• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Stark lume också. Dock inte så långvarig.

image.jpeg
Det är ju inte Längden som räknas... Ser bra ut :)
 
Fast den andra var ju en citron som seriouswatches tog ansvar för. Sånt händer.

Givetvis trist att den pajade, vilket en av mina också gjort av samma anledning.
Jag ser det som en anledning att följa rekommendationen att inte ändra datum fel (igen i mitt fall).
Sen kan vi ju diskutera huruvida Orient borde ha en plastbit i verket alls och vad besparingen alternativt förbättringen egentligen är.

Då det troligen tillverkas ganska många urverk per år skulle jag säga att besparingen inte är försumbar. Ungefär som att japanska bilar alltid har ett udda mått på nästan alla bultar jämfört med amerikanska eller europeiska bilar, t ex M11 istället för M12 (visserligen mer sant förr än nu men poängen är den samma). Vid volymporduktion ger dessa små förändringar stora skillnader i slutändan.
 
Då det troligen tillverkas ganska många urverk per år skulle jag säga att besparingen inte är försumbar. Ungefär som att japanska bilar alltid har ett udda mått på nästan alla bultar jämfört med amerikanska eller europeiska bilar, t ex M11 istället för M12 (visserligen mer sant förr än nu men poängen är den samma). Vid volymporduktion ger dessa små förändringar stora skillnader i slutändan.
Självklart kan det bli ordentliga besparingar förutsatt att plastbiten är klart billigare än dito i metall.
Är inte helt säker på att det skiljer så mycket och att orient tillverkar riktigt de volymerna per år.
Japans största tillverkare av mekaniska klockor säger faktiskt inte så mycket på en kvartscentrerad marknad.
Skulle vara intressant att veta hur många verk som tillverkas av 469.

Vad jag funderade på är om det inte för orient vore bättre att skita i plasten och ta den ekonomiska smällen, alternativt höja priset med ett par spänn, för att slippa trådar på wus etc om trasig dagvisning.
Eller om det tom är så att man gick över till plast för att det hade funktionella fördelar?
 
Självklart kan det bli ordentliga besparingar förutsatt att plastbiten är klart billigare än dito i metall.
Är inte helt säker på att det skiljer så mycket och att orient tillverkar riktigt de volymerna per år.
Japans största tillverkare av mekaniska klockor säger faktiskt inte så mycket på en kvartscentrerad marknad.
Skulle vara intressant att veta hur många verk som tillverkas av 469.

Vad jag funderade på är om det inte för orient vore bättre att skita i plasten och ta den ekonomiska smällen, alternativt höja priset med ett par spänn, för att slippa trådar på wus etc om trasig dagvisning.
Eller om det tom är så att man gick över till plast för att det hade funktionella fördelar?
Fördelar med plast är ju att det har egenskaper som gör det fördelaktigt för vissa applikationer. Bland annat brukar det ju vara svårare att deformera plastiskt (det återgår till ursprungsformen när du tar bort kraften). Tappa en plastflaska/-burk i backen och gör sedan samma med en i metall vilken bibehåller formen bäst? ;)

Bara för att en detalj är metall behöver inte betyda att det är bättre.
 
Fördelar med plast är ju att det har egenskaper som gör det fördelaktigt för vissa applikationer. Bland annat brukar det ju vara svårare att deformera plastiskt (det återgår till ursprungsformen när du tar bort kraften). Tappa en plastflaska/-burk i backen och gör sedan samma med en i metall vilken bibehåller formen bäst? ;)

Bara för att en detalj är metall behöver inte betyda att det är bättre.
Det jag menade. Att det helt enkelt är ett rationellt designval inte nödvändigtvis baserat på ekonomiska faktorer.
 
Det jag menade. Att det helt enkelt är ett rationellt designval inte nödvändigtvis baserat på ekonomiska faktorer.
Jag tror dock det är ekonomiskt styrt i 469 fallet :)

Kanske inte nödvändigtvis sämre men nån smart Japan har nog tänkt "metallkomponent är sjysst, men plast billigare och med samma egenskaper. Vi kör på plast!"
 
Jag tror dock det är ekonomiskt styrt i 469 fallet :)

Kanske inte nödvändigtvis sämre men nån smart Japan har nog tänkt "metallkomponent är sjysst, men plast billigare och med samma egenskaper. Vi kör på plast!"
Möjligt. Och av den anledningen skulle jag vilja veta hur många 469 som tillverkas. Känns nämligen som en väldigt marginell besparing. Särskilt som orient stansar metallen själva men jag antar plasten kommer från 3e part.
 
Du kör väl en tudor också? Av ren nyfikenhet, hur stora är kvalitets skillnaderna egentligen? Berättigar det priset som är emellan, är ju ändå endel.
Kör Tudor och "highend" Tag Heuer också ja.
Klart kvalitén skiljer. Men det gör inte Orienten till en tråkigare/fulare klocka för det.
Orienten är sjukt prisvärd och har burit den mer än min Tudor eller Tag senaste tiden.

Sen är det ju så att om du vill ha t ex en Tudor Black Bay så får du betala vad den kostar. För du hittar ju ingen Orient Black Bay, Om du förstår hur jag tänker.
 
Senast ändrad:
Någon som har koll på vilken butik som har bäst pris på Orient Ray 2 med blå urtavla till bäst pris?
 
Tillbaka
Topp