• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Kors-post från trippeltråden då alla ju är kvarts
IMG_3777.jpeg
Underbar trio! 00-talet alltså. Omegas gyllene era.

Om du ska fortsätta temat med europeiskt så borde du leta någon trevlig dress/kontorsklocka
IMG_3038.jpeg

Man kan verkligen fynda lite äldre utgångna kvartsare i Japan (via nätet förstås). Om du nu inte rent av ska ha någon trevlig Japan? 😉👌🏿
Någon schysst på läder ligger långt fram just nu. Främst kanske någon Cartier. Annars är jag även grymt sugen på att testa en GS

Hej!

Har fått bra tips här tidigare, så tänkte höra med er igen gällande nästa inköp. Flänger runt en del i olika delar av världen emellanåt , och letar nu en schysst gada som man inte behöver oroa sig så mycket för. Budget runt fem loppor och då gärna med:

Radio/gps
Max 40 mm
Hyfsat normala luggar
Mörk tavla
Titan
Lume
Minst 100 wr

Citizen CB0261-53E ligger bra till och bockar av samtliga punkter förutom lume, men det klarar man sig kanske utan. Möjligtvis lite trist dock.

Övriga kandidater jag kikat på är Seiko Astron sbxy033 och oceanus s100, men där har den förstnämnda inte heller lume och den senare jobbiga luggar.

Någon som har förslag?

Bilagor

• 1000010958.png
    1000010958.png
    281.7 KB · Visningar: 3
Hej!

Har fått bra tips här tidigare, så tänkte höra med er igen gällande nästa inköp. Flänger runt en del i olika delar av världen emellanåt , och letar nu en schysst gada som man inte behöver oroa sig så mycket för. Budget runt fem loppor och då gärna med:

Radio/gps
Max 40 mm
Hyfsat normala luggar
Mörk tavla
Titan
Lume
Minst 100 wr

Citizen CB0261-53E ligger bra till och bockar av samtliga punkter förutom lume, men det klarar man sig kanske utan. Möjligtvis lite trist dock.

Övriga kandidater jag kikat på är Seiko Astron sbxy033 och oceanus s100, men där har den förstnämnda inte heller lume och den senare jobbiga luggar.

Någon som har förslag?
Kanske denna kan uppfylla dina krav, Seiko SBTM291.
IMG_0964.jpeg

Riktigt coola dom där 👌🏿😎
Om jag förstått det rätt så kallas den där ”reissue” och kom 2019 i ganska limiterad upplaga, men visst var det så att ”originalet” var en analog kronograf? Alltså att det inte fanns en digital förlaga?
IMG_0323.jpeg
Det var det värsta, bli anklagad att springa omkring på byn med en reissue som en regelrätt fjant!
Självklart en orginal formgiven av den absolut bäste, Giorgetto Giugiaro.
Notera Kameido blixten under tachymeter.

Pinsamt nog har jag en nyutgåva, den i silver, lite större, tjockare, fulare och utan känslan som bara originalet kan ge.

IMG_8135.jpeg

Den gröna är orginal speedmaster.

IMG_8136.jpeg

Seikos egna kopia i begränsad upplaga.

IMG_8138.jpeg

Den välanvända svarta från 83.

IMG_8140.jpeg

En riktigt bra idé att använda glasringen för att byta funktion, mycket enklare och tydligare en en knapp.

Senast ändrad:
Det var det värsta, bli anklagad att springa omkring på byn med en reissue som en regelrätt fjant!
Självklart en orginal formgiven av den absolut bäste, Giorgetto Giugiaro.
Notera Kameido blixten under tachymeter.

Pinsamt nog har jag en nyutgåva, den i silver, lite större, tjockare, fulare och utan känslan som bara originalet kan ge.

IMG_8135.jpeg

Den gröna är orginal speedmaster.

IMG_8136.jpeg

Seikos egna kopia i begränsad upplaga.

IMG_8138.jpeg

Den välanvända svarta från 83.

IMG_8140.jpeg

En riktigt bra idé att använda glasringen för att byta funktion, mycket enklare och tydligare en en knapp.
Hahaha, givetvis tänkte jag samma sak, visst måste Björnen köra en original!? Därav min lite djupare efterforskning ;)

Sådär. Nu är kvartssamlingen återställd efter en månad med smartklocka, sen en månad med mekaniskt verk. Nytillskottet är en Laco Atacama. En taktisk klocka med sina modiga 46mm. Men då den precis som tonfisken har praktisk L2L samma som bredd så bärs den betydligt nättare. Sedan är den tunn, och konisk mot handleden vilket gör att den bärs hur bra som helst. Gillar den skarp. Ska jag säga något jag önskat annorlunda så är bandet lite för mjukt för min smak, den linjerar inte och lumen varar inte länge. Nu är iofs en originallänk på väg och möjligen kan jag få den linjerad om jag nu skulle bry mig om det. Överlag en perfekt kompis till någon av de andra, eller alla?, när jag ska backpacka med frun i sydostasien på enkelbiljett. Ryggsäcken ska in under under 7kg. Jag får borra hål i tandborsten osv för att få med de flesta. Laco, tonfisken och G-Shock med tidvattenkoll på handleden är givna. Sen får vi se.
Edit. Gummit ingen nackdel efter några timmar på armen.
IMG_0225.jpeg
IMG_0228.jpeg
IMG_0229.jpeg
IMG_0230.jpeg
IMG_0231.jpeg
IMG_0233.jpeg

Senast ändrad:
IMG_3154.jpeg

Dagens klocka, som även bjöd på morgonens stresspåslag… Jag plockade denna ur lådan, kollade tidshållningen mot Clock Wave och satte den runt handleden. Tar morgonens första kaffe och läser nyheterna. Tittar ner på hunden och säger godmorgon. Tittar på klockan igen och hoppar till 😱 Hon visar på 09:25, hunden brukar behöva komma ut senast 09:00!! Fullt ställ, på med koppel till hund och kläder till mig och ut i morgonkylan. Väl hemma igen, med kaffe nr2 i handen och nyhetsmorgon på tv berättar ”Maria Snellman” att klockan är 9!? Jag har inte ställt om klockan jag plockade ur lådan, och jag kollade endast sekunderna mot Clock Wave 🫣😵‍💫🤪

Senast ändrad:
IMG_3154.jpeg

Dagens klocka, som även bjöd på morgonens stresspåslag… Jag plockade denna ur lådan, kollade tidshållningen mot Clock Wave och satte den runt handleden. Tar morgonens första kaffe och läser nyheterna. Tittar ner på hunden och säger godmorgon. Tittar på klockan igen och hoppar till 😱 Hon visar på 09:25, hunden brukar behöva komma ut senast 09:00!! Fullt ställ, på med koppel till hund och kläder till mig och ut i morgonkylan. Väl hemma igen, med kaffe nr2 i handen och nyhetsmorgon på tv berättar ”Maria Snellman” att klockan är 9!? Jag har inte ställt om klockan jag plockade ur lådan, och jag kollade endast sekunderna mot Clock Wave 🫣😵‍💫🤪
haha, 80% av mina har fortfarande sommartid 😆
ställer om när dom används så det blir många som slipper omställningen helt. 🤣

Fick hem dessa två quartzare idag. Den ena är Junghan Max Bill Damen på nätta 33mm och den andra Certinas (nya?) dykare på 40mm.
Jag känner mig extremt kluven för jag hade velat att Junghans skulle ha 1-2 mm extra på diametern. Jag vill nog inte gå upp till 38mm för jag har läst att den upplevs stor med tanke på avsaknad av glasring. Dock älskar jag det kupade glaset!
Certinan är extremt prisvärd med tanke på specen, men jag har nog insett att jag inte är en person som uppskattar dykare..
Så helgen går nog åt att tänka på om någon får stanna eller det blir retur på dem.

Trevlig helg!

IMG_8298.jpeg

IMG_8300.jpeg

IMG_8299.jpeg
Grish!

Idag blev det ett ganska snabbt skifte av klocka… Morgonkylan gjorde att jag blev inspirerad att köra med min The Citizen ”Winter serenity” i titan. Väldigt bra material på vintern tycker jag 👌🏿😎
IMG_3177.jpeg

Den gör sig riktigt bra på länk, och guld index & visare är aldrig fel. Men bara ett par timmar senare knackade DHL på dörren (en dag tidigare än förväntat).
IMG_3181.jpeg

Den senaste på min ”most wanted list” anlände ifrån Japan 😁
IMG_3180.jpeg

Även den med index & visare i guld, dock inte i samma fjäderlätta kostym som The Citizens titan.

Tillbaka
Topp