• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Jag gissar att dom tar betalt för att dom kan. 62MAS har en historia som Alpinisten saknar, och historia bakom klockor får oss klocknördar att bli knäsvaga och fuktiga i byxan. Finns det en story bakom klockan, att den används av ett superduperelitkrigarteam, har varit på månen eller djupast i havet eller används av en gammal filmikon så lättar vi gärna på lädret.
Fina replikor kan bli dyra. :D

I vintras funderade jag starkt på en Doxa sub 200 eller en Oris Divers 65 när nyheten om en "reissue" av 62MAS i rätt storlek och till ett rimlig pris kom. Nu efter att ha haft min SPB147 nästan en vecka på armen måste jag säga att jag är väldigt nöjd. Jämfört med den SRP777 jag har som beater är SPB147 tydligt mindre och lättare att bära. Den är inte heller så uppseendeväckande på armen som turteln. Några har anmärkt på att den skulle vara lite hög eller sitta högt på armen. Det senare tycker jag mest är en vanesak, men att boetten är lite hög bak med boettlocket gör också att kronan inte gräver ner sig i armen/handen vilket jag annars stört mig på andra låga ur med stor krona. Designmässigt tycker jag generellt att den känns fin och har en balans i sin tolkning av 62MAS och jag tycker att den ska bäras på gummi så att bandhornen och deras utformning framgår ordentligt. Vad gäller bezelns bredd så är det en sak som ska bedömas IRL. Med mobilkamerans vidvinkel upptryckt mot klockan ser gärna bezeln lite överdrivet stor ut men i verkligheten är den helt ok. När det kommer till att välja mellan 143, 147 och 149:an tycker jag också att man ska göra det valet när man sett klockorna fysiskt. Den mörkt guldbruna tavlan med sina guldindex har en stark sjuttiotalskänsla och är säkert inte för alla, men för mig var den en fullträff.
IMG_0083-01.jpeg
IMG_0081.jpg

Jäkla fin i den färgen :) Hur känns den annars? Bra storlek? Tyngd? Om du kommer ihåg hur 6105 kändes, jämfört med den? :)
Ursäkta segt svar, helt missat att du citerade! Gillar den! Sköna nyanser beroende på ljus. Från nästan svart - grön - ljus grön. Vad jag kan minnas är det ingen jättestor skillnad, denna bärs något större men inget som skulle vara ett problem med din handled :)
IMG_20200809_160839.jpg

Ursäkta segt svar, helt missat att du citerade! Gillar den! Sköna nyanser beroende på ljus. Från nästan svart - grön - ljus grön. Vad jag kan minnas är det ingen jättestor skillnad, denna bärs något större men inget som skulle vara ett problem med din handled :)
IMG_20200809_160839.jpg
Ja jag började nästan bli lite irriterad här! :hilarious:
Tack för lite inspo :) Ja dessa handleder sväljer det mesta :p Den ser verkligen helt magisk ut i alla fall! :happyhappy:

Två veckor med 149:an då. Länken i början, gummit de sista 10 dagarna. Jag föredrar i regel alltid länk på mina klockor men i det här fallet verkar det snygga blå gummi armbandet bli favoriten. Sitter fantastiskt bra på armen med det. Reflekterade idag på att klockan var lätt, men det kanske är länkens tyngd som saknas.
Går som sagt i det närmaste perfekt. Någon sekund plus på en vecka. Datumet slår om distinkt 2 minuter efter midnatt. Urtavlans fina blåa färg, finishen på visarna och tim markeringarna är utmärkta , caset är snyggt, enkelt, stilrent utformat med fin slipning. Kronan är inte alls i vägen. Lumen är som förväntat utmärkt.
Bezelen är minuset. Det är fortfarande en hyfsat stor klocka så bezelen är för stor och inte utformad fördelaktigt, helt enkelt.
Denna bezel kommer med tiden få sig en och annan smäll i dörrar, hyllor osv.
Hur som helst, jag är mycket nöjd med 149:an , inte i extas, men nöjd så det räcker.

Senast ändrad:
Såg nice ut. Vad är det för gummi?
Har märkt att jag (som vanligt) hamnar lite mellan hål på orginalgummit. Så det är ju lite surt....
Gillar också länken men skönt att kunna variera lite. :D
Det är ett Zuludiver 285 (fast med metallkeepers från något annat Zuludiver gummi). Jag gillar det, så det får sitta på min Willard tills/om jag hittar något bättre till den.
5B07B1D8-C589-4BE5-B6F5-089A92250179.jpeg

Tillbaka
Topp