• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Kände exakt samma. Köpte en blå. Och du har min gamla ser jag! Grym klocka :)

Är de inte redan där då? Bästa dykaren söder om 30k skulle jag säga.

Alltså, jag gillar AR som fan men den skulle behöva en ny caseback, en chronometerspec och en ny clasp för att kunna ta kronan imo. Nu är ju SMP uppe i 50k så den behöver den ju inte bråka med längre iaf, men Oris, Longines och Chr.Ward, Certina et al. gör rätt imponerande skit de med, billigare.

Alltså, jag gillar AR som fan men den skulle behöva en ny caseback, en chronometerspec och en ny clasp för att kunna ta kronan imo. Nu är ju SMP uppe i 50k så den behöver den ju inte bråka med längre iaf, men Oris, Longines och Chr.Ward, Certina et al. gör rätt imponerande skit de med, billigare.
Chronometer kan jag hålla med om men både clasp och caseback ser jag inget fel på. Visst, glidelock vore väl schysst.

Nu har jag iofs inte klämt C.Ward men jämfört med de andra du räknar är ju Tagen betydligt bättre sett till finish och känsla. 15k bättre? Kanske inte. Men fortfarande bättre. Alltså bästa dykare under 30.

Chronometer kan jag hålla med om men både clasp och caseback ser jag inget fel på. Visst, glidelock vore väl schysst.

Nu har jag iofs inte klämt C.Ward men jämfört med de andra du räknar är ju Tagen betydligt bättre sett till finish och känsla. 15k bättre? Kanske inte. Men fortfarande bättre. Alltså bästa dykare under 30.

Jag vet inte om jag är benägen att hålla med dig. Longines:en rockar 2892 istället för 2824, har bättre caseback och går för halva priset. Oris:en har bättre clasp, glas-caseback och är 5k billigare. Jag har inte heller känt på en chr.ward än men av reviews och spec att döma verkar det vara en mördare av rang.

Känsla? Hur fan jämför man det?

ställt tiden på frugans ”jobbarklocka”.
DBE678C6-0F90-41E6-80AF-94AAAB179CDB.jpeg

Jag vet inte om jag är benägen att hålla med dig. Longines:en rockar 2892 istället för 2824, har bättre caseback och går för halva priset. Oris:en har bättre clasp, glas-caseback och är 5k billigare. Jag har inte heller känt på en chr.ward än men av reviews och spec att döma verkar det vara en mördare av rang.

Känsla? Hur fan jämför man det?
Det fina med den här hobbyn är att vi inte behöver hålla med varandra! Vad med caseback är det du tycker är bättre, formen?
Jag upplevde HC som väldigt platt och kronskydden är de sämsta jag upplevt. Finishen lämnade mycket att önska enligt mig. Priset är ju inte relevant då diskussionen rör alla dykare under 30.

Oris Aquis är ju rätt trist sett till länk/gummi alternativ då de låser det till sina egna band. Gladbaksida är coolt om verket är något att ha. Jämför med Seiko 5. Kul för nybörjare kanske men ganska snark efter ett tag. Diver 65 är schysst men klarar bara 100 meter och är väl då egentligen ingen dykare. Dessutom är länken väldigt tunn och skriker inte direkt kvalitet.

Hade C.ward varit "bättre" än Tag med flera så hade de tagit ännu större marknadsandelar tror jag. Men jag kanske måste testa en vid tillfälle. På bild tycker jag dock de ser rätt så tråkiga ut.

Det fina med den här hobbyn är att vi inte behöver hålla med varandra! Vad med caseback är det du tycker är bättre, formen?
Jag upplevde HC som väldigt platt och kronskydden är de sämsta jag upplevt. Finishen lämnade mycket att önska enligt mig. Priset är ju inte relevant då diskussionen rör alla dykare under 30.

Oris Aquis är ju rätt trist sett till länk/gummi alternativ då de låser det till sina egna band. Gladbaksida är coolt om verket är något att ha. Jämför med Seiko 5. Kul för nybörjare kanske men ganska snark efter ett tag. Diver 65 är schysst men klarar bara 100 meter och är väl då egentligen ingen dykare. Dessutom är länken väldigt tunn och skriker inte direkt kvalitet.

Hade C.ward varit "bättre" än Tag med flera så hade de tagit ännu större marknadsandelar tror jag. Men jag kanske måste testa en vid tillfälle. På bild tycker jag dock de ser rätt så tråkiga ut.
Har ägt ett par C.Wards och även om det är bra klockor kommer de inte i närheten av Tag, Oris eller ens Longines. De är snarare ett roligt alternativ till Certina och Tissot. Oris senaste serie av Aquis tycker jag är den dykare som utmanar Aquaracern mest när det kommer till fit och finish men Tag har det där lilla extra som man inte kan sätta fingret på, IMHO och vinner därför i längden trots något högre pris.

Kunde inte summera detta bättre själv! Tack ska du ha :)

• Like
Reactions: NRE

Absolut. Innan jag valde SMP så var AR 2a så jag är ju definitivt ett fan av modell och märke, den faller ju dock på de saker jag nämde(imo)

1.Plåt-dykarförlängningen. Bara bortom all kritik. Claspen på taggen bör reflektera att den kostar 4 Certinor.
2. Caseback. Inte under all kritik men betydligt sämre än den kunde vara.
Till exempel(mer påkostade casebacks, vissa dyrare, vissa billigare)
Longines-HydroConquest-2018-5-845x564@2x.jpg
img-omega-seamaster-pro-ceramic-02.jpg
Ball-Engineer-III-King-4.jpg
8519b5c1d323f080038a46f9c7cde3a2.jpg

3: omodifierat 2824 är lite snålt.

Men det är fortfarande en läcker klocka, jag är sugen på den nya gröna.

Skulle utan tvekan påstå att Montas Oceanking bör vara det bästa under 30k. Jag har bara deras Triumph att jämföra med men den är ruggigt bra o långt bättre än min Aquaracer och allt annat jag haft under 30k. Oceanking skall ju vara minst lika bra som Triumph så.... (Sedan ÄR Aquaracern en jäkligt trevlig klocka! Inget snack om det! :)) CW har jag haft den senaste mk3 o den är lätt jämnbördig med Taggen. Dock kanske något ostabilare QC. Verkar som CW brister där ibland men när de är som de skall är det ju halva priset för motsvarande eller bättre kvalité som TAG. Allt i fullständigt subjektiv mening.... :D

Skulle utan tvekan påstå att Montas Oceanking bör vara det bästa under 30k. Jag har bara deras Triumph att jämföra med men den är ruggigt bra o långt bättre än min Aquaracer och allt annat jag haft under 30k. Oceanking skall ju vara minst lika bra som Triumph så.... (Sedan ÄR Aquaracern en jäkligt trevlig klocka! Inget snack om det! :)) CW har jag haft den senaste mk3 o den är lätt jämnbördig med Taggen. Dock kanske något ostabilare QC. Verkar som CW brister där ibland men när de är som de skall är det ju halva priset för motsvarande eller bättre kvalité som TAG. Allt i fullständigt subjektiv mening.... :D
för mig så spelar inga av ovannämnda i TAGs liga. Men smaken är som baken!

Näe smaken är som baken det är riktigt och själv gillar jag mig Aquaracer skarpt. Skulle inte byta mot en CW även om jag tycker dom är mer prisvärda. Montan är ett annat djur men det tror man kanske inte riktigt på förrän man provat.

Saken är ju att ordet "prisvärd" i det här intresset är....fel?

Jag älskar min Seamaster, min Certina Precidrive med. Bägge har det lite svårt att hävda sig mot min F91W för 75 spänn.

Saken är ju att ordet "prisvärd" i det här intresset är....fel?

Jag älskar min Seamaster, min Certina Precidrive med. Bägge har det lite svårt att hävda sig mot min F91W för 75 spänn.
Tja föralldel, fast då tänkte nog du eftersom den är quartz o mycket billigare så är den mer prisvärd. Och det är den väl egentligen. Men i min jämförelse så är Montan bättre rakt igenom även med ett bättre verk (Förutom Omega) justerat till att hålla +5/-5. Och billigare. Så då måste den väl ses som prisvärd gentemot konkurrensen tänker jag. Annars väl såklart G-shock min mest prisvärda dinka o ingen kan väl egentligen säga att mekaniska ur för många tusen är prisvärda så visst du har en poäng!

Provade den gröna Aquan i går hos ad i Grekland.
Den är riktigt vass, dessvärre för seg uppkoppling för att lägga ut bild just nu.

Någon som är sugen så kan jag nog eventuellt köpa lös en i dag:)

Provade den gröna Aquan i går hos ad i Grekland.
Den är riktigt vass, dessvärre för seg uppkoppling för att lägga ut bild just nu.

Någon som är sugen så kan jag nog eventuellt köpa lös en i dag:)
Spännande! Den torde väl komma till Sverige snart :banghead:

Börjar inse att det här med dykare inte är min grej riktigt. De två senaste dykarna har sålts direkt och även om Aquaracern är klart trevligast hittills så överväger jag att låta den gå. Kanonfin klocka med klassiska ETA 955.112, sju juveler o ca 4 sek+/månad. Kanonfin på alla sätt meeen känns ändå fel för mig. Kommer därför sannolikt ut på sälj i dagarna men om någon här är intresserad av lite förtur så PMa. Fullset o så nära nyskick man kan komma...
IMG_20190925_222942_1.jpg
IMG_20190911_075719.jpg
r

Coolt, hade helt glömt bort den där godbiten!

Med tanke på att den är tillverkad i modern tid, har den verkligen tritium i lysmassan eller har man bara tryckt det på tavlan för att det ska se retro ut?
På indexen ser det ut att vara tritium med tanke på färgen. Att använda "fejkad" luminova är väl något som kommit igång på allvar de allra senaste åren?

Coolt, hade helt glömt bort den där godbiten!

Med tanke på att den är tillverkad i modern tid, har den verkligen tritium i lysmassan eller har man bara tryckt det på tavlan för att det ska se retro ut?
Är rätt säker på att det är tritium. Både med tanke på färg och lyset i mörker.
Skulle väl deßutom inte vara OK enligt standarden att trycka "T" på tavlan om det inte är det. Då hade TH varit ute på djupt vatten.

Är rätt säker på att det är tritium. Både med tanke på färg och lyset i mörker.
Skulle väl deßutom inte vara OK enligt standarden att trycka "T" på tavlan om det inte är det. Då hade TH varit ute på djupt vatten.
Beror väl på hur man ser på saken, det står Heuer på klockan trots att det är en Tag Heuer och det står Swiss made trots att X% av klockans delar är tillverkade i asien så jag hade inte blivit förvånad om man skrivit det för att ge en vintage re-make look :rolleyes:

Beror väl på hur man ser på saken, det står Heuer på klockan trots att det är en Tag Heuer och det står Swiss made trots att X% av klockans delar är tillverkade i asien så jag hade inte blivit förvånad om man skrivit det för att ge en vintage re-make look :rolleyes:
Jag förstår vad du menar.

Fast allt det du räknar upp är ändå fortfarande ok enligt den legala standarden för "Swiss made".

När det gäller märkning av luminescens är det en annan standard som gäller. Läs mer här:
https://www.google.com/amp/s/www.ha...y-of-watchmaking/s/swiss-t-25-t-swiss-made-1/

Utdrag från den sidan.
""T Swiss made T" means that the watch is Swiss and contains a certain quantity of tritium that emits less than 227 MBq (7.5 mCi). "Swiss T<25" means that the watch is Swiss and contains a certain quantity of tritium that emits less than 925 MBq (25 mCi)."

Tillbaka
Topp