• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella 7C43 tråden

Senpai

Cartier
2-Faktor
Thanks män! De är goa faktiskt. Jag har ett liknande men tycker att det (just mitt alltså) sitter kass mot boetten så man tappar lite ”feeling” när den sitter på. Syns tyvärr inte riktigt på bilden. Ska se mig om lite. Minns du vart du köpte ditt?

37A8A202-85F6-4837-854F-6F0BC75FBD92.jpeg
Snygga bilder. Underskattad modell med små detaljer som gör den lite roligare än storebror.

Är man snobbig är det äkta Tropic med rätt stämplar som gäller, finns i 19mm både som rak eller avrundad i avslutet. Finns säkert nån på forumet som har. Annars jaga på auktion. Uncle Seiko gör nyproduktion av liknande modell, men jag tror inte de är riktigt lika mjuka och har de den rätta lukten?
 

Jesborn

KS Explorers Club
Snygga bilder. Underskattad modell med små detaljer som gör den lite roligare än storebror.

Är man snobbig är det äkta Tropic med rätt stämplar som gäller, finns i 19mm både som rak eller avrundad i avslutet. Finns säkert nån på forumet som har. Annars jaga på auktion. Uncle Seiko gör nyproduktion av liknande modell, men jag tror inte de är riktigt lika mjuka och har de den rätta lukten?

Eller hur! Håller med. Den är festlig faktiskt. Tack, jag ska fiska runt lite 😊
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Fick hem en 7c43-7010 från Japan idag. Tanken var att ha den som reservdelsklocka men efter ett batteribyte tickade den igång. Däremot så är den inte i toppskick och jag tror att den skulle må bra av en liten service.

Nu till den stora frågan, hur servar jag den på stan sätt? Gissar att Seiko inte vill ta i den och mina urmakerifärdigheter är inget att skryta med. Någon som har tips?
 
Fick hem en 7c43-7010 från Japan idag. Tanken var att ha den som reservdelsklocka men efter ett batteribyte tickade den igång. Däremot så är den inte i toppskick och jag tror att den skulle må bra av en liten service.

Nu till den stora frågan, hur servar jag den på stan sätt? Gissar att Seiko inte vill ta i den och mina urmakerifärdigheter är inget att skryta med. Någon som har tips?
Skulle nog satsa på att hitta någon forumprofil att serva den.
 

acar

Omega
Skulle nog satsa på att hitta någon forumprofil att serva den.
Fick hem en 7c43-7010 från Japan idag. Tanken var att ha den som reservdelsklocka men efter ett batteribyte tickade den igång. Däremot så är den inte i toppskick och jag tror att den skulle må bra av en liten service.

Nu till den stora frågan, hur servar jag den på stan sätt? Gissar att Seiko inte vill ta i den och mina urmakerifärdigheter är inget att skryta med. Någon som har tips?
Jag servade en 7c43-7010 (sedermera såld) genom Klockmaster i Fältöversten och Seiko/Optura för några år sedan. Den fick nytt verk, nya packningar och trycktestades till max, vill jag minnas. Så jo, Seiko tar i dessa.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tänkte dela med mig av ett tips. Kom på detta helt själv faktiskt 😅

Jag märkte att original z199 länken är stört omöjligt att hitta. Men spännet på z199 användes friskt på många olika SQ länkar. Jag beställde hem en uncle straps z199 länk och en billigt seiko Quartz från tradera med rätt spänne. Lyckades pussla ihop dessa 😊
Det är mycket bättre kvalitetskänsla i seiko claspen än US. Tycker det är så nära originalet man kan komma. För mig flyger det 😁
740BC199-A761-4BB6-B4EE-0CB1132FDA6C.jpeg

9286331C-ED4C-412C-ABD2-BD1B6A322F61.jpeg

89C9933E-F126-49A8-BB8F-437A40F3BB9B.jpeg

EFCA751B-CCAE-4F11-ADDB-97AF88A48607.jpeg

Bytte även glaset och packningar på klockan. Finns dokumenterat här om ni är intresserade:
 

Jesborn

KS Explorers Club
Tänkte dela med mig av ett tips. Kom på detta helt själv faktiskt 😅

Jag märkte att original z199 länken är stört omöjligt att hitta. Men spännet på z199 användes friskt på många olika SQ länkar. Jag beställde hem en uncle straps z199 länk och en billigt seiko Quartz från tradera med rätt spänne. Lyckades pussla ihop dessa 😊
Det är mycket bättre kvalitetskänsla i seiko claspen än US. Tycker det är så nära originalet man kan komma. För mig flyger det 😁
740BC199-A761-4BB6-B4EE-0CB1132FDA6C.jpeg

9286331C-ED4C-412C-ABD2-BD1B6A322F61.jpeg

89C9933E-F126-49A8-BB8F-437A40F3BB9B.jpeg

EFCA751B-CCAE-4F11-ADDB-97AF88A48607.jpeg

Bytte även glaset och packningar på klockan. Finns dokumenterat här om ni är intresserade:

Sett videon👌🏻 Riktigt najs!
 

spruff

Omega
Tänkte dela med mig av ett tips. Kom på detta helt själv faktiskt 😅

Jag märkte att original z199 länken är stört omöjligt att hitta. Men spännet på z199 användes friskt på många olika SQ länkar. Jag beställde hem en uncle straps z199 länk och en billigt seiko Quartz från tradera med rätt spänne. Lyckades pussla ihop dessa 😊
Det är mycket bättre kvalitetskänsla i seiko claspen än US. Tycker det är så nära originalet man kan komma. För mig flyger det 😁
740BC199-A761-4BB6-B4EE-0CB1132FDA6C.jpeg

9286331C-ED4C-412C-ABD2-BD1B6A322F61.jpeg

89C9933E-F126-49A8-BB8F-437A40F3BB9B.jpeg

EFCA751B-CCAE-4F11-ADDB-97AF88A48607.jpeg

Bytte även glaset och packningar på klockan. Finns dokumenterat här om ni är intresserade:
Nice edit! Var köpte du glaset? Jag har fått tag på en 7548 från första året -78. Tyvärr har någon monterat ett glas med blank kant som jag stör mig på. (skall vara frostad). Så det måste bytas! 😄
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor

Viskan

Panerai
2-Faktor

Jokkoma

Breitling
Hej Alla
Var kan man hitta glas-packningar till 7c43? Jag hade min inlämnad på Sjöbackens ur i Malmö men fick beskedet att de inte tillverkas längre.
 
Hej Alla
Var kan man hitta glas-packningar till 7c43? Jag hade min inlämnad på Sjöbackens ur i Malmö men fick beskedet att de inte tillverkas längre.
Nu pysslar jag mest med 7548;or, men vad jag minns så behöver glas-packningen typiskt sett inte bytas då den är gjord av ett annat slags material som inte åldras som gummi gör. Du kan söka på VTA som jag har för mig säljer bra Seiko gaskets. Det är isf en L-shaped sådan du ska ha till glaset.
 
Topp