• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Bilagor

  • 290A2C41-CB64-47F7-9A4D-567B5226BEFA.jpeg
    290A2C41-CB64-47F7-9A4D-567B5226BEFA.jpeg
    482.7 KB · Visningar: 10
Fick ”plötslig” Luminox noja, aldrig haft en, tråden , comments pls
8A969924-8D55-4B18-AB60-24DC413E2E0D.jpeg
2601EE74-D50B-452C-9C69-8722DB66D2B4.jpeg
44017F63-B5D7-4876-801D-9A10E4F8D9F5.jpeg
Har haft den översta, vi körde en passaround på den för några år sedan. Trevlig sak men nypriset är klart i överkant. Beg är de prisvärda. Sålde nyligen en mer ordinär Luminox, trevlig men inget extra. Förutom tritium som är grymt bra, slår lume alla dar i veckan i min bok.
C3584BCB-5497-4A23-8BE2-270966DF2C7B.jpeg
3787935C-7B50-4926-9946-B59E7AE7B2BD.jpeg
 
Favvon på, sbcm023, roliga med denna att den gått upp i pris med faktor 2-3, sedan släppet 2003, tillverkades i 8 år, cool med perpetual haq verk, läs gärna mer om denna raring på:
Trevlig helg !
6BC0FAF4-09BA-40D7-80C1-C9DDEB873FB3.jpeg
 
Favvon på, sbcm023, roliga med denna att den gått upp i pris med faktor 2-3, sedan släppet 2003, tillverkades i 8 år, cool med perpetual haq verk, läs gärna mer om denna raring på:
Trevlig helg !
6BC0FAF4-09BA-40D7-80C1-C9DDEB873FB3.jpeg
Jag jagade en sån i fint skick i säkert ett år. När jag väl kom över en hade jag den bara några månader innan den fick en ny ägare 😂 Det var en riktigt trevlig bekantskap som fick mig att erkänna för mig själv att jag är förbi dykare…
 
Jag jagade en sån i fint skick i säkert ett år. När jag väl kom över en hade jag den bara några månader innan den fick en ny ägare 😂 Det var en riktigt trevlig bekantskap som fick mig att erkänna för mig själv att jag är förbi dykare…
O jag fastnar alltid i ”dykar träsket” av ngn anleding, 6 dykare nu, men fn får ringa dr Phil nu för råd, får räcka nu…
 
Känner någon till en quartz klocka med ett snyggt tickande på sekundvisaren?
GS quartz urverk har en speciel teknik som ger ett rakt "bestämt" tickande men funderar om det kan finnas någon klocka där quartz verket kanske driver en fjädee som ger en svepande eller snabbt tickande effekt?

Uppskattar precisionen och det mindre underhållet som quartz klockor har gemfört med andra urverk. Uppskattar dock inte deras distinkta tickande som iallafall billigare quartz klockor har.

Alternativt en klocka utan sekundvisare kan även vara spännande.
 
Känner någon till en quartz klocka med ett snyggt tickande på sekundvisaren?
GS quartz urverk har en speciel teknik som ger ett rakt "bestämt" tickande men funderar om det kan finnas någon klocka där quartz verket kanske driver en fjädee som ger en svepande eller snabbt tickande effekt?

Uppskattar precisionen och det mindre underhållet som quartz klockor har gemfört med andra urverk. Uppskattar dock inte deras distinkta tickande som iallafall billigare quartz klockor har.

Alternativt en klocka utan sekundvisare kan även vara spännande.
Det är lite olika teknik bakom som avgör ur tickandet framstår, det har inte alltid med pris att göra... Junghans MEGA tickar 2ggr/sek vilket ger en ganska bra avläsning... I princip alla radiosynkade urverk har en egen motor för sekundvisaren och tickar distinkt. Citizens premiumlinje "Chronomaster & The Citizen använder liknande teknik och tickar distinkt och precist. Väldigt många med de senaste Precidrive urverken har också distinkt tickande med minimalt "vobbel" av sekundvisaren. Annars är digitalt din bästa kompis ;)
*Bulova har "flytande"sekundvisare men är antagligen ensamma om det
 
Känner någon till en quartz klocka med ett snyggt tickande på sekundvisaren?
GS quartz urverk har en speciel teknik som ger ett rakt "bestämt" tickande men funderar om det kan finnas någon klocka där quartz verket kanske driver en fjädee som ger en svepande eller snabbt tickande effekt?

Uppskattar precisionen och det mindre underhållet som quartz klockor har gemfört med andra urverk. Uppskattar dock inte deras distinkta tickande som iallafall billigare quartz klockor har.

Alternativt en klocka utan sekundvisare kan även vara spännande.
Bulova och GS springdrive är väl dina bästa bet. Lite olika pris förstås och springdrive är ju halvquartz...😁
 
Känner någon till en quartz klocka med ett snyggt tickande på sekundvisaren?
GS quartz urverk har en speciel teknik som ger ett rakt "bestämt" tickande men funderar om det kan finnas någon klocka där quartz verket kanske driver en fjädee som ger en svepande eller snabbt tickande effekt?

Uppskattar precisionen och det mindre underhållet som quartz klockor har gemfört med andra urverk. Uppskattar dock inte deras distinkta tickande som iallafall billigare quartz klockor har.

Alternativt en klocka utan sekundvisare kan även vara spännande.

Bulova och GS springdrive är väl dina bästa bet. Lite olika pris förstås och springdrive är ju halvquartz...😁
Seiko har ju sitt VH31 kvartsverk som tickar 4ggr/s... sitter i en del mikros som t.ex. Charlie Paris Concordia. Sen har Seiko andra kvartsklockor med svep också, visserligen vintage men ändå. Tror att det finns ett par i deras Majesta och Dolce serie. ETA/ESA har väl något också va?
 
Tillbaka
Topp