• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella 7C43 tråden

Roger.SWE

Omega
Jag gillar verkligen 7C43 modellen.

Den är väldigt speciell. Många tror att det är en vanlig seiko SKX, men 7C43:an delar ingenting med den modellen.
Titta bara på kronans placering: Exakt klockan 4 och inte som SKX:en som har den placerad "nästan klockan 4"

Jag hade en samling av nästan alla 7C43 modeller. Alla utom den "Vita" modellen :(
Nu har jag bara min favorit kvar: Den fina Seiko 7C43-700A Pepsi

Här ser vi den tillsammans med några dykar-kompisar :)

Seiko Divers.jpg
 

Jodisalt

Rolex
Jag skulle gärna vilja lära mig hur man förbättrar bezelaction genom att ”spänna” bezel click springs på en 7C43. När man tar bort bezeln så är det två stycken halvmetallringar.

Någon som har pillat med det?
 

Roger.SWE

Omega
Jämfört med en Seiko SKX:

Den är tunnare
Den är lite lättare
Den har ingen raslande rotor ;)
Den håller tiden ;)
Den har snyggare visare
Den har ett snyggare insert
Den har sågtandad bezel
Den har en snyggare kant på glaset
Den har gängad låsning till glaset
Den har skydd mot magnetism
m.m. :)
 

Jodisalt

Rolex
Jämfört med en Seiko SKX:

Den är tunnare
Den är lite lättare
Den har ingen raslande rotor ;)
Den håller tiden ;)
Den har snyggare visare
Den har ett snyggare insert
Den har sågtandad bezel
Den har en snyggare kant på glaset
Den har gängad låsning till glaset
Den har skydd mot magnetism
m.m. :)

Håller med! Ingen idé att sälja koreanen. För bra för att sälja. Tillbakadragen nu.

Tack @Roger.SWE för påminnelsen!

Edit: Sedan vill man ju inte lämna tråden heller ;)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jämfört med en Seiko SKX:

Den är tunnare
Den är lite lättare
Den har ingen raslande rotor ;)
Den håller tiden ;)
Den har snyggare visare
Den har ett snyggare insert
Den har sågtandad bezel
Den har en snyggare kant på glaset
Den har gängad låsning till glaset
Den har skydd mot magnetism
m.m. :)
Hur står sig 7c43 mot 7548? Är det mycket som skiljer? :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Där får man nog tyvärr fråga @rogart-63 eller någon annan.

Här kan du se skillnaden mellan urverken: Det ser ut som att 7C43 är lite vassare och har 2 juveler fler än 7548

7C43.jpg


7548.jpg
Båda ser ju onekligen trevliga ut för att var kvartsverk! :) 7c43 ser väldigt robust ut med stålplattan. Någon som vet om detta verk också är helt i metall eller finns det plasthjul i dem?
 

rogart-63

Patek
Hur står sig 7c43 mot 7548? Är det mycket som skiljer? :)
7c43 har en bottenplatta i komposit. Som är lite känsligare. Alla hjulen är i metall. Några delar i datum mekaniken är gjorda i plast. Kretskortet ligger mellan verk och metall överdel. Bra verk som är lättjobbat.
7548 har metall botten platta och alla hjulen i metall. Några plastdelar i datum mekaniken. Kretskortet är inbakat i den gröna överdelen.
Hysfade verk båda två. 7c43 är väl inte riktigt lika vanlig som 7548.
7c43 finns i andra varianter dom 7c17 och 7c46. Som har lite olika bottenplatta.
7548 finns i 7546 och 7549.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
7c43 har en bottenplatta i komposit. Som är lite känsligare. Alla hjulen är i metall. Några delar i datum mekaniken är gjorda i plast. Kretskortet ligger mellan verk och metall överdel. Bra verk som är lättjobbat.
7548 har metall botten platta och alla hjulen i metall. Några plastdelar i datum mekaniken. Kretskortet är inbakat i den gröna överdelen.
Hysfade verk båda två. 7c43 är väl inte riktigt lika vanlig som 7548.
7c43 finns i andra varianter dom 7c17 och 7c46. Som har lite olika bottenplatta.
7548 finns i 7546 och 7549.
Tack för ett väldigt trevligt och utförligt svar! :) Jag visste inte att 7c46 och 7c43 var så lika, ett sånt har jag ju i min tonfisk. Har redan en 7548 men tror faktiskt att jag behöver en 7c43 nu också... :D
 

rogart-63

Patek
Det är alltså samma "high torque" - urverk som i Tuna? Man lär sig så mycket! :)
Precis likadant . Skiljer lite i plåten över oxå tror jag . Den är lite större . men verkdelarna är samma . Kan ev vara som på 7548 och 7549 oxå att timhjulet och minutröret är lite större .För större visare.
 
Hur står sig 7c43 mot 7548? Är det mycket som skiljer? :)
Om jag behövde välja baserat på urverk skulle jag ta 7548 av två skäl främst:
1) Som @rogart-63 skrev har 7C43 en mainplate i plast/komposit -- lättare men typiskt sett inte lika tålig för oväntad abuse.
2) Reservdelar är klurigare att få tag på. Gäller till viss del även 7548, men jag tror det finns fler kompatibla delar / donator-klockor att hitta där.
Däremot är ju tavla+handset sjuuukt bra på 7C43-modellerna. Visarna är helt magiska med vit/svarta kontrasten!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Om jag behövde välja baserat på urverk skulle jag ta 7548 av två skäl främst:
1) Som @rogart-63 skrev har 7C43 en mainplate i plast/komposit -- lättare men typiskt sett inte lika tålig för oväntad abuse.
2) Reservdelar är klurigare att få tag på. Gäller till viss del även 7548, men jag tror det finns fler kompatibla delar / donator-klockor att hitta där.
Däremot är ju tavla+handset sjuuukt bra på 7C43-modellerna. Visarna är helt magiska med vit/svarta kontrasten!
Du bekräftar det jag har sagt hela tiden, man behöver en av varje! :D
 

acar

Omega
Min 7c43 (numera såld) gick ganska mycket för fort så jag lämnade in den på KM Fältöversten. Via Optura fick den nytt verk och nya packningar. Apropå detta så är det väl enklare att själv justera 7548?

Trots att 7c43-boetten är tunnare så är det ju en rätt stor pjäs. Skulle gärna äga en 7c46 som är 39-40 bred och 11-12 hög.
 

Roger.SWE

Omega
Min 7c43 (numera såld) gick ganska mycket för fort så jag lämnade in den på KM Fältöversten. Via Optura fick den nytt verk och nya packningar. Apropå detta så är det väl enklare att själv justera 7548?

Trots att 7c43-boetten är tunnare så är det ju en rätt stor pjäs. Skulle gärna äga en 7c46 som är 39-40 bred och 11-12 hög.
Jag håller med dig om storleken.
 
Topp