• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Hänger på titan-spåret och G-shock MRG @Nygren
20250808_204525.jpg

IMG_2708.jpeg

Jag är en absolut förespråkare av datumkomplikation på klockor jag bär till vardags. Det är inte alls ovanligt att jag konsulterar det lilla fönstret för att bekräfta dagens datum. Jag har förstås några ”time only” också som jag verkligen gillar, men dom bärs inte på samma sätt. Att lägga till en dagkomplikation är däremot inte en nödvändighet ur samma aspekt, men jag gillar verkligen den lilla onödiga bonuskomplikationen. En visuell utfyllnad av tavlan som jag ofta kommer på mig själv att faktiskt läsa av. Nu är ju denna långt ifrån någon G-shock fullsmetad med komplikationer, men hur är det med er, har ni några onödiga & överflödiga komplikationer som ni ändå gärna ser på era klockor?

IMG_2708.jpeg

Jag är en absolut förespråkare av datumkomplikation på klockor jag bär till vardags. Det är inte alls ovanligt att jag konsulterar det lilla fönstret för att bekräfta dagens datum. Jag har förstås några ”time only” också som jag verkligen gillar, men dom bärs inte på samma sätt. Att lägga till en dagkomplikation är däremot inte en nödvändighet ur samma aspekt, men jag gillar verkligen den lilla onödiga bonuskomplikationen. En visuell utfyllnad av tavlan som jag ofta kommer på mig själv att faktiskt läsa av. Nu är ju denna långt ifrån någon G-shock fullsmetad med komplikationer, men hur är det med er, har ni några onödiga & överflödiga komplikationer som ni ändå gärna ser på era klockor?
Jag tycker time-only är tillräckligt. Datumet behövs inte. Mest för att jag ofta inte orkar ställa datumet på klockorna. Med det sagt så är ju en evighetskalender lösningen - en lösning som mina The Citizens har.

Den enda komplikation som jag verkligen vill ha men som jag aldrig kommer att ha är en minutrepeterare. Vet inte om det finns på quartz-klockor, men även om det gjorde det skulle det inte vara samma sak...

IMG_2708.jpeg

Månfas är en för mig onödig men estetiskt tilltalande komplikation. Nu blir jag påmind om att jag inte har någon sådan själv, men jag har faktiskt köpt flera sådana klockor till min fru, så de finns i alla fall i huset.

Månfas är en för mig onödig men estetiskt tilltalande komplikation. Nu blir jag påmind om att jag inte har någon sådan själv, men jag har faktiskt köpt flera sådana klockor till min fru, så de finns i alla fall i huset.
Ja det är en kul komplikation :) Jag minns faktiskt att jag haft både en Seiko och en Tissot med månfas, det bör ha varit någon gång under ´80 talet.
Nu blev jag inspirerad att leta kvartsare med månfas 🫣🤪

Ja det är en kul komplikation :) Jag minns faktiskt att jag haft både en Seiko och en Tissot med månfas, det bör ha varit någon gång under ´80 talet.
Nu blev jag inspirerad att leta kvartsare med månfas 🫣🤪
En av min frus är kvarts, så den passar att visa upp här.

Maxad Certina: Precidrive, keramisk tavelring, urtavla i pärlemor med en diamant.

PXL_20250816_085459548_crop.jpg

Just den här modellen har utgått, men det finns några andra kvar:

Tissot har väl några stycken också, men de har ingen vettig sökfunktion för den komplikationen.

Senast ändrad:
En av min frus är kvarts, så den passar att visa upp här.

Maxad Certina: Precidrive, keramisk tavelring, urtavla i pärlemor med en diamant.

PXL_20250816_085459548_crop.jpg

Just den här modellen har utgått, men det finns några andra kvar:

Tissot har väl några stycken också, men de har ingen vettig sökfunktion för den komplikationen.
Certina har en variant i sin DS-8 serie med Precidrive & månfas, tyvärr ganska rejäl i storlek…

IMG_0290.jpeg

Tillbaka
Topp