• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiell passaround: ORIS Aquis Date - ORANGE

Skönt! Och grattis till din mycket manliga behåring, jamenar klockfan är väl typ 15mm tjock? :angel:
Jag är en hårig man, vad ska man säga?

Idag har vi lektionssalsutbildning
DSC_0651.JPG
1449044164721-2056620708.jpg

1449240913024565682413.jpg
Idag blir det ingen bild på Orisen då jag tyvärr vart tvungen att säga ett sista farväl till en av mina soldater.
Idag var det istället regementsfärger på natoban och sorgeband som gällde. Men imorron blir det nya tag! Då ska vi ha julmiddag och göra ett nyttförsök på de där jävla köttbullarna...

1449240913024565682413.jpg
Idag blir det ingen bild på Orisen då jag tyvärr vart tvungen att säga ett sista farväl till en av mina soldater.
Idag var det istället regementsfärger på natoban och sorgeband som gällde. Men imorron blir det nya tag! Då ska vi ha julmiddag och göra ett nyttförsök på de där jävla köttbullarna...
Jag beklagar verkligen!!

Tryckte gilla för att du iaf uppdaterar oss samt ska gå rond 2 mot köttbullarna ;)

Hmm... En rejäl och rustik matlagning! Grova potatisskivor och hela ansjovisar, tillagad med bajonett antar jag? Köttbullarna tar sig, till den 24:e kommer du ha fått in snitsen! ;)

Och eftersom det snart är min tur att ha Oris tycker jag att vi ska behandla henne med respekt, inga övergrepp nu!

Bra uppdateringar i tråden nu @meo_swe
Bjuder du på lite intryck av klockan? Visst uppskattar jag dina mat inlägg men jag vill gärna veta vad du tycker om den ;)

Okej, första intryck efter ett par timmar:
image.jpeg

Jag har inte gjort annat än lirat sen jag kom hem men kan iaf bjuda på lite intryck och bilder. Spontant möts jag av en gillande känsla, klockan är skön att bära och behaglig att se på. Proportionerna på boetten faller mig i smaken och gummibandet är bekvämt.
Viklåset är grymt! Lätthanterat och snabbjusteringen är riktigt najs, men det finns en sak som drar ner helhetsintrycket av viklåset och det är storleken. Det är för stort för remmen.
image.jpeg

Här tillsammans med min beater, även dem på orange gummi vilket dock skall bytasdå sommaren är slut ;)
image.jpeg

På återseende!

Okej, första intryck efter ett par timmar:
image.jpeg

Jag har inte gjort annat än lirat sen jag kom hem men kan iaf bjuda på lite intryck och bilder. Spontant möts jag av en gillande känsla, klockan är skön att bära och behaglig att se på. Proportionerna på boetten faller mig i smaken och gummibandet är bekvämt.
Viklåset är grymt! Lätthanterat och snabbjusteringen är riktigt najs, men det finns en sak som drar ner helhetsintrycket av viklåset och det är storleken. Det är för stort för remmen.
image.jpeg

Här tillsammans med min beater, även dem på orange gummi vilket dock skall bytasdå sommaren är slut ;)
image.jpeg

På återseende!
Du vill inte vara med i utlottning alltså.. :p

Tack för en rolig pratstund @gruby ! Och vi får se vem som vinner klockan;)

tänkte skriva ner lite intryck, nu missade jag att ge lite initiala intryck, men när jag hämtade upp det asstora paketet från @cultshit så tänkte jag spontant att hur illa kunde det vara. Folk hade klagat på att låset var stort, och Cultshit varnade mig för att bandet luktade starkt av vanlij, men då jag för det mesta inte sitter med hakan i handen vid ett kontor så tänkte jag "hur illa kan det vara?"
När jag först fick klockan på handen så kände jag en svag, svag doft av vanilj. Och tyckte att De innan i passarounden vart mesiga och klagat på att bandet luktar lite... Har ju själv ett band från @Royal Straps som luktar fan så mycket mer. Men sen så när bandet värmts upp av armen så kändes det desto mer. Men jag ansåg ändå att det inte var så farligt. Jag har ju sällan handen så nära näsan.
Men sen efter någon dag så märkte jag att det luktade som en gammal reaggaespelande granne när jag satt vid datorn på jobbet. Efter ett tag så märkte jag att det var från klockandet luktade! Vadfan lixom! Den här jäveln klår fan alla band jag känt i doft. Och det blir en för tung doft så länge man sitter inomhus kan jag tycka. Och jag har dåligt luktsinne från start...
men vad jag hört av andra så försvinner doften efter ett tag, och man kan ju hoppas, för det doftade lite för mycket för min smak. När vi ändå talar om bandet så känns det lite för orange för svensk vinter. På en dykarbar i Thailand, eller på Josefinas i Juli så funkar klockan kanon. Men svenskt decemberväder? Inte en chans!

Tavlan
Tavlan är härligt grå, och kontrasterar fint med de onragea lumeprickarna. prickarna Lyser typ gult, och lyser starkt. Jag kunde se dem natten lång om jag var i ett mörkt rum. Och om man laddade lumen så lös den starkt. Riktigt starkt. Dock kändes tavlan lite "platt", och jag skulle gärna sett någon form av struktur på den. Eller något mer än bara "oris Pressureresistant 30bar/300m".
Och att ha en grå tavla, och svart datumskiva var lite av en turn off för mig.
DSC_0688.JPG

Vridring
Vridringen är likaså grå/borstad metall med en orange lumeprick vid klockan tolv. Den hade 120klick/varv, och kändes vinglig, men stabil. Jag var aldrig orolig att den skulle råka vridas.

Spännet
Oris spänne kändes lite som en stridsvagn. Typ oförstörbart, och något McGyver kunde använda till att bygga en fallskärm av ungefär. Dock är det tjockt. Påtok för tjockt! Om jag nu vinner klockan kommer jag försöka hitta ett smidigare spänne att använda. Klockan går ej under en manschett, och sticker lätt fram om man har skjorta på sig.
DSC_0678.JPG

Summa summarum. Skulle jag köpa klockan?
Antagligen inte. iaf inte med det där bandet.

skulle jag kunna tänka mig att äga en?
Absolut, den växte på mig, och får jag rätt chans kan den absolut få en plats i min klocklåda :)

Men nu lite bilder!
DSC_0672.JPG
DSC_0675 1.JPG
DSC_0682.JPG
DSC_0681 1.JPG
DSC_0683.JPG
DSC_0684.JPG

Fick den vara med och skjuta nåt? I en annan passaround jag råkar delta i resulterade det i ett dödsfall (nej, inte Knut Gadd-passarounden)!
Inget pangpang för denna klocka. Däremot blev det lite torrövning med pistol. Vilket den löste bra:)

Tillbaka
Topp