• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Rolex Sea-Dweller och Deepsea tråden

20200210_132550.jpg
Tröttnar aldrig på denna :heart:

Om du fick välja mellan 16600 och 116600?
Du kan få en NOS 16600 för 120k. Billigare än en ny 116600. ;)
Fortfarande dyrt och så men fasiken vad coolt att plocka upp en helt oanvänd 16600!
116600 kanske är bättre i ett investeringssyfte dock då den inte tillverkades så länge. Men hur kul är det att köpa klockor i investeringssyfte? :p

Just my two cents iallafall. Vill gärna höra vad @Compiss tycker :)

Tänkte kolla med er Sea Dweller proffs vad ni tror.

Är den här polerad eller inte?

Rolex Sea Dweller 16600

Screenshot 2020-02-16 at 19.02.37.png
Screenshot 2020-02-16 at 19.02.47.png
Screenshot 2020-02-16 at 19.02.55.png
Screenshot 2020-02-16 at 19.03.02.png
Screenshot 2020-02-16 at 19.03.11.png
Screenshot 2020-02-16 at 19.03.18.png
Screenshot 2020-02-16 at 19.03.27.png
Jag är ingen mästare på att bedöma detta, men jag tycker absolut att den ser polerad ut. Kolla rundningen där överkant möter sidan av bandhornen - en opolerad har väl skarpare kant?
Sen tycker jag att kronan på claspen ser en aning platt ut - det brukar vara en bra tell.
Men som sagt - jag är inte säker och jag har inte min sub 16610 framför mig som borde vara jämförbar tidsmässigt. Kanske borde jag helt enkelt hålla klaffen men vill ändå ge mina två cent och ser mig gärna rättad om nån med bättre koll vill skriva ett par rader.
En grej till förresten - om den är opolerad är den förmodligen typ oanvänd om man ser till att den verkar vara helt repfri.

Hej. Jag är nu på gång att via en kontakt köpa en 1665 double red från tidig 1975 och uttagen i nov 1975 i New York.. Serienumret börjar på 389xxx och har en MK-III dial. Har sett fler bilder på uret och det följer med allt som ska finnas vid köpet. Det är en 93150-länk och 585-endlinks. Box, hangtags, cert och service protokoll från sep 2019 inkluderas. Är inte helt på det klara med om den är polerad men det kan vara så då den är i ett extremt bra skick i länk som i boetten. Den är ju 45 år så den kan troligtvis blivit polerad däremellan. Han vill ha ca 400tkr. Är det ett rimligt pris då priset ligger högre på Chrono24 samt är slutsåld på övriga sajter även i US. Vore tacksam om er kunskap har ett svar till mig. Jag själv tänkte ha denna som ett samlarobjekt samt bära den några gånger per år.

Hej. Jag är nu på gång att via en kontakt köpa en 1665 double red från tidig 1975 och uttagen i nov 1975 i New York.. Serienumret börjar på 389xxx och har en MK-III dial. Har sett fler bilder på uret och det följer med allt som ska finnas vid köpet. Det är en 93150-länk och 585-endlinks. Box, hangtags, cert och service protokoll från sep 2019 inkluderas. Är inte helt på det klara med om den är polerad men det kan vara så då den är i ett extremt bra skick i länk som i boetten. Den är ju 45 år så den kan troligtvis blivit polerad däremellan. Han vill ha ca 400tkr. Är det ett rimligt pris då priset ligger högre på Chrono24 samt är slutsåld på övriga sajter även i US. Vore tacksam om er kunskap har ett svar till mig. Jag själv tänkte ha denna som ett samlarobjekt samt bära den några gånger per år.
Bilder annars är det supersvårt att besvara.

Ping: @dräpdrulle @TobiasD

Svårt val men jag hade om jag endast fick ta en valt 16600. Båda är fantastiska och 116600 känns verkligen som ett otroligt gediget bygge. Den bygger dock aningen för mycket för att jag skall bära den konstant.
Nu har jag förmånen att ha båda så jag slipper välja.
A620D761-907A-4BB5-9A1F-311A27F6BD4F.jpeg
Står och velar fram och tillbaka mellan 16600 och 116600. Provat båda och jag tyckte 16600 satt bättre på handleden och upplevdes inte lika topptung som 116600. Däremot är ju glidelock att föredra och jag föredrar maxi dial. Fan va svårt det ska vara! Är det samma länk på alla 16600?
Vissa påstår ju även att 116600 är bättre ur investeringssynpunkt på lång sikt men sånt bryr jag mig inte så mycket om. (Det skiljer ju även ca 40-50’ mellan dem och med det i beaktande så lutar det åt 16600 då inget behöver lämna klocklådan)

16600:
+ klassisk boett, fantastisk på handleden, pris
- rassligare länk, repkänsligare vridring, index
116600:
+ maxi dial, keramisk vridring, länk/glidelock
- topptung, pris

För er som äger någon av referenserna. Kom gärna med mer feedback och hjälp mig välja. ;)

Senast ändrad:
Står och velar fram och tillbaka mellan 16600 och 116600. Provat båda och jag tyckte 16600 satt bättre på handleden och upplevdes inte lika topptung som 116600. Däremot är ju glidelock att föredra och jag föredrar maxi dial. Fan va svårt det ska vara! Är det samma länk på alla 16600?
Vissa påstår ju även att 116600 är bättre ur investeringssynpunkt på lång sikt men sånt bryr jag mig inte så mycket om. (Det skiljer ju även ca 40-50’ mellan dem och med det i beaktande så lutar det åt 16600 då inget behöver lämna klocklådan)

16600:
116600:
- topptung, pris

För er som äger någon av referenserna. Kom gärna med mer feedback och hjälp mig välja. ;)
För lite drygt tre år sen när jag skulle köpa min första finare klocka satt jag med just dessa två modeller framför mig på ett bord.
Valet föll till slut på 116600. Det som fällde avgörandet för mig var nog främst länken, och att det keramiska inlägget skiftar så härligt beroende på ljus. Sen ville jag ha en lite nyare variant också, tror det berodde på att jag var helt ny på finare klockor och vågade inte chansa på en äldre variant. Jag har aldrig ångrat mitt val, och SD:n har jag kvar. Problemet är att egentligen ”behöver” man nog en av varje... :confused:
Hade jag varit tvungen att göra samma val idag är jag dock inte säker på om jag hade gjort samma val.
Nu har jag väl hjälpt dig lite på traven? ;)

835EB36C-FEAF-4D55-827D-665F118389BD.jpeg

För lite drygt tre år sen när jag skulle köpa min första finare klocka satt jag med just dessa två modeller framför mig på ett bord.
Valet föll till slut på 116600. Det som fällde avgörandet för mig var nog främst länken, och att det keramiska inlägget skiftar så härligt beroende på ljus. Sen ville jag ha en lite nyare variant också, tror det berodde på att jag var helt ny på finare klockor och vågade inte chansa på en äldre variant. Jag har aldrig ångrat mitt val, och SD:n har jag kvar. Problemet är att egentligen ”behöver” man nog en av varje... :confused:
Hade jag varit tvungen att göra samma val idag är jag dock inte säker på om jag hade gjort samma val.
Nu har jag väl hjälpt dig lite på traven? ;)

835EB36C-FEAF-4D55-827D-665F118389BD.jpeg
Kanonbra feedback! Tack!! (Även om det inte gjorde det lättare nu hahaha!)

16600:
116600:
- topptung, pris

Förstår din tankar helt.
Jag tyckte även 116600 var lite mer klossig i börja men det berodde på att den inte satt 100%. Så jag justerade länken och nu sitter den kanon. Upplever den inte alls som topptung längre.
Länkarna är ju skillnad på samt låset. Många jämför dock länken på en 15 år gammal 16600 med en 3-4 år gammal länk på 116600.... så klart den äldre känns mer rasslig och det kan bli en felaktig jämförelse. Jag har en oanvänd sub 16610, alltså med samma länk som 16600 och gör man den jämförelsen är skillnaden på just länken inte så stor. Sedan tillkommer det nya låset vilket gör att länken känns med stabil.

jag är osäker på om jag själv skulle betala mellanskillnaden för att få en 116600 även om jag inte upplever att skillnaden är så stor som du beskriver.

Personligen skulle jag kört på 16600 då jag tycker om just den där känslan men en lite rassligare länk. I min värld är just 16600 en fantastisk klockan på alla sätt. Jag Tror att oavsett vilken du kör på kommer du vara enormt nöjd.
Lycka till i jakten.

16600:
116600:
- topptung, pris

Lägger också min röst på 16600. Det är en fantastisk klocka. Älskar storleken och att den har datum men ingen bubbla. Haft en Sub innan (116610) men sålde den då jag insåg att jag alltid valde 16600... suben samlade mest damm :D

Förstår din tankar helt.
Jag tyckte även 116600 var lite mer klossig i börja men det berodde på att den inte satt 100%. Så jag justerade länken och nu sitter den kanon. Upplever den inte alls som topptung längre.
Länkarna är ju skillnad på samt låset. Många jämför dock länken på en 15 år gammal 16600 med en 3-4 år gammal länk på 116600.... så klart den äldre känns mer rasslig och det kan bli en felaktig jämförelse. Jag har en oanvänd sub 16610, alltså med samma länk som 16600 och gör man den jämförelsen är skillnaden på just länken inte så stor. Sedan tillkommer det nya låset vilket gör att länken känns med stabil.

jag är osäker på om jag själv skulle betala mellanskillnaden för att få en 116600 även om jag inte upplever att skillnaden är så stor som du beskriver.

Personligen skulle jag kört på 16600 då jag tycker om just den där känslan men en lite rassligare länk. I min värld är just 16600 en fantastisk klockan på alla sätt. Jag Tror att oavsett vilken du kör på kommer du vara enormt nöjd.
Lycka till i jakten.
Tack för bra feedback! Just mellanskillnaden i pris är det som är svårast att motivera. Speciellt då det verkar vara så många av er ägare till 16600 som är så nöjda.

Tillbaka
Topp