Avstå polering så sparar du några hundra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hanteringsmärken. Har de tagits av och på ett par gånger är det väldigt ovanligt att de inte har några hanteringsmärken.”Visarna är repiga.”
Hur sjutton kan visarna bli repiga, någon tidigare ägare/urmakare måste pillat på visarna, eller?
Fast om serviceringen är likadan som original är det värt det, den som sitter på är fulpolerad.Byt för fan inte ut bezel och visare och avstå polering!!!!!!!!!!!!!![]()
Skulle ändå inte bytt .. original är originalFast om serviceringen är likadan som original är det värt det, den som sitter på är fulpolerad.
Förstört är också förstört. Bättre med originalform än originalmateria. Är ju en massproducerad stålklocka.Skulle ändå inte bytt .. original är original![]()
Hur vet du att det är original?Skulle ändå inte bytt .. original är original![]()
Ja så är det men för mig så handlar det om känslan, och om jag vet att den är utbytt eller inte..Förstört är också förstört. Bättre med originalform än originalmateria. Är ju en massproducerad stålklocka.
Ett antagande ..Hur vet du att det är original?
Hej!
Jag är ny här på Klocksnack och i klockvärlden, så ber om ursäkt i förhand ifall detta ska postas någon annanstans!
Jag har en Rolex Zenith Daytona 16520 (1991) som jag behöver serva och lämnade in den på Nymans i Stockholm för kostnadsförslag. Jag förklarade vid inlämningen att jag absolut inte vill ha polering och endast vill reparera det som verkligen behövs för att den ska gå igen. Definitivt inga ändringar som påverkar klockans integritet och kosmetiska ändringar. Fick följande svar:
Noteringar från urmakare:
Servicebehov. Löpverksbrygga är av den äldre modellen och måste bytas. Många slitna delar i urverket måste bytas. Balansaxel sliten, spiralen defekt, komplett balans måste bytas.
Visarna är repiga.
Kronan är väldigt sliten.
Bezelringen är väldigt sliten och repig, går ej att göra helt bra vid polering.
Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)
Service inkl. polering 9500kr
Löpverksbrygga 4000kr
Verkdelar 1500kr
Komplett balans 4000kr
Krona 1800kr
Summa åtgärder: 20800kr
Tillval: (i samband med service)
Visarset 2200kr
Bezelring 4100kr
Summa tillval: 6300kr
Totalsumma: 27100kr
Som mitt användarnamn här på KS antyder så är jag rookie, men min obildade reaktion är att det är en väldigt högt pris, men uppenbarligen är det mycket som behöver göras. Förstår även att man kan plocka bort tillvalen.
Min fråga är: Vad tycker ni om prisförslaget? Är det rimligt? Någon erfarenhet av service från Nymans?
Tack på förhand!
Posta bild på klockan!Det verkar som att många är överens om att kostnadsförslaget egentligen var rätt rimligt, med konstaterandet att det svider ändå.
Däremot verkar man oense hur man ska behandla tillvalen. Personligen tycker jag att visarna ser alldeles fine ut och ser inte poängen i att byta de. Bezeln har jag heller inget intresse av att byta ut, framförallt allt då jag är orolig för att den nya metallen skulle kunna ha en något annorlunda nyans. Samma sak gäller för kronan, men där verkar det som att det är ett krav för att man ska göra servicen överhuvudtaget.
Glasringen såg ju ganska tråkig ut. Metallen lär du ha svårt att se skillnad i färg.Det verkar som att många är överens om att kostnadsförslaget egentligen var rätt rimligt, med konstaterandet att det svider ändå.
Däremot verkar man oense hur man ska behandla tillvalen. Personligen tycker jag att visarna ser alldeles fine ut och ser inte poängen i att byta de. Bezeln har jag heller inget intresse av att byta ut, framförallt allt då jag är orolig för att den nya metallen skulle kunna ha en något annorlunda nyans. Samma sak gäller för kronan, men där verkar det som att det är ett krav för att man ska göra servicen överhuvudtaget.
Finns på första sidan.Posta bild på klockan!
Glasringen såg ju ganska tråkig ut. Metallen lär du ha svårt att se skillnad i färg.
Finns på första sidan.
Tack men den fanns inte när jag postade.Finns på första sidan.
Jo. Men nu finns den i starten också.Tack men den fanns inte när jag postade.
Uppdaterade första inlägget med bilder nu. Håller med om att bezeln är lite tråkig. Är bara rädd för det där med nyansen, kommer störa mig oerhört mycket mer på det (om det skulle synas) än på hur bezeln ser ut nu.
Ska man göra något ska man göra det ordentligt körde farsan mig. Jag skulle nog struntat i visarna, men att byta glasring skulle jag gjort. Det finns inget pris på att få bli riktigt nöjd och det skulle jag blivit över att få tillbaka formerna på ringen.Fick tillbaka klockan idag från Nymans, här kommer bild utlovat. Ska se vad Rob säger så kan vi få lite jämförelse på förslagen.
![]()
Fast Hur gammal är klockan? Har inte visarna annan lysmassa än vad han skulle få på ett par servicevisare?Ska man göra något ska man göra det ordentligt körde farsan mig. Jag skulle nog struntat i visarna, men att byta glasring skulle jag gjort. Det finns inget pris på att få bli riktigt nöjd och det skulle jag blivit över att få tillbaka formerna på ringen.
Edit. Visarna kanske skulle fått rycka också då priset för dem är en piss i Mississippi i sammanhanget.
Fast om serviceringen är likadan som original är det värt det, den som sitter på är fulpolerad.
Tror inte han servar Rolex längre, just pga svårigheten att få tag på delar.Brygga och balans är ju det dyra. Antar att bryggan är för att verket uppdaterats. Du kan ju alltid kolla med Dr Watch eller liknande om du inte är så noga med att det måste vara ”märkes-service”.
Du menar eftersom Pagholds inte tillhandahåller honom med delar längre.Tror inte han servar Rolex längre, just pga svårigheten att få tag på delar.
Vi får helt enkelt byta tavla också!Fast Hur gammal är klockan? Har inte visarna annan lysmassa än vad han skulle få på ett par servicevisare?
Nej!Vi får helt enkelt byta tavla också!![]()