• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nymans Rolex Service - Kostnadsförslag rimligt? Upptd. Rob Engström kostnadsförslag.

Anledningen på att kronografvisare i väldigt många fall byts ut, inte bara för Rolex men även många andra märken, är att de i många fall sitter otroligt hårt och det finns en risk att dessa böjs eller går sönder när de ska plockas av.
Vissa SC för Breitling slår på visare snarare än att pressa. Detta är för att garantera att de inte förflyttas på axeln när kronografen nollställer, vilket är en väldigt stark reaktion.
Hammaren är komponenten som är fjäderbelastad och nollställer kronografhjulen.
Kikar man på 7750 t ex, så finns många olika versioner genom åren på denna, men generellt sett en modern som är bättre.

4030 är även ett ganska dyrt och komplicerat verk att serva. Det är inte i grunden byggt av Rolex, innehåller väldigt många delar jämfört med sin efterföljare 4130 och är inte designat ur ”Rolex-perspektiv.”
(Väldigt servicevänligt, enkelt och snabbt att demontera, justera och montera med så få delar som möjligt.)

Verket kommer ingen kunna kika på och dra ner priset på såvida den inte gjorts inkorrekt, eller hela verket bytts. Utvärtes hade jag inte rört något, låt glasringen vara som den är och skippa poleringen!
Hur var det, var stora kronografvisaren i stål på daytona för att inte böjas? Har för mig jag hört det om någon modell som annars hade vitguld. Fulpolerade detaljer bör alltid åtgärdas om man kan.

Hur var det, var stora kronografvisaren i stål på daytona för att inte böjas? Har för mig jag hört det om någon modell som annars hade vitguld. Fulpolerade detaljer bör alltid åtgärdas om man kan.

På 116520/116500 vill jag minnas, men är inte helt säker. Den har ett känsligt hjul i verket som gör att den måste monteras helt rakt from början, och inte kan riktas när den sitter på av urmakaren.
Men på 16520 vet jag faktiskt inte.

Fulpolering bör åtgärdas, men generellt slitage och åldrandes utvärtes kan gott låtas vara!

Finna inga listpriser på delarna om jag förstått det rätt. Men visst är det lite lustigt att de tänker så olika på vilka marginaler de har och hur de väljer att ekonomiskt basta kunden.
Det är ju märkligt. Jämför man med typ bromsklossar på en bil skiljer det kanske 10-15, högst 20 % i reservdelspriser mellan olika märkesverkstäder. 200 % är absurt.

Men slutpriset mellan Rob och Nymans skiljde inte så mycket ändå, procentuellt sett. Konstig spec bara.

På det verket finns olika versioner av löpverksbryggan, som enligt fabrik måste bytas ut till nyare version vid service.
Alla märken har sådana procedurer där äldre versioner måste bytas ut oavsett.
Så löpverksbryggan ska bytas "bara för att"?
Om det samtidigt behövde bytas transporthjul och dessa nya hjul inte var kompatibla med den gamla löpverksbryggan kan jag förstå bytet, men att byta bara för att låter fel i min värld.

Det är ju som att Rolex skulle säga att alla vikta länkar måste bytas till solida bara för att dessa är nyare, och sedan påföra kostnaden på kunden.

Det är ju märkligt. Jämför man med typ bromsklossar på en bil skiljer det kanske 10-15, högst 20 % i reservdelspriser mellan olika märkesverkstäder. 200 % är absurt.

Men slutpriset mellan Rob och Nymans skiljde inte så mycket ändå, procentuellt sett. Konstig spec bara.
Det är ju även lite intressant att Nymans tar 9500kr inkl. Polering i grundpris för service, medans Rob tar 13100kr utan polering.

Kan det vara så att Nymans kör med lägre grundpris för det ”låter billigare” när kunden inte räknar med att det kan tillkomma massa extrakostnader för verkdelar så tar Nymans igen detta på ett mycket högre pris på delarna?

Det är ju även lite intressant att Nymans tar 9500kr inkl. Polering i grundpris för service, medans Rob tar 13100kr utan polering.

Kan det vara så att Nymans kör med lägre grundpris för det ”låter billigare” när kunden inte räknar med att det kan tillkomma massa extrakostnader för verkdelar så tar Nymans igen detta på ett mycket högre pris på delarna?
Faktiskt jättekonstigt. Bara att konstatera att den här branschen är märklig på många sätt.

Fast Nymans tar 13.600:- i grundpris för cal 4030

Det är väl en naturlig utveckling. När folk är villiga att betala långt över list för en klocka är de väl också benägna att betala mer för servicen...

Jag tycker inte det är jättekonstigt att de har olika priser på själva servicen i och med att de kan göra olika bedömningar av tid och att tid kostar olika för olika företag. Olika priser för delar är däremot dumt. Kan ju inte vara så svårt att ha samma påslag på de få ställen som servar Rolex i Sverige. Tråkigt att småpengar kan få kunder att känna sig lurade.

Vill gärna lyfta en sak som är mycket värre, att olika butiker SKICKAR iväg klockor till olika tillverkare och tar olika marginal på något de inte ens utför själva, sådant kan få mig att bli galen.

Lite info om klockan från Kaplans värderingsintyg som jag har:
Rolex Oyster Perpetual Cosmograph, Daytona (T Swiss Made T), L-series, "Inverted 6", "Mark III Bezel" Cal 4030, Tillverkningsår: ca 1989, Oysterlocklänk (1998).
Kom inte referensen 88/89? Kul klocka......har servat ett 10 tal Rolex hos Rob och skulle inte gå någon annanstans!! Jag hade lämnat glasringen som den är, bytt krona och servat verket.....

Jag tycker inte det är jättekonstigt att de har olika priser på själva servicen i och med att de kan göra olika bedömningar av tid och att tid kostar olika för olika företag. Olika priser för delar är däremot dumt. Kan ju inte vara så svårt att ha samma påslag på de få ställen som servar Rolex i Sverige. Tråkigt att småpengar kan få kunder att känna sig lurade.

Vill gärna lyfta en sak som är mycket värre, att olika butiker SKICKAR iväg klockor till olika tillverkare och tar olika marginal på något de inte ens utför själva, sådant kan få mig att bli galen.
typ alla butiker med andra ord, och mer lär
det bli!

Tillbaka
Topp