• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 382 53.5%
  • Hesalit

Röster: 332 46.5%

• Totala väljare
    714
Korrekt service ska väl innehålla spec på vad som är gjort samt att de utbytta delarna returnerade.
Inte alltid. Min erfarenhet är att det skiljer sig åt hur olika servicecenter redovisar sådana saker, även om de har gemensamt att de är certifierade av Omega. Inte alla skickar tillbaka slitna delar eller ens redovisar exakt vad som bytts ut. Andra är väldigt noggranna och detaljerade.

Inte alltid. Min erfarenhet är att det skiljer sig åt hur olika servicecenter redovisar sådana saker, även om de har gemensamt att de är certifierade av Omega. Inte alla skickar tillbaka slitna delar eller ens redovisar exakt vad som bytts ut. Andra är väldigt noggranna och detaljerade.
Då har vi olika erfarenheter 👍

Sen behöver det inte alls betyda att nämnda klocka är oservad…är ju helt upp till köpare att bedöma säljarens info osv

Hej allihop

Är i behov av trådens expertis. Har under lång tid varit sugen på en speedmaster broad arrow. Antingen 3551.50 eller 3594.50.

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en 3551 utan box/papper som ska vara servad av omega certifierad urmakare i mars 2024 till vad jag bedömer är ett ok pris.

Dock är mina kunskaper begränsade och klockor är hyfsat nytt för mig så jag har dålig koll på vad man ska vara uppmärksam på kring de här modellerna.

Jag lägger till några bilder från C24 annonsen nedan och slänger ut frågan här. Kan ni se något som skulle vara uppenbart märkligt med den här klockan och vad bedömer ni är ett skäligt pris?

Tack på förhand för hjälp/utbildning
Jag har haft en Broad Arrow med Omegas 3303. Det är ett Piquet baserat columnhjul urverk och inte co-axial som finns i 3313. Jag hade inte något problem under åren jag hade den och nu har brorsan den sedan flera år tillbaka utan problem. Dock har jag läst att det inte är Omega bästa och mest lättservade urverk men det kan säkert någon annan i tråden mer om. Ett par servicar är gjorda genom åren och nu är det tydligen dags igen. Det som gjorde att jag valde Broad Arrow före vanliga Speedyn var 100m vattentålighet och kupat safirglas vilket var speciellt iaf då.
Lycka till med köpet av en i mina ögon superspeedy 🙂.

Då har vi olika erfarenheter 👍

Sen behöver det inte alls betyda att nämnda klocka är oservad…är ju helt upp till köpare att bedöma säljarens info osv
Så är det. Det är det som gör det lite extra lurigt i det här fallet.

Edit: Fast efter att ha kollat på bilden måste jag erkänna att jag aldrig har sett spartansk dokumentation. Här hade jag helt klart velat ha mer att gå på. Jag hade hört av mig till det aktuella servicecentret som ni föreslog.

Senast ändrad:
Vårsol! ☀️
IMG_1336.jpeg

Ny här, så hej! Jag är väldigt intresserad av att köpa en 168.027 i guld/stål med fluted bezel. Jag tycker att linnetavla är väldigt snygg men hittar ingen med kombination i bra skick. Så till mina frågor som någon förhoppningsvis kan hjälpa mig med, går det att köpa en linnetavla separat (och isf vart)? Vilken tavla är ovanlig till kombinationen i guld/stål med fluted bezel? Har hittat en med sunburst-tavla som är fin men jag tycker inte att tavlan ”poppar” lika mycket som en med linnetavla. Finns det någon bra återförsäljare? (Kollar dagligen på Chrono)

Jag gillar den.
Dessvärre gissar jag att prislappen kommer ligga över vad jag tycker en "lite rolig" modell är värd.
Blir lite plojigt med för mycket detaljer. (Tänker främst på bikakemöstret)
host 195 800kr host

Nytt från Omega!
Planet ocean world timer 🌍🌎🌏
1000005866.jpg
1000005867.jpg
1000005868.jpg
Oj, den hade jag inte väntat mig.

Den ser bra ut, men känns ändå lite konstig.

Varför ska tuffaste dykaren ha en sådan komplikation? (undrar jag som har två stycken PO-kronografer, men jag använder ju i alla fall kronografen flera gånger om dagen).

En positiv sidoeffekt av denna lansering är att det finns ett nytt original-gummi i neutralt svart och grått till andra PO-modeller på 45,5 millimeter.

Senast ändrad:
Mäktig, men om man knappt ser vad klockan är ens i säljmaterialet frågar åtminstone jag mig hur den kommer att vara att läsa av i verkligheten.
Den tycks ju vara monokrom i sin färgsättning med varierande mönster som de svarta(?) och vita visarna ska avläsas mot. Jag tror det blir knepigt.
Rörig tavla påverkar ju läsbarheten. Om man vill ha större kontrast kan man välja den andra varianten:
Det är dock inte bara tavlan som ger problem med läsbarheten. Den där typen av vridring är också lite svår att läsa av, med svart bakgrund och skalan i svart relief. Jag vet, eftersom jag har en liknande på min Diver black black. Där kan vi snacka kompromissad läsbarhet. Så här ser den ut om det inte finns något direkt infallande ljus som reflekteras i de blanka ytorna:

PXL_20250313_071540231_crop.jpg

För att faktiskt kunna se vad klockan är inomhus måste man ofta vrida armen så det skapas några reflexer.

PXL_20250313_071558905_crop.jpg

Utomhus funkar den bättre.

Men tillbaka till worldtimer: personligen tycker jag att den funktionen gör sig bättre på Aqua terra, som @Stefan78 visar upp ovan.

Men dessa nya PO är ändå coola. Jag är själv väldigt förtjust i Omegas keramiska klockor.

Senast ändrad:
Och för att förtydliga så var "the Opposite Sphere" ursprungligen en handmejslad snöskulptur som vann 1:a pris just vid OS i Alberville 1992. Därav kopplingen till Omega och specifikt Polaris. Plastskulpturen är en 3D-printning som jag har på mitt skrivbord 🙂.

Tillbaka
Topp