vilket Seiko såklart hade kunnat göra med både SLA och SPB om dom hade velat) så att ”tävla” om vilken som är mest lik är bara tramsigt.
Personligen föredrar jag designen hos SPB framför både originalet och SLA. Mindre pannkaka på handleden, och jag tycker balansen mellan boettens mått och bandbredden är bättre. Däremot är layouten på taveltexten snyggare på SLA, men inte så bra att det, och den något bättre precisionen i urverket, motiverar prisskillnaden i min bok.

Jag hade iofs hellre sett just samma ”pannkaka med ett smalt band” även på SPB. För mig ÄR 6105 just pannkaka med smalt band (och det karaktäristiska kronskyddet).

Spåren av ”pannkaka” finns ju kvar, men i lite mindre omfattning (mindre boett, mindre rund och bredare band). Vissa föredrar nog det, medan andra hellre sett mer av originalets proportioner och form.

Jag hade iofs hellre sett just samma ”pannkaka med ett smalt band” även på SPB. För mig ÄR 6105 just pannkaka med smalt band (och det karaktäristiska kronskydet)

Spåren av ”pannkaka” finns ju kvar, men i lite mindre omfattning (mindre boett, mindre rund och bredare band). Vissa föredrar nog det, medan andra hellre sett mer av originalets proportioner och form.
Ansluter till den skolan; det som gör 6105-8110 så himla läcker är just den smalare bandbredden till den stora boetten. I synnerhet på presidentlänk ”Uemura Style” s a s
...

Visst, om det handlade om en tävling vore det riktigt löjligt. Man kan ju rätt omedelbart konstatera att det är tre olika klockor och att alla har fina kvaliteer.
När prissättningen diskuteras i videon av en uppenbar 6105 fan boy, så tycker jag det är intressant; varför gjordes SLA som LE utgåva? (En öppen utgåva hade gvs fått ett bättre pris); varför är SPB151/153 såpass dyr ( mer än dubbelt så dyr som den rätt snarlika Turtlen). Vi vet gvs svaret... men ändå.

Jag håller med om att pannkakigheten(?) och kronskyddet (och fasningen i glaset) är det som gör 6105. Många WIS vill ha det men för den stora massan ser den nog mest ganska corny ut och Seiko vill flippa klockor så då får vi SPB (även om vanligt fölk säkert kan ha svårt för kronskyddet på den också).

Jag tycker prisökningen mellan Turtle/SPB är betydligt rimligare än den mellan SPB/SLA.
Turtlen har visserligen en snarlik boett, men det är ju ett antal punkter SPB är vassare på och finishen är avsevärt högre; bättre urverk med längre gångreserv, kupat safir med fasade kanter, bättre vridring, applicerade index, komplexare boett.
SLA’n vs SPB erbjuder ett verk med något högre precision och LE, där det sistnämnda gör noll för själva klockan.

Jag håller med om att pannkakigheten(?) och kronskyddet (och fasningen i glaset) är det som gör 6105. Många WIS vill ha det men för den stora massan ser den nog mest ganska corny ut och Seiko vill flippa klockor så då får vi SPB (även om vanligt fölk säkert kan ha svårt för kronskyddet på den också).

Jag tycker prisökningen mellan Turtle/SPB är betydligt rimligare än den mellan SPB/SLA.
Turtlen har visserligen en snarlik boett, men det är ju ett antal punkter SPB är vassare på och finishen är avsevärt högre; bättre urverk med längre gångreserv, kupat safir med fasade kanter, bättre vridring, applicerade index, komplexare boett.
SLA’n vs SPB erbjuder ett verk med något högre precision och LE, där det sistnämnda gör noll för själva klockan.

Finishen på boett mm är alltså ungefär lika bra mellan SLA SPB?

SLA ser ut att ha tappat en del. Om det beror på att SPB släpptes eller att SLA blivit lite äldre går dock inte att uttolka från datan. (Det gick inte att få in all info på en bild, så det fick bli två).
47154181-E8EA-48D3-B3F0-A1BB78A6D48C.jpeg

A1F9451D-3B7F-4A6E-9E64-EFF6E87787CA.jpeg

Jag tror att om du funderar på prisutvecklingen för SLA033 så ta en titt på hur priset för SLA017 utvecklats. Den borde ju i o m SPB 62MAS modeller ligga i fallande trend, men så är det inte f n. Den ligger 2 år före 033 och var initialt i fallande trend vilket vi även såg här på KS.

Jag tror att om du funderar på prisutvecklingen för SLA033 så ta en titt på hur priset för SLA017 utvecklats. Den borde ju i o m SPB 62MAS modeller ligga i fallande trend, men så är det inte f n. Den ligger 2 år före 033 och var initialt i fallande trend vilket vi även såg här på KS.

Jag har inte funderat så mkt på det, men frågan som jag svarade på var om SLA033 har tappat. Och, ja, det har den.

Vad pristappet sedan beror på (ålder, introduktionen av SPB eller allmän trend/preferenser) går inte att veta baserat på diamgramen. Det är dock vanskligt att dra växlar på andra klockor just pga att de är olika klockor (och olika nyintroduktionerm mao fyra olika modeller av olika ålder) och olika klockor utvecklas olika.

149- Fantastiskt vacker klocka på alla sätt. Svår att fota dock för att göra den rättvisa. Samma upplevelse generellt som övriga men jag hade kanske hoppats att tavlan skulle ha lite, lite mer liv. För att ge mig in i nummerdebatten så är jag supernöjd. 550/5500 är ett snyggt nummer. Lite trist att nu veta att alla innan 4000 är slarvigt byggda men det ser bra ut på boetten :) Gummit är snyggt och sitter bra. Kompletterade även med ett Seiko original Z20 gummi.

Sammanfattningsvis en grymt lyckad modell där minst en av färgerna kommer vara med mig länge!
Mvh John

Grymt bra write up, framförallt för oss andra som inte kan prova alla i butik :)

Vänligen
C

Senast ändrad:
Jag har inte funderat så mkt på det, men frågan som jag svarade på var om SLA033 har tappat. Och, ja, det har den.

Vad pristappet sedan beror på (ålder, introduktionen av SPB eller allmän trend/preferenser) går inte att veta baserat på diamgramen. Det är dock vanskligt att dra växlar på andra klockor just pga att de är olika klockor (och olika nyintroduktionerm mao fyra olika modeller av olika ålder) och olika klockor utvecklas olika.

Ha ha... att förutspå framtiden är alltid vanskligt. :)

En fråga till den församlade hjärntrusten: någon som provat låset till MM300 på SPB14X länken?Passar det? O
i sådana fall, vilken AD har koll och kan ta hem?

Tillbaka
Topp