• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt projekt - Inte en JLC Reverso, MEN...

tobb3

Omega
Stort ha-begär! Reverson har alltid legat på min lista över klockor jag ska äga, tror den åkte upp några snäpp nu...
 

Jens

Greedo
Dom är så sjukt mysiga de där små rackarna! Önskar att man kunde få med en kort resumé om vad alla gamla klockor man köpt har varit med om.:)


J
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Dom är så sjukt mysiga de där små rackarna! Önskar att man kunde få med en kort resumé om vad alla gamla klockor man köpt har varit med om.:)


J
Eller inte....;) Man får vara glad kanske att de inte kan berätta......

Väntar otåligt på uppdatering avseende fortskridande av projektet, skall bli spännande
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nytt glas har anlänt! Passade på att beställa två när jag ändå hittade NOS till ett bra pris, frakten var dyrare än glaset. @NiklasArvid bad mig beställa ett extra till sin klocka med.
Säljaren hade tydligen gott om glas så han skickade med tre extra gratis, så om någon är i behov så har jag numera ett lager :D

IMG_8167.JPG
 

Pictor

Audemars
Rozzy, en av dom stora kulturambasadörerna i klocksvängen. Vi är nog många som är tacksamma!! Mathisen är ju ett Ess så det blir trevligt att ta del av resultatet.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag var tvungen att öppna klockan och kika!
IMG_8449.JPG


Jag känner igen verket!
IMG_8448.JPG


Det är samma verk som Jaeger "liket" LeCoultre som jag har i bänken! Fast på detta verk, reverson, står det bara LeCoultre Co och det är ett mycket lägre serienr, 15' vs 84'.
Kul! Då har jag ju ett reserv/donatorverk (one way or the other..) :D
Så det sitter cal 410 i bägge alltså. Ordningen på serienummer/ålder verkar trolig och överensstämma med min tidsupskattning. Och det verkar ju bekräfta att det är LeCoultre som har byggt verket och inte Jaeger. Detta borde ju också bekräfta att klockan är från innan 1937 då de blev JLC.
 
Senast ändrad:
Kul! Då har jag ju ett reserv/donatorverk (one way or the other..) :D
Så det sitter cal 410 i bägge alltså. Ordningen på serienummer/ålder verkar trolig och överensstämma med min tidsupskattning. Och det verkar ju bekräfta att det är LeCoultre som har byggt verket och inte Jaeger. Detta borde ju också bekräfta att klockan är från innan 1937 då de blev JLC.
Jag ska försöka lösa så att du får två klockor i slutändan. Men ja i absolut värsta fall så kan ju ena agera donatorverk. "Liket", kallar jag den andra i brist på bättre modellnamn, har dock centrumsekund(inte monterad på bilden) det är enda skillnaden på verken.

Så i detta fall har Jaeger köpt verk från LeCoultre Co?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag ska försöka lösa så att du får två klockor i slutändan. Men ja i absolut värsta fall så kan ju ena agera donatorverk. "Liket", kallar jag den andra i brist på bättre modellnamn, har dock centrumsekund(inte monterad på bilden) det är enda skillnaden på verken.

Så i detta fall har Jaeger köpt verk från LeCoultre Co?
Skit också, det är alltså inte riktig inhouse i denna :D

Känns som det snart är dags att döpa om "Liket" till något finare mer passande... :)
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Spännande läsning, och grymt bra informativ första post. Bra jobbat och ser fram emot upplösningen! =)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Väldigt trevlig läsning Rozzy! Den funkar bevisligen i den ädla sporten hästpolo. Borde faktiskt även fungera när man är rastvakt på högstadiet!:)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hur går det? Händer nåt med klockan? Allmänheten förtjänar att få veta!
Hallå Allmänheten,
Daniel har arbetat med bägge klockorna parallellt då de bägge har LeCoultre verket cal 410. Den andra är ju den så kallade "Liket";
https://klocksnack.se/threads/liket-lever-jaeger-le-coultre.54957/
image.jpeg


Daniel har rengjort och smörjt bägge verken. De går fint men Daniel får inte upp amplituden dit han vill. Vi har diskuterat om amplituden på den tiden (tidigt trettiotal) inte var så hög? Daniels urmakarstolthet gör att han har svårt att släppa resultatet utan funderar på olika lösningar. Balansaxeltapparna kan vara lite slitna, men de är så små att han inte vågar polera på dessa. Han talar om att montera stenar (ni vet juveler) för bättre gång men vi vet inte. Förresten, varför inte fråga honom själv? @Daniel Mathisen , en lägesrapport?
Tavlan till bägge har försiktigt rengjorts, typ bara lite på index med peggs tror jag. De ser bättre ut i alla fall på bilder.

På min front har jag samlat på mig lite aspiranter till band, framför allt till Reverson. Ett Cartier präglat kalv som jag lagt undan på Kaplans;
0.jpg

Två open end gris som jag hade sedan tidigare, ett Vattenbuffel samt två Cordovan. Problemet är att Reverson har 17mm mellan bandhornen och dessa banden är 16mm samt 18mm. Vi skall se hur de blir, man kan ju klämma in eller skära till lite. Cartierbandet är 16,5mm enligt uppgift.
IMG_0413.JPG


Jag har även ett Hirsch Toscana i kalv som är just 17mm, men den har jag satt på Movadon tillsvidare;
IMG_0087.JPG


När det gäller "Liket" så tänker jag nog plundra min Zenith tank som har ett fantastisk italiensktillverkad ödla som jag tror skall kunna passa efter lite tillskärning;
IMG_9622.JPG
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Hallå Allmänheten,
Daniel har arbetat med bägge klockorna parallellt då de bägge har LeCoultre verket cal 410. Den andra är ju den så kallade "Liket";
https://klocksnack.se/threads/liket-lever-jaeger-le-coultre.54957/
image.jpeg


Daniel har rengjort och smörjt bägge verken. De får fint men Daniel får inte upp amplituden dit han vill. Vi har diskuterat om amplituden på den tiden (tidigt trettiotal) inte var så hög? Daniels urmakarstolthet gör att han har svårt att släppa resultatet utan funderar på olika lösningar. Balansaxeltapparna kan vara lite slitna, men de är så små att han inte vågar polera på dessa. Han talar om att montera stenar (ni vet juveler) för bättre gång men vi vet inte. Förresten, varför inte fråga honom själv? @Daniel Mathisen , en lägesrapport?
Tavlan till bägge har försiktigt rengjorts, typ bara lite på index med peggs tror jag. De ser bättre ut i alla fall på bilder.

På min front har jag samlat på mig lite aspiranter till band, framför allt till Reverson. Ett Cartier präglat kalv som jag lagt undan på Kaplans;
0.jpg

Två open end gris som jag hade sedan tidigare, ett Vattenbuffel samt två Cordovan. Problemet är att Reverson har 17mm mellan bandhornen och dessa banden är 16mm samt 18mm. Vi skall se hur de blir, man kan ju klämma in eller skära till lite. Cartierbandet är 16,5mm enligt uppgift.
IMG_0413.JPG


Jag har även ett Hirsch Toscana i kalv som är just 17mm, men den har jag satt på Movadon tillsvidare;
IMG_0087.JPG


När det gäller "Liket" så tänker jag nog plundra min Zenith tank som har ett fantastisk italiensktillverkad ödla som jag tror skall kunna passa efter lite tillskärning;
IMG_9622.JPG
Kul att höra att nåt händer iallafall! Cartierlädret kommer nog bli grymt! Har börjat drömma om en vintage Reverso tack vare den här tråden! :D
 
Hallå Allmänheten,
Daniel har arbetat med bägge klockorna parallellt då de bägge har LeCoultre verket cal 410. Den andra är ju den så kallade "Liket";
https://klocksnack.se/threads/liket-lever-jaeger-le-coultre.54957/
image.jpeg


Daniel har rengjort och smörjt bägge verken. De går fint men Daniel får inte upp amplituden dit han vill. Vi har diskuterat om amplituden på den tiden (tidigt trettiotal) inte var så hög? Daniels urmakarstolthet gör att han har svårt att släppa resultatet utan funderar på olika lösningar. Balansaxeltapparna kan vara lite slitna, men de är så små att han inte vågar polera på dessa. Han talar om att montera stenar (ni vet juveler) för bättre gång men vi vet inte. Förresten, varför inte fråga honom själv? @Daniel Mathisen , en lägesrapport?
Tavlan till bägge har försiktigt rengjorts, typ bara lite på index med peggs tror jag. De ser bättre ut i alla fall på bilder.

På min front har jag samlat på mig lite aspiranter till band, framför allt till Reverson. Ett Cartier präglat kalv som jag lagt undan på Kaplans;
0.jpg

Två open end gris som jag hade sedan tidigare, ett Vattenbuffel samt två Cordovan. Problemet är att Reverson har 17mm mellan bandhornen och dessa banden är 16mm samt 18mm. Vi skall se hur de blir, man kan ju klämma in eller skära till lite. Cartierbandet är 16,5mm enligt uppgift.
IMG_0413.JPG


Jag har även ett Hirsch Toscana i kalv som är just 17mm, men den har jag satt på Movadon tillsvidare;
IMG_0087.JPG


När det gäller "Liket" så tänker jag nog plundra min Zenith tank som har ett fantastisk italiensktillverkad ödla som jag tror skall kunna passa efter lite tillskärning;
IMG_9622.JPG
Du har sammanfattat det hela bra tycker jag. Amplitudproblem på båda verken som förmodligen orsakas av slitna tappar på balans samt lite slitna lagerhål.

Jag kom hem från 6veckor praktik och nu är det fullt sjo med förberedelser inför gesäll-prov samt WOSTEP-prov i början på juni. Så jag har inte hunnit att ta en titt på dem igen ännu.

Jag tänker mig dock att breda pilen blir klar innan, då jag bara ska rucka den (jag har fått tag på ett verktyg för det nu). Sedan får jag ta tag i Jaeger'na igen :)

/Daniel
 
Topp