• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Självklart bör man sätta priset utefter att klockan är oservad, men det är som du själv skriver en sex år gammal Rolex bör inte vara i behov av service. Därav min kommentar. :)
Jo jag förstod det, det var bara en generell kommentar gällande prissättningen och huruvida man bör serva innan försäljning eller ej. :)

Jag hade hellre betalat 80' och fått en nyservad klocka med två års garanti och tryggheten i att man har ett antal problemfria år framför sig än att ge säg 73' och i värsta fall få lägga 10-15' på en service och vara utan klocka i x månader. Det är möjligt att det skulle bli billigare att köpa till ett lägre pris och lämna in den själv men det är lite att köpa grisen i säcken eftersom man inte känner till kostnaden förrän man får en offert.

Jag bara utgick ifrån det. Ganska repig och är ändå 6 år gammal. Bör väl behöva service ganska snart?
Enligt Rolex hemsida så säger det ca 10år
Skärmavbild 2020-01-11 kl. 02.04.02.png

Eftersom servicebehovet inte är givet och polering riskerar att sänka värdet på klockan tycker jag tipset är givet. Sälj utan service, berätta hur klockan använts o låt köparen avgöra. (Har den gått i rotation med fler klockor är ju servicebehovet sannolikt ännu mindre.)

Jag hade inte servat innan sälj. Hade inte heller polerat klockan om jag hade servat den. Har gjort det en gång, klockan tappade sin karaktär och jag sålde den. Föredrar att köpa opolerat, men jag vet inte hur representativ jag är. De flesta verkar vilja ha nyskick på begagnade klockor.

Enligt Rolex hemsida så säger det ca 10år
Skärmavbild 2020-01-11 kl. 02.04.02.png
Mycket intressant att Rolex själva officiellt rekommenderar service vart tionde år, de måste vara väldigt trygga med stabiliteten och uthålligheten i deras urverk. Sedan tillverkar de evighetsurverk också, finns väl nästan ingen annan tillverkare som har sådan byggkvalitet i urverken

Hej. Om man har en Rolex som är 6 år gammal som ska säljas. Hade ni servat innan eller haft ett lägre säljprid och låtit köparen lösa det själv? Det handlar både om att maximera säljpriset så klart men även vad ni anser vara gott affärsmannaskap.
Det sprids mycket rykten och tyckande kring servicebehovet på klockor (ibland delvis underblåst av tillverkarna själva). Som flera redan varit inne på: Nej, 6 år är normalt inget problem för bra klockor om inget märkligt har hänt med dem.
Men det går lätt att kolla. Häng upp den på en timegrapher. (En urmakare bör ha en, eller fråga en kompis, om man inte har en själv.) Har den stabil och jämn gång med bra amplitud så finns det ingen anledning att göra något. Behöver den servas så bör det synas på grafen. Man kan även kolla att gångreserven inte har sjunkit till hälften av vad den borde vara.

Edit: (Pillade in citatet som borde ha varit där) + angående säljpriset, så tror jag tyvärr att man är lite i en rävsax där. Om den är oservad kommer köparen att ta det som ett skäl att pruta, men om den är servad så kommer man inte nödvändigtvis får tillbaks pengarna på motsvarande prisökning.

Senast ändrad:
Jo jag förstod det, det var bara en generell kommentar gällande prissättningen och huruvida man bör serva innan försäljning eller ej. :)

Jag hade hellre betalat 80' och fått en nyservad klocka med två års garanti och tryggheten i att man har ett antal problemfria år framför sig än att ge säg 73' och i värsta fall få lägga 10-15' på en service och vara utan klocka i x månader. Det är möjligt att det skulle bli billigare att köpa till ett lägre pris och lämna in den själv men det är lite att köpa grisen i säcken eftersom man inte känner till kostnaden förrän man får en offert.
Säljarens "problem" är väl att han kanske inte heller vill pynta 10-15 för en klocka som han vill sälja och sen kanske bara få tillbaka 8 av de investerade pengarna..

Jag hade också sålt klockan som oservad, men hade ju kunnat vara bra att lämna in för offert/servicebehov och se vad AD säger och nämn det i eventuell annons.

• Like
Reactions: HSK
Hej. Om man har en Rolex som är 6 år gammal som ska säljas. Hade ni servat innan eller haft ett lägre säljprid och låtit köparen lösa det själv? Det handlar både om att maximera säljpriset så klart men även vad ni anser vara gott affärsmannaskap.

Då det är 6 år gammal klocka hade jag ej brytt mig om service varit gjord eller inte. Inte direkt några överraskningar till kostnad vid service på en så ny klocka.
Hade det varit en äldre klocka med 15XX kaliber skulle det varit en annan sak då dessa kan skena iväg i kostnad vid översyn.

Säljarens "problem" är väl att han kanske inte heller vill pynta 10-15 för en klocka som han vill sälja och sen kanske bara få tillbaka 8 av de investerade pengarna..

Jag hade också sålt klockan som oservad, men hade ju kunnat vara bra att lämna in för offert/servicebehov och se vad AD säger och nämn det i eventuell annons.
Absolut, jag förstår så klart båda sidor av myntet men jag tror att det är betydligt lättare att få sålt om man lägger ut den som nyservad eftersom man som köpare då slipper obehagliga överraskningar. Köper man den oservad och lämnar in hos närmaste AD kanske de säger att allt ser tiptop ut eller så får man i värsta fall punga ut 10-15 papp det första man gör.

Jag hade inte varit jättesugen på en äldre klocka som inte ens har varit inlämnad för översyn men det kanske bara är jag. Det skulle vara till ett rejält prisavdrag i så fall som skulle ta höjd för dessa oväntade kostnader och då blir det egentligen ett nollsummespel för säljaren. Inte direkt tillämpligt i det här fallet som sagt utan mer en generell fundering kring försäljning och service.

Absolut, jag förstår så klart båda sidor av myntet men jag tror att det är betydligt lättare att få sålt om man lägger ut den som nyservad eftersom man som köpare då slipper obehagliga överraskningar. Köper man den oservad och lämnar in hos närmaste AD kanske de säger att allt ser tiptop ut eller så får man i värsta fall punga ut 10-15 papp det första man gör.

Jag hade inte varit jättesugen på en äldre klocka som inte ens har varit inlämnad för översyn men det kanske bara är jag. Det skulle vara till ett rejält prisavdrag i så fall som skulle ta höjd för dessa oväntade kostnader och då blir det egentligen ett nollsummespel för säljaren. Inte direkt tillämpligt i det här fallet som sagt utan mer en generell fundering kring försäljning och service.
Givetvis så ska båda parterna vara nöjda efter en affär men att räkna med att man ska få ett rejält prisavdrag på en klocka utan servicehistorik tycker jag låter orimligt, det kanske ska avspeglas i priset på något vis men mer än så ska man nog inte räkna med..

• Like
Reactions: HSK
Givetvis så ska båda parterna vara nöjda efter en affär men att räkna med att man ska få ett rejält prisavdrag på en klocka utan servicehistorik tycker jag låter orimligt, det kanske ska avspeglas i priset på något vis men mer än så ska man nog inte räkna med..
Det är det jag menar, prisavdraget motsvarar vanligtvis kostnaden för en standardservice trots att den faktiska kostnaden kan vara betydligt större än så och det blir därför lite av en chansning att köpa någonting i oservat skick. Det kanske bara är jag som resonerar så men jag skulle nog dra mig för att köpa en oservad klocka om det inte är något väldigt ovanlig modell som man länge letat efter även om många verkar köpa "drar upp lent och fint" med hull och hår.

Det är det jag menar, prisavdraget motsvarar vanligtvis kostnaden för en standardservice trots att den faktiska kostnaden kan vara betydligt större än så och det blir därför lite av en chansning att köpa någonting i oservat skick. Det kanske bara är jag som resonerar så men jag skulle nog dra mig för att köpa en oservad klocka om det inte är något väldigt ovanlig modell som man länge letat efter även om många verkar köpa "drar upp lent och fint" med hull och hår.
Att avdraget skulle bli 5-6K på en klocka som var oservad tycker jag heller inte är rimligt... den investeringen får man aldrig tillbaka som säljare...

Halva det låter mer rimligt tycker jag...sen om köparen vill serva klockan är upp till den.

Jag förstår också din synpunkt, jag är också ganska kräsen när det kommer till servicen men jag letar hellre vidare efter ett ex som har det jag söker :)

Bjerke i Norge tar tag i problemet med folk som står i kö endast för att tjäna. Bild från FB.

82202748_10156409982091673_8891130971907162112_o.jpg
Det är ganska komiskt hur ett kapitalistiskt företag som utnyttjar den fria marknaden försöker inskränka/begränsa/påverka rättigheten hos andra att vara kapitalister och utnyttja den fria marknaden. Vill inte att detta ska bli en prisdiskussion, men det är naturligtvis ett spel för galleriet då Rolex i förlängningen själva tjänar på högre andrahandspriser då listpriser kan höjas. Vilket de såklart har rätt till på en fri marknad. Edit: gick lite snabbt här, förutsatte det var Rolex som hade påverkat AD att kontakta säljare - kanske är det så, kanske inte.

Senast ändrad:
Bjerke i Norge tar tag i problemet med folk som står i kö endast för att tjäna. Bild från FB.

82202748_10156409982091673_8891130971907162112_o.jpg
helt ubderbart!

hade varit trevligt om handlarna i sverige hade lika bra koll tex på dom två som försöker sälja/byta sina nya BLNR...

150 är fan sjukt....

där borde man lägga in en köpspärr på något år.

Tillbaka
Topp