• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nymans Rolex Service - Kostnadsförslag rimligt? Upptd. Rob Engström kostnadsförslag.

Sist jag servade på Rob så gjorde de inget avdrag för att jag valde bort polering. Vill minnas att det ingår, om man inte vill ha det är det ok, men man sparar inga slantar.

Tänk på att riktlinjerna säger att klockan mer eller mindre ska återställas till nyskick vid service. Det är därför de tjötar om polering och om att byta delar. Men självklart ska du inte byta delar enbart pga estetiska skäl om ditt mål inte är att den ska se ny ut. Lycka till!

Eposta konstnadsförslaget till Rob och fråga om de kan göra det billigare, speciellt lägre pris på delarna.

Hej!

Jag är ny här på Klocksnack och i klockvärlden, så ber om ursäkt i förhand ifall detta ska postas någon annanstans!

Jag har en Rolex Zenith Daytona 16520 (1991) som jag behöver serva och lämnade in den på Nymans i Stockholm för kostnadsförslag. Jag förklarade vid inlämningen att jag absolut inte vill ha polering och endast vill reparera det som verkligen behövs för att den ska gå igen. Definitivt inga ändringar som påverkar klockans integritet och kosmetiska ändringar. Fick följande svar:

Noteringar från urmakare:
Servicebehov. Löpverksbrygga är av den äldre modellen och måste bytas. Många slitna delar i urverket måste bytas. Balansaxel sliten, spiralen defekt, komplett balans måste bytas.

Visarna är repiga.
Kronan är väldigt sliten.
Bezelringen är väldigt sliten och repig, går ej att göra helt bra vid polering.

Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)
Service inkl. polering 9500kr
Löpverksbrygga 4000kr
Verkdelar 1500kr
Komplett balans 4000kr
Krona 1800kr
Summa åtgärder: 20800kr

Tillval: (i samband med service)
Visarset 2200kr
Bezelring 4100kr
Summa tillval: 6300kr

Totalsumma: 27100kr

Som mitt användarnamn här på KS antyder så är jag rookie, men min obildade reaktion är att det är en väldigt högt pris, men uppenbarligen är det mycket som behöver göras. Förstår även att man kan plocka bort tillvalen.

Min fråga är: Vad tycker ni om prisförslaget? Är det rimligt? Någon erfarenhet av service från Nymans?

Tack på förhand!

Tycker inte det är speciellt konstigt kostnadsförslag alls? Vissa saker går ju att bortse ifrån om man önskar. Men 20k (med tillval bortbytt) är ju inte det sjukaste man hört. Vi pratar om en klocka vars marknadsvärde är typ 200k-ish idag. Onekligen behöver den kärlek på flera plan.

Det verkar som att många är överens om att kostnadsförslaget egentligen var rätt rimligt, med konstaterandet att det svider ändå.
Däremot verkar man oense hur man ska behandla tillvalen. Personligen tycker jag att visarna ser alldeles fine ut och ser inte poängen i att byta de. Bezeln har jag heller inget intresse av att byta ut, framförallt allt då jag är orolig för att den nya metallen skulle kunna ha en något annorlunda nyans. Samma sak gäller för kronan, men där verkar det som att det är ett krav för att man ska göra servicen överhuvudtaget.

Det verkar som att många är överens om att kostnadsförslaget egentligen var rätt rimligt, med konstaterandet att det svider ändå.
Däremot verkar man oense hur man ska behandla tillvalen. Personligen tycker jag att visarna ser alldeles fine ut och ser inte poängen i att byta de. Bezeln har jag heller inget intresse av att byta ut, framförallt allt då jag är orolig för att den nya metallen skulle kunna ha en något annorlunda nyans. Samma sak gäller för kronan, men där verkar det som att det är ett krav för att man ska göra servicen överhuvudtaget.
Posta bild på klockan!

Glasringen såg ju ganska tråkig ut. Metallen lär du ha svårt att se skillnad i färg.

Posta bild på klockan!
Finns på första sidan.

Fick tillbaka klockan idag från Nymans, här kommer bild utlovat. Ska se vad Rob säger så kan vi få lite jämförelse på förslagen.
20200306_165406.jpg

Som lite tillägg så är ju Zenith-verket bara det 4500:- dyrare än de nyare Rolex-verket i deras grundservice.

800kr drog Nymans av på servicekostnaden när jag hämtade ut en DJ i veckan och valt bort polering

För övrigt verkar i pricnip alla ADs ha samma prislista för Rolex-service. Eller åtminstone inom några %.

Fick tillbaka klockan idag från Nymans, här kommer bild utlovat. Ska se vad Rob säger så kan vi få lite jämförelse på förslagen.
20200306_165406.jpg
Ska man göra något ska man göra det ordentligt körde farsan mig. Jag skulle nog struntat i visarna, men att byta glasring skulle jag gjort. Det finns inget pris på att få bli riktigt nöjd och det skulle jag blivit över att få tillbaka formerna på ringen.

Edit. Visarna kanske skulle fått rycka också då priset för dem är en piss i Mississippi i sammanhanget.

Ska man göra något ska man göra det ordentligt körde farsan mig. Jag skulle nog struntat i visarna, men att byta glasring skulle jag gjort. Det finns inget pris på att få bli riktigt nöjd och det skulle jag blivit över att få tillbaka formerna på ringen.

Edit. Visarna kanske skulle fått rycka också då priset för dem är en piss i Mississippi i sammanhanget.
Fast Hur gammal är klockan? Har inte visarna annan lysmassa än vad han skulle få på ett par servicevisare?

Det fanns betydligt fler AD när den klockan kom ut. Har du lite tid och inte så bråttom, skulle jag gå runt och fråga några av dem om de har delar kvar och om de kan och vill göra jobbet. Dessa urmakare har ju både utbildning och erfarenhet av verken. T ex Edwalls ur i Örebro, ett urmakeri som funnits länge och som var stora då, men det finns säkert fler som dem.

Brygga och balans är ju det dyra. Antar att bryggan är för att verket uppdaterats. Du kan ju alltid kolla med Dr Watch eller liknande om du inte är så noga med att det måste vara ”märkes-service”.

Brygga och balans är ju det dyra. Antar att bryggan är för att verket uppdaterats. Du kan ju alltid kolla med Dr Watch eller liknande om du inte är så noga med att det måste vara ”märkes-service”.
Tror inte han servar Rolex längre, just pga svårigheten att få tag på delar.

Tillbaka
Topp