• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ockerpriser hos svenska återförsäljare

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Är ju helt och hållet tillverkarnas (eller generalagenternas) fel då de sätter orimliga listpriser. Inte så lätt för AD i Sverige att konkurrera på dagens världsmarknad då de "måste" sälja till 50-100% högre pris. Gråhandeln florerar och lokala butiker går under. Så är det, och så kommer det förbli. De flesta konsumenter är inte villiga att betala så stora mellanskillnader, det kommer man inte runt. Enda sättet att vända på det är ju att tillverkarna tänker om och gör så alla kan sälja till ungefär samma pris.

Listpriser är endast rekommenderade priser. AD bestämmer själv sina priser utifrån sina kostnader och önskad marginal. Tillverkare får enligt svensk konkurrensrätt och EU-lagstiftning inte bestämma agenters/distributörers utpriser. De får bara bestämma pristak (undantag i lagstiftningen då det gynnar konsumenter) samt ge rekommendatuoner ("listpriser").

Att svenska handlare har så höga priser beror nog mer på att svenskar är relativt köpstarka och att det därför finns utrymme att sätta högre priser. Sedan är nog också kostnaderna för svenska företag större.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Listpriser är endast rekommenderade priser. AD bestämmer själv sina priser utifrån sina kostnader och önskad marginal. Tillverkare får enligt svensk konkurrensrätt och EU-lagstiftning inte bestämma agenters/distributörers utpriser. De får bara bestämma pristak (undantag i lagstiftningen då det gynnar konsumenter) samt ge rekommendatuoner ("listpriser").

Att svenska handlare har så höga priser beror nog mer på att svenskar är relativt köpstarka och att det därför finns utrymme att sätta högre priser. Sedan är nog också kostnaderna för svenska företag större.
När det gäller SEIKO har du fel. Jag vet att butiker som säljer SEIKO har diskussioner med Optura om att Optura är för dyra. Bara för att listpriset är väldigt högt betyder ju inte det att marginalen i butik är väldigt hög, marginalen kan ju ligga tidigare i ledet.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
När det gäller SEIKO har du fel. Jag vet att butiker som säljer SEIKO har diskussioner med Optura om att Optura är för dyra. Bara för att listpriset är väldigt högt betyder ju inte det att marginalen i butik är väldigt hög, marginalen kan ju ligga tidigare i ledet.

Förstår inte vad som är konstigt här. Har inte sagt att tillverkare har låga priser. Tillverkare kommer överens om priset som distributörer ska betala och sedan sätter distributören sitt utpris fritt. Tillverkaren får inte bestämma distributörens utpris. Och återigen, listpriser är endast rekommenderade priset. Att en viss typ av klocka är dyr hos själva tillverkaren är en annan femma.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
När det gäller SEIKO har du fel. Jag vet att butiker som säljer SEIKO har diskussioner med Optura om att Optura är för dyra. Bara för att listpriset är väldigt högt betyder ju inte det att marginalen i butik är väldigt hög, marginalen kan ju ligga tidigare i ledet.
Fascinerande hur trögt det är att få bort förlegade distributionsled. Om en distributör inte längre direkt hjälper varken återförsäljare ut konkurrenssynpunkt eller tillför något till slutkonsumenten så är det bara en onödig mellanhand som egentligen bara fungerar som en postcentral...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte vad som är konstigt här. Har inte sagt att tillverkare har låga priser. Tillverkare kommer överens om priset som distributörer ska betala och sedan sätter distributören sitt utpris fritt. Tillverkaren får inte bestämma distributörens utpris. Och återigen, listpriser är endast rekommenderade priset. Att en viss typ av klocka är dyr hos själva tillverkaren är en annan femma.

@Eurenius beskrev det ju väldigt bra ovan. Visst, tillverkaren "får inte" bestämma utpriset i butik. Men i praktiken så är ju affärsdealen att ÅF måste sälja i krokarna kring det av tillverkaren satta listpriset annars ryker statusen som ÅF. Rent juridiskt så kan du säkerligen norpa åt dig ett ÅF-skap för Rolex och sedan sälja Rolex med 1 kronas påslag. Men då blir du förmodligen världens mest kortlivade AD. ;)
 

CarlV

Cartier
Kanske OT! Men i somras skulle jag köpa tomater! Jag häpnade över prisskillnaden mellan Svenska och Belgiska. Svenska 40kr/kg belgiska 20Kr/kg. Får inte ihop det! Samma Eu regler borde gälla! Liknande löneläge! Liknande klimat! Varför?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte vad som är konstigt här. Har inte sagt att tillverkare har låga priser. Tillverkare kommer överens om priset som distributörer ska betala och sedan sätter distributören sitt utpris fritt. Tillverkaren får inte bestämma distributörens utpris. Och återigen, listpriser är endast rekommenderade priset. Att en viss typ av klocka är dyr hos själva tillverkaren är en annan femma.
Inte dyr hos tillverkaren, dyr från generalagenten. Det är ju där påslaget görs. Hade butiken köpt direkt av SEIKO i Japan så hade de fått köpa billigare. Prishöjningen sker med största sannolikhet hos generalagenten.
 
Förstår inte vad som är konstigt här. Har inte sagt att tillverkare har låga priser. Tillverkare kommer överens om priset som distributörer ska betala och sedan sätter distributören sitt utpris fritt. Tillverkaren får inte bestämma distributörens utpris. Och återigen, listpriser är endast rekommenderade priset. Att en viss typ av klocka är dyr hos själva tillverkaren är en annan femma.

Som @Denke säger så håller de flesta vettiga märken koll på vad deras AD's har för prissättning, håller man inte denna = Hejdå typ.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som @Denke säger så håller de flesta vettiga märken koll på vad deras AD's har för prissättning, håller man inte denna = Hejdå typ.
Menar du vad de har för skyltpris eller säljpris? Och om du menar säljpris, är det enbart Sverige du tänker på?

Det är ju vida kännt att man kan få goa rabatter på vissa märken, framförallt utomlands (även direkt hos AD).
 
Menar du vad de har för skyltpris eller säljpris? Och om du menar säljpris, är det enbart Sverige du tänker på?

Det är ju vida kännt att man kan få goa rabatter på vissa märken, framförallt utomlands (även direkt hos AD).

Skyltpris, vad som diskuteras vid eventuellt sälj är en helt annan sak då man fortfarande utgår från ett fast pris!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så tillverkaren blir inte gnällig om man konsekvent ger väldigt bra rabatter?
(Förutsatt att skyltpriset står som det ska)

Det är ju säkerligen en balansgång och det finns nog inga absoluta regelverk som alla följer slaviskt. Å ena sidan vill ju tillverkaren ha ut så många klockor som möjligt men å andra sidan så vill ju tillverkaren inte att rabatter ska bli standard och urholka varumärket. I fallet Rolex eller PP så är detta knappast något större problem eftersom efterfrågan ofta verkar överstiga tillgången. Men om man tittar på exempelvis Omega eller Breitling så är det ju inte direkt ovanligt att många AD lämnar rabatt rätt enkelt utan att man som potentiell köpare behöver anstränga sig alltför mycket. Hur gnällig tillverkaren är beror säkert på en mängd olika faktorer. Det är ju affärer och människor...så begreppet musikalitet är nog ganska användbart... :)
 
Inte dyr hos tillverkaren, dyr från generalagenten. Det är ju där påslaget görs. Hade butiken köpt direkt av SEIKO i Japan så hade de fått köpa billigare. Prishöjningen sker med största sannolikhet hos generalagenten.

Vissa på Ebay kanske köper direkt från Casio själva och därför kan hålla det låga priset. Borde inte svenska butiker också kunna göra det utan att gå via en mellanhand (generalagent?)
 
Har du fått några konkreta bevis på att tillverkare smyger omkring och kollar om AD ger rabatter?
Du har inte tänkt att han kanske är mer insatt i branschen än de flesta på denna sida?
Jag vet inte, men ta inget för givet.
Men säger de si om rabatter, vare sig noll eller till en viss procent, så kan du ge dig på att de kommer kolla upp detta.


Vissa på Ebay kanske köper direkt från Casio själva och därför kan hålla det låga priset. Borde inte svenska butiker också kunna göra det utan att gå via en mellanhand (generalagent?)

Nej, ingen som säljer på eBay köper direkt från Casio med största sannolikhet. Butikerna har egna hemsidor i så fall där de säljer sina varor och slipper uppläggningsavgifter för annonserna på eBay.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har du fått några konkreta bevis på att tillverkare smyger omkring och kollar om AD ger rabatter?

Nu kan jag naturligtvis inte svara för hur klocktillverkare agerar, men jag vet med 100% säkerhet att mystery shoppers är ett väldigt vanligt och effektivt arbetssätt inom retail. Inte bara för att kolla hur mycket ÅF prisdumpar utan för att checka av en mängd andra saker ute i butikerna. Finns ingen anledning att tro att klockbranschen skulle funka annorlunda.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu kan jag naturligtvis inte svara för hur klocktillverkare agerar, men jag vet med 100% säkerhet att mystery shoppers är ett väldigt vanligt och effektivt arbetssätt inom retail. Inte bara för att kolla hur mycket ÅF prisdumpar utan för att checka av en mängd andra saker ute i butikerna. Finns ingen anledning att tro att klockbranschen skulle funka annorlunda.
Jag tycker bara man ska ha belägg för sina påståenden, det florerar ju en hel del rykten utan grund.
 

mmx

Cartier
Mystery shopping finns tyvärr. Naturligtvis ett tidens tecken som bygger på paranoia, kontrolfreakeri, rainmakers, procentare och ännu en hittepotjänst som ingen vill ha och som bara fördyrar för alla reellt inblandade. Tillverkaren/generalagenten begår ju solklart lagbrott (konkurrenslagstiftningen) om man inte "tillåter" rabatter, om man verkligen använder det som påtryckning har jag ingen aning om...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har du väl fått tillräckliga belägg för att antagandet är fullt rimligt? :)
Från dig ja. Jag förstår såklart att tillverkare/generalagenter vill ha koll på bemötande, skyltning, omsättning mm men jag tror inte ninjastilen är första alternativet man väljer för att ta reda på dessa saker.
 
  • Like
Reactions: mmx
Topp