Mycket fin Lemania AndersE!En tråd helt i min smak! Kan bidra med en Lemania från 1964.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mycket fin Lemania AndersE!En tråd helt i min smak! Kan bidra med en Lemania från 1964.
JLC ser inte bra ut, tror inte på den. Sedan är jag iofs inte så påläst när det kommer till Polaris.Det var en bra fråga! Nu har jag slagit en snabbt öga. Kronorna på JLC:en ser inte bra ut. Kan det vara den? Longines:en har jag inte sett någonstans tidigare, men samtidigt har den rätt bakboett. Jag är kluven.
Tack för det! Är mycket förtjust i den.Mycket fin Lemania AndersE!
JLC ser inte bra ut, tror inte på den. Sedan är jag iofs inte så påläst när det kommer till Polaris.
Ironiskt nog reagerade jag på att tavla och visare var riktigt snygga på den där Sherpan Bra artikel! Får bli lite kvällsläsningIntressant diskussion, tack grabbar!
Att Sherpan har en Epsa boett är utom allt tvivel men om den ska räknas som en SC låter jag vara osagt.
Klockan i sig är jag förövrigt även lite tveksam till, då den inte som jag tror, har rätt tavla och visare. Det sitter en AR1010 inuti och kollar jag bilder på klockor från den tiden är det helt andra tavlor och visare. Den här har säkert blivit servad nån gång och fått lite nya delar som låg på lager hos urmakarn. Gillar den skarpt ändå!
Bilder på insidan av locket och urverket.
Edit:
Lägger till en länk till en Enicar sida för de som vill förkovra sig.
https://thespringbar.com/blogs/guides/enicar-sherpa-collectors-guide-part-1-single-crown-models
Tackar, gillar tavla o visarna skarpt även om lumen har trillat bort. Visarna misstänker jag kommer från en Enicar Graph, men är inte helt säker. Det finns en till liknande här på KS som @ignatz äger med vit tavla och likadana visare. Bilder finns i Enicartråden.Ironiskt nog reagerade jag på att tavla och visare var riktigt snygga på den där Sherpan Bra artikel! Får bli lite kvällsläsning
På begäran - några bilder på mitt nyförvärv: Titus Matic Super Compressor från 1968.
"GUARANTEED 20 ATM" - man tackar!
Rutmönstrat, men osignat.
Tillverkad i april 68 (boetten i alla fall).
@Calle med C
Häftig! Tack för bilderna. Får man fråga var du hittade denna godbit någonstans? Hojta gärna till om den ska avyttras i framtiden!
Det är första gången jag ser en Titus SS samt en SS som har datum kl. 6. Den skiljer sig verkligen från mängden.
Tackar! Inköpt från en Chrono24-säljare i Liechtenstein, av alla ställen (http://www.timeless.li).
Har inte heller stött på den här tidigare. Verkar vara tämligen ovanlig.
Om en försäljning skulle bli aktuell så hör jag av mig!
Riktigt snygg och ser ut att vara i fantastiskt skick!På begäran - några bilder på mitt nyförvärv: Titus Matic Super Compressor från 1968.
"GUARANTEED 20 ATM" - man tackar!
Rutmönstrat, men osignat.
Tillverkad i april 68 (boetten i alla fall).
@Calle med C
Riktigt snygg, är Compressor 2-boetten som regel fyrkantig?Hittade inga bilder på fyrkantiga EPSA Compressor "2" boetter i tråden, så jag bjuder på min Favre-Leuba, Genéve, Daymatic med boett från oktober-64.
Ja, de är i regel fyrkantiga eller nästan i alla fall. Boetten hålls ihop av fjädersystemet som sys på bilderna.Riktigt snygg, är Compressor 2-boetten som regel fyrkantig?
Hade ingen aning... 4 kantiga compressor boetterHittade inga bilder på fyrkantiga EPSA Compressor "2" boetter i tråden, så jag bjuder på min Favre-Leuba, Genéve, Daymatic med boett från oktober-64.
Min Delvina kanske platsar..?
Riktigt snygg och härligt skick! Ser onekligen ut att vara en Super compressor, är det någon märkning på kronorna?Min Delvina kanske platsar..?
RutmönstretRiktigt snygg och härligt skick! Ser onekligen ut att vara en Super compressor, är det någon märkning på kronorna?
Se om du inte kan hitta ett tjockare band till den, hjälper till att få den mer bärbar.Senaste tillskottet, 43mm EPSA-boett! För stor för mig egentligen men sitter ändå helt ok då den är så tunn!
Hmm det ska jag testa! Har lyckats få tag på ett Tropic Sport i rätt storlek nu, tänkte att det kunde passa, får testa när jag får hem det. Ska se om jag har ett tjockare band hemma!Se om du inte kan hitta ett tjockare band till den, hjälper till att få den mer bärbar.
Senaste tillskottet, 43mm EPSA-boett! För stor för mig egentligen men sitter ändå helt ok då den är så tunn!
Tackar! Verkligen, mycket detaljer att titta på!Mycket stiligt! En klocka man blir glad av!
Lemania och Omega använde ofta epsa-boetter.Någon som vet i vilken utsträckning Lemania använde sig av EPSA-boetter? Har sett en hel del ”dressare” med EPSA-boett och upptäckte precis att Viggen hade rutmönster på kronan.
(Bild skamlöst stulen från annons på KS)