• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Mycket trevlig quartz-duo för rimliga pengar. Funderar på att komplettera med en g-shock, sen reder jag mig rätt bra 🙂
1000025809.jpg
Kommer på mig själv att ha tre svarta dykare.
Har funderat på att kanske, kanske våga mig nåt annat. 🙂
Och för tusan - det är ju nåt sånt där jag behöver/villhöver.
Clean, vit och för mig också en härlig farsa-vibe. 🙂

Får nog bli så.
Med risk för att låta "lite efter":
Är det nån som sitter inne med tips på en sådan?
Gärna vit urtavla, länk i borstad stål, kvarts är "enda" måsten.

Köpte en ny klocka idag från 1982 som verkar helt oanvänd.
Boetten är belagd med titannitrid, GHA på boettlocket, vilket gör den mycket reptålig och kanterna kan hållas rakbladsvassa.
Bakgrunderna på dom första 2 bilderna är från ett bildlexikon som är samtida med klockan för att få rätt känsla.
Tiderna förändras…

IMG_7759.jpeg

IMG_7754.jpeg

Här på något betydligt äldre.

IMG_7753.jpeg

Fortsätter med Aqua Terra. Den träffar index riktigt bra faktiskt. Har inte haft den mer än ett par veckor, så jag har inte hunnit mäta tidshållningen ordentligt, men den går fortfarande på sekunden exakt mot atomuret jag ställde den mot. En riktig trevlig modell. Önskar Omega kunde släppa fler kvartsare framöver, men det är väl bara önsketänkande. Just den här är från 2014 enligt garantikortet. Dubbel AR på glaset enligt piktogrammet, vilket skiljer sig mot föregångaren som har enkel AR. Mycket nöjd än så länge. Passar till det mesta.

1000024427.jpg

Ja jag gillar den verkligen.

Den är faktiskt bara 32mm, men jag har bara drygt 16cm handled. Kan vara det som luras lite.

Dessutom väldigt tunn och håller tiden bra.
1000019678.jpg

1000019683.jpg
Dom är riktigt stiliga, kul med den hala designen 👌🏿😎 Min med datum är 34mm ish har jag för mig… Tyvärr är läsbarheten med mörk tavla inte den bästa nu för tiden 😜

Två gånger per år finns det ju en liten nedsida med kvartsklockor...
Men nu har jag justerat alla mina batteridrivna ur (inklusive vägg- och väckarklockor). Ganska omfattande jobb när man som jag vill att minutvisaren exakt träffar index när sekundvisaren står på noll.
Synd att inte alla klockor har GS:ens fiffiga funktion att kunna flytta enbart timvisaren i steg om en timme, hade underlättat idag.
20251026_091949.jpg

Tillbaka
Topp