• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nymans Rolex Service - Kostnadsförslag rimligt? Upptd. Rob Engström kostnadsförslag.

Lite info om klockan från Kaplans värderingsintyg som jag har:
Rolex Oyster Perpetual Cosmograph, Daytona (T Swiss Made T), L-series, "Inverted 6", "Mark III Bezel" Cal 4030, Tillverkningsår: ca 1989, Oysterlocklänk (1998).

Lite info om klockan från Kaplans värderingsintyg som jag har:
Rolex Oyster Perpetual Cosmograph, Daytona (T Swiss Made T), L-series, "Inverted 6", "Mark III Bezel" Cal 4030, Tillverkningsår: ca 1989, Oysterlocklänk (1998).

Gör service om du vill. Vad du än gör så byt inte visarna eller bezeln. Glas är skitsamma.

Jag hade aldrig rört en 16520 med utbytt bezel eller visare.

Gör service om du vill. Vad du än gör så byt inte visarna eller bezeln. Glas är skitsamma.

Jag hade aldrig rört en 16520 med utbytt bezel eller visare.

Har blir jag lite nyfiken och staller fragan Varfor?

Koper sjalv oftast nytt,och erkanner villigt att jag inte alls ar duktig pa hur en "gammal" klocka ska se ut for att vara exakt sa som den lamnade fabriken for 20-30-40-50ar sedan.
Jag handlar beg (de fa ganger jag gjort det) fran enl mig seriosa aterofrsaljare/auktionshus och litar pa den beskriving som foretaget gjort av varan. Kanske dumt av mig,men jag har ingen battre expert att tillga f.n.

Gallande service sa lamnar jag in mina ur till aterforsaljaren,och litar (kanske aven det dumt) pa att man gor det man ska,och gor det professionellt. Att jag aterfar mitt ur med ratt delar i ratt utforande sa som jag lamnade in uret ser jag som en sjalvklarhet,percis som nar jag lamnar in min bil. Givetvis byts slitna delar ut med till ratt utbytes/servicedel vilket i mitt huvud inte ska paverka vardet.

Menar du att med bytt bezel och visare sa bor man antaga att uret levt ett hart liv och mer delar kan vara bytta,och darfor kravs en mer noggran undersokning sa allt ar som det ska,eller att det helt enkelt ar battre leta efter en annan klocka dar allt ar fabriksorginal (och formodligen mer eftertraktad som samlarobjekt och darfor dyrare?)

MvH

Har blir jag lite nyfiken och staller fragan Varfor?

Koper sjalv oftast nytt,och erkanner villigt att jag inte alls ar duktig pa hur en "gammal" klocka ska se ut for att vara exakt sa som den lamnade fabriken for 20-30-40-50ar sedan.
Jag handlar beg (de fa ganger jag gjort det) fran enl mig seriosa aterofrsaljare/auktionshus och litar pa den beskriving som foretaget gjort av varan. Kanske dumt av mig,men jag har ingen battre expert att tillga f.n.

Gallande service sa lamnar jag in mina ur till aterforsaljaren,och litar (kanske aven det dumt) pa att man gor det man ska,och gor det professionellt. Att jag aterfar mitt ur med ratt delar i ratt utforande sa som jag lamnade in uret ser jag som en sjalvklarhet,percis som nar jag lamnar in min bil. Givetvis byts slitna delar ut med till ratt utbytes/servicedel vilket i mitt huvud inte ska paverka vardet.

Menar du att med bytt bezel och visare sa bor man antaga att uret levt ett hart liv och mer delar kan vara bytta,och darfor kravs en mer noggran undersokning sa allt ar som det ska,eller att det helt enkelt ar battre leta efter en annan klocka dar allt ar fabriksorginal (och formodligen mer eftertraktad som samlarobjekt och darfor dyrare?)

MvH

Bra att du frågar tycker jag. Finns lite olika varianter på 16520 där svart tavla är mest poppis, de sista modellerna hade solida endlänkar osv. Sen finns det lite annat trams som patrizzi, inverted 6 osv, men det är en annan femma.

Även om zenithhypen dött ut den senaste tiden så är de fortfarade värdefulla och är väl med i matchen på modeller som man vill ha i originalutförande imho. Är den dessutom polerad och sliten så iaf inte jag ha en helt ny skinande bezel och detsamma gäller visare.

Så ja, min rekommendation till TS är att behålla klockan i så mycket originalutförande som möjligt. Är den sönderpolerad och trasad så är det ännu mer fel att byta ut vissa kosmetiska delar som bezel och visare till helt nya, kommer bara se obalanserat ut och en potentiell framtida köpare kommer hellre snegla åt en som är i originalutförande än en som inte är. Det finns ju rätt så gott utbud.

My few (or maybe alot) cents.

Bra att du frågar tycker jag. Finns lite olika varianter på 16520 där svart tavla är mest poppis, de sista modellerna hade solida endlänkar osv. Sen finns det lite annat trams som patrizzi, inverted 6 osv, men det är en annan femma.

Även om zenithhypen dött ut den senaste tiden så är de fortfarade värdefulla och är väl med i matchen på modeller som man vill ha i originalutförande imho. Är den dessutom polerad och sliten så iaf inte jag ha en helt ny skinande bezel och detsamma gäller visare.

Så ja, min rekommendation till TS är att behålla klockan i så mycket originalutförande som möjligt. Är den sönderpolerad och trasad så är det ännu mer fel att byta ut vissa kosmetiska delar som bezel och visare till helt nya, kommer bara se obalanserat ut och en potentiell framtida köpare kommer hellre snegla åt en som är i originalutförande än en som inte är. Det finns ju rätt så gott utbud.

Delar inte din uppfattning att inverted, Patrizzi osv är något tramsigt.

Kanske jag som inte fattar men en bezel i 100 % stål är väl sak samma om den är bytt? Det borde väl vara närmare original än den polerade som sitter på? Att byta tavla eller visare däremot blir ju annorlunda eftersom det varken har samma patinering eller någonsin kommer att få (bla eftersom tritium inte används längre). Att man inte vill polera är ju för att risken är överhängande att formen och finishen inte blir densamma igen. Men jag kanske tänker fel?

Det är helt ok, Patrizzi är något som debbaterats mycket. Inverted är coolt, men är inget man direkt spränger banken för heller.
Beror på vem man frågor. Själv hade jag aldrig köpt en 16520 om det inte var inverted 6. Gör typ hela klockan för min del med länken, bezel osv. Allt efter det är mer eller mindre en modern Daytona i mitt tycke.

Det var ett riktigt bra svar!

Den är polerad och har fel finish, så att då en ny glasring skulle skära sig efter tex en bra polering förstår jag inte riktigt. Skiljer sig serviceringarna från den som sitter på nu?

Personligen tycker jag det ska synas att en gammal fin klocka har använts och har patina. Jag hade valt att behålla både visarna och den snyggt slitna bezeln...och skippat poleringen.

Sedan hade jag låtit urmakaren ta hand om det invändiga och betalat och sett glad ut. Kostnadsförslaget är nog korrekt även om jag själv inte håller med om att man ska ta "själen" ur klockan. Service är en sak, totalrenovering något helt annat.

Det kostar att dansa i stan och Rolex är Rolex.

Du får se det som att du (invändigt) får en ny klocka !

Personligen tycker jag det ska synas att en gammal fin klocka har använts och har patina. Jag hade valt att behålla både visarna och den snyggt slitna bezeln...och skippat poleringen.

Sedan hade jag låtit urmakaren ta hand om det invändiga och betalat och sett glad ut. Kostnadsförslaget är nog korrekt även om jag själv inte håller med om att man ska ta "själen" ur klockan. Service är en sak, totalrenovering något helt annat.

Det kostar att dansa i stan och Rolex är Rolex.

Du får se det som att du (invändigt) får en ny klocka !
Du missar en viktig detalj. Klockan är inte sliten till den formen den har nu, den är fulpolerad dit.

Idag fick jag svar från Rob Engström!
Lade in det på förstasidan också om man vill jämföra med Nymans.
Urverket är i behov av service.
Tim och minutvisaren kan behållas men resten av visarna
kommer att bytas till nya.
Löpverksbryggan och hammare kommer att bytas till en nyare version.
Kronan måste bytas för att garantera vattentäthet.
Service utan polering 13 100,00
Krona 600,00
Löpverksbrygga 3 400,00
Hammare 800,00
Total: 17 900,00

Här vill de gärna byta visarna på kronografen. Jag fick en förklaring per telefon som jag inte är smart nog för att återberätta men den lät logisk i sin förklaring.

Krona 600,00
Löpverksbrygga 3 400,00
Hammare 800,00

Här vill de gärna byta visarna på kronografen. Jag fick en förklaring per telefon som jag inte är smart nog för att återberätta men den lät logisk i sin förklaring.
Spännande att Rob tydligen inte tycker att balansen måste bytas, istället någon hammare (antar att det är någon kronografdel?

Krona 600,00
Löpverksbrygga 3 400,00
Hammare 800,00

Rätt saftig prisskillnad ändå...

Krona 600,00
Löpverksbrygga 3 400,00
Hammare 800,00

Högst intressant. Tack för det.

Rob är kanon att ha att göra med gällande service. Bra priser på reservdelar också. Kör på!

Märkligt att Nymans tar 200% mer för en ny krona. Mtp hur bra Rolex (AD) numera har på kunders eventuella privatförsäljningar är det märkligt att kostnaderna för reservdelar är high chaparral

Märkligt att Nymans tar 200% mer för en ny krona. Mtp hur bra Rolex (AD) numera har på kunders eventuella privatförsäljningar är det märkligt att kostnaderna för reservdelar är high chaparral
1200kr dyrare krona hos Nymans än Rob, kan någon snälla förklara varför?

"Löpverksbrygga är av den äldre modellen och måste bytas"

Vad menas med det här? Vet vad en löpverksbrygga är, men det låter ju inte som att den är sliten/trasig?
På det verket finns olika versioner av löpverksbryggan, som enligt fabrik måste bytas ut till nyare version vid service.
Alla märken har sådana procedurer där äldre versioner måste bytas ut oavsett.

Anledningen på att kronografvisare i väldigt många fall byts ut, inte bara för Rolex men även många andra märken, är att de i många fall sitter otroligt hårt och det finns en risk att dessa böjs eller går sönder när de ska plockas av.
Vissa SC för Breitling slår på visare snarare än att pressa. Detta är för att garantera att de inte förflyttas på axeln när kronografen nollställer, vilket är en väldigt stark reaktion.
Hammaren är komponenten som är fjäderbelastad och nollställer kronografhjulen.
Kikar man på 7750 t ex, så finns många olika versioner genom åren på denna, men generellt sett en modern som är bättre.

4030 är även ett ganska dyrt och komplicerat verk att serva. Det är inte i grunden byggt av Rolex, innehåller väldigt många delar jämfört med sin efterföljare 4130 och är inte designat ur ”Rolex-perspektiv.”
(Väldigt servicevänligt, enkelt och snabbt att demontera, justera och montera med så få delar som möjligt.)

Verket kommer ingen kunna kika på och dra ner priset på såvida den inte gjorts inkorrekt, eller hela verket bytts. Utvärtes hade jag inte rört något, låt glasringen vara som den är och skippa poleringen!

Finna inga listpriser på delarna om jag förstått det rätt. Men visst är det lite lustigt att de tänker så olika på vilka marginaler de har och hur de väljer att ekonomiskt basta kunden.

Tillbaka
Topp