• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella EPSA / Super Compressor - tråden!

En tråd helt i min smak! Kan bidra med en Lemania från 1964.

IMG_2694.JPG
IMG_2696.JPG
IMG_2698.JPG
Mycket fin Lemania AndersE!

Det var en bra fråga! Nu har jag slagit en snabbt öga. Kronorna på JLC:en ser inte bra ut. Kan det vara den? Longines:en har jag inte sett någonstans tidigare, men samtidigt har den rätt bakboett. Jag är kluven.
JLC ser inte bra ut, tror inte på den. Sedan är jag iofs inte så påläst när det kommer till Polaris.

JLC ser inte bra ut, tror inte på den. Sedan är jag iofs inte så påläst när det kommer till Polaris.

Är det något specifikt du tänker på? Jag kollade lite andra bilder på liknande och vissa hade dom kronorna. Jag vet inte om JLC beställde speciella kronor till sig själv eller om det helt enkelt är AM-kronor. För snygga är dom inte gentemot dom vanliga stora varianterna.

Intressant diskussion, tack grabbar! :)

Att Sherpan har en Epsa boett är utom allt tvivel men om den ska räknas som en SC låter jag vara osagt.
Klockan i sig är jag förövrigt även lite tveksam till, då den inte som jag tror, har rätt tavla och visare. Det sitter en AR1010 inuti och kollar jag bilder på klockor från den tiden är det helt andra tavlor och visare. Den här har säkert blivit servad nån gång och fått lite nya delar som låg på lager hos urmakarn. Gillar den skarpt ändå! :D

Bilder på insidan av locket och urverket.

Enicar insida lock.jpg

Enicar verk.jpg

Edit:
Lägger till en länk till en Enicar sida för de som vill förkovra sig.
https://thespringbar.com/blogs/guides/enicar-sherpa-collectors-guide-part-1-single-crown-models

Intressant diskussion, tack grabbar! :)

Att Sherpan har en Epsa boett är utom allt tvivel men om den ska räknas som en SC låter jag vara osagt.
Klockan i sig är jag förövrigt även lite tveksam till, då den inte som jag tror, har rätt tavla och visare. Det sitter en AR1010 inuti och kollar jag bilder på klockor från den tiden är det helt andra tavlor och visare. Den här har säkert blivit servad nån gång och fått lite nya delar som låg på lager hos urmakarn. Gillar den skarpt ändå! :D

Bilder på insidan av locket och urverket.

Enicar insida lock.jpg

Enicar verk.jpg

Edit:
Lägger till en länk till en Enicar sida för de som vill förkovra sig.
https://thespringbar.com/blogs/guides/enicar-sherpa-collectors-guide-part-1-single-crown-models
Ironiskt nog reagerade jag på att tavla och visare var riktigt snygga på den där Sherpan ;) Bra artikel! Får bli lite kvällsläsning :)

Ironiskt nog reagerade jag på att tavla och visare var riktigt snygga på den där Sherpan ;) Bra artikel! Får bli lite kvällsläsning :)
Tackar, gillar tavla o visarna skarpt även om lumen har trillat bort. Visarna misstänker jag kommer från en Enicar Graph, men är inte helt säker. Det finns en till liknande här på KS som @ignatz äger med vit tavla och likadana visare. Bilder finns i Enicartråden.
https://klocksnack.se/threads/the-many-faces-of-vintage-enicar-många-bilder.259/page-9

På begäran - några bilder på mitt nyförvärv: Titus Matic Super Compressor från 1968.

IMG_4213.JPG

"GUARANTEED 20 ATM" - man tackar!
IMG_4215.JPG

Rutmönstrat, men osignat.
IMG_4214.JPG

Tillverkad i april 68 (boetten i alla fall).
IMG_4216.JPG

@Calle med C

Häftig! Tack för bilderna. Får man fråga var du hittade denna godbit någonstans? Hojta gärna till om den ska avyttras i framtiden! :)

Det är första gången jag ser en Titus SS samt en SS som har datum kl. 6. Den skiljer sig verkligen från mängden.
Fin tavla, hel lysmassa och originalkronor är inte dumt!

Tackar! Inköpt från en Chrono24-säljare i Liechtenstein, av alla ställen (http://www.timeless.li).
Har inte heller stött på den här tidigare. Verkar vara tämligen ovanlig.
Om en försäljning skulle bli aktuell så hör jag av mig!

Häftig! Tack för bilderna. Får man fråga var du hittade denna godbit någonstans? Hojta gärna till om den ska avyttras i framtiden! :)

Det är första gången jag ser en Titus SS samt en SS som har datum kl. 6. Den skiljer sig verkligen från mängden.

Någon som vet i vilken utsträckning Lemania använde sig av EPSA-boetter? Har sett en hel del ”dressare” med EPSA-boett och upptäckte precis att Viggen hade rutmönster på kronan.
09303930-2CFC-439D-91D2-95D89BA85420.jpeg

(Bild skamlöst stulen från annons på KS)

Tillbaka
Topp