Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Eller inte.... Man får vara glad kanske att de inte kan berätta......Dom är så sjukt mysiga de där små rackarna! Önskar att man kunde få med en kort resumé om vad alla gamla klockor man köpt har varit med om.
J
Glasen tycks dessutom stämma i storlek!
Nu skall den packas in för att skickas till urmakaren (tillsammans med @juanstman nya klocka).
En stilstudie före (Så tar vi ta en studie efter. Ingen press @Daniel Mathisen ! )
Satan vad avis jag är på den där...Glasen tycks dessutom stämma i storlek!
Nu skall den packas in för att skickas till urmakaren (tillsammans med @juanstman nya klocka).
En stilstudie före (Så tar vi ta en studie efter. Ingen press @Daniel Mathisen ! )
Kul! Då har jag ju ett reserv/donatorverk (one way or the other..)Jag var tvungen att öppna klockan och kika!
Jag känner igen verket!
Det är samma verk som Jaeger "liket" LeCoultre som jag har i bänken! Fast på detta verk, reverson, står det bara LeCoultre Co och det är ett mycket lägre serienr, 15' vs 84'.
Jag ska försöka lösa så att du får två klockor i slutändan. Men ja i absolut värsta fall så kan ju ena agera donatorverk. "Liket", kallar jag den andra i brist på bättre modellnamn, har dock centrumsekund(inte monterad på bilden) det är enda skillnaden på verken.Kul! Då har jag ju ett reserv/donatorverk (one way or the other..)
Så det sitter cal 410 i bägge alltså. Ordningen på serienummer/ålder verkar trolig och överensstämma med min tidsupskattning. Och det verkar ju bekräfta att det är LeCoultre som har byggt verket och inte Jaeger. Detta borde ju också bekräfta att klockan är från innan 1937 då de blev JLC.
Skit också, det är alltså inte riktig inhouse i dennaJag ska försöka lösa så att du får två klockor i slutändan. Men ja i absolut värsta fall så kan ju ena agera donatorverk. "Liket", kallar jag den andra i brist på bättre modellnamn, har dock centrumsekund(inte monterad på bilden) det är enda skillnaden på verken.
Så i detta fall har Jaeger köpt verk från LeCoultre Co?
Hallå Allmänheten,Hur går det? Händer nåt med klockan? Allmänheten förtjänar att få veta!
Kul att höra att nåt händer iallafall! Cartierlädret kommer nog bli grymt! Har börjat drömma om en vintage Reverso tack vare den här tråden!Hallå Allmänheten,
Daniel har arbetat med bägge klockorna parallellt då de bägge har LeCoultre verket cal 410. Den andra är ju den så kallade "Liket";
https://klocksnack.se/threads/liket-lever-jaeger-le-coultre.54957/
Daniel har rengjort och smörjt bägge verken. De får fint men Daniel får inte upp amplituden dit han vill. Vi har diskuterat om amplituden på den tiden (tidigt trettiotal) inte var så hög? Daniels urmakarstolthet gör att han har svårt att släppa resultatet utan funderar på olika lösningar. Balansaxeltapparna kan vara lite slitna, men de är så små att han inte vågar polera på dessa. Han talar om att montera stenar (ni vet juveler) för bättre gång men vi vet inte. Förresten, varför inte fråga honom själv? @Daniel Mathisen , en lägesrapport?
Tavlan till bägge har försiktigt rengjorts, typ bara lite på index med peggs tror jag. De ser bättre ut i alla fall på bilder.
På min front har jag samlat på mig lite aspiranter till band, framför allt till Reverson. Ett Cartier präglat kalv som jag lagt undan på Kaplans;
Två open end gris som jag hade sedan tidigare, ett Vattenbuffel samt två Cordovan. Problemet är att Reverson har 17mm mellan bandhornen och dessa banden är 16mm samt 18mm. Vi skall se hur de blir, man kan ju klämma in eller skära till lite. Cartierbandet är 16,5mm enligt uppgift.
Jag har även ett Hirsch Toscana i kalv som är just 17mm, men den har jag satt på Movadon tillsvidare;
När det gäller "Liket" så tänker jag nog plundra min Zenith tank som har ett fantastisk italiensktillverkad ödla som jag tror skall kunna passa efter lite tillskärning;
Du har sammanfattat det hela bra tycker jag. Amplitudproblem på båda verken som förmodligen orsakas av slitna tappar på balans samt lite slitna lagerhål.Hallå Allmänheten,
Daniel har arbetat med bägge klockorna parallellt då de bägge har LeCoultre verket cal 410. Den andra är ju den så kallade "Liket";
https://klocksnack.se/threads/liket-lever-jaeger-le-coultre.54957/
Daniel har rengjort och smörjt bägge verken. De går fint men Daniel får inte upp amplituden dit han vill. Vi har diskuterat om amplituden på den tiden (tidigt trettiotal) inte var så hög? Daniels urmakarstolthet gör att han har svårt att släppa resultatet utan funderar på olika lösningar. Balansaxeltapparna kan vara lite slitna, men de är så små att han inte vågar polera på dessa. Han talar om att montera stenar (ni vet juveler) för bättre gång men vi vet inte. Förresten, varför inte fråga honom själv? @Daniel Mathisen , en lägesrapport?
Tavlan till bägge har försiktigt rengjorts, typ bara lite på index med peggs tror jag. De ser bättre ut i alla fall på bilder.
På min front har jag samlat på mig lite aspiranter till band, framför allt till Reverson. Ett Cartier präglat kalv som jag lagt undan på Kaplans;
Två open end gris som jag hade sedan tidigare, ett Vattenbuffel samt två Cordovan. Problemet är att Reverson har 17mm mellan bandhornen och dessa banden är 16mm samt 18mm. Vi skall se hur de blir, man kan ju klämma in eller skära till lite. Cartierbandet är 16,5mm enligt uppgift.
Jag har även ett Hirsch Toscana i kalv som är just 17mm, men den har jag satt på Movadon tillsvidare;
När det gäller "Liket" så tänker jag nog plundra min Zenith tank som har ett fantastisk italiensktillverkad ödla som jag tror skall kunna passa efter lite tillskärning;