• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 328 51.8%
  • Hesalit

    Röster: 305 48.2%

  • Totala väljare
    633

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Nja, som jag skrivit tidigare är skillnaderna kosmetiska, inte funktionella. Al Jensky på Archer Watches sammanfattar det bra och exemplifierar det i den här tråden: https://omegaforums.net/threads/cal-8900-is-it-same-movement-than-latest-cal-8500.54056/

Vänligen
Forumets undersköterska
Fast inte bara kosmetiska om man frågar Omega. Frågade specifikt och han pekade på tre delar som faktiskt var annorlunda och inte bara kosmetiskt sett. Småsaker men ändå. Ska försöka maila honom för att få reda på vilka de var (han pekade på delarna i en modell som de hade).
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Smått sugen på en Seamaster. Säkert ställt den här frågan förut men, vad säger ni? Svart eller Blå? Svart känns så tråkigt men är den blåa lite "för blå" kanske? lite kluven
bilder från nätet
IMG_3951.JPG
IMG_3952.JPG


edit: vem försöker jag lura? Är riktigt sugen!!! :D
Den svarta är överlägset snyggast. Funkar mycket bättre med de röda detaljerna.
 
Fast inte bara kosmetiska om man frågar Omega. Frågade specifikt och han pekade på tre delar som faktiskt var annorlunda och inte bara kosmetiskt sett. Småsaker men ändå. Ska försöka maila honom för att få reda på vilka de var (han pekade på delarna i en modell som de hade).

Absolut, gör gärna det. Hade varit godis för oss tekniknördar att få höra mer om :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Smått sugen på en Seamaster. Säkert ställt den här frågan förut men, vad säger ni? Svart eller Blå? Svart känns så tråkigt men är den blåa lite "för blå" kanske? lite kluven
bilder från nätet
IMG_3951.JPG
IMG_3952.JPG


edit: vem försöker jag lura? Är riktigt sugen!!! :D
Kolla i denna tråd så finner du mängder av fina bilder https://klocksnack.se/threads/upprop-omega-smp-alla-som-har-eller-har-haft-en.6965/

Den blåa är ju mkt roligare o den skiftar helt otroligt i färg beroende på hur ljuset är
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Absolut, gör gärna det. Hade varit godis för oss tekniknördar att få höra mer om :)

Vänligen
Forumets undersköterska
Will do!

Men satan vad inhouse co-axverken verkar vara bra. Tydligen knappt några fel som kommer in till reperation, och kommer det in några är det pga yttre våld nästan uteslutande. Samma urmakare nämnde att om man plockar isär ett 1120-verk, gör rent det, sätter ihop utan att smörja det går det som en påse nötter. Gör man samma med 8-verken går de perfekt redan från start. Oljan har man för att den ska kunna gå i många år... Rätt otroligt.
 

PCB

Audemars
angående SMPc?
kör man på en svart,eller blå?
anser egentligen att en smp ska vara blå,,,men den svarta är ack så läcker..:hungry:

fråga 2,,,,,nån som har en tillsalu:rolleyes:

AF77D2EA-3939-4093-95BB-B24096102394_zpsecf9mtxc black.jpg
 

MånsT

Rolex
angående SMPc?
kör man på en svart,eller blå?
anser egentligen att en smp ska vara blå,,,men den svarta är ack så läcker..:hungry:

fråga 2,,,,,nån som har en tillsalu:rolleyes:

AF77D2EA-3939-4093-95BB-B24096102394_zpsecf9mtxc black.jpg
Bägge är läckra men jag håller med om att en SMP ska vara blå! De dyker upp titt som tätt på köp&sälj så håll utkik där.
 
  • Like
Reactions: PCB

wlk

Omega
angående SMPc?
kör man på en svart,eller blå?
anser egentligen att en smp ska vara blå,,,men den svarta är ack så läcker..:hungry:

fråga 2,,,,,nån som har en tillsalu:rolleyes:

Jag har en svart från 2014 som jag tycker är ruggigt fin. Gör sig väldigt bra mot den röda Seamaster-texten och skapar mycket fina reflektioner i dagsljus.
Går i säljtankar för att finansiera annat. Dyker rätt objekt upp så jag kan kan höra av mig :)
 
  • Like
Reactions: PCB

Ninen79

Audemars
Jag har haft båda samtidigt eftersom jag hade svårt att bestämma mig. Valde till slut den svarta och sålde den blåa.
 
  • Like
Reactions: PCB

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hehe , blandade åsikter
Lutar nog änndå mot en svart,,
,,eller,,,blå:bored:
Ruskigt svårt val
Har du en annan klocka med svart tavla så välj blå, känns nog lite mer levande. Skulle det vara enda klockan så hade jag nog valt svart.

Ser att du verkar ha sålt en blå AT, för att köpa en SMPc ?
 
En blå SMPc har alltid varit drömklockan. Men en PO, AT och speedy köptes in före ändå. Varför vet jag inte då jag drömmer om SMPc:en varenda dag. Den har ju inte samma fina verk som mina andra men utseendet träffade mig fan i hjärtat första gången jag såg den. Behöver den.
 

PCB

Audemars
Har du en annan klocka med svart tavla så välj blå, känns nog lite mer levande. Skulle det vara enda klockan så hade jag nog valt svart.

Ser att du verkar ha sålt en blå AT, för att köpa en SMPc ?
har min gula seawolf som färgklick,så behöver en klocka som känns mer sansad;)
klickade dock inte med AT:n,
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hur tycker ni äldre modeller av Omega står sig mot äldre modeller av Rolex?
Vet inte riktigt hur du menar. Jag ser ingen större poäng att jämföra, men rent krasst tycker jag att Omega tagit ut svängarna mer historiskt sett. Det finns många roliga modeller från 60-, och 70-talen som saknar jämförelse hos Rolex. Bättre? Smaksak. Konsekvent design är beundransvärt men så är även experimentlusta.
Jag säger så här: jag tar hellre en Flightmaster än en Daytona på armen. Som investering? Investera inte i klockor :)
 
  • Like
Reactions: fc2

aLiter

Cartier
2-Faktor
Vet inte riktigt hur du menar. Jag ser ingen större poäng att jämföra, men rent krasst tycker jag att Omega tagit ut svängarna mer historiskt sett. Det finns många roliga modeller från 60-, och 70-talen som saknar jämförelse hos Rolex. Bättre? Smaksak. Konsekvent design är beundransvärt men så är även experimentlusta.
Jag säger så här: jag tar hellre en Flightmaster än en Daytona på armen. Som investering? Investera inte i klockor :)
Tänker mer urverk :) Typ sådant som minst servicebehov och håller tiden bra :)
 
Topp