Ok, jag ska inte låtsas vara expert inom klockbranschen, så jag accepterar din poäng. Det finns säkert en hel del sådan industripraxis. Men om det är sant så bryter man ju mot ganska centrala aspekter av EUs konkurrenslagstiftning gällande vertikala förhållanden på marknaden. Men, nu gäller det ju också att skilja mellan ÅF och agenter och AD osv. Nu vet jag inte hur det funkar med AD, men att göra så som du säger ovan med ÅF är ju galet. Och en tillverkare kan inte bara så där förbjuda en ÅF från att sälja dess produkter, om produkterna finns i cirkulation på marknaden. Men en AD är nog mest att likna vid en exklusiv agent (eller?) som isf har ett visst ansvar för varumärket också. Man skriver säkert in i de kontrakten att varumärket inte får urholkas med frekventa rabatter, väldigt låga priser osv, för då kan man bli av med "Authorized" i "AD", och kan endast bli en vanlig ÅF istället.
Sälja nya klockor (eller snarare nästan nya, eftersom du som icke AD inte kan utfärda tillverkarens garanti) till valfritt pris kan nog ingen hindra dig från att göra i egen butik eller online. Men då gör du det under egen flagg och inte i egenskap av AD eller auktoriserad ÅF. Då är du frifräsare med allt vad det innebär.