• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiell passaround: ORIS Aquis Date! (paketöppning)

image.jpg
Vi också!

"Oris only produces mechanical watches. Not a single battery-powered watch leaves our workshops. The symbol of Oris"

Det här hade jag faktiskt ingen aning om??

WP_20150907_18_28_27_Pro.jpg

Hände mig varenda j**la gång också! Tur att jag får tid att lära mig när hon blir min på riktigt :D
Vill du verkligen ha en klocka som varit utsatt för en glassattack? Jag kommer också att öppna ALLA burkar nedan för att armbandet ska få den där härliga tonfisklukten. Vill du verkligen gå omkring med en sådan på armen? Vad skulle fru/sambo säga om du luktar fisk?
IMG_0019.JPG

Så här på lördagmorgonen är man som vanligt först uppe medan frun ligger och drar sig.
Då passar det bra att göra en sista reflektion över Oris Aquis Date.

Överblick

När man först får klockan i sin hand känns den ganska biffig. Svart färg blandas med lystern av "stainless steel".
WP_20150912_07_57_51_Pro.jpg

Spännet
Spännet är som jag sagt tidigare, ganska så tjockt. När man sedan har smala handleder så bygger gummibandet på ytterligare. Det behöver nödvändigtvis inte vara någon nackdel. Gillar man stora, kraftiga klockor som har stor närvaro på handleden så passar det bra med lite höjd. Jag kan jämföra med Seiko Marinemaster MM300 som bygger mycket på höjden. Där väger klockan över 200 gram så den närvaron skojar man inte bort!
Har ju beklagat mig tidigare över att man hela tiden tar tag i fel knappar när man ska ta av sig klockan. Detta upplevde förra hussen Savagear114 så det är nog inte alldeles ovanligt bland ägare av dessa klockor.
Spännet är väldigt sinnrikt konstruerat och väldigt lätt att justera så det passar alla storlekar på handleder.
WP_20150912_08_07_46_Pro.jpg

Ovansidan av spännet
Ovansidan av spännet är snyggt uppbyggt i mitten. Det ser jättebra ut med de två matta sidorna och det blanka i mitten. Oristexten är ingraverat i mitten av det blanka och gör att det ser riktigt proffsigt ut. MEN! I och med att mittendelen är blank och ligger högre upp än de matta delarna på sidorna, så blir det naturligtvis repigt så fort man börjar använda klockan. Jag lyckades inte fånga detta så bra på bild men jag tror ni förstår att det inte är någon bra kombination att ha en blank yta på den delen av klockan som kommer i kontakt olika underlag. Är man som jag en skrivbordsfantom så blir det ofrånkomligt repor på spännet.
WP_20150912_08_16_08_Pro.jpg

Gummibandet
Bandet är skönt men kan bli lite svettigt om man det sitter tajt mot handleden. Klockan är så pass lätt och bär man den lite lösare så går det utmärkt och man slipper bli svettig. Mjukt och följsamt är det också vilket i sin tur gör att det känns påkostat!
Är du en sådan som vill byta armband en gång om dagen så är inte detta klockan för dig. Armbandet är integrerat och du får helt enkelt hålla dig till Oris egna armband och länkar avsedda för just denna modell. Snyggt att de fått med Oristexten även på gummit, men känns det inte en smula too much ändå att ha ORIS-texten på sju(7) olika ställen på klockan?
WP_20150912_08_26_26_Pro.jpg

Bandhornen
Eftersom det är en integrerad länk eller gummi på denna modell så återspeglas detta i bandhornens utformning. De är svullna, tjocka, kraftiga och har en rejäl dos pondus! Att de sedan böjs nedåt mot handleden späder på det maskulina intrycket. Det är detta som gör hela klockan! Skulle det vara en "vanlig" klockan med normala luggar så skulle den inte alls ha samma närvaro och vara ens tillnärmelsevis lika biffig och maskulin till sitt yttre. För att ytterligare spä på Arnold-stuket så är har Oris försett med klockan med stora skruvar på sidan av bandhornen.
WP_20150912_07_58_09_Pro.jpg

Krona och kronskydd
Kronan har naturligtvis texten ORIS ingraverad. Börjar bli tjatigt med all ORIS-text överallt. Men funktionen är helt perfekt! Den är så mycket bättre än på min MM300 så jag börjar nästan fundera på om det är något knas på min klocka. Den är så fantastiskt fin och följsam och känns inte alls som den hör hemma på en så pass billig klocka! Hade funktionen varit lika på en tio gånger dyrare klocka så tror jag att den fått beröm även då! Ber om ursäkt för dålig bild förresten.
Kronskydden är försedda med lite lurigare skruvar och är kraftiga som sig bör på en uppkäftig dykare!
WP_20150912_07_58_09_Pro (1).jpg

Vridring och boett
Vridringen eller "bezelen" som det också kallas har en lite billigare känsla i sig och låter lite för mycket för att det ska kännas påkostat. Lägena är distinkta och 120 till antalet på ett varv. Teckensnittet är kraftigt och nästan lite likt det på Seiko Sumo. Passar bra till det i övrigt kraftiga utseendet. Jag funderade ett tag på om greppet var lite för klent på vridringen? Det är ganska lätt att halka och kanske skulle man ha valt lite mer utstående eller djupare frästa inbuktningar? Men om taggarna hade varit mer markanta så hade lite av det maskulina försvunnit tror jag.
Boetten eller som en för detta fotonörd som jag själv skulle säga, "huset" är kraftigt och återigen väldigt passande i allt maskulina.
WP_20150912_08_47_28_Pro.jpg

Tavlan
Tavlan är svart. Det finns andra färger i samma modellserie. Blå, grön och även en variant med inslag av orange finns att tillgå. Vilken som är snyggast vet jag inte. Denna fungerar bra till det mesta. Indexen är kanske lite i klenaste laget på en så pass biffig klocka. De har gjort allt i grov stil såsom bandhorn, krona, kronskydd, spänne och gummi. Synd att de glömde indexmarkeringarna. Det skulle inte behövas mycket. En halv millimeter grövre på sidorna och kanske en millimeter längre index skulle göra ytterligare för den grova attityden.
Man har valt att inte ha överdrivet mycket text. Bra tycker jag! Det finns så mycket att titta på så ännu mer text hade bara gett et rörigt intryck. Datumet finns klockan sex och är väldigt diskret med svart bakgrund med vita siffror. Igår den 11:e så såg jag att Oris hade bemödat sig med att ha de båda ettorna på rätt ställe i datumfönstret. Ibland kan man se att den första ettan är lite för långt till vänster i fönstret. Men så är inte fallet på denna.

Visarna är under all kritik! Både tim-, minut- och sekundvisarna är spinkiga och helt åt skogen feldesignade. De måste ha fått väldigt många delar över från Barbieklocka-tillverkningen och denna fick visarna tyvärr.
WP_20150912_07_57_51_Pro (1).jpg

Baksidan
Baksidan har safirglas så att man ser det mediokra Selittaverket. Man kanske vill visa upp den karaktäristiska röda rotorn? Jag blir måttligt imponerad. Visst ser det bra ut men det är ju trots allt en dykare. Hur ofta vill man impa på sina kompisar när man är 100 meter under ytan och visa upp sin fina Oris med glasbaksida? Hur ofta dyker man å andra sidan? Eftersom man valt att inte ha så mycket text på tavlan så har man tagit igen det på baksidan! Här kan man läsa allt möjligt och omöjligt om klockan såsom att det är 300 meter, Swiss made och Stainless steel. Snyggt med de urfrästa urgröpningarna.
WP_20150912_07_58_34_Pro.jpg

Slutsats
Klockan är maskulin som bara sjutton med undantag för barbiedockavisarna. Skulle jag vinna klockan skulle jag definitivt undersöka möjligheten att få visarna utbytta. Förutom denna miss och att tavlan är lite mesig så tycker jag inte att det finns så mycket annat att bråka om. Det är lite småmissar här och där kanske, men herregud det här är ingen klocka för femtiotusen!
Under den vecka jag haft klockan i min ägo så har jag burit den hela tiden bortsett från nätterna. I och med att den är ganska lätt med gummit så har den inte haft så stor närvaro på handleden. Ibland har jag kommit på mig själv med att sakna min nyinköpta Tudor Ranger. Ibland när jag tycker den har känts för lätt så har jag saknat min 200 grams Seiko. Men på det stora hela så är det en väldigt bra klocka till förhållandevis lite pengar. Minns inte priset riktigt men runt femtontusen kan man få en sådan här för. Utomlands kan man handla den lite billigare så klart.
Vill man ha en kraftig klocka till ett bra pris så är det bara att handla! (eller vinna)
Nu ska klockan vidare till nästa man på listan. Jag tror du blir nöjd!

Kul att få följa klockans resa med dig @Mattias Hedlin! Informativt med en stor dos humor!

Jag kikade på den nya med blå tavla häromdagen och den är riktigt fräsch, dock håller jag såklart tummarna inför kommande utlottning. :)

Tillbaka
Topp