• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

M.B.

Cartier
Jaha, då vet man...

20200118_122145.jpg
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Stämmer det att jag kan byta tavla på alla nyare Rolex?
Kostnad ca 7-8k normalt?
Finns det någon nackdel att göra detta?
Tänker främst i en situation där jag vill köpa en klocka med viss tavla, men om den är sällsynt, då bara köpa en annan med "fel" tavla och sedan byta?
 

Rulle

Audemars
Stämmer det att jag kan byta tavla på alla nyare Rolex?
Kostnad ca 7-8k normalt?
Finns det någon nackdel att göra detta?
Tänker främst i en situation där jag vill köpa en klocka med viss tavla, men om den är sällsynt, då bara köpa en annan med "fel" tavla och sedan byta?
vad jag har hört så går det bara på modeller där det gått 1 år sedan dom släppts.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Stämmer det att jag kan byta tavla på alla nyare Rolex?
Kostnad ca 7-8k normalt?
Finns det någon nackdel att göra detta?
Tänker främst i en situation där jag vill köpa en klocka med viss tavla, men om den är sällsynt, då bara köpa en annan med "fel" tavla och sedan byta?

vad jag har hört så går det bara på modeller där det gått 1 år sedan dom släppts.

Vissa byten verkar inte möjliga, tex vit till 116500 eller grön till 116508.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Stämmer det att jag kan byta tavla på alla nyare Rolex?
Kostnad ca 7-8k normalt?
Finns det någon nackdel att göra detta?
Tänker främst i en situation där jag vill köpa en klocka med viss tavla, men om den är sällsynt, då bara köpa en annan med "fel" tavla och sedan byta?
Det finns väl ingen nackdel om AD säger ok. Det blir ju ingen franken för det då man bara får byta till tavlor som är rätt för referensen. Behåller du den gamla tavlan kan du byta tillbaka vid ev försäljning ifall den nya tavlan skulle vara mindre populär på begmarknaden. Jag tycker t.ex de där tavlorna med blommor på är rätt kul, men ingen vill ju ha en sån.
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Det finns väl ingen nackdel om AD säger ok. Det blir ju ingen franken för det då man bara får byta till tavlor som är rätt för referensen. Behåller du den gamla tavlan kan du byta tillbaka vid ev försäljning ifall den nya tavlan skulle vara mindre populär på begmarknaden. Jag tycker t.ex de där tavlorna med blommor på är rätt kul, men ingen vill ju ha en sån.
Tack för svaren. Får kolla med AD helt enkelt.
Det här ryktet om att de behåller den gamla tavlan?
 

j0cke9100

Omega
De flesta som får tag i modeller med högt premium säljer dessa ändå för att casha in. Att jaga någon för att ha sålt en Datejust är lite onödigt och slöseri med tid.
Jag fick mail från Krons/Nymans häromdagen att de inte kommer sälja någon mer rolex till mig för att jag hade annonserat min 116710LN efter drygt 12mån. Samt min Tudor som jag tyvärr aldrig trivdes med storleken på..
 

Bilagor

  • 672E6DA9-494C-43DD-B7C9-F5B8B6AD7C7F.jpeg
    672E6DA9-494C-43DD-B7C9-F5B8B6AD7C7F.jpeg
    123.1 KB · Visningar: 51

Rulle

Audemars
Jag fick mail från Krons/Nymans häromdagen att de inte kommer sälja någon mer rolex till mig för att jag hade annonserat min 116710LN efter drygt 12mån. Samt min Tudor som jag tyvärr aldrig trivdes med storleken på..
du får se det som en lärogrej...
du tjänade ju lite pengar på att sälja vidare klockan till någon som verkligen ville ha den...


Härligt @Nymans Ur 1851 !!!!
gillar detta nya sättet... nu får ni bara ta och jaga storflipparna med
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag fick mail från Krons/Nymans häromdagen att de inte kommer sälja någon mer rolex till mig för att jag hade annonserat min 116710LN efter drygt 12mån. Samt min Tudor som jag tyvärr aldrig trivdes med storleken på..
Visst är det bra om man försöker minska på den omedelbara vidareförsäljningen i spekulationssyfte, men om det gått över ett år kan man ju ha tröttnat eller insett att den inte används och inte vill ha en stor hög pengar liggandes i form av en klocka.
 

PWJ

Omega
Jag fick mail från Krons/Nymans häromdagen att de inte kommer sälja någon mer rolex till mig för att jag hade annonserat min 116710LN efter drygt 12mån. Samt min Tudor som jag tyvärr aldrig trivdes med storleken på..
ADn i sig borde väl inte bry sig, men de lär ju ha tillverkaren som jagar dem. Rolex är säkert rädda att för att varumärket tar skada om eftertraktade modeller flippas hej vilt för på (från deras perspektiv) svarta marknaden och att folk köar hos ADs bara för att kunna göra snabba pengar. (Anledningen till att Rolex själva inte höjer priserna eller anpassar produktion för att nå ”jämvikt” i tillgång/efterfrågan lär ju vara att de inte bara vill vara exklusiva ur ett ”dyr”-perspektiv, dvs det ska inte räcka med att vara tät för att få en Rolex, utan man ska även köa och/eller ha kontakter.)

I ditt fall låter det ju inte som att du flippat för att tjäna pengar och att du snarast blir ”collateral damage” i tillverkarnas fight mot svart/grå-handel. Inget vidare sätt att få nöjda kunder, men å andra sidan har de ju inte direkt brist på kunder heller och de har ”råd” att bete sig buffligt. o_O
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Visst är det bra om man försöker minska på den omedelbara vidareförsäljningen i spekulationssyfte, men om det gått över ett år kan man ju ha tröttnat eller insett att den inte används och inte vill ha en stor hög pengar liggandes i form av en klocka.
Varför är det bra att minska den omedelbara vidareförsäljningen? Menar inte att det du skriver är fel är intresserad av bakgrunden.
Vågarna knappt skriva det kanske får ban på mig nu från AD :D
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
ADn i sig borde väl inte bry sig, men de lär ju ha tillverkaren som jagar dem. Rolex är säkert rädda att för att varumärket tar skada om eftertraktade modeller flippas hej vilt för på (från deras perspektiv) svarta marknaden och att folk köar hos ADs bara för att kunna göra snabba pengar. (Anledningen till att Rolex själva inte höjer priserna eller anpassar produktion för att nå ”jämvikt” i tillgång/efterfrågan lär ju vara att de inte bara vill vara exklusiva ur ett ”dyr”-perspektiv, dvs det ska inte räcka med att vara tät för att få en Rolex, utan man ska även köa och/eller ha kontakter.)

I ditt fall låter det ju inte som att du flippat för att tjäna pengar och att du snarast blir ”collateral damage” i tillverkarnas fight mot svart/grå-handel. Inget vidare sätt att få nöjda kunder, men å andra sidan har de ju inte direkt brist på kunder heller och de har ”råd” att bete sig buffligt. o_O
Blir spännande att se om Rob gör samma sak, vilket i sådana fall vore väldigt ironiskt med tanke på att de blev utkickade av Swatch Group efter att ha krängt klockor till gråhandlare. När konjunkturen vänder och/eller när hypen lagt sig kommer nog AD välkomna de avstängda med öppna armar igen. Frågan är hur populära AD kommer vara då.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Varför är det bra att minska den omedelbara vidareförsäljningen? Menar inte att det du skriver är fel är intresserad av bakgrunden.
Vågarna knappt skriva det kanske får ban på mig nu från AD :D
Om man köper från AD enbart för att sälja vidare och tjäna pengar på det så trissar det priserna och leder till höjning av listpriser. Gäller ju bara(?) Rolex.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Kommer man få skriva på ett civilrättsligt avtal hädanefter när man köper av AD:

Paragraf 1: ”Jag får inte sälja min ägodel som jag betalat sura pengar för. Minst 2 års karantän i min ägo. När det är dags att sälja krävs det medicinska skäl och läkarintyg samt att jag inte säljer min egen ägodel till mer än listpris”

Brott mot ovanstående bestraffas genom att man inte längre får lov att lägga 100-tusenkronor-isch på en klockjävel som man som kund förväntas vara TACKSAM över, för att man bidrar till butikens överlevnad genom att köpa produkter för egentligen sinnessjuka lyxpengar.
Herregud, i vilken annan bransch skulle detta accepteras?

edit: jag tycker det är förjävligt att marknaden är som den är och att folk som inte vill ja Rolex för klockans skull utan bara för affärens: men någon måtta får det väl vara på vad man tror att man kan bestämma vad folk ska göra med sina egna förvärvade prylar.

Jag personligen är en av dem som inte kan få tag i Rolex pga marknaden och hatar den för det men jag vet inte om detta är bäst väg att gå?
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Blir spännande att se om Rob gör samma sak, vilket i sådana fall vore väldigt ironiskt med tanke på att de blev utkickade av Swatch Group efter att ha krängt klockor till gråhandlare. När konjunkturen vänder och/eller när hypen lagt sig kommer nog AD välkomna de avstängda med öppna armar igen. Frågan är hur populära AD kommer vara då.
Du jämför alltså en butik som gråar för att klara sin kvot och för att överleva, mot en privatperson som vill tjäna lite extra deg?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Kommer man få skriva på ett civilrättsligt avtal hädanefter när man köper av AD:

Paragraf 1: ”Jag får inte sälja min ägodel som jag betalat sura pengar för. Minst 2 års karantän i min ägo. När det är dags att sälja krävs det medicinska skäl och läkarintyg samt att jag inte säljer min egen ägodel till mer än listpris”
Jag skriver lätt på om jag slipper köa!
 
Topp